Matig zaad...

19-01-2010 12:08 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/zwangerschappen etc..

Ik ben in september 2008 gestopt met de pil. Ik heb een cyclus van 29-40 dagen, maar meestal rond de 35 dagen.

We zijn begin januari naar de gynaecoloog geweest en ik blijk gewoon een lange cyclus te hebben zonder oorzaak en gewoon een eisprong te hebben..

Echter is uit zaadonderzoek gebleken dat mijn vriend matig zaad heeft.. VCM-index 15 miljoen. (totaal 292 miljoen, waarvan 0% snel, 5% traag en 8% normale zaadcellen qua vorm). We moeten het zaadonderzoek over doen. Is er bij iemand van jullie de 2e keer een goede uitslag uit gekomen?

Waarschijnlijk gaan we over 2 maanden starten met Clomid en IUI, zoals het er nu voorstaat..

Ben ook benieuwd hoe mensen met zo'n vergelijkbare situatie zwanger zijn geraakt??

Of wat voor trajecten jullie hebben moeten lopen??
De precieze getallen weet ik niet meer, maar mijn man kreeg ook het stempel "matig zaad" mee, dus ook hier moest er IUI aan te pas komen. Ik moest bellen voor een afspraak als ik ongesteld werd......... Je raadt het zeker al, ik werd niet ongesteld en was gewoon zwanger, na 2 jaar en alle onderzoeken werd ik zwanger in de cyclus waarin we te horen kregen dat er sprake was van "matig zaad".

Bij nummer 2 was ik in de tweede cyclus zwanger!

Ik kan je dus niets zinnigs vertellen over Clomid en IUI, wil je alleen even vertellen dat zwanger worden ook met matig zaad spontaan soms lukt, laat staan met IUI.

Succes!
de resultaten / percentages van je vriend's zaad zo uitgebreid op Internet zetten... dat is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Voor vrouwen. Ja nee echt niet lullig bedoeld (grappige woordspeling al zeg ik het zelf) maar ik vind het zo persoonlijk ofzo. Verder natuurlijk veel succes met zwanger worden!!
quote:DeSiep schreef op 19 januari 2010 @ 12:54:

de resultaten / percentages van je vriend's zaad zo uitgebreid op Internet zetten... dat is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Voor vrouwen. Ja nee echt niet lullig bedoeld (grappige woordspeling al zeg ik het zelf) maar ik vind het zo persoonlijk ofzo. Verder natuurlijk veel succes met zwanger worden!!Met andere woorden: eigenlijk heb je niks te melden?
Ja, dat vind ik echt.

de resultaten / percentages van je vriend's zaad zo uitgebreid op Internet zetten... dat is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Voor vrouwen. Ja nee echt niet lullig bedoeld (grappige woordspeling al zeg ik het zelf) maar ik vind het zo persoonlijk ofzo. Verder natuurlijk veel succes met zwanger worden!!Het is niet alsof zijn naam en adres erbij staat.

de resultaten / percentages van je vriend's zaad zo uitgebreid op Internet zetten... dat is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Voor vrouwen. Ja nee echt niet lullig bedoeld (grappige woordspeling al zeg ik het zelf) maar ik vind het zo persoonlijk ofzo. Verder natuurlijk veel succes met zwanger worden!!Jemig, ik zei gister nog tegen mijn vriend.. Jammer dat er bij mannen zo'n taboe heerst op slecht zaad en bij ons het normaal is als de eisprong niet helemaal is zoals het hoort.. Mannen voelen zich meteen minder mannelijk.. slaat nergens op.. Daarbij is er niks anoniemers dan dit... Maar goed, vergeet alle bovenstaande berichten en aub reacties op mijn eerste bericht!
quote:sassafras schreef op 19 januari 2010 @ 12:18:

De precieze getallen weet ik niet meer, maar mijn man kreeg ook het stempel "matig zaad" mee, dus ook hier moest er IUI aan te pas komen. Ik moest bellen voor een afspraak als ik ongesteld werd......... Je raadt het zeker al, ik werd niet ongesteld en was gewoon zwanger, na 2 jaar en alle onderzoeken werd ik zwanger in de cyclus waarin we te horen kregen dat er sprake was van "matig zaad".

Bij nummer 2 was ik in de tweede cyclus zwanger!

Ik kan je dus niets zinnigs vertellen over Clomid en IUI, wil je alleen even vertellen dat zwanger worden ook met matig zaad spontaan soms lukt, laat staan met IUI.

Succes!Goed nieuws dus!! Mooi, ik vraag me al af of ze je bij een tweede zwangerschap weer zelf een jaar laten proberen of je dan meteen naar een gynaecoloog kan.. Zal ook wel van de oorzaak afhankelijk zijn waarom zwanger worden niet lukt....
Nou ja mijn man zou het niet zo "prettig" vinden als ik dat hier neer zou poffen. En nee verder heb ik niks te melden behalve heel veel succes met het zwanger worden!
Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand de uitslag matig zaad heeft gekregen en dat in vervolgonderzoeken daarvan niets overeind bleef. Toen had hij "super zaad" zoals hij zelf graag meldde.

Het had te maken met wat geknoei in het potje de eerste keer waardoor de zaadjes niet allemaal in het potje terecht waren gekomen (en hij het netjes had schoongemaakt alvorens af te geven). Ofzo! Het eerste zaad is dus super belangrijk bij een donatie!
Volg je hart. Dat klopt.
DeSiep ssst.

Nou ja het kan wel degelijk goed gaan op de natuurlijke manier maar ik begrijp dat jullie daar nu wel een beetje minder hoop op hebben. Geen ervaring hier maar wens je succes bij een eventueel 2e onderzoek. En aanmoedigen he: SWIM little suckers SWIM!
quote:twompie schreef op 19 januari 2010 @ 18:34:

DeSiep ssst.

Nou ja het kan wel degelijk goed gaan op de natuurlijke manier maar ik begrijp dat jullie daar nu wel een beetje minder hoop op hebben. Geen ervaring hier maar wens je succes bij een eventueel 2e onderzoek. En aanmoedigen he: SWIM little suckers SWIM!
Ja, dat vind ik echt.
Hier eigenlijk een beetje hetzelfde.

In mei 2009 gestopt met de pil. Eerste 2 rondes meteen 30 dagen (zoals het altijd al was voordat ik de pil slikte en ook toen ik tussentijds even gestopt was). Toen ineens 3 keer een cyclus van 42/43 dagen, en nu ineens 73 (!!) dagen.

Mijn vriend heeft een tijdje terug zijn zaad laten testen en dat zag er ook niet goed uit. Deze week moet hij meer en als de uitslagen er zijn, dan word ik doorverwezen naar de gyn.

Ik heb geen idee wat het gaat worden maar ik verwacht ook wel clomid en IUI eigenlijk. Hoewel we natuurlijk nog niet zo lang bezig zijn, en ik weet niet of we zo snel al echt de medische molen in willen (en dan voornamelijk de IUI eigenlijk).

Zo'n berichtje van sassefras vind ik dan wel weer erg hoopgevend eigenlijk!

Ik heb wel verhalen gehoord van stellen in een soortgelijke situatie, en dat kan alle kanten op. Vrienden van me zijn 4 jaar bezig geweest en nu lijkt het eindelijk goed te gaan. Maar ook verhalen zoals die van sassefras natuurlijk.

Dus... Weinig toe te voegen aan het topic hier, maar ik blijf lekker meelezen!
quote:Karan schreef op 20 januari 2010 @ 08:52:

Hier eigenlijk een beetje hetzelfde.

In mei 2009 gestopt met de pil. Eerste 2 rondes meteen 30 dagen (zoals het altijd al was voordat ik de pil slikte en ook toen ik tussentijds even gestopt was). Toen ineens 3 keer een cyclus van 42/43 dagen, en nu ineens 73 (!!) dagen.

Mijn vriend heeft een tijdje terug zijn zaad laten testen en dat zag er ook niet goed uit. Deze week moet hij meer en als de uitslagen er zijn, dan word ik doorverwezen naar de gyn.

Ik heb geen idee wat het gaat worden maar ik verwacht ook wel clomid en IUI eigenlijk. Hoewel we natuurlijk nog niet zo lang bezig zijn, en ik weet niet of we zo snel al echt de medische molen in willen (en dan voornamelijk de IUI eigenlijk).

Zo'n berichtje van sassefras vind ik dan wel weer erg hoopgevend eigenlijk!

Ik heb wel verhalen gehoord van stellen in een soortgelijke situatie, en dat kan alle kanten op. Vrienden van me zijn 4 jaar bezig geweest en nu lijkt het eindelijk goed te gaan. Maar ook verhalen zoals die van sassefras natuurlijk.

Dus... Weinig toe te voegen aan het topic hier, maar ik blijf lekker meelezen!

Je lijkt inderdaad een beetje in hetzelfde schuitje te zitten.. Ben benieuwd wat er de 2e keer bij jullie uit het zaadonderzoek komt..

Ik denk dat als je dat wilt je wel de medische molen in kan..

Ik had echter nooit verwacht dat het zaad problemen zou geven, maar dat het probleem bij mij lag met mijn onregelmatige cyclus..

Vrouwen praten genoeg met elkaar over PCO, endometriose, maar je hoort nooit iemand over slecht/matig zaad... Dus daarom maar zo.. Fijn om te horen dat er meer mensen zijn... En nu maar hopen met z'n allen
Hoi Inge,

Bij jou alweer nieuws? Wij wachten nog op het resultaat van het tweede onderzoek. Vriend heeft net de huisarts gebeld, maar die was op bijscholing.

Volgende week woensdag ben ik vrij dus kan ik de verwijsbrief voor de gyn ophalen en een afspraak gaan maken. Wel iets van vorderingen dus...
Mijn man had slecht zaad (kans op zwangerschap behoorlijk klein) en ben daarmee twee keer zwanger geworden.

Nu is zijn zaad trouwens normaal. Hij is in de tussentijd wel gestopt met roken, dus dat zal voor zijn zwemmers veel hebben uitgemaakt (misschien gevoelige zwemmers?)

Ohja, verdiep je anders eens in zink en foliumzuur voor mannen (onderzoek UMC radboud)
Hoi Inge,

Mijn man had helaas de eerste keer ook een erg slechte uitslag, Ik weet niet meer precies hoe erg het was, maar de artsen noemen het matige ernstige afwijkingen.

Hij is toen vitaminenpillen gaan slikken en 4 maanden later was de uitslag behoorlijk verbeterd. Het is geen super zaad geworden maar zou genoeg moeten zijn voor een spontane zws.

Helaas ben ik na 2 jaar nog steeds niet zwanger. Ik slik wel clomid omdat mijn eisprong ook niet super zou zijn.

Wij zouden natuurlijk het IUI en misschien wel IVF traject in willen maar hebben samen de keuze gemaakt dit nog even niet te doen. Hebben heel veel stress gehad de afgelopen 1,5 jaar dus willen ook eerst wat meer rust vinden.

Helaas dus niet een super positief verhaal, maar wel de ervaring dat slecht zaad een volgende keer echt beter kan zijn!

groetjes Floortje
quote:Inge31 schreef op 19 januari 2010 @ 12:08:

We moeten het zaadonderzoek over doen. Is er bij iemand van jullie de 2e keer een goede uitslag uit gekomen?

Ja, bij ons.

Na de eerste test werd ons verteld dat het zaad van zo'n slechte kwaliteit was dat ik alleen met IVF zwanger zou kunnen worden . Daarna is nog een keer getest en toen bleek dat het zaad weliswaar niet super was, maar meer dan goed genoeg om spontaan zwanger te worden.

We hebben toen nog excuses gekregen voor die eerste uitspraak.

Inmiddels hebben we via de natuurlijke weg twee kinderen gekregen.
Hallo Inge,

Hier inderdaad een gevalletje waar jij om vraagt...

Wij zijn ook al enige tijd bezig om zwanger te worden en begin sept. afgelopen jaar is bij mijn vriend een semenanalyse uitgevoerd. Resultaat: erg slecht zaad. (Ik weet zo uit mijn hoofd geen getalletjes). Doorverwezen naar een uroloog voor verder onderzoek... daar 2e keer een semenanalyse gehad met als resultaat: Super goed!!!! Waar het aan lag?? Meerdere factoren waarschijnlijk.... Allereerst had vriend van de zomer (8 a 10 weken voor hij het eerste onderzoek had gehad) hele hoge koorts gehad (aanmaak van spermacellen duurt 6 tot 10 weken en bij hoge koorst maakt het lichaam spermacellen van slechtere kwaliteit aan omdat het lichaam alle energie verbruikt om te herstellen van de koorts) .... daarnaast heeft het zaad de eerste keer w.s. langer moeten wachten voor het naar het lab gestuurd werd, omdat we het toen op de poli hebben afgegeven en de tweede keer rechtstreeks bij het lab afgegeven is.... Het kan dus wel..... Succes in ieder geval met zwanger worden!!!!
Hoi,

mijn man heeft ook zeer matig zaad. Elke keer net goed genoeg voor IUI. Maar ik riep elke keer dat we maar 1 zaadje nodig hadden tot hilariteit van de gynaecoloog. Na 4 keer een mislukte IUI ben ik spontaan zwanger geworden in de maand dat we de IVF-afspraken al hadden staan. Dit omdat mijn man's zaad slechter was geworden en de 2 behandelende gyns het niet eens werden over hoe slecht of hoe goed het zaad was. De een wilde nog een keer IUI en de ander meteen IVF. Dus mochten wij kiezen en we wilden dan maar gelijk IVF. Maar dat bleek niet nodig omdat ik dus spontaan (na 3 jaar) zwanger ben geworden. Zoon is nu ruim 8 maanden.

Succes!!!!
Oh en man heeft zeker wel 4 zaadtesten gehad en elke keer bij de IUI werd zijn zaad opgewerkt en kregen we ook te horen hoeveel het was die keer.
Het kan trouwens met een test ongeveer 3 maanden later weer een heel ander beeld geven.

Mijn man heeft slecht zaad, in combi met mijn te troebele slijmvlies, kans op natuurlijke zwangerschap nihil.

We mochten met IUI beginnen. Twee pogingen mislukt. Derde poging afgeblazen omdat het zaad onder het miljoen zat wat een minimum vereiste was voor een IUI behandeling. Aangedrongen om er toch mee door te gaan, ik was er nu toch al en deze poging is dus gelukt. Het is dus allemaal niet uitzichtloos. Succes.
quote:Gravinnetje schreef op 29 januari 2010 @ 17:44:

Derde poging afgeblazen omdat het zaad onder het miljoen zat wat een minimum vereiste was voor een IUI behandeling. Aangedrongen om er toch mee door te gaan, ik was er nu toch al en deze poging is dus gelukt. Het is dus allemaal niet uitzichtloos. Succes.Wat goed zeg!!!! Gefeliciteerd!

de resultaten / percentages van je vriend's zaad zo uitgebreid op Internet zetten... dat is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Voor vrouwen. Ja nee echt niet lullig bedoeld (grappige woordspeling al zeg ik het zelf) maar ik vind het zo persoonlijk ofzo. Verder natuurlijk veel succes met zwanger worden!!Oh ja ik herken er gelijk mijn buurman in
En daarbij je moest eens lezen wat hier allemaal voorbij komt: slijmdraden. verliezende slijmproppen, aambeien, uitscheuringen. In geuren en kleuren hoor!

TO veel succes!! Hopelijk is het snel raak Hier zijn in ieder geval dames die in hetzelfde schuitje zitten.
[quote]Karan schreef op 29 januari 2010 @ 09:37:

Hoi Inge,

Bij jou alweer nieuws? Wij wachten nog op het resultaat van het tweede onderzoek......

Hoi Karan

Inmiddels een nieuwe gebruikersnaam, want mijn andere werkte niet zoals het moest.. Maar bij ons nog geen nieuws, aangezien we 5-6 weken moeten wachten op zaadonderzoek.. 12 februari gaan we er weer voor.. Inmiddels ben ik op aanraden hier alvast begonnen om mijn vriend Foliumzuur te voeren nu nog vitamine C halen (schijnt allemaal te helpen en niet geschoten is.....)

Ik heb inmiddels wel mijn Progesteron laten prikken en moet mijn 3e cyclusdag LH en FSH laten prikken.. Maar de uitslagen hoor ik pas over 3 weken als ik weer een afspraak heb.. Nu dus afwachtende van alle onderzoeken... Daarna kunnen we weer verder!

En bij jullie nog nieuws Karan??!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven