Hoe donateurs te werven?
vrijdag 15 januari 2010 om 11:12
Een vriend van ons heeft in Cambodja een weeshuis opgezet, wat harstikke goed loopt! Er wonen inmiddels 20 kinderen die daar verzorgd worden, eten krijgen en scholing krijgen. Op het moment wordt de boel voor een groot deel draaiend gehouden vanhet inkomen van onze vriend, voor de helft van het bedrag wat nodig is per maand heeft hij inmiddels voldoende donateurs. Het mooiste zou natuurlijk zijn als er méér donateurs zouden komen, maar hoe kom je daar aan? Ik ga hier geen link plaatsen ofzo, want het is geen oproep, maar een oprechte vraag.
Hoe kom je aan donateurs? Juist omdat dit project heel kleinschalig is, moeten we het van de directe benadering hebben. Iedereen heeft dus al z'n volledige adresboek gemaild, en dit heeft wel een aantal positieve reacties opgeleverd, maar het is nog niet voldoende. Het zou voor onze vriend toch ook wel prettig zijn als hij zijn inkomen weer eens wat meer aan zichzelf zou kunnen besteden
Hebben jullie, behalve dus hele adressenbestand mailen en via website die hij heeft (die ik hier dus niet plaats omdat ik geen oproepen mag plaatsen) nóg een manier om aan donateurs te komen?
Hoe kom je aan donateurs? Juist omdat dit project heel kleinschalig is, moeten we het van de directe benadering hebben. Iedereen heeft dus al z'n volledige adresboek gemaild, en dit heeft wel een aantal positieve reacties opgeleverd, maar het is nog niet voldoende. Het zou voor onze vriend toch ook wel prettig zijn als hij zijn inkomen weer eens wat meer aan zichzelf zou kunnen besteden
Hebben jullie, behalve dus hele adressenbestand mailen en via website die hij heeft (die ik hier dus niet plaats omdat ik geen oproepen mag plaatsen) nóg een manier om aan donateurs te komen?
Om een kort verhaal lang te maken...

vrijdag 15 januari 2010 om 11:15
Laat hem 'n artikel plaatsen in een krant. Het Brabants Nieuwsblad heeft jaarlijks 'n verkiezing van kleine goede doelen opgezet door Nederlanders/Brabanders in het buitenland. Als je daar weet te winnen krijg je volgens mij 10.000 euro. En buiten dat nog naamsbekendheid waardoor er misschien ook mensen uit zichzelf geld willen overmaken.
vrijdag 15 januari 2010 om 11:19
Je zou misschien kunnen kijken of een site als PIFworld (Play it forward) iets voor je vriend is. Hierop staan voornamelijk kleinschalige projecten van verschillende organisaties, maar ook van particulieren. Op deze site kunnen mensen zich aanmelden voor je project, geld doneren en het project volgen.
En nee dit is geen reclame Ik werk zelf bij een ontwikkelingsorganisatie, waardoor ik deze site ken. Onze organisatie is er ook bij aangesloten, maar dat levert weinig op. Het valt mij op dat juist de kleinere projecten het goed doen, dus wellicht iets voor jou.
Verder kan je vriend het ook dichterbij huis zoeken: benader scholen, sportclubs etc, die dit weeshuis kunnen sponsoren. Via een club of klas kan je vaak veel donateurs werven, en zij zullen enthousiast zijn door de betrokkenheid.
En nee dit is geen reclame Ik werk zelf bij een ontwikkelingsorganisatie, waardoor ik deze site ken. Onze organisatie is er ook bij aangesloten, maar dat levert weinig op. Het valt mij op dat juist de kleinere projecten het goed doen, dus wellicht iets voor jou.
Verder kan je vriend het ook dichterbij huis zoeken: benader scholen, sportclubs etc, die dit weeshuis kunnen sponsoren. Via een club of klas kan je vaak veel donateurs werven, en zij zullen enthousiast zijn door de betrokkenheid.

vrijdag 15 januari 2010 om 11:23
Een advertentie lijkt me z'n doel missen. Een reportage moet je hebben met aandoenlijk fotomateriaal. Op 'n schooi advertentie zul je waarschijnlijk niet/nauwelijks aanmeldingen krijgen, maar als iemand 'n gezicht krijgt (en uit je eigen provincie komt) dat trekt meer mensen over de streep.
Je kunt ook reisorganisaties aanschrijven. Met Summum bezochten we in Birma 'n bejaardenweeshuis. Dat project was door Summum geadopteerd (ongetwijfeld voor elkaar gekregen door de mensen die dat hebben opgezet) Dan brengt zo'n organisatie 'n bezoek aan 't project en als je als reiziger er zelf bij bent, is het ook weer makkelijker iets te geven omdat je ziet wat ze er mee doen.
Je kunt ook reisorganisaties aanschrijven. Met Summum bezochten we in Birma 'n bejaardenweeshuis. Dat project was door Summum geadopteerd (ongetwijfeld voor elkaar gekregen door de mensen die dat hebben opgezet) Dan brengt zo'n organisatie 'n bezoek aan 't project en als je als reiziger er zelf bij bent, is het ook weer makkelijker iets te geven omdat je ziet wat ze er mee doen.
vrijdag 15 januari 2010 om 11:27
quote:elninjoo schreef op 15 januari 2010 @ 11:23:
Een advertentie lijkt me z'n doel missen. Een reportage moet je hebben met aandoenlijk fotomateriaal. Op 'n schooi advertentie zul je waarschijnlijk niet/nauwelijks aanmeldingen krijgen, maar als iemand 'n gezicht krijgt (en uit je eigen provincie komt) dat trekt meer mensen over de streep. Da's waar, dat is wel een goed idee
Een advertentie lijkt me z'n doel missen. Een reportage moet je hebben met aandoenlijk fotomateriaal. Op 'n schooi advertentie zul je waarschijnlijk niet/nauwelijks aanmeldingen krijgen, maar als iemand 'n gezicht krijgt (en uit je eigen provincie komt) dat trekt meer mensen over de streep. Da's waar, dat is wel een goed idee
Peas on earth!

vrijdag 15 januari 2010 om 11:33
quote:Miss Moneypenny schreef op 15 januari 2010 @ 11:32:
Via sociale netwerken als bijvoorbeeld Hyves?
zou ik niet doen
niets zo'n grote ergernis als mensen die hun hele 'vrienden' lijst spammen via hyves
ik delete dan ook alles wat op hyves binnen komt, mensen die me echt iets te melden hebben, die mailen me wel
Via sociale netwerken als bijvoorbeeld Hyves?
zou ik niet doen
niets zo'n grote ergernis als mensen die hun hele 'vrienden' lijst spammen via hyves
ik delete dan ook alles wat op hyves binnen komt, mensen die me echt iets te melden hebben, die mailen me wel
vrijdag 15 januari 2010 om 11:41
Meer bekendheid, publiciteit is belangrijk.
In mijn buurtkrant stond laatst een verhaal over een vrouw die ook een weeshuis steunt ( in Roemenie). Zij was bezig met een actie, heel kleinschalig. Geld inzamelen voor dekens voor de kinderen 'een tientje voor een deken' . Dat is nog te doen. Deze vrouw werkt bij de buurtbakker en is dus bekend. Zij heeft een geldbus op de toonbank gezet en iedereen die daar komt doet er wat in. Zo heeft ze een al een behoorlijk bedrag opgehaald. Natuurlijk is het het beste om vaste donateurs te hebben waar je op kunt rekenen. Voor een paar eurp per maand bv. Dan kun je die mensen op de hoogte houden door een nieuwsbrief. Hoe persoonlijker een project hoe beter het is. Ik geef liever een tientje voor een kind in Cambodja dat dan een deken krijgt dan anoniem op de rekening van een grote organisatie. Zeker als ik dan nog een foto zou krijgen waarop ik kan zien waar het geld terecht komt.
