Schijnveiligheid

16-01-2010 18:30 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens dringende noodzaak belandde ik vanochtend op een invalidentoilet. Het mooie rode touwtje waarmee een gevallen invalide alarm kan slaan was netjes achter een kleine meter cv getrokken. Naast die cv ging het langs de wc muur, helaas onbereikbaar door een armsteun die langs dezelfde lengte liep. Aan de linkerzijde was het touwtje afgeschermd door een commode voor te verschonen babies. Pas onder de wastafel was gelegenheid om aan het touwtje te trekken, een dikke twee meter van de wc vandaan.

Prachtig, al dat speciaal geinstalleerde materiaal. Totaal niet functioneel in deze opstelling, helaas.

Wie heeft er nog meer voorbeelden van onzinverbouwingen en toepassingen? Wat vinden we met zijn allen van het dysfunctioneel maken van opstellingen die bedoeld zijn om mensen uit de brand te helpen?
een lift een een huisartsenpraktijk waar geen brancard in past. Patienten moeten op een stoel in de lift naar beneden.
Schiet me te binnen dat ik ooit een filmpje heb gezien over de een soort blinden-looproute (dikke strepen op de weg die je dan onder je voeten goed kan voelen) die ineens ophield omdat er een lantaarnpaal stond.

Knalden ze dus ook allemaal tegenaan, was echt belachelijk.

Dat zo'n gemeente daar niet over na- of doordenkt!
Ik werk momenteel op een afdeling met gedragsgestoorde cliënten waarbij een pieper/alarmsysteem noodzakelijk is om veiligheid te garanderen.

Beetje jammer dat degene die de held moet komen uithangen om mij uit een benarde positie te redden een kwartier moet fietsen!
in het hotel waar ik ooit eens werkte hing er geen hamertje om het glas te breken van het brandalarm
Lang geleden werkte ik als student in een zwembad. Daar hadden ze hangsloten op de nooduitgangen gedaan omdat de jeugd de deuren om de haverklap openden. Toen ik er wat van zei, antwoordde de manager van dienst dat men altijd nog de ramen in kon gooien bij noodgevallen. Ja, glas en blote voeten... Kansloos verhaal daar. Daarom ook destijds bij de brandweer gemeld.
Hoeveel wil je er hebben, Mamz? Wat ik er van vind? Ik vind dat ik er tegenwoordig maar 'niets' meer van vind, er zitten veel te weinig uren in de dag om daar nog 'iets' van te vinden. Ik ben er maar 'gewoon' wat mee gaan doen. Dergelijke dingen zijn helaas niet van de een op de andere dag te veranderen maar elke verandering is er 1.

Toch maar een hele kleine greep uit de praktijk?

- "spoed"hulpverlening thuiszorg in willen zetten voor zaken waarbij zorg binnen een tal van minuten wenselijk is, wetende dat deze hulpverlening uren op zich kan laten wachten.

- nieuw verbouwde revalidatieverpleegafdeling. Om te voorkomen dat douchewater de gang op zou stromen en zo makkelijk voor ongelukken (want lichamelijk zwakke en vaak slecht mobiele doelgroep) kon zorgen ter hoogte van de deur een 'heuveltje' plaatsen. Niet nagedacht dat diezelfde doelgroep nooit en te nimmer zelfstandig het heuveltje kon overwinnen om de badkamer in te komen.

- de algemeen bekende lantaarnpaal in het midden van de stoep waardoor deze aan beide kanten net te krap is om veilig te gebruiken. Zie je in verdacht veel gemeenten.

- gebouwen met traptoegang en ter bevordering van de toegankelijkheid en veiligheid tevens een rolstoeloprit. Oprit is echter te steil en derhalve gevaarlijk.

- doelgroepwoningen (lees; ouderen, gehandicapten etc.) in de badkamer voorzien van antisliptegels om zo valpartijen in de douche te voorkomen. Jammer dat ze niet eerst getest zijn in de setting. Tegels bleken door antislipbehandeling niet meer goed schoon te maken. Laat dat lang genoeg duren en de smoezeligheid zorgt weer voor glibberige onveilige douche-situaties.

- dat alarm dat je zelf aankaartte; maak je er niet te druk om. Dergelijke alarmen zijn vaak genoeg om te beginnen al niet aangesloten.
vandaag ga ik van alles kunnen
.
Een drempel voor het invalide toilet...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Net nieuw gebouwd verpleeghuis.

* Deuren die schuiven in de muur . Heel handig...mits ze die deurposten wat breder hadden gemaakt zodat het bed in en uit de kamer kan worden gereden. Kan dus niet omdat net de klink plus stukje deur niet verder in de koof/muur kan schuiven.

* prachtige wc / badkamer , maar MET drempels ?!?!?!? hallo een verpleeghuis !!!

* ook hier die anti slip tegels van roosvrouw ... (niemand heeft ze uitgetest van de hogere staf tsss ze hebben ze wel uitgekozen )

* buiten deuren prachtig kan je mooi in de tuin zitten met een mooie dag.. Forget it, iemand in een rolstoel kan noiot die enorme drempel over..

* kleinschalig wonen voor mensen in een rolstoel. Hele mooie keuken geplaatst , maar werkhoogte is voor mensen die kunnen staan.. Hoe kunnen ze het bedenken ?
Oja in dat verpleeghuis hadden ze ook een mooie hoek voor de rolstoelen gemaakt. Die kun je daar dan snachts neerzetten zodat ze niet op de gang staan ivm brandveiligheid.

Heul handig wanneer je 9 van de 10 electrische rolstoelen hebt die opgeladen moeten worden snachts... En raad eens geen stopcontacten (moesten we met verlengsnoeren door de hele gang , lekker brandveilig !)
.
Dat van die tegels in verpleeghuizen is ook inspectietechnisch briljant. Komt de GGD dan moeten de tegels glad want die antisliptegels zijn niet hygiënisch. Komt de inspectie voor de gezondheidszorg moeten die gladde tegels er a la minute uit want gevaarlijk.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oh ja, die van die drempel naar het balkon in een verpleegtehuis ken ik ook. Echt heel zielig... willen ze graag naar buiten, met een rollator... lukt het gewoon echt niet!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ik hoorde laatst dat de gemeente dacht het goed gedaan te hebben in verband met toengankelijkheid van de wijk voor invaliden. Wat hadden ze gedaan: de deurbel op rolstoelhoogte geplaatst. Alleen hadden ze dat gedaan bij degene die zelf in een rolstoel zit en tja, die belt toch echt niet zo vaak bij zichzelf aan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven