bakkeljauw en zoutvlees

17-01-2010 01:31 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, leuk hoor, boodschappen doen en deze 2 dingen tegenkomen. En aangezien ik nieuwsgierig ben naar de smaak enzo, koop ik het ook. En nu zit ik thuis en denk: Hoe maak je het klaar? Kan natuurlijk googlen, maar ik weet dat er forummers zijn die dit vaker klaargemaakt hebben.

Wie kan me helpen en uitleggen wat ik met bakkeljauw en zoutvlees moet doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zoutvlees en kouseband! Of in de bb met r (bruine bonen met rijst...). Bakkeljauw op brood of met gefrituurde casave (telo)....mmmmm

alleen ben ik te moe om een recept neer te tikken en forum ik vanaf m'n iPhone = onhandig..

Zoutvlees wel heeeel goed uitkoken anders is het veel te zout en te taai.
Perfectionisme is niet perfect...
Hoi,

Ik koop meestal een pot bakkeljauw 'surinaamse roerbakmix' van Faja Lobi. Hiermee maak je lekkere bakkeljauw.

Je kunt ook op deze sites kijken:

Klik hier of hier

Hier staan ook lekkere recepten op, hoewel de 1e link erg bepaalde merken promote.

Wil je geen potje gebruiken is hier een recept

Nodig:

250 gram bakkeljauw filet

1 ui

2 madame Jeannette pepers

8 takjes selderij

2 eetlepels olie

8 Surinaamse puntjes

Bereiding:

Spoel de bakkeljauw goed af onder de stromende kraan en scheur het in stukken. Kook de bakkeljauw in ongeveer 20 minuten gaar in ruim water. Daarna goed afgieten en laten afkoelen.

Handen wassen. Verpulver de bakkeljauw in je handen, dus als het ware fijn wrijven. Snipper de ui fijn. Was de selderij en dep deze droog. Snij het daarna heel fijn. Spoel de pepers af en snij deze in ringetjes. Verhit de olie in een koekenpan met anti-baklaag. Fruit ui glazig; het mag niet bruin worden. Bak de pepers even mee en doe de bakkeljauw erbij. Steeds op een laag vuur omscheppen, totdat de bakkeljauw droog geworden is. Van het vuur af de selderij erdoor scheppen.

Lekker op (bruine of witte) Surinaamse puntjes of een stevig stokbroodje.

Tip: De bakkeljauw moet je echt zelf fijn maken. Als je een keukenmachine gebruikt, krijg je puree (en dat willen we niet!) Het moet dus op zijn Surinaams: met (schone) handen tussen de vingers wrijven.

Zoutvlees heb ik nog nooit gemaakt, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Succes.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Morgen help ik je aan wat recepten (mocht er nog niemand hebben gereageerd
Op www.sranang-kukru.net zou je ook even kunnen kijken...
Oh! Oh! Leuk! Ik lees mee. Bakkeljauw en zoutvlees zijn voor mij ook onontgonnen gebied :-)
Bakeljauw eerst in water ontzouten. Het water kan een paar keer ververst worden. Dan koken en uit elkaar plukken.

Opbakken in olie met ui, knoflook, paprika, tomaat.

Mijn moeder en grootmoeder maken het gerecht uit de losse pols.

Met peper kruiden..
Als je niet weet hoe je het klaar moet maken, waarom koop je het dan?
quote:kadushi schreef op 17 januari 2010 @ 07:41:

Als je niet weet hoe je het klaar moet maken, waarom koop je het dan?Dat schrijft ze in de OP, omdat ze nieuwsgierig is naar de smaak. Als je nooit iets (nieuws) probeert, is het ook beperkt wat je wel kan eten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:kadushi schreef op 17 januari 2010 @ 07:41:

Als je niet weet hoe je het klaar moet maken, waarom koop je het dan?Omdat het leuk is eens wat anders te proberen.

Ik heb ook wel eens zelf bakkeljauw gemaakt, idd eerst ontzouten (zorgvuldig doen anders is het niet te eten) en dan opbakken met olie, knof uitjes en tomaat. Afhankelijk van hoe pittig je het wilt, pepers en paprika toevoegen. Lekker met telo of met rijst en kouseband. Je moet er wel behoorlijk wat groente en rijst tegenover zetten, vind ik. Anders is de smaak 'te veel'.

Zoutvlees heb ik nog nooit gebruikt. Als iemand daar een goede tip voor heeft hou ik me aanbevolen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je moet zowel zoutvlees als bakkeljauw eerst ontzouten voordat je het gebruikt.

Zoutvlees kan je in van alles en nog wat gebruiken. In erwtensoep, of pindasoep, of okersoep, in moksi alesi, met kouseband of sopropo of antroewa. Eigenlijk gebruik je zoutvlees en bakkeljauw ongeveer hetzelfde.

Wat lekker is met bakkeljauw: telo of heri heri. Dat zijn beide traditionele gerechten waar bakkeljauw bij horen. Telo maak je van cassave, het is een soort patat van cassave en de bakkeljauw eet je erbij zoals je bij normale patat mayonaise zou gebruiken.

En heri heri is een echt "wintergerecht" (nouja, niet dat je in Suriname winters hebt, maar mijn moeder maakte dat alleen 's winters omdat het heel zwaar is). Dat maak je met een rijpe bakbanaan, een groene bakbanaan, zoete aardappel, gewone aardappel en cassave. Je kookt alle ingredienten en dan eet je van alles een stukje met daaroverheen bakkeljauw.

Er staan veel recepten voor heri heri op internet.
Am Yisrael Chai!
En hier vind je een recept voor antroewa met zoutvlees:

http://desmulhoek.web-log ... 5/12/surinaams_gerec.html

Pas op want antroewa is een erg bittere groente, zoutvlees wordt dan ook vooral bij dergelijke groenten als oker, sopropo en antroewa gebruikt om de smaak te breken.

Als je gerechten met zoutvlees of bakkeljauw lekker vindt kun je ook sara sara eens proberen, dat zijn gedroogde kleine garnalen en die hebben dezelfde functie. Kouseband met sara sara bijvoorbeeld is ook een lekkere combinatie.
Am Yisrael Chai!
O wat leuk dit!

Ben bang dat het niet te doen is, dit maken in Zuid-Oost Drenthe, omdat de ingrediënten niet voorhanden zijn maar ik ga eens kijken.....
Eleonora,

Heri heri en telo zijn gerechten die kinderen vaak heel lekker vinden, ik was er als kind dol op vanwege de zoete smaken en mijn zoon is er ook gek op. Dus misschien een keer uit Amsterdam de ingredienten meenemen?

Ik mocht als kind altijd extra veel zoete banaan en zoete aardappel, smullen was dat.
Am Yisrael Chai!
Goed plan Fash, volgend weekend ben ik weer in de Albert Cuyp buurt!
Als kind at ik trouwens telo altijd met ketchup, dus echt als patat, mijn zoon eet het ook met ketchup want die is niet zo dol op bakkeljauw en mag geen pindasaus.

Shop ze op de Cuyp!
Am Yisrael Chai!
Ik heb ooit, ijzeren jaren geleden, een keer jouw recept voor pindasoep gemaakt trouwens.

Intussen ben ik het al lang kwijt maar ik héb 'm gemaakt.

Goddelijk!
Oh, wij hebben tegenwoordig een pindavrij huis ivm de allergie van mijn zoon, maar als ik iets mis is het wel mijn eigen pindasoep.

Als je het recept nog een keer wil geef je maar een gil, hoor. Kan trouwens ook met zoutvlees, hoort zelfs eigenlijk met zoutvlees maar daar hou ik zelf niet zo van dus ik gebruik altijd runderpoulet.
Am Yisrael Chai!
quote:eleonora schreef op 17 januari 2010 @ 10:57:

Goed plan Fash, volgend weekend ben ik weer in de Albert Cuyp buurt!Ahhh, wie weet zie ik je nog. Ik "moet" ook binnenkort/eind volgende week die richting op om wat te halen. Haal je het dan op de AC?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:fashionvictim schreef op 17 januari 2010 @ 11:07:

Oh, wij hebben tegenwoordig een pindavrij huis ivm de allergie van mijn zoon, maar als ik iets mis is het wel mijn eigen pindasoep.

Als je het recept nog een keer wil geef je maar een gil, hoor. Kan trouwens ook met zoutvlees, hoort zelfs eigenlijk met zoutvlees maar daar hou ik zelf niet zo van dus ik gebruik altijd runderpoulet.

*gilt*

Ja!

Jee, wat rot zeg van je zoon.....

Hoe kwam je daar achter, had hij een heftige reactie?

Ik denk dat ik ook mellow moet beginnen hoor met het vlees in de soep. Ik ken 'zoutvlees' niet qua smaak, dus ik hou het wel even bij poulet.
quote:mylenevalerie schreef op 17 januari 2010 @ 11:09:

[...]

Ahhh, wie weet zie ik je nog. Ik "moet" ook binnenkort/eind volgende week die richting op om wat te halen. Haal je het dan op de AC?Daar kun je te kust en te keur Surinaamse ingrediënten shoppen, dus als ik ga shoppen dan doe ik het daar.
Wat is het nou......bakeljauw of bakkeljauw? Op google komt ik er ff niet uit.....
De Portugese versie van bacalhau :

Gezouten kabeljauw met aardappelen en ei (bacalhau)

4personen

30min voorbereiden

25min bereiden

1:30uur wachten

Ingrediënten

500 g gezouten kabeljauw (bacalhau), geweekt

375 ml melk

2 laurierblaadjes

4-5 peperkorrels

500 g aardappelen, in dunne plakken

ca. 8 eetlepels olijfolie

2 grote uien, in schijfjes

handvol zwarte olijven, gehalveerd

handvol peterselie, gehakt

3 hardgekookte eieren, in partjes

Voorbereiden

Laat de bacalhau uitlekken, spoel hem af en doe hem in een steelpan. Giet er kokend water over, doe een deksel op de pan en laat ongeveer 20 minuten weken (proef een stukje: als het nog te zout is giet de vis dan af, giet er vers kokend water over en laat hem nog wat langer staan). Laat hem weer uitlekken, verwijder vel en graten en maak de vis los in kleine platte stukjes. Verhit de melk in een pan samen met de laurierblaadjes en peperkorrels en draai het vuur uit wanneer de melk aan de kook komt. Leg de bacalhau in de pan met melk en laat 1½-2 uur staan. Kook intussen de aardappelen in ongeveer 10 minuten gaar maar niet papperig; giet af. Verwarm de oven voor op 200 °C (gasstand 6).

Bereiden

Verhit 4 eetlepels van de olijfolie in een grote koekenpan, bak de uien goudgeel en voeg de aardappelen toe. Laat de bacalhau uitlekken (houd de melk achter) en doe hem in de koekenpan zonder al te veel te roeren anders vallen de aardappels en vis uit elkaar. Voeg zo nodig zout toe en peper. Doe ongeveer 2 eetlepels olijfolie in een diepe ovenschaal van 26 cm. Doe de uien, aardappels en bacalhau in de schaal samen met de olijven en peterselie. Besprenkel hier en daar met nog wat olijfolie. Giet ongeveer 125 ml van de achtergehouden melk in de schaal en beweeg die een beetje op en neer zodat de melk goed in de bacalhau en aardappels trekt. Zet 10 minuten in de oven tot het gerecht hier en daar goudkleurig is. Bestrooi met peterselie en leg er partjes ei op.

Tip

'Dit gerecht kom je in verschillende versies overal in Portugal tegen. Je moet op het eind genoeg saus overhouden anders wordt het gerecht droog, maar als je wilt kun je wat minder olie gebruiken. Neem bij voorkeur de dikke, middelste stukken van de gezouten kabeljauw. Voordat je de gezouten kabeljauw gebruikt, moet je hem eerst weken om het overtollige zout eruit te halen. Spoel de moten eerst af en doe ze in een grote kom water zodat ze helemaal onder staan. Dek de kom af, zet hem in de koelkast en ververs het water een paar keer per dag. Vraag je visboer hoe lang de kabeljauw moet weken (meestal 2-3 dagen). Als je twijfelt, haal er dan een klein stukje vanaf, spoel het af en proef het. Het staartstuk is altijd iets zouter.' - Tessa Kiros

Het recept 'Gezouten kabeljauw met aardappelen en ei (bacalhau)' is afkomstig uit het kookboek Piri piri & sardientjes van Tessa Kiros. © Terra Lannoo
Goed, hier dan het recept voor de enige echte pindasoep, het recept wordt in mijn familie al generaties zo doorgegeven, ik heb het van mijn moeder geleerd.

Pindasoep a la mamma, dus.

Ik maak het altijd in twee dagen of een hele dag, dus 's ochtends beginnen met de kippensoep en dan 's avonds pas pindasoep van maken, of ik zet 's avonds de kippensoep op en maak het de volgende dag af.

Benodigdheden:

1 soepkip (koop je bij de poelier in bevroren toestand, hoef je niet te ontdooien).

2 grote uien

paar teentjes knoflook

2 grote tomaten

bosje soepgroenten (zo noemen ze dat in Suriname, dat is selderij, ik weet niet precies hoeveel, ik vraag altijd gewoon om "een bosje" )

rode maggi blokjes

twee ons zoutvlees (of runderpoulet)

laurierblad

pimentkorrels

eventueel een kippensoep kruidenbuiltje (gebruik ik altijd)

voor ervaren soepeters die van heet houden: 1 gele peper (gebruik ik zelf niet, want hou niet van erg peper, maar als je daar wel van houdt, go for it!)

Een grote soeppan

Een kleinere pan

Staafmixer

Pot Calvé pindakaas zonder noten of andere fratsen, de gewone

Pot Surinaamse pindakaas

2 Groene bakbananen

Bereiding:

Snipper de uien, snij de tomaat in stukken en pers de knoflook. In een klein beetje olie in je soeppan even aanfruiten en dan de bevroren soepkip erbij. Water aan toevoegen, maggiblokjes, pimentkorrels, laurierblad erbij en een paar uur laten koken zodat je een lekkere stevig smakende kippensoep krijgt. Ik laat het gedurende die uren af en toe lekker inkoken zodat de smaak goed in de kip trekt en voeg dan gewoon weer wat water toe. Na een uurtje ongeveer doe ik er de soepgroenten bij en het kruidenbuiltje en dan laat ik de soep op zacht vuur gewoon lekker trekken.

Als je zoutvlees gebruikt: zoutvlees ontzouten door het ongeveer een half uur te koken in water. Dat water gooi je weg en dat herhaal je eventueel nog een keer. Als je het ontzout hebt snij je het in kleinere stukken en gooi het bij je soep.

Als je runderpoulet gebruikt: Gewoon bij je soep gooien na een uur of twee.

Vervolgens weer je soep een paar uur laten trekken op zacht vuur, af en toe het schuim eraf scheppen en proeven of het goed stevig smaakt en als het nog wat flauwig is doe je er weer wat maggi blokjes bij.

Als je van hete soep houdt doe je er op het laatst de gele peper bij, en die laat je een half uurtje meekoken (zorg wel dat ie heel blijft! )

Voor echt lekkere pindasoep is het dus vooral belangrijk dat je basissoep goed stevig smaakt, het probleem met de meeste pindasoep is dat het op basis van een flauw basissoepie (bijvoorbeeld alleen water met wat bouillonblokjes, niet doen!) gemaakt wordt.

Als je tevreden bent over de smaak van je basissoep zet je het uit, en vis je je soepkip eruit. Die hou je even apart in een schaal om af te koelen zodat je daar als het afgekoeld is de vellen en botten enzo af kunt halen en de kip kunt pluizen.

Vervolgens pak je je kleinere pan en schep je wat van de soep in de kleinere pan. In die kleine pan doe je wat eetlepels Calve pindakaas bij de soep en zet je de staafmixer erin. Als het glad gemixt is, gooi je dat weer terug in de grote pan en roert het door.

Vervolgens schep je weer wat uit de grote pan in de kleine pan, en dan doe je er een aantal eetlepels Surinaamse pindakaas bij. Weer de staafmixer erin, en weer teruggooien in de grote pan.

Dit herhaal je net zolang totdat je soep op smaak is. De reden dat je het in twee pannen doet en niet gewoon pindakaas in de grote pan mietert is omdat het nogal nauw luistert en je op deze manier goed kunt doseren.

De verhouding Calvé - Surinaamse pindakaas die ik het lekkerst vind is ongeveer 2/3 Calve en 1/3 Surinaamse pindakaas. Surinaamse pindakaas is erg peper en als je daarvan teveel gebruikt kan je soep bitter worden.

Als je een lekkere pindasoep hebt gooi je de gepluisde kip terug in je pan en laat je het nog ongeveer een uurtje op zacht vuur trekken.

In dat uurtje kook je de groene bananen gaar. Je snijdt ze in grove stukken en kookt ze in ruim water met wat zout. De structuur lijkt dan een beetje op aardappel, dus je kunt net als bij aardappelen testen of ze gaar zijn.

Vervolgens stamp je ze en maakt er ballen van, ongeveer de grootte van een gehaktbal. Die ballen heten tom tom en die doe je in je soep en dan is het klaar.

Sommige mensen gebruiken ook rijpe bananen voor tom tom, dat kan, ik vind de groene het lekkerst maar als je ook rijpe bananen wil gebruiken dan doe je het hetzelfde als de groene bananen.

Dus 2 groene bananen en 2 rijpe bananen. Rijpe bananen hebben een kortere kooktijd dus je kunt ze dan of in aparte pannen koken of de rijpe bananen later in de pan doen. En dan maak je dus en groene ballen en rijpe bananen, die zijn zoeter.

Veel succes en eet smakelijk!
Am Yisrael Chai!
Rosanna, heerlijk, dat heb ik in tijden niet meer gegeten.

Als het je gelukt is mag ik dan bij je komen eten
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven