forse heupdysplasie
vrijdag 22 januari 2010 om 11:27
Bij mijn dochter is forse heupdysplasie gecontateerd aan haar rechterheupje.
Wij hadden er ons al een beetje op ingesteld, oudste dochter van mijn man heeft het ook, waar ze te laat achterkwam met alle gevolgen van dien...
Maar goed, de echoscopiste vertelde dus dat het rechterheupje niet goed leek en konden we gelukkig gelijk door voor een foto.
Die bevestigde het nog eens.
Aankomende woensdag naar de orthopeed, maar dat duurt dan nog zo lang...
Omdat het toch allemaal wel rauw op mijn dak viel, heb ik weinig info onthouden.
Graag zou ik jullie ervaringen lezen.
Op internet lees ik allemaal enge dingen over luxatie enzo, als dat zo was geweest had de radiologe het wel gezegd neem ik aan?
Ze is nu 14 weken en zijn we op tijd bij.
Groetjes een onzekere moeder..
Wij hadden er ons al een beetje op ingesteld, oudste dochter van mijn man heeft het ook, waar ze te laat achterkwam met alle gevolgen van dien...
Maar goed, de echoscopiste vertelde dus dat het rechterheupje niet goed leek en konden we gelukkig gelijk door voor een foto.
Die bevestigde het nog eens.
Aankomende woensdag naar de orthopeed, maar dat duurt dan nog zo lang...
Omdat het toch allemaal wel rauw op mijn dak viel, heb ik weinig info onthouden.
Graag zou ik jullie ervaringen lezen.
Op internet lees ik allemaal enge dingen over luxatie enzo, als dat zo was geweest had de radiologe het wel gezegd neem ik aan?
Ze is nu 14 weken en zijn we op tijd bij.
Groetjes een onzekere moeder..
vrijdag 22 januari 2010 om 12:09
Mijn dochter heeft met 6 weken een spreidbroekje gekregen. Ze had een forse afwijking (heupluxatie). Uiteindelijk heeft ze 9 maanden een spreidbroekje gehad voor overdag en daarna gewoon 's nachts. We zijn laatst op controle geweest (is nu 3) en ze doet het fantastisch met lopen enzo.
Gewoon eerst het consult met de ortho afwachten en kijken wat hij zegt.
Gewoon eerst het consult met de ortho afwachten en kijken wat hij zegt.
vrijdag 22 januari 2010 om 16:14
@puck; luxatie is uit de kom en iets anders dan dysplasie. Het hangt af van hoe oud ze is maar meestal wordt het een spreidbroek. kijk op het forum (even lid worden) van de vereniging voor aangeboren heupafwijkingen. Dochter hier had luxatie links en dysplasie op beide heupen. nu 1,5 en rent als een kiviet. Nu vast alle vragen stellen die in je op komen en ze stellen bij de orthopeet. Succes!
vrijdag 22 januari 2010 om 16:21
Waarschijnlijk krijg je je meisje woensdag in een spreidbroek mee naar huis. Deze houdt ze dan waarschijnlijk bij een forse dysplasie 23 uur per dag aan (alleen af met verschonen en badtijd). Dit went heel erg snel, voor je kindje nog sneller dan voor jou. Ik zou vast wat maillotjes gaan kopen; die zitten het lekkerste onder een spreidbroekje. Onze dochter heeft er ook dag en nacht een aan. (Een maillotje dan, een spreidbroek tegenwoordig alleen nog met slapen). Ze had ook een forse dysplasie aan beide kanten, maar ze reageerde heel erg snel op de spreidbroek die ze in de kraamweek al aan had.
vrijdag 22 januari 2010 om 20:24
Ik dacht dat kinderen onder de 6 maanden nog geen spreidbroek kregen, maar een pavlik bandage of een andere spreider die minder star is. Kijk even op heupafwijkingen.nl voor plaatjes, dat scheelt altijd.
Minismollie, nu 1,5, heeft ook heupdysplasie en had ook een luxatie. Ze heeft toen ze 6 maanden was een week in het ziekenhuis gelegen, toen 3 maanden een gipsbroek en daarna een spreidbroek. Tot 3 maanden geleden moest ze die nog een uur of 20 per dag dragen. Bij de laatste controle werd het een beetje aan ons gelaten, het was niet perse nodig maar wel wat beter.
Er zijn diverse scenario's, maar het gaat uiteindelijk toch om de heupen van jouw kind. Mini kreeg de gipsbroek tegelijk met 2 andere kindjes, 1 van die kindjes had 3 maanden gips en daarna 1 maand fulltime spreidbroek en 2 maanden alleen in de nacht en toen was het klaar. Mini is dus nu ook wel zo ongeveer klaar (hopen we), maar dat andere kindje zit nog steeds in een spreidbroek en krijgt over een paar jaar een operatie omdat de behandeling met de spreidbroek niet afdoende is. Dit om aan te geven dat er van alles mogelijk is. Het kan met een paar maanden klaar zijn, maar het kan ook wat langer duren.
Minismollie, nu 1,5, heeft ook heupdysplasie en had ook een luxatie. Ze heeft toen ze 6 maanden was een week in het ziekenhuis gelegen, toen 3 maanden een gipsbroek en daarna een spreidbroek. Tot 3 maanden geleden moest ze die nog een uur of 20 per dag dragen. Bij de laatste controle werd het een beetje aan ons gelaten, het was niet perse nodig maar wel wat beter.
Er zijn diverse scenario's, maar het gaat uiteindelijk toch om de heupen van jouw kind. Mini kreeg de gipsbroek tegelijk met 2 andere kindjes, 1 van die kindjes had 3 maanden gips en daarna 1 maand fulltime spreidbroek en 2 maanden alleen in de nacht en toen was het klaar. Mini is dus nu ook wel zo ongeveer klaar (hopen we), maar dat andere kindje zit nog steeds in een spreidbroek en krijgt over een paar jaar een operatie omdat de behandeling met de spreidbroek niet afdoende is. Dit om aan te geven dat er van alles mogelijk is. Het kan met een paar maanden klaar zijn, maar het kan ook wat langer duren.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 22 januari 2010 om 21:46
Hoi
Onze oudste zoon kreeg met 3 maanden een Campspreider. Eerst 3 maanden volledig (23 uur) en daarna nog 3 maanden 's nachts. Met rollen en kruipen (12 maanden) was hij wat laat, maar met lopen weer vroeg (13 maanden). En nu met 2 1/2 is alles prima.
A.s. maandag krijgt zoon 2 een echo. We zijn benieuwd.
Het is vooraf heel spannend, maar het went snel, zeker voor je kindje. Hopelijk komt het snel goed!
Veel sterkte!
Onze oudste zoon kreeg met 3 maanden een Campspreider. Eerst 3 maanden volledig (23 uur) en daarna nog 3 maanden 's nachts. Met rollen en kruipen (12 maanden) was hij wat laat, maar met lopen weer vroeg (13 maanden). En nu met 2 1/2 is alles prima.
A.s. maandag krijgt zoon 2 een echo. We zijn benieuwd.
Het is vooraf heel spannend, maar het went snel, zeker voor je kindje. Hopelijk komt het snel goed!
Veel sterkte!
vrijdag 22 januari 2010 om 21:50
vrijdag 22 januari 2010 om 21:57
vrijdag 22 januari 2010 om 22:16
Supersmollie en Mardejo, herken jullie namen uit een ouder topic over dysplasie, heb ik helemaal gelezen.
Ik denk zelf ook dat ze eerst een pavlik bandage krijgt, ze is 3 maand. Een kindje van een vriendin heeft deze ook gekregen en die is een weekje ouder als mijn dochter, zij had er alleen ook en subluxatie bij.
De dochter van mijn man (uit een eerdere relatie) heeft het ook en nog steeds last, ze zijn er bij haar te laat achtergekomen, zij liep al en mijn man en zijn ex hebben dit aangegeven bij de huisarts, die wilde er niet aan, totdat er een inval arts was, die zag het meteen! Heeft in de tractie gelegen en daarna lange tijd in de gipsbroek, zo sneu, ze kon immers al lopen.
Ze is nu 16 en moet straks als ze 18 is nog een keer geopereerd worden.
Ben dus blij dat we er mooi op tijd bij zijn, mijn dochter was nog geen 24u oud toen was de afspraak al gemaakt voor de echo.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik denk zelf ook dat ze eerst een pavlik bandage krijgt, ze is 3 maand. Een kindje van een vriendin heeft deze ook gekregen en die is een weekje ouder als mijn dochter, zij had er alleen ook en subluxatie bij.
De dochter van mijn man (uit een eerdere relatie) heeft het ook en nog steeds last, ze zijn er bij haar te laat achtergekomen, zij liep al en mijn man en zijn ex hebben dit aangegeven bij de huisarts, die wilde er niet aan, totdat er een inval arts was, die zag het meteen! Heeft in de tractie gelegen en daarna lange tijd in de gipsbroek, zo sneu, ze kon immers al lopen.
Ze is nu 16 en moet straks als ze 18 is nog een keer geopereerd worden.
Ben dus blij dat we er mooi op tijd bij zijn, mijn dochter was nog geen 24u oud toen was de afspraak al gemaakt voor de echo.
Ik hou jullie op de hoogte!
vrijdag 22 januari 2010 om 23:06
Mijn man is geopereerd toen hij 8 was. Eerder hebben ze er bij hem niks aan gedaan (is dus 30 jaar geleden). Na de operatie heeft hij maanden op bed gelegen in een gipsbroek. Kon niks meer zelf. En met lopen had hij voor die tijd behoorlijk last. Struikelde konstant over zijn eigen voeten. Zou hij niet geopereerd zijn, dan was de kans groot dat hij op volwassen leeftijd in een rolstoel terecht was gekomen.
Dus, beter zo jong al is de strekking van het verhaal.
Dus, beter zo jong al is de strekking van het verhaal.
zondag 24 januari 2010 om 21:59
Puck, mijn dochter heeft ook dysplasie met luxatie, maar daar zijn we pas achter gekomen toen ze ging lopen. Toen ze een jaar en negen maanden was heeft ze eerst in tractie gelegen, toen drie maanden gipsbroek. Daarna luxeerde de heup weer binnen een paar dagen, dus weer drie maanden gipsbroek en nu heeft ze sinds begin september een hilgenreiner-beugel. Sinds een paar weken loopt ze weer los, we zijn bijna een jaar verder en hebben woensdag weer controle.
Zoals supersmollie al zegt heb je niet zo heel veel aan deze verhalen. Het kan nog alle kanten op gaan.
Gelukkig zijn jullie er op tijd bij, dan is de kans dat ze het helemaal kunnen verhelpen heel groot.
Heel veel sterkte, het blijft hoe dan ook vervelend en onzeker.
Zoals supersmollie al zegt heb je niet zo heel veel aan deze verhalen. Het kan nog alle kanten op gaan.
Gelukkig zijn jullie er op tijd bij, dan is de kans dat ze het helemaal kunnen verhelpen heel groot.
Heel veel sterkte, het blijft hoe dan ook vervelend en onzeker.
zondag 24 januari 2010 om 22:40
Als je het oude topic hebt gelezen heb je mijn verhaal ook gelezen waarschijnlijk.
Hier een lichte heupafwijking waarbij mijn dochter met 3 maanden een Hip-y spreider kreeg voor 23 uur per dag en vanaf 6 maanden alleen nog 's nachts. Met 8,5 maand is ze helemaal goedgekeurd. De rest van de ontwikkeling ging prima op schema. Kruipen met 10 maanden, lopen met 14 maanden.
Als je er vroeg bij bent (zoals jij) hebben ze het minst last van niet kunnen kruipen of lopen. Met een beetje geluk is ze er voor het jaar weer af.
Ik kan me je gevoel trouwens nog precies voorstellen. Ik kwam voor een controle van haar voetje die scheef stond bij de geboorte en voor de zekerheid wilde de orthopeed een heupfoto. 10 minuten later stond ik al met een kind in spreidbroek buiten met nog heel veel vragen. Ik wist van te voren niet eens dat ze haar heupen gingen controleren.
Na een paar dagen waren we gelukkig allemaal gewend.
Hier een lichte heupafwijking waarbij mijn dochter met 3 maanden een Hip-y spreider kreeg voor 23 uur per dag en vanaf 6 maanden alleen nog 's nachts. Met 8,5 maand is ze helemaal goedgekeurd. De rest van de ontwikkeling ging prima op schema. Kruipen met 10 maanden, lopen met 14 maanden.
Als je er vroeg bij bent (zoals jij) hebben ze het minst last van niet kunnen kruipen of lopen. Met een beetje geluk is ze er voor het jaar weer af.
Ik kan me je gevoel trouwens nog precies voorstellen. Ik kwam voor een controle van haar voetje die scheef stond bij de geboorte en voor de zekerheid wilde de orthopeed een heupfoto. 10 minuten later stond ik al met een kind in spreidbroek buiten met nog heel veel vragen. Ik wist van te voren niet eens dat ze haar heupen gingen controleren.
Na een paar dagen waren we gelukkig allemaal gewend.