Probeer de publiciteit uit te breiden door bv regionale kranten. In tijdschriften staan ook weleens oproepjes dat ze mensen zoeken die bv een passie hebben en daarover willen vertellen ( of andere thema's). Dat kun je aangrijpen om te reageren. Begin klein en probeer het uit te breiden.
Probeer de link van de website op een grote site te krijgen zodat mensen het makkelijker kunnen vinden.
In mijn buurtkrant stond laatst een verhaal over een vrouw die ook een weeshuis steunt ( in Roemenie). Zij was bezig met een actie, heel kleinschalig. Geld inzamelen voor dekens voor de kinderen 'een tientje voor een deken' . Dat is nog te doen. Deze vrouw werkt bij de buurtbakker en is dus bekend. Zij heeft een geldbus op de toonbank gezet en iedereen die daar komt doet er wat in. Zo heeft ze een al een behoorlijk bedrag opgehaald. Natuurlijk is het het beste om vaste donateurs te hebben waar je op kunt rekenen. Voor een paar eurp per maand bv. Dan kun je die mensen op de hoogte houden door een nieuwsbrief. Hoe persoonlijker een project hoe beter het is. Ik geef liever een tientje voor een kind in Cambodja dat dan een deken krijgt dan anoniem op de rekening van een grote organisatie. Zeker als ik dan nog een foto zou krijgen waarop ik kan zien waar het geld terecht komt.
Probeer de publiciteit uit te breiden door bv regionale kranten. In tijdschriften staan ook weleens oproepjes dat ze mensen zoeken die bv een passie hebben en daarover willen vertellen ( of andere thema's). Dat kun je aangrijpen om te reageren. Begin klein en probeer het uit te breiden.
Probeer de link van de website op een grote site te krijgen zodat mensen het makkelijker kunnen vinden.
vrijdag 15 januari 2010 om 11:44
Advertenties doet hij niet, omdat dat geld kost wat ook aan het weeshuis uitgegeven kan worden. Bovendien heeft ook hij inderdaad het grote vermoeden dat dat weinig zal opleveren. Hij heeft al twee keer in het lokale sufferdje gestaan, al waren de foto's die ze hadden geplaatst echt naadje (Elninjoo, wanneer ga je naar Cambodja? ). Daar zijn maar twee structurele donateurs uit voorgekomen. Wel een aantal eenmalige giften, maar omdat het om kinderen gaat die nog een tijd zorg nodig hebben, is er meer behoefte aan langdurige donateurs dan eenmalige giften (hoe dubbel het ook klinkt, als vriend mag kiezen tussen een eenmalige gift van 1000 euro of maandelijks 5 euro, heeft hij liever die maandelijkse gift, omdat hij dan tenminste weet dat dát geld er is)
Postcodeloterij had ik nog niet aan gedacht, PIF ga ik ook even kijken wat dat inhoudt, goeie tips!!
't Is pas sinds gisteren dat ik bezig ben me hierin te verdiepen, vriend stopt zo veel tijd in het weeshuis (hij is er nu ook weer een maand naartoe) dat ik graag de fondsenwerving van hem zou willen overnemen, maar eigenlijk dus geen idee waar te beginnen...
Postcodeloterij had ik nog niet aan gedacht, PIF ga ik ook even kijken wat dat inhoudt, goeie tips!!
't Is pas sinds gisteren dat ik bezig ben me hierin te verdiepen, vriend stopt zo veel tijd in het weeshuis (hij is er nu ook weer een maand naartoe) dat ik graag de fondsenwerving van hem zou willen overnemen, maar eigenlijk dus geen idee waar te beginnen...
vrijdag 15 januari 2010 om 11:47

vrijdag 15 januari 2010 om 11:47
En misschien niet iets waar je meteen aan denk, maar een collega van Lief ondersteunt een weeshuis in Hongarije. Hij heeft aan alle mensen die hij kent om de zeepjes etc uit hotelkamers mee te nemen en te verzamelen. 3 keer per jaar gaan zij naar dat weeshuis en nemen al die verzorgingsproducten mee. Dan kunnen ze daar weer een tijdje voort.
Klinkt heel suf, maar spaart dat weeshuis een hoop geld uit.
Klinkt heel suf, maar spaart dat weeshuis een hoop geld uit.

vrijdag 15 januari 2010 om 11:48
quote:weatherwax schreef op 15 januari 2010 @ 11:47:
Is het toegestaan om tevens een oproep op het prikbord te plaatsen over dit onderwerp, of is het dan toch weer verkapte reclame? Hier gaat het me namelijk écht om Hoe pak ik dit aan, oproep gaat me gewoon om geld binnenharken Dit is een goed doel, dat mag vast wel op het prikbord. Wil je dat wel, ivm je eigen privacy?
Is het toegestaan om tevens een oproep op het prikbord te plaatsen over dit onderwerp, of is het dan toch weer verkapte reclame? Hier gaat het me namelijk écht om Hoe pak ik dit aan, oproep gaat me gewoon om geld binnenharken Dit is een goed doel, dat mag vast wel op het prikbord. Wil je dat wel, ivm je eigen privacy?
vrijdag 15 januari 2010 om 12:10
Tilalia, da's inderdaad een zeer eenvoudig maar effectief idee!! Die ga ik doorgeven in ieder geval!
Mijn privacy vind ik wat minder belangrijk dan fondsen binnenkrijgen, het is zó belangrijk dat wat voor deze kinderen is opgezet ook voort kan bestaan. Nu gaat dus het grootste deel van het inkomen van onze vriend die kant op, maar het wordt gewoon tijd dat hij ook weer wat voor zichzelf gaat overhouden.
Ik ga ook een oproepje op het prikbord plaatsen. Mocht dat toch niet mogen in verband met verkapte reclame hoor ik het graag. Hier gaat het me, zoals gezegd, echt om HOE.
Mijn privacy vind ik wat minder belangrijk dan fondsen binnenkrijgen, het is zó belangrijk dat wat voor deze kinderen is opgezet ook voort kan bestaan. Nu gaat dus het grootste deel van het inkomen van onze vriend die kant op, maar het wordt gewoon tijd dat hij ook weer wat voor zichzelf gaat overhouden.
Ik ga ook een oproepje op het prikbord plaatsen. Mocht dat toch niet mogen in verband met verkapte reclame hoor ik het graag. Hier gaat het me, zoals gezegd, echt om HOE.

vrijdag 15 januari 2010 om 12:16
Zijn er materiele zaken waar jullie NU enorme behoefte aan hebben? Bijvoorbeeld dekens, of schoenen, of weetikveel wat?
Als je een simpele flyer maakt, die huis aan huis verspreidt, waar je duidelijke info op zet, telnr en website etc erbij, met als mededeling :
volgende week woensdag (ofzo) komen we langs om oude fleecedekens/kinderschoenen/ oude brillen/ pennen potloden en schriften op te halen voor dit en dat weeshuis. Zou u willen kijken of u iets over heeft? Als u er niet bent, kan u ook een tasje bij uw deur zetten met deze flyer erop.
Als je dat per zeecontainer verscheept, duurt het wel lang maar is het niet zo duur.
Ik weet van dergelijke acties in Belgie - ik deed daar veel vrijwilligerswerk - dat een deel van de mensen die spullen afstonden, ook geld overmaakte of overhandigde tijdens het ophalen.
Als je een simpele flyer maakt, die huis aan huis verspreidt, waar je duidelijke info op zet, telnr en website etc erbij, met als mededeling :
volgende week woensdag (ofzo) komen we langs om oude fleecedekens/kinderschoenen/ oude brillen/ pennen potloden en schriften op te halen voor dit en dat weeshuis. Zou u willen kijken of u iets over heeft? Als u er niet bent, kan u ook een tasje bij uw deur zetten met deze flyer erop.
Als je dat per zeecontainer verscheept, duurt het wel lang maar is het niet zo duur.
Ik weet van dergelijke acties in Belgie - ik deed daar veel vrijwilligerswerk - dat een deel van de mensen die spullen afstonden, ook geld overmaakte of overhandigde tijdens het ophalen.

vrijdag 15 januari 2010 om 12:19
Het maffe van die zeepjes: het werkt ook als 'pyramide'.
Collega vroeg het aan Lief
Lief vertelt het aan onze kring vrienden/familie
die vertellen het weer door
en heel vaak gebeurt het dus dat als er mensen langskomen, ze een plastic zakje met wat zepige zooi meenemen, dat zij ook weer gekregen hebben, etc.
Als je mensen kent die voor hun werk veel in hotels slapen, gaat het ook heel hard.
Collega vroeg het aan Lief
Lief vertelt het aan onze kring vrienden/familie
die vertellen het weer door
en heel vaak gebeurt het dus dat als er mensen langskomen, ze een plastic zakje met wat zepige zooi meenemen, dat zij ook weer gekregen hebben, etc.
Als je mensen kent die voor hun werk veel in hotels slapen, gaat het ook heel hard.
vrijdag 15 januari 2010 om 12:23
Mochten jullie meer informatie over het weeshuis willen, oproep is geplaatst.
Maar kom vooral met verdere tips!! Ik ga me er vanmiddag verder in verdiepen, andere kind wil ook aandacht en eten (op baby heb ik net 'liefdevolle verwaarlozing' toegepast, uitvinding van de eeuw, die term )
Maar kom vooral met verdere tips!! Ik ga me er vanmiddag verder in verdiepen, andere kind wil ook aandacht en eten (op baby heb ik net 'liefdevolle verwaarlozing' toegepast, uitvinding van de eeuw, die term )
vrijdag 15 januari 2010 om 12:25
Je zou een tekst kunnen schrijven voor plaatsing in een huis-aan-huisblad. Wanneer je een foto met kind aan je tekst toevoegt, vergroot je de kans op plaatsing. Aan het eind van de tekst zet je de naam van de website(is die er?) en het rekeningnummer. Je kunt dit als persbericht sturen naar verschillende huis-aan-huisbladen. (Met gegevens van jezelf en stichting toegevoegd.) De meeste bladen hebben de mogelijkheid om meteen op de website te plaatsen. Kost wel wat werk(vaak heeft iedere wijk een ander blad en website), maar dat wordt redelijk gelezen en van daaruit wordt het ook vaak in de krant geplaatst.
vrijdag 15 januari 2010 om 12:31
Hemera, dat is ook een goed idee, maar het is al gebleken dat daar weinig structureels uit voortkomt. Al zijn eenmalige giften nét zo welkom, daar niet van. Maar het mooist zou zijn als er donateurs komen die een klein bedrag per maand storten, omdat dat gewoon structureel meer effect heeft. Jeetje, het is echt zo moeilijk om dát voor elkaar te krijgen, terwijl 5 Euro per maand... sommigen geven dat al uit aan tasjes bij de supermarkt. Laat ze een boodschappentas kopen en die 5 euro per maand aan een goed doel storten... (ik weet er toevallig eentje )

vrijdag 15 januari 2010 om 12:35
Tilalia, met kleine dingen kan het wel, maar grotere dingen (vooral eten is belangrijk op het moment), moeten plaatselijk gekocht worden. Het wordt te duur om grotere hoeveelheden daarnaartoe te krijgen omdat het nu eenmaal niet echt naast de deur is (wat dat betreft had hij beter een weeshuis in Roemenie op kunnen richten, maar hij is sportinstructeur Martial Arts, is daar regelmatig voor studie geweest en op die manier hierin gerolt).
vrijdag 15 januari 2010 om 12:37
Elninjoo, dat weet ik, daarom zeg ik dat eenmalige donaties nét zo welkom zijn. Goeie tip ook meteen, geen eisen stellen . 't Is meer vanuit mijn enthousiasme dat ik dit zo zeg, maar je hebt helemaal gelijk, daar moet ik niet mee komen als ik probeer mensen zo ver te krijgen geld te geven.