Uitstrijkje met spiraaltje
maandag 18 januari 2010 om 13:24
Ik wil overstappen van de pil naar het spiraaltje. Alleen moet ik voorlopig ieder half jaar een uitstrijkje laten maken omdat ik medio vorig jaar PAP3b met als gevolg een lisexcisie heb gehad. Nu heb ik al gevraagd of het kan, een spiraaltje als je zo vaak naar de gynaecoloog moet voor een uitstrijkje, en het kan. Maar los daarvan: hoe voelt dat? Is dat pijnlijker/vervelender dan een 'gewoon' uitstrijkje, of maakt het niet uit? Ben benieuwd naar de ervaringen daarmee, zit nog te twijfelen of een ander voorbehoedsmiddel niet toch handiger is i.c.m. de relatief hoge frequentie waarmee ik uitstrijkjes moet laten maken.

maandag 18 januari 2010 om 13:31
Hey dropje! Onderzoeken bij een gyno zijn nooit prettig... maar uit mijn ervaring kan ik je vertellen dat ze niet pijnlijker zijn met een sipraaltje. Het inzetten van een spiraaltje kan even raar en ongemakkelijk aanvoelen. Je baarmoeder moet er even een dagje op twee aan wennen, maar dat was het ook. Plus een bijkomend voordeeltje: GEEN MENSTRUATIE MEER! (een beter voorbehoedsmiddel bestaat er niet) Heerlijk.... Ik heb nu 'n jaar dat ding en het bevalt me prima (en toch ook verschillende onderzoeken bij de gyno gehad.) Het blijft echter wel een feit, dat iedere vrouw anders is en anders reageerd op bepaalde dingen. Dus bij twijfel; gewoon je gyno om raad vragen.

maandag 18 januari 2010 om 13:33
quote:CMLgirly schreef op 18 januari 2010 @ 13:31:
Plus een bijkomend voordeeltje: GEEN MENSTRUATIE MEER! (een beter voorbehoedsmiddel bestaat er niet) Ligt er natuurlijk aan wat voor spiraaltje je kiest. Ik heb een koperspiraal en daarbij word je gewoon ongesteld hoor. En persoonlijk vind ik dat juist prettig, wil graag zeker weten dat ik niet zwanger ben
Plus een bijkomend voordeeltje: GEEN MENSTRUATIE MEER! (een beter voorbehoedsmiddel bestaat er niet) Ligt er natuurlijk aan wat voor spiraaltje je kiest. Ik heb een koperspiraal en daarbij word je gewoon ongesteld hoor. En persoonlijk vind ik dat juist prettig, wil graag zeker weten dat ik niet zwanger ben

maandag 18 januari 2010 om 15:30
[quote]CMLgirly schreef op 18 januari 2010 @ 13:31:
.Plus een bijkomend voordeeltje: GEEN MENSTRUATIE MEER! (een beter voorbehoedsmiddel bestaat er niet) quote]
Die vlieger gaat niet voor iedereen op! Ik had een mirena en was wél gewoon ongesteld. Hoop daar dus niet te veel op!
Verder heb ik geen ervaring met uitstrijkjes en spiraal. Ik was gewoon even nieuwsgierig!
.Plus een bijkomend voordeeltje: GEEN MENSTRUATIE MEER! (een beter voorbehoedsmiddel bestaat er niet) quote]
Die vlieger gaat niet voor iedereen op! Ik had een mirena en was wél gewoon ongesteld. Hoop daar dus niet te veel op!
Verder heb ik geen ervaring met uitstrijkjes en spiraal. Ik was gewoon even nieuwsgierig!
maandag 18 januari 2010 om 15:35
Hier een mirena en ook regelmatig uitstrijkjes (jaarlijks, soms vaker), maar het is niet vervelender met mirena dan zonder. Nou heb ik een heel lieve gyn die me eerst ontzettend aan het lachen maakt en dan tijdens de lachbui het uitstrijkje doet, op die manier voel ik er eigenlijk weinig van. Het plaatsen van de mirena deed hij ook vrijwel pijnloos.

maandag 18 januari 2010 om 15:40
quote:absoluteEinstein schreef op 18 januari 2010 @ 13:43:
O, en ik heb ook koper. Dus gewoon nog ongesteld.
Ik heb juist koper omdat er geen hormonen inzitten en baarmoederhalskanker in de familie voorkomt. Volgens de dokter zouden hormonen de kans op baarmoederhalskanker kunnen verhogen.
Dan maar ongesteld.AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.
O, en ik heb ook koper. Dus gewoon nog ongesteld.
Ik heb juist koper omdat er geen hormonen inzitten en baarmoederhalskanker in de familie voorkomt. Volgens de dokter zouden hormonen de kans op baarmoederhalskanker kunnen verhogen.
Dan maar ongesteld.AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.

maandag 18 januari 2010 om 17:16
quote:Ratteke schreef op 18 januari 2010 @ 15:40:
[...]
AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.
Nou ja, dat moeten we de huisarts nog uitleggen dan.
Volgens hem zijn er verschillende vormen, waarvan er een erfelijk is, maar niet vaak voorkomt. De meest voorkomende de soa vorm.
Zoals hij het zei, een non kan ook baarmoederhalskanker krijgen.
[...]
AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.
Nou ja, dat moeten we de huisarts nog uitleggen dan.

Volgens hem zijn er verschillende vormen, waarvan er een erfelijk is, maar niet vaak voorkomt. De meest voorkomende de soa vorm.
Zoals hij het zei, een non kan ook baarmoederhalskanker krijgen.
maandag 18 januari 2010 om 17:47
quote:Ratteke schreef op 18 januari 2010 @ 15:40:
[...]
AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.80% van de vrouwen met meer dan 3 partners heeft HPV (bij mannen ligt dit percentage iets lager) , daarom wordt vanaf een bepaalde leeftijd iedereen getest. Is gewoon een kosten-baten-analyse. Het wordt overgedragen door slijmvliescontact. Niet sexuele besmetting is mogelijk, maar die kans is veeeeeeeeeeeel kleiner dan bij sexueel contact.
[...]
AE, bmhk is niet erfelijk. Heel cru gezegd is het een soa. Een die ik ook heb opgelopen helaas. Heb gelukkig alweer anderhalf jaar pap1. Je kan natuurlijk wel van een familielid het hp virus krijgen maar het is niet erfelijk.80% van de vrouwen met meer dan 3 partners heeft HPV (bij mannen ligt dit percentage iets lager) , daarom wordt vanaf een bepaalde leeftijd iedereen getest. Is gewoon een kosten-baten-analyse. Het wordt overgedragen door slijmvliescontact. Niet sexuele besmetting is mogelijk, maar die kans is veeeeeeeeeeeel kleiner dan bij sexueel contact.
dinsdag 19 januari 2010 om 09:40
Bedankt voor jullie reacties, klinkt positief allemaal! Ik ga denk ik voor het koperspiraaltje, wil er nog wel een beetje controle op hebben dat ik nog ongesteld word en zo. Ik ben er nog helemaal niet mee bezig maar op een gegeven moment komt toch het moment dat je in de overgang komt, het lijkt me heel raar om de mirena er na 5 jaar uit te laten halen en te merken dat je menstruatie gewoon nooit meer terugkomt.