Wanneer mobieltje?

24-01-2010 15:00 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er al een topic over is, zo ja, sorry...

Wanneer geef jij je kind een mobiele telefoon? Die van mij is nu net 6 dus is nog niet echt aan de orde maar er zijn dus kinderen bij hem op school die er wel 1 hebben. Mijn zoon heeft hem nu nog niet nodig maar over een paar jaar misschien wel? Ik heb verder geen vriendinnen met kinderen dus ik heb geen referentiekader wat dit betreft. ik zou graag wat ervaringen horen/lezen.
Ik vind kinderen met een mobiel op basisschool onzin..als ze naar de middelbare school gaan is het vroeg genoeg.
Ligt een beetje aan de situatie.Mijne waren 5 en 9 toen ik ging scheidden,en aangezien ik met mijn beroep wel eens in een file kon komen staan,kreeg oudste met zijn 9 een mobieltje mee,zodat ik kon bellen als ik niet op tijd op het schoolplein kon staan.Er zat geen abonnement of beltegoed op,was alleen om bereikbaar te zijn.Was wel makkelijk.Toen ze naar de middelbare school gingen kregen ze allebei een eigen mobiel,en 50 euro beltegoed van de sint,waar ze het een jaar mee moesten doen....zoniet hadden ze pech......
Ik heb een nichtje van net 8 en zij heeft geen mobiel. Geen idee hoe nuttig het is om op die leeftijd zo'n ding op zak te hebben. Geen idee ook vanaf welke leeftijd zo'n ding wel handig is, ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Daar ben ik het ook mee eens, ik ben van de 'voor mobieltjes' generatie. Ik wil ook niet dat kind ermee opgroeid (het doet hem nog niets hoor) en ik wil me ook niet laten meeslepen door de andere ouders. En daarbij, op de basisschool wordt hij weggebracht en als hij naar de middelbare gaat zal hij zelf moeten fietsen
Mijn zoon is 12 en heeft sinds 2 jaar een mobiel.

Gewoon een oude van ons.

Als hij buitenspeelt of naar voetbal gaat, heeft hij hem altijd bij zich.

Zo kan ik hem altijd bereiken.

Vind ik persoonlijk wel een prettig idee.
Ik denk dat het heel erg van je situatie afhangt. Mijn zoon is 11 en heeft hem zijn mobiel nu ongeveer een jaar, dit met name omdat ik thuis werk en niet altijd kans zie hem binnen te halen voor huiswerk of wat ook (als hij buiten speelt) (zijn vriendjes wonen niet op 1 minuut lopen afstand) en ik hem dan makkelijk een smsje kan sturen met bv: nu thuis komen

Ik ben met de gewone/vaste telefoon slecht bereikbaar tijdens werk en voor ons werkt dit uitstekend.

Verder ben ik gewoon lui, hij let zelf nooit goed op de tijd en ik kreeg op een gegeven moment zon hekel aan de buurt doorstruinen waar naar hij nu weer aan het spelen was.
Ik vind persoonlijk op de middelbare school ook onzin. als er wat is kunnen ze op school bellen. mijn dochter krijgt hem wat mij betreft pas als ze straks 16 is en een vervolg opleiding gaat doen. daarvoor zijn hier niet zo veel mogelijkheden en dus zal ze afhankelijk zijn van openbaar vervoer. stel dat daar wat mee is wil ik dat ze kan bellen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
@Sunny, alleen al om die reden zou ik dat doen, ik zou mijn zoon ook een oude geven hoor en weinig tot geen beltegoed maar idd wel bereikbaar.

Blijft lastig waarbij ik wel even voorop wil stellen dat ik mijn zoon nu nog geen mobiel meegeef.
Ik ben ook benieuwd. Die van mij is bijna 8, en vraagt zo af en toe wanneer hij een mobieltje krijgt. "Voorlopig niet" is een antwoord waar hij nog genoegen mee neemt, maar dat blijft niet zo natuurlijk.

Vriendje uit de buurt (zelfde leeftijd) liep afgelopen zomer met een oud mobieltje, kon hij zelf niet mee bellen (of hij wist niet hoe) maar mams belde 'm als hij naar huis moest komen om te eten o.i.d.. Dat vond ik op zich wel handig, onze buurt is veilig voor die kids om lekker rond te rauzen, hutten bouwen etc etc. Maar als je de kids dan nodig hebt zoek je je een ongeluk. Kijk je op plek A, zijn ze niet. Ga je naar plek B, zijn ze ook niet. Zaten ze al die tijd op plek C. Maar terwijl jij naar plek C gaat zijn zij onderweg naar plek A en zie je ze weer niet.

Dus voor dat soort dingen overweeg ik ook wel eens om zoon een mobieltje mee te geven, maar ergens vind ik dat ook weer te zot voor woorden (maar wel makkelijk). Ben er nog niet uit. En zo lang ik er nog niet uit ben krijgt 'ie geen mobieltje.
Iets anders
Tjonge...hoe deden al die ouders dat toch vroeger, toen er nog geen mobieltjes waren???
@Nammma, hahahahaha, dat vraag ik me ook nog wel eens af...

Ik ben van 1975 en als wij buitenspeelden dan moest je naar binnen als de lantaarnpalen aangingen, in de zomer was dat laat en in de winter rond 17 uur. En je ouders wisten niet waar je uithing.
quote:Nammma schreef op 24 januari 2010 @ 15:08:

Tjonge...hoe deden al die ouders dat toch vroeger, toen er nog geen mobieltjes waren??? Gewoon gillen
Ik had een horloge om en moest gewoon om half 6 thuis zijn
quote:Nammma schreef op 24 januari 2010 @ 15:08:

Tjonge...hoe deden al die ouders dat toch vroeger, toen er nog geen mobieltjes waren??? Hahahahaha, ik vind het zelf ook geen noodzaak hoor, maar heb wel gezien dat het erg makkelijk kan zijn. En tja, met de vooruitgang zijn er vaker dingen gekomen die niet nodig waren in de strikte zin des woords, maar oh zo makkelijk (wasmachine, vaatwasser, wegwerpluiers etc etc). Op dagen dat ik slecht loop zou het een uitkomst zijn denk ik wel eens, hoef ik niet 15 minuten te zoeken naar een kind dat zich van de prins geen kwaad weet en daarom m'n sjagrijnigheid in te houden als ik 'm eindelijk gevonden heb.
Iets anders
Ik kocht op mijn 16e zelf mijn eerste mobieltje. Uiteraard pre-paid. Hij was echt superhip, hij paste namelijk (met moeite) min of meer in een broekzak, er zat een trilfunctie op en de antenne was slechts 1cm lang. Ow, en het frontje was een beetje doorschijnend, zodat je draadjes kon zien zitten. Later kwam ik in het trotse bezit van de Postbanktelefoon, (samen met half Nederland), niet stuk te krijgen dat ding. Maar dat even geheel terzijde.

Ik heb zelf geen kinderen, maar het lijkt me echt onnodig dat kinderen in de basisschoolleeftijd al mobiele telefoons hebben. En op de middelbare school uiteraard alleen pre-paid, ik vind die tip van 'met sinterklaas een pre-paid kaart en verder pech' wel een goede. Ze kunnen natuurlijk altijd hun zakgeld inzetten om meer beltegoed te kopen.
Ik heb mijn tienjarige (nu tegen de elf aan) er een gegeven maar zie op zich niet de toegevoegde waarde, het had dus best nog wel met een paar jaar kunnen worden uitgesteld.

Hij gebruikt het als een soort zakcomputertje. De enige die hij ermee belt ben ik zelf.

Geintje heeft me bijna 200 euro gekost aan downloads dus als je eraan begint, doe een prepaid. Trap niet in de val van 'het verstandige kind' want de abbonnementsdiensten zijn veel slimmer dan het gemiddelde kind.
Jeetje mamzelle, wat een geld.

Mijn zoons hebben allebei een prepaid.

Zelfs die van 16 wil nog geen abonnement, hij krijgt ook altijd met sint een beltegoed.

Voor de rest bekostigen ze het zelf. Maar gebruiken hem niet heel veel.
Ook het prepaid wel of niet, vind ik erg afhankelijk van hoe en wat. Mijn dochter van 15 heeft al 2 jaar een abo en is nog nooit over het bedrag heengegaan (ondanks heel laag maandbedrag) en als ze heeeeel soms eens iets wil downloaden vraagt ze keurig of ze na mag kijken of ze nog tegoed genoeg heeft.

Maar inderdaad, met een basisschool kind zou ik daar ook niet snel voor kiezen.
Abonnement zou ik nóóit voor kiezen. Zolang je kind geen 18 is, draai jij op voor de rekening. Ook als kind wél een keer (onder invloed van vriendjes, drank, spannende reclames op TMF, of gewoon zomaar) bedenkt dat het leuk is mee te doen aan smsacties, bellen naar dure nummers buiten de bundel, etc. etc. Nee hoor, abonnement komt wel als kind 18 is, en dus geen kind meer is en zélf opdraait voor de rekening en de eventuele schulden...
Ik kocht er 1 toen ik naar de middelbare school ging. Was een flink stuk fietsen over een enge afgelegen dijk.

Eerder dan dat lijkt me niet nodig.
Hebben kinderen van 6 al een mobiel?? Wat erg!

Toen ik voor het eerst een mobiel aanschafte was ik 16/17 ofzo (de mobieltjes kwamen toen in, had ook echt een koelkast, haha)

Werkte in een plaatsje waar ik elke dag naar toe fietste door de bossen.

Vond het een veiliger idee, voor mij ouders hoefde het nog niet, maar later zagen ze wel het nut van in.

Zie nu idd wel eens kinderen van een jaar of 10 mee lopen, vind dat echt erg. Bereikbaar zijn, veiliger idee, oke. Maar wat iemand al zei, hoe ging het vroeger. Ik begon met een mobiel toen ik 16/17 was. Heb vanaf mijn 12de zonder gsm elke dag 2 uur gefietst voor school.

En zeg nou niet dat er nu gekken rondlopen die rare dingen doen, dat was ook toen ik 12 was, geloof mij..
Ik was 13 toen ik een oudje kreeg, en 16 toen ik een abbo kreeg, ik moest meer dan een uur reizen met de bus naar school dus was wel handig. Verder ging ik ook nooit over het bedrag ofzo. Ik zou de middelbare school wel een mooie gelegenheid vinden, zeker als ze een eind moeten fietsen of met de bus( ik moest meer dan 25 kilometer enkele reis)
Ja maar dan kan ik zeggen ik had pas een mobiel toen ik in de dertig was belachelijk met 16/17.

Wat maakt het uit. Als een kind van 6 een mobiel leuk vindt en er alleen bereikbaar op is of af en toe wat tegoed so what.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 24 januari 2010 @ 16:37:

Ja maar dan kan ik zeggen ik had pas een mobiel toen ik in de dertig was belachelijk met 16/17.

Wat maakt het uit. Als een kind van 6 een mobiel leuk vindt en er alleen bereikbaar op is of af en toe wat tegoed so what.What's next, kind vind een computer leuk, hup geef maar een pc. Kind vind leuk een tv op kamer, geef maar een tv??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven