verbouwing afspraken over start

15-01-2010 14:58 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist niet zo goed in welke pijler dit moest, pijer wonen zag ik niet staan dus dan maar in overige..

Zelf totaal geen ervaring met verbouwingen en we gaan er eentje tegemoet. Aannemer gevonden, offerte goedbevonden, vergunning aangevraagd etc. Alleen nu krijgen we steeds geen officiele startdatum. Ik wil erg graag weten waar we aan toe zijn, ze hebben ons nu in een mailtje gezegd dat we in de planning staan voor hafl feb/begin maart, en dat ze tegen die tijd met ons contact zullen opnemen om afspraken te maken en dergelijke.

Is dit een normale gang van zaken in de bouw? Dat je zo kort van te voren pas een def datum hoort? Ik ben er eigenlijk bang voor dat het op deze manier steeds verder vooruit geschoven kan worden, omdat er nog niks officieel vastligt.

Ik wil graag een overeenkomst met daarin de startdatum en het aantal werkbare dagen erin om problemen te voorkomen.

ZIt een beetje in twijfel, moet ik nu nog afwachten en tot wanneer dan, of moet ik gewoon duidelijke afspraken op papier eisen in de vorm van een overeenkomst? Is een afspraak in een mail ook bindend?
Heb je de bouw-vergunning al binnen? die is natuurlijk wel leidend wat startdatum betreft.

En dan nog wat, echt heel belangrijk: zorg dat je goeie tekeningen hebt en laat de offerte geen contractstuk zijn. Daar staat immers alleen maar in wat de aannemer verwacht te declareren op basis van vooronderstellingen. Als de houtprijs opeens hoger is of hij heeft meer uur nodig dan gepland ga je alsnog het schip in.

Zorg voor goede tekeningen waarnaar je verwijst in je aanneem-overeenkomst en zorg dat er in je aanneem-overeenkomst een startdatum staat, werkbare dagen en een eindprijs en een omschrijving van de werkzaamheden en het resultaat van die werkzaamheden.

Een aanvraag voor een bouwvergunning duurt 12 weken met nog een onherroepelijk termijn van 6 weken en daarna kun je zondermeer starten. Geef aan je aannnemer aan, wanneer je op basis van die berekening verwacht wat in jouw optiek de startdatum is en zet dat op papier. Want nu ben je eigenlijk een beetje aan de goden overgeleverd.

Het enige wat je nu weet is dat hij ergens in februari gaat starten met werkzaamheden aan je huis en dat hij van plan is om daar de bedragen van de offerte voor te declareren.
Ik weet niet of je op dit moment een aannemer zult vinden die zich op een startdatum vast laat leggen. Met de kou van de laatste weken kunnen een hoop zaken niet gedaan worden. Dat betekent dat aannemers achterstanden aan het oplopen zijn en dat ze pas weten hoe groot die achterstand is als er weer gewerkt kan worden (mits het niet opnieuw gaat sneeuwen en/of vriezen). En ik neem aan dat die voor de meeste aannemers eerst weggewerkt moet worden voor ze aan de volgende klus kunnen beginnen.
Je kunt je topic misschien beter verplaatsen naar de 'Thuis'-pijler.

Ik heb wel verbouw-ervaring, maar geen aannemer-ervaring. Wat nummerzoveel schrijft, kan ik me goed voorstellen. Met de vrieskou is het lastig om een startdatum te bepalen. Maar zorg sowieso dat je hele goede afspraken met je aannemer maakt. Zie dit oude topic voor voorbeelden.
topic verplaatst naar thuis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven