Middelbare school uitkiezen

18-01-2010 16:22 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag er zo zachtjes aan over gaan nadenken, er zijn eens per jaar open dagen in onze stad (allemaal tegelijk, da's makkelijk) en mijn kind zit in groep 7, dus.

Welke criteria gebruik je om een school op uit te kiezen?

Heeft je kind daarbij inspraak?

Voorkeur voor een bepaald schooltype of scholengemeenschap?

Zou je een kleine, experimentele school aandurven?

Aandacht voor het programma buiten de schoolse vakken?

Aandacht voor leerlingbegeleiding of andere zaken die met het opgroeien van je kind te maken hebben zoals pestbeleid e.d.?

Ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken (hebben aangepakt), want ik zit nu al zo goed als gefixeerd op een bepaalde school, en wil mijn keuze toch wat doordachter doen als die voor het basisonderwijs.
Heb zelf een stiefdochter die nu naar de middelbare school gaat. Ze mag helemaal zelf kiezen (vind ik persoonlijk erg belangrijk) maar ze moet van alle scholen in de omgeving wel naar de open dagen om zo een beetje een goed oordeel te kunnen vellen...

Overigens wil ze naar een bepaalde school omdat haar vriendinnen daar naar toe gaan...helaas voor haar heeft zij een hoger niveau gehaald en kan ze daar niet naar toe..
Perfectionisme is niet perfect...
quote:mamzelle schreef op 18 januari 2010 @ 16:22:

Zou je een kleine, experimentele school aandurven?

Nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Toen ik naar de middelbare schoon ging was het 100% mijn eigen keuze, mijn ouders gingen wel mee naar opendagen maar ze hebben mij zelf de keuze laten maken.
Ik heb mijn school helemaal zelf uitgekozen. Er zijn 4 middelbare scholen in mijn geboortestad met havo/vwo. Naar school A ben ik met mijn basisschool wesen kijken, vond het niet erg maar ook niet geweldig ofzo. Naar school B ben ik met mijn ma gaan kijken, en toen we het schoolplein opfietsten zei ik meteen al dat ik naar huis wilde. Toen zei mijn ma dat we eerst binnen moesten kijken.

Naar school C ben ik met ouders gegaan, en ik zei toen ik binnenliep meteen dat ik naar die school wilde. Van mijn ma moest ik echter eerst nog de rest zien.

Mijn ma wilde het liefst dat ik naar school D ging, maar daar zijn we niet meer wesen kijken, want ik wist toch al dat het daar nooit leuker kon zijn dan bij school C.

Mijn zus had bij geen een van de scholen waar ze ging kijken dat gevoel, dus zijn zij en mijn ouders ook naar scholen in de dorpen/steden naast ons gaan kijken, totdat ze een school vond waar ze zich thuis voelde.

Wat ik wel zou doen is van te voren kijken naar slagingsresultaat en dergelijke (school A was bijvoorbeeld laatst op het nieuws omdat ze hun schoolexamencijfers flink omhoog halen voor de eindexamens. Had ik dus veel hogere cijfers kunnen hebben! )
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 18 januari 2010 @ 16:51:

Ik heb mijn school helemaal zelf uitgekozen. Er zijn 4 middelbare scholen in mijn geboortestad met havo/vwo. Naar school A ben ik met mijn basisschool wesen kijken, vond het niet erg maar ook niet geweldig ofzo. Naar school B ben ik met mijn ma gaan kijken, en toen we het schoolplein opfietsten zei ik meteen al dat ik naar huis wilde. Toen zei mijn ma dat we eerst binnen moesten kijken.

Naar school C ben ik met ouders gegaan, en ik zei toen ik binnenliep meteen dat ik naar die school wilde. Van mijn ma moest ik echter eerst nog de rest zien.

Mijn ma wilde het liefst dat ik naar school D ging, maar daar zijn we niet meer wesen kijken, want ik wist toch al dat het daar nooit leuker kon zijn dan bij school C.

Mijn zus had bij geen een van de scholen waar ze ging kijken dat gevoel, dus zijn zij en mijn ouders ook naar scholen in de dorpen/steden naast ons gaan kijken, totdat ze een school vond waar ze zich thuis voelde.

Wat ik wel zou doen is van te voren kijken naar slagingsresultaat en dergelijke (school A was bijvoorbeeld laatst op het nieuws omdat ze hun schoolexamencijfers flink omhoog halen voor de eindexamens. Had ik dus veel hogere cijfers kunnen hebben! )Aan een schoolplein en een inkomsthal kan je niet zien of een school geschikt is. Daarom heeft mijn zoon er straks een stem in, maar wij als ouders hebben de definitieve beslissing.
Ik heb wel eens gehoord dat de school waar jij je als ouder prettig voelt ook veelal als prettig wordt ervaren door je kind ?

Anyway, ik zou mijn dochter laten kiezen (thank God duurt dit nog een paar jaar).

Vind je het lastig, deze nieuwe fase, of juist leuk?
Stay with me, let\'s just breathe.
quote:Aan een schoolplein en een inkomsthal kan je niet zien of een school geschikt is. Daarom heeft mijn zoon er straks een stem in, maar wij als ouders hebben de definitieve beslissing.Nou, ik merk wel meteen bij binnenkomst of ik thuis voel op zo'n school of niet. De sfeer en 'je thuis voelen' zijn - naast of de school geschikt is - ook erg belangrijk.
Liever elitair dan een pauper!
.
Ik heb zelf mijn middelbare school uitgekozen. Wel onder de voorwaarde dat ik ook naar de open dag van de andere twee scholen ging. En ik heb een prima schooltijd gehad Mijn broers hebben beiden op een andere middelbare school gezeten in mijn woonplaats en die hebben ook een prima schooltijd gehad. Ik denk daarom dat het het belangrijkste is dat je kind zich thuis voelt op zijn school.
Ik zou het kind ook zelf laten kiezen.
Ik geef het toe: ik ben een dictator. Ik ken mijn 4 kinderen zo goed dat ik weet bij wat voor onderwijs en school mijn kinderen het beste gedijen. Dit kan betekenen dat ze 20 km verderop op school zitten terwijl er hier op 50 meter afstand van ons huis een middelbare school staat die in de top tien van nederlandse middelbare scholen staat.
In mijn tijd ging je gewoon waar je broer/zus ook gingen en die het dichst bij huis was.....hoezo keuze?!

Tis toch goed gekomen :-)
pfff mijn spelling is weer toppiieeeee
Ik mocht indertijd zelf niet kiezen, maar voor Muizelientje is het ook over ruim een jaar zover. Muizelientje moet naar speciaal voortgezet onderwijs, dat is even wat anders, maar ik ga dus wel met haar daar naar toe. Ik let op de ontvangst, of er ook kinderen rondlopen die wat kunnen laten zien. Verder hoe de docenten overkomen. Verder stel ik enorm veelvragen, hoelaang het personeel er al werkt, hoe ze met uitval omgaan, of ze het schoolplein met tussenuren afmogen (dat is bij dit soort kinderen wat minder gewenst). Ook of de school schoon is. Hoe de toiletten zijn. Je moet door een school lopen en denken, ja hier zou ik het zelf ook leuk vinden.
Muis66, maar als de toiletten niet schoon zijn, gaat je dochter er dan niet heen? Zo heel veel keus heb jij helaas toch niet? Dan nog moet het natuurlijk wel klikken, dat is waar.

Voor zoon is het vrij simpel. Hij gaat 99% zeker naar een VMBO-t met leerwegondersteuning vanwege zijn rugzakje (dat hij weer heeft vanwege een stoornis in het autistisch spectrum). Het is op zich een groot geluk dat deze school ontzettend goed bekend staat (bij zowel leerlingen, als ouders en professioneel betrokkenen) en dat hij op nog geen 2 km afstand is. Wij bezoeken geen andere middelbare scholen; als hij op deze school mag komen (dat horen we binnen een paar weken), knijpen we in onze handen. En het geeft voor zoon alleen maar onrust als we bij andere scholen gaan kijken. Straks ontwikkelt hij een voorkeur voor een school met een leuker schoolplein of betere kantine. Dat doen we dus maar niet.

Mamzelle, is het voor jouw knul ook niet erg van belang om structuur te krijgen? Ik zou daar wel op letten in jouw geval.
Nee, tuurlijk niet alleen vanwege een vies toilet, maar het zijn van die aspecten waar ik gewoon op let. Het maakt een totaalplaatje, zeg maar.

Muizelientje gaat of ook naar VMBO-t of naar een Havo-autismeklasje. We (ook ex was mee) hebben een school op het oog die 20 km verderop zit, maar wel een goeie reputatie heeft.
Greta 1-2-3 Dmv een open dag of het bestuderen van een aantal folders waarin de filosofie van een school wordt beschreven heb je ook nog steeds geen goed beeld van een school.

Toen ik naar de middelbare school ging mocht ik helemaal zelf kiezen en ik ben toen op m'n gevoel af gegaan en op wat m'n vriendinnen zouden doen. Altijd er blij dat ik het op die manier heb gedaan...vrienden zijn in die periode erg belangrijk ook al groei je later misschien uit elkaar...
Perfectionisme is niet perfect...
Hier was de keuze eigenlijk vrij gemakkelijk. De 3 kinderen die nu inmiddels op het vwo zitten hadden alle 3 vwo advies. Er is hier in het dorp maar 1 (hele grote) scholen gemeenschap met VWO. Alternatief zou alleen een school in de naastliggende stad zijn 15km verderop. Zou natuurlijk kunnen. Maar ze zouden dan bijna of helemaal de enigsten uit het dorp zijn, dus altijd alleen fietsen. Bovendien zijn het alle 3 fanatieke sporters en trainen ze 4 avonden in de week. In combinatie met de fietstijd zouden ze dan in de problemen komen.

Nu zijn ze in 10min. thuis en hebben hun huiswerk al af voordat ze gaan sporten.

We zijn dus (in overleg met de kinderen) nog niet eens bij andere scholen gaan kijken.

De 4de zit nu in groep 7 en zal ook vrijwel zeker naar dezelfde school gaan. Ben dit jaar ook niet met hem naar de open dagen geweest. Hij had zelf die dag een wedstrijd. Maar hij heeft volgend jaar nog een kans.
Hier een juf van groep 8:

Jullie kind zit nu in groep 7. Zeer waarschijnlijk heeft hij/zij al vanaf de kleuters CITO-toetsen gemaakt. Scoort hij/zij daarbij vooral A? B? Of C, D en E? Dat zegt iets over het niveau. Je kunt deze scores naast de werkhouding (zelfstandigheid, concentratie, huiswerkattitude) van je kind leggen. Waarschijnlijk kun je nu al een beetje het niveau bepalen, of in ieder geval een richting.

Er zijn nu een aantal scholen geschikt, anderen vallen sowieso af. De open dagen zijn vooral vanaf nu tot en met begin februari. Je kunt rustig eens gaan kijken, met of zonder kind. Dan heb je alvast een indruk. Zeker wanneer het de oudste is, is het prettig, zeggen ouders altijd tegen mij.

Maak voor jezelf een lijstje met wat jij belangrijk vindt (of jullie). Is dit sfeer? Zorg? Opvang bij lesuitval? Structuur? Bijzondere klassen (cultuur, sport, wetenschap, tweetalig enz)?

Ieder school profileert zich op andere punten. Welke scholen passen het best bij jullie top 3? Wanneer je hier een paar scholen uitkiest, kun je de tijd erna gebruiken om ervaringen van anderen te vragen. Klopt de realiteit met wat ze zeggen? Een open dag is een reclamepraatje, onthoud dat goed!

Volgend jaar kun je dan je kind de minilessen of workshops laten volgen en zijn mening naast die van jullie leggen. Het lijkt me dat je dan een heel eind moet komen.

Oh, en inspectierapporten van scholen zijn openbaar, dus je kunt altijd bekijken hoe een school volgens de inspectie presteert. Succes!
Hier is de keuze ook vrij eenvoudig; één middelbare school op 7 km. afstand, één op ruim 15 km afstand en dan nog scholen op meer dan 20 km.

De school op 15 km is een kleinere school, met veel aandacht voor theater, drama en dat soort dingen en -volgens de folders- een meer persoonlijke aanpak. De school op 7 km afstand is gemakkelijk te fietsen, er gaan veel kinderen uit ons dorp heen en uit de omgeving, het is ook een prima school, maar iets "gewoner".

Dochter zit te wikken en wegen en is voorlopig op de dichtsbijzijnde school uitgekomen en die heeft ook onze voorkeur. Het is een goede en leuke school, je zit niet zo te klooien met openbaar vervoer en je schoolgenoten wonen bij je in de buurt. En het is bij die meiden altijd drama en theater, dus daarvoor hoeven ze niet speciaal naar een bepaalde school
Die workshops heeft junior hier ook gedaan. Erg leuk en om de sfeer te prooven idd erg nuttig.

Maar ik merk dat onze zoon naar heel andere criteria kijkt dan wij. Zoals bv. of je extra kan sporten na school, bij welke school je van het plein af mag tijdens tussenuren en waar de meeste van zijn vrienden heen gaan.

Dat zijn nou niet de criteria die wij als ouders belangrijk vinden. Begeleiding op school, structuur en filosofie vinden we belangrijke aspecten. Extra sporten is leuk, maar dan moet je toch eerst eens kijken of je daar wel tijd voor hebt met huiswerk enz. En waar je vrienden heen gaan is leuk om te weten, maar een school die bij onze zoon past is belangrijker dan de vriendjes achterna lopen.
Mamz, ik denk dat jij over het O-College aan het nadenken bent? Ik zou gegevens opzoeken, hoe de school bekend staat.

Het experimentele kan best leuk zijn maar moet zijn sporen misschien nog wel verdienen. En wil je dat je Zoon dan proefkonijn is?

Laat je ook niet in de luren leggen tijdens open dagen door alle leuke dingen die er opeens georganiseerd worden, die je kunt doen of die je meekrijgt. Da's allemaal onzin. Meenemen en niet door laten beïnvloeden zou ik zo zeggen
Mijn zus zit op een middelbare school van Iederwijs. Dat klonk op papier ontzettend leuk en eerlijk is eerlijk, ze heeft het er geweldig naar haar zin. Jammer genoeg doet ze 2,5 jaar langer of haar VWO-diploma en kan ze nu, in haar examenklas, nog niet knap spellen of hoofdrekenen.

Ik vraag me dus af of dit een goede onderwijsvorm is. Het idee is dat leerlingen uit zichzelf nieuwsgierig zijn en de ruimte krijgen om hun eigen belangstelling te volgen. Mijn zus is iets minder geïnteresseerd in Franse literatuur en onderzoek met een microscoop, om maar iets te noemen, dan in knappe jongens in de klas, vriendinnen, nagellak en MSN-en. Waar dus volop ruimte voor is op school.
quote:ytay schreef op 18 januari 2010 @ 17:18:

Ik geef het toe: ik ben een dictator. Ik ken mijn 4 kinderen zo goed dat ik weet bij wat voor onderwijs en school mijn kinderen het beste gedijen. Dit kan betekenen dat ze 20 km verderop op school zitten terwijl er hier op 50 meter afstand van ons huis een middelbare school staat die in de top tien van nederlandse middelbare scholen staat.

Ik zou mijn kinderen dan weer echt never nooit 20 km van huis naar school laten gaan. Leuk, alle klasgenootjes die niet in de buurt wonen. De afstand zou voor mij zeker een criterium zijn.

Ik werk op een middelbare school en de open dagen zijn nu idd flink aan de gang. De meeste kinderen zeggen te letten op de sfeer van een gebouw. Ik denk dus dat het idd zo kan zijn dat je bij het schoolplein al kan voelen: Dit wordt hem niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven