Is dit nog gewoon vriendschap?

20-01-2010 22:36 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem met een van mijn goede vriendinnen.

We kennen elkaar nu 2 jaar en doen veel dingen samen, steunen elkaar

in goede en slechte tijden.

Nu wil ik verder met mijn leven (heb voor mijn gevoel bijna 2 jaar stilgestaan door een scheiding), wil weer eens gaan daten, nieuwe mensen ontmoeten en op een of andere manier wil ze overal bij zijn, vinger in de pap houden.

Heb haar aangegeven eens met anderen weg te willen gaan en ook nog gewoon met haar.

Nu krijg ik sms-je dat ik egoïstisch ben en zij er altijd voor me is en ik er niet voor haar ben.

Ik heb geen relatie met haar maar zo voelt het wel, ze lijkt me te claimen en dat benauwd me steeds meer.

Ze is ook vrijgezel en verlangt naar een relatie, als we dan gaan stappen en ik heb wel contact met anderen en zij niet, gaat ze zitten mokken. Het komt ook voor dat zij met anderen staat te kletsen maar dan ga ik gewoon lekker dansen, wat drinken, maar zeker niet zitten mokken.

Ik weet dat ze hierdoor in het verleden al mensen kwijt is geraakt en ik dacht dat ze dit uit onzekerheid deed, maar nu weet ik het niet meer.

Heeft er iemand adviezen? Wil haar niet kwetsen want het is een goede vriendin, maar op deze manier hou ik het niet lang meer vol.
Heb je al eens met haar gepraat over het mokkkende gedrag en dat jij het gevoel hebt dat zij je claimt?
quote:liselore schreef op 20 januari 2010 @ 22:39:

Heb je al eens met haar gepraat over het mokkkende gedrag en dat jij het gevoel hebt dat zij je claimt?

Ja dat is eerder door mij uitgesproken, ze wordt dan boos en laat niets meer van zich horen, later krijg ik dan een sms zijn we nog wel vriendinnen. Als ik dan zeg ja, begint het weer opnieuw.

En zoals ik al schreef ze is wel een echte vriendin, daarom vind ik het ook een dilemma
Beetje vergelijkbaar, een vriendin van mij en haar zus gingen elke vrijdag stappen met een vriendin. Die vriendin kreeg op een gegeven moment een vriend. Die woonde wat verder weg, en dus ging die vriendin op vrijdag naar die man en kwam zondag terug.

Mijn vriendin en haar zus waren erg boos, want ze gingen elke vrijdag (echt, elke vrijdag) wel weg, bios, uit eten, stappen etc.

Bijkomend probleem; de vriend van die vriendin viel niet in goede aarde.

Ik kreeg het vriendin en haar zus echt bijna niet aan het verstand dat ik kon begrijpen dat dat meisje nu andere prioriteiten had. Dat ik wel begreep dat het voor hen niet leuk was, maar dat ik ook snapte dat dit meisje bij haar vriend wilde zijn. Ik heb toen voorgesteld dat ze met de vriendin gingen praten omdat er wel wat valt te zeggen voor het abrupt eindigen. Voorstel was dat ze bijv. 1 x per maand een avond of desnoods zondagmiddag afspraken ofzo.

Mijn vriendin en haar zus wilden er niets van weten, vriendin ging maar op zaterdag naar de vriend

Die vriendschap is dus doodgebloed.

Ik vind het gezond dat je ook met anderen weg wilt. Je hoeft de vriendin niet aan de kant te zetten, maar naar mijn idee doe je dat ook niet, je wilt volgens mij best wel met haar nog stappen. Alleen, ook wel eens met anderen. Ik vind het normaal dat je verschillende dingen doet met vrienden. Ik ben zelf heel erg uithuizerig voor studie en werk, ik vind het heerlijk om met vrienden thuis op mijn krent te zitten. Ben blij als ik zit. Al ga ik wel uit hoor. Een van mijn vriendinnen met wie ik graag een 'wijn en dvd-momentje' doe heeft andere stapvrienden. Nou, heerlijk voor haar! Ik hoor graag haar avonturen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je haar laat weten dat je haar niet aan de kant zet, maar ook behoefte hebt aan ander gezelschap. Pest is alleen dat ik vermoed dat deze vriendin zich nogal verraden kan voelen. Ze hangt heel erg aan je. Denk dat het haar onzekerheid is, uit het verleden. Heeft ze naast jou nog (stap)vrienden?
Dus als ik het goed begrijp reageert ze nogal vreemd als jij lol hebt? Hoe moet ik dat zien, dat praten met anderen. Laat je haar dan helemaal aan haar lot over terwijl ze onzeker is, of houd je het kort en betrek je haar er wel bij?

Je geeft aan dat je met haar gesproken hebt hierover, over dat claimen, of in ieder geval dat het op jou claimend overkomt. Misschien kun je nog een gesprek met haar aangaan, zeggen dat je haar niet af wilt vallen maar juist leuke dingen wilt ondernemen met haar zonder dat ze een nare bijsmaak krijgt? Als jij aangeeft dat jij haar hierbij wilt ondersteunen, zonder geclaimed te worden. Zou dat zin hebben?

Edit, want dit was wel heel klinisch. Ik zou hier zelf niet goed tegenkunnen. Als je samen uitgaat houdt je rekening met elkaar, maar ik zie uit je post niet dat jij dat niet doet.

Zij laat door haar sms achteraf ook wel merken dat ze erg extreem reageert. Ik zou van verbazing van mijn stoel afvallen en eerlijk gezegd ook niet meer weten hoe ik daar op zou moeten reageren. Ik zou waarschijnlijk niet eens meer reageren, helemaal niet in combinatie met dat claimen wat ze doet.
Tja...leef je voor jezelf of voor haar.

Grenzen aan gaan geven bij haar (als je wel met haar om wilt blijven gaan) lijkt me een goed begin.

Als ze dan weer kwaad wordt is het haar probleem toch.

Makkelijker gezegd dan gedaan weet ik...ik heb ook een energievretende "vriendin" die denkt dat de wereld om haar draait en ik heb gemerkt dat ik haar gedoseerd wil zien.

Zeker niet te vaak
quote:Muis66 schreef op 20 januari 2010 @ 22:48:

Ik denk dat het belangrijk is dat je haar laat weten dat je haar niet aan de kant zet, maar ook behoefte hebt aan ander gezelschap. Pest is alleen dat ik vermoed dat deze vriendin zich nogal verraden kan voelen. Ze hangt heel erg aan je. Denk dat het haar onzekerheid is, uit het verleden. Heeft ze naast jou nog (stap)vrienden?Dat is ook het probleem, als je iets niet inpakt met een strikje eromheen voelt ze zich verraden, ingepakt lijkt ze het niet op te pakken en als het wel aankomt, klapt ze dicht. Vind het heel moeilijk met haar te praten dan. Ze heeft hier al hulp voor, maar steeds na 2 sessies begrijpen ze haar niet en stopt ze ermee.
Maar wat wil jij ??

Dat lijkt me de eerste vraag.
quote:Madhe schreef op 20 januari 2010 @ 22:48:

Dus als ik het goed begrijp reageert ze nogal vreemd als jij lol hebt? Hoe moet ik dat zien, dat praten met anderen. Laat je haar dan helemaal aan haar lot over terwijl ze onzeker is, of houd je het kort en betrek je haar er wel bij?

Natuurlijk betrek ik haar erbij, stel haar voor, ze krijgt ook vaak samen met mij een drankje aangeboden, maar zij vind de mannen die ik leuk vind meestal al bij voorbaat niks. Voelt alsof ze dan jaloers is.
quote:biebelie schreef op 20 januari 2010 @ 22:58:

Maar wat wil jij ??

Dat lijkt me de eerste vraag.Ik wil gewoon een gezonde vriendschap en voor mij houdt dat in elkaar respecteren en vrij laten, maar daarbij ook altijd klaar staan voor elkaar als het nodig is. Samen leuke dingen ondernemen en dit kan zijn weggaan of gewoon een avond bank hangen (dit gebeurd ook minimaal 1x per week en dan blijft ze ook hier slapen). Daarnaast wil ik ook met anderen af kunnen spreken zonder me schuldig te voelen. Voorbeeld met oudjaar wilde ik ook naar een andere vriendin (vriendschap van 10 jaar op gezonde basis) maar ze wilde dit echt niet, zelfde als nu, toen toegegeven (zo voelt het) en niet gegaan, mijn andere vriendin wel verteld hoe het zat. Deze respecteerde mijn keuze maar vind het nu ook echt te ver doorgaan. Dit heeft me wel aan het denken gezet.
quote:colaennnietsanders schreef op 20 januari 2010 @ 23:00:

[...]

Natuurlijk betrek ik haar erbij, stel haar voor, ze krijgt ook vaak samen met mij een drankje aangeboden, maar zij vind de mannen die ik leuk vind meestal al bij voorbaat niks. Voelt alsof ze dan jaloers is.

Dat was gewoon bedoeld om een duidelijker beeld te krijgen hoor, die vraag. Ik bedoelde hier niet mee te zeggen dat het misschien aan jou lag.

Je antwoord is wel typisch. Zij wil dus dat jij met haar meegaat zodat zíj een man aan de haak kan slaan? Mokt ze omdat het haar type niet is misschien? Het je niet gunt? Ze komt inderdaad heel jaloers over zoals jij het omschrijft.

En weer minder klinisch. Ik wil zelf geen jaloerse vriendinnen, dat zijn geen echte vriendinnen ;)
Ik krijg er de bibbers en de kriebels van als ik lees van ze van je verwacht en hoe ze zich gedraagt.

Waarschijnlijk kun je er niet omheen om haar te kwetsen,blijkbaar zit ze moeilijk in elkaar.

Maar ze houdt jou bij anderen weg en als je niet uitkijkt raak jij hier ook mensen door kwijt als je dit blijft pikken.

Dan maar even met de botte bijl hoor (en zo bot hoeft het niet natuurlijk maar wel duidelijk)

wat jij in je post van 23.04uur omschrijft...zo zou ik het ook aan haar vertellen.

Kan ze zelf kiezen.... jou ook zonder haar je ding laten laten doen of helemaal zonder jou..
quote:Madhe schreef op 20 januari 2010 @ 23:05:

[...]

En weer minder klinisch. Ik wil zelf geen jaloerse vriendinnen, dat zijn geen echte vriendinnen ;)

Dat is dan ook het moeilijke, stel er gebeurt vannacht iets en ik moet iemand hebben, dan hoef ik maar te bellen en dan is ze er, dat valt bij mij onder vriendschap.

(eerste was trouwens niet verdedigend bedoeld al las ik het terug en komt het wel zo over)
@biebelie, ja dat zou ik haar ook het liefst zo zeggen maar vind het erg moeilijk omdat ik verwacht dat ze erg van streek raakt en heel onzeker wordt. daarbij komt dat ze eind van de maand geopereerd wordt en steun kan gebruiken. ik wil haar deze graag geven.

Wat ook nog bijkomend is dat ik de helft van de tijd mijn kinderen hier heb en dan druk ben, als de kinderen er niet zijn werk ik en daarop dit claimgedrag wordt me momenteel echt teveel.
quote:colaennnietsanders schreef op 20 januari 2010 @ 23:10:

[...]

Dat is dan ook het moeilijke, stel er gebeurt vannacht iets en ik moet iemand hebben, dan hoef ik maar te bellen en dan is ze er, dat valt bij mij onder vriendschap.

(eerste was trouwens niet verdedigend bedoeld al las ik het terug en komt het wel zo over)Mja, maar je niet jaloerse vrienden die je wel respecteren die zijn er als het goed is ook in echte nood. En voor niet echte nood hoef je niet midden in de nacht te bellen
tja, denk dat je het gewoon moet doen, dingen met anderen ondernemen en nog wel gewoon wekelijks wat van je laten horen/afspreken, zodat ze ziet dat je haar echt niet laat vallen. Af en toe mee vragen om met een groepje iets te gaan doen?
colaennietsanders: als je nou alles hierboven nog een keer leest en dan vooral ook je eigen reacties dan kun je toch maar één conclusie trekken....

Je cijfert je nu weg voor haar.. NIET DOEN!!!
Krijg dagelijks minimaal 2 sms-jes als ik niet reageer doordat ik druk bezig ben, aan het werken of met de kinderen dan volgt er gelijk 1 met; is alles goed, ben je boos. Vandaar dat ik er moeite mee heb het te vertellen, ze is zó onzeker, wil haar niet kwetsen maar gezien de reacties hier en mijn gevoel denk ik dat dit het enige is wat ik kan doen om het weer een gezonde vriendschap te laten worden.
Oh,bah...daar krijg ik echt jeuk van van die claimerige smsen.
Zij heeft een groot probleem, meid. Laat het niet jouw grote probleem worden. Stap uit haar ingewikkelde web. Ik weet dat het kort door de bocht lijkt, maar uit ervaring weet ik dat als je geen grenzen stelt, de bom op een dag sowieso gaat barsten. Ze moet leren met haar angst om te gaan. En dat leert ze niet als jij haar blijft bevestigen, vrees ik.

Enable haar niet langer. Succes!
Ik denk dat je dit best mag aangeven aan haar, dat het zo niet werkt in de grote mensen wereld. Ook al is dit in eerste instantie kwetsend voor haar, het is wél feedback. Zou je het omzeilen en niet aangeven, wat voor vriendin ben je zelf dan?

Je wilt het contact verbeteren, het weer leuk hebben. Soms zijn daar eerlijke gesprekken voor nodig. Niets mis met aangeven dat je begrijpt dat ze het waarschijnlijk moeilijk vindt, maar wel volwassen blijven reageren.
quote:Madhe schreef op 20 januari 2010 @ 23:43:

Ik denk dat je dit best mag aangeven aan haar, dat het zo niet werkt in de grote mensen wereld. Ook al is dit in eerste instantie kwetsend voor haar, het is wél feedback. Zou je het omzeilen en niet aangeven, wat voor vriendin ben je zelf dan?

Je wilt het contact verbeteren, het weer leuk hebben. Soms zijn daar eerlijke gesprekken voor nodig. Niets mis met aangeven dat je begrijpt dat ze het waarschijnlijk moeilijk vindt, maar wel volwassen blijven reageren.Ja ik weet het, ben alleen zelf ook redelijk onzeker maar ga de stap toch zetten van de week, zo kan het niet langer.
Zeer eens met Madhe. Zou dat jou kunnen lukken of ben je ergens bang voor?
Ah, zet hem op, goed van je!
quote:corbijn schreef op 20 januari 2010 @ 23:46:

Zeer eens met Madhe. Zou dat jou kunnen lukken of ben je ergens bang voor?Ben bang om iemand te kwetsen en kwijt te raken, maar daar staat tegenover dat het mij zo teveel wordt en ik het gewoon moet doen anders ben ik bang voor mijzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven