Werk & Studie alle pijlers

Contract mogelijk niet verlengd, wat zijn mijn opties?

26-01-2010 08:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jawel, zoals de titel zegt....

Mijn halfjaarcontract loopt in maart af. Baas zegt dat ze zogenaamd nog niet weet of ze het gaat verlengen. Marels is gekke henkie niet en kan één en één bij elkaar optellen. Er is vaker iemand heel smerig uitgewerkt bij ons en ik ben er van overtuigd dat ik de volgende ben. Maar ik heb daar een aantal vragen over.

Eerst, even mijn situatie schetsen. In september ben ik afgestudeerd (HBO opleiding). Ik kon op dat moment geen relevante baan vinden en ben een ongeschoold baantje gaan doen hier op het durp. Ik kreeg een halfjaar contract dat dus in maart af loopt.

Ondertussen zoek ik nog steeds naar een "echte" baan, maar ja, crisis he, dus het werk ligt niet voor het oprapen.

Ik woon samen, Marelsman heeft een modaal inkomen. Bijstandsuitkering heb ik dus geen recht op, daar verdient hij teveel voor. Maar echt rondkomen van alleen zijn inkomen is ook niet echt een optie. Vooral ook omdat ik dat zelf niet wil. Mijn auto, mijn kosten bijvoorbeeld. En zou ik inderdaad zonder inkomen komen te zitten en hij al mijn rekeningen er bij moet nemen, dan zouden we het toch wel heel zwaar krijgen.

Maar goed, de vragen waar ik mee zit;

1. Moet baas verplicht een x-periode van tevoren aangeven dat ze mijn contract niet verlengd of mag ze dat ook één dag van tevoren doen?

2. Als ik er uit vlieg en ik vind géén andere baan, heb ik dan ergens recht op qua uitkering? (ik ga daar UWV nog wel voor bellen, maar ik dacht, ik gooi hem er hier bij) Ik denk zelf van niet omdat ik welgeteld een half jaar gewerkt heb.... En daarvoor dus voltijd student was.

3. Ik ben ondertussen druk naar een andere baan aan het zoeken. Stel ik vind iets, relatief op het laatste moment. Ben ik bij een aflopend contract alsnog verplicht om een opzegtermijn aan te houden? Of kan ik dat ook een week voor het einde van mijn contract aangeven, dat ik het zelf niet wil verlengen?

4. Hoe zit dat ook al weer met stilzwijgende verlenging? Is dat als ik na de datum dat mijn contract af loopt nog ingepland wordt en dus nog werk dat het contract stilzwijgend verlengd word?

Nou ja, misschien kom ik nog op andere dingen, maar dit vroeg ik me gewoon af.

Dankjewel voor de hulp!
668, the neighbour of the Beast
Hij mag het je inderdaad op de laatste dag mededelen. Volgens mij heb je wel recht op WW, dit zal echter gezien je korte werkgeschiedenis voor een korte periode zijn. Wat betreft je opzegtermijn, weet ik niet precies hoe het zit. Stilzwijgend is als je baas niets zegt en je gewoon blijft inplannen. Je contract wordt dan voor eenzelfde duur verlengd.

Maar het kan best dat je het nog te horen krijgt hoor. Ik kreeg ook pas (ondanks veel gezeur) op de laatste dag echt duidelijkheid. Overigens als het niet verlengd wordt is er mijns inziens geen sprake van "smerig uitwerken"zoals jij dat noemt/ Je contract loopt af, daar is niets raars aan.
Neuh, dat weet ik wel, maar het gaat niet alleen daar om Gizz

Dat het niet helemaal netjes gaat bedoel ik meer dat ze je tot de laatste dag aan het lijntje houden, maar ondertussen wel alvast andere mensen aannemen om op jouw plek te zetten. Zo ben ik hier ook terecht gekomen ten koste van iemand anders. Dat mijn contract afloopt vind ik niet erg, en ik begrijp het ook áls ze het niet verlengen. Ik blijf immers op zoek naar ander werk dus ik snap het helemaal als ze iemand aannemen die wel permanent wil blijven.

Maar het is dus meer de manier van doen. Nu zeggen dat ze het niet weten terwijl ze al lang zeker weet dat ze me er uit gooit. Alvast andere mensen aannemen die straks mijn plek over kunnen nemen. En er zijn meer dingen maar in verband met de herkenbaarheid ga ik daar maar even niet op in. Het gaat bij ons in elk geval zelden allemaal netjes en leuk.

Maar goed, da's duidelijk. Straks inderdaad even UWV bellen over die WW.

Raar wel dat ze me dat op de laatste dag mee mogen delen, want dan heb ik geen tijd om iets anders te zoeken of op tijd WW aan te vragen.

Iemand die nog weet hoe het zit met mijn opzegtermijn? Ik neem aan dat als mijn baas me dat niet meer dan vijf minuten van te voren hoeft te laten weten, dat ik dat ook andersom niet hoef te doen?
Marels, je kunt WW aanvragen en meteen om een voorschot vragen. Dan ben je iets sneller uit de brand. Ik kreeg dat destijds heel snel voor elkaar, binnen een week was dat geregeld. (Ik snap dat dat verschilt per kantoor natuurlijk.)

Baas heeft geen opzegtermijn. In principe hoeft hij je niets mede te delen, het contract loopt immers van rechtswege af. Wél moet hij je naar huis sturen als je de volgende dag komt werken. Doet hij dat niet en werk jij die dag gewoon, dan heb je recht op een gelijk contract als het voorgaande (tenzij de 3x3 regel voorschrijft dat het meteen onbepaalde tijd moet zijn).
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Hmmmm, okay, dat is duidelijk Carrera. En wel fijn ook.

Zucht, ik ben zo nieuw in dit hele gedoe he. Ik ga in elk geval vandaag het UWV bellen. Als ik recht op WW heb dan wacht in inderdaad gewoon mijn contractverlenging af. Als ik dan nog een half jaar binnen ben ben ik binnen, is het niet zo heb ik wat tijd om iets anders te vinden. Want dan heeft het geen zin om al allerlei ongeschoolde baantjes te gaan zoeken terwijl ik misschien nog werk heb.

Iemand nog antwoord op de vraag hoe het zit met mijn eigen opzegtermijn wanneer ik kort voor het einde van mijn contract iets anders zou vinden?
Het is trouwens goed dat je al het UWV belt. Laat ze er een melding van maken. Je bent namelijk verplicht je te melden op het moment dat je weet dat je werkloos gaat worden.

Over jouw opzegtermijn: lees je contract er eens op na. Vaak staat er in een kort contract een bepaling dat het niet tussentijds opzegbaar is. Staat dit er niet, dan geldt de wettelijke termijn van 1 kalendermaan.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
je hebt geen opzegtermijn, ook voor jou geldt dezelfde regel als voor je baas. Je contract loopt tot datum X, tot die tijd heb jij de verplichting te gaan werken en je baas verplichting je te betalen.

Het kan zijn dat in je contract een mogelijkheid is opgenomen om het contract tussentijds te verbreken. In dat geval geldt meestal een opzegtermijn, waar je je vanzelfsprekend aan dient te houden. Check dus je contract/CAO even.

Mocht je dus een verlening krijgen moet je zorgen dat je deze regel hebt opgenomen. Stel dat je een passende baan vindt kan je opzeggen. Staat deze regel niet in je contract zal je je contract ook moeten uitdienen!

Voor de rest zijn de bovenstaande antwoorden correct, je baas kan op het allerlaatste moment mededelen dat je contract niet verlengd wordt (netjes is anders maar het gaat nu even om de wettelijke regelgeving). Word je wél ingeroosterd en ga je ook werken dan wordt je contract stilzwijgend verlengd voor een gelijke duur als het oude contract (in jouw geval een half jaar).

Je kan natuurlijk ook een maand van tevoren zelf op je baas afstappen en vragen of je verlenging krijgt (bevestiging wel schriftelijk vragen). Zo niet, dan kan je volop solliciteren. Je kan met je baas overleggen over eventueel eerder stoppen/opnemen van dagen (geen vastgesteld recht). Verder het je ook niet automatisch recht om tijdens werktijd te solliciteren. Dat doe je in overleg met je werkgever, deze moet je in de gelegenheid stellen te solliciteren maar kan het weigeren als daarmee "het bedrijfbelang" wordt geschaad (stel dat je een uur van tevoren weg wil voor een sollicitatie terwijl je bent ingeroosterd dan kan hij je gewoon verplichten te blijven).
Ik heb het net in mijn (jaar)contract even nagekeken en daarin staat dat het contract loopt van (datum) tot (datum) 'Op laatstgenoemde datum eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege, zonder dat hiervoor enige opzeggingshandeling noodzakelijk is.'

Da's ook lekker dan, kunnen ze me dus tot de laatste dag in onzekerheid laten zitten? (Aha zie het nu, wat Carrera al zei dus)
Een contract voor bepaalde tijd niet verlengen valt in ieder geval niet onder 'iemand er smerig uitwerken'. Als een contract eindigt kan de werkgever ervoor kiezen het niet te verlengen, en daar staat geen opzegtermijn voor. Dat kan je op de dag waarop je contract eindigt, nog gezegd worden. Dat het op z'n zachtst gezegd niet charmant is om het zo te doen is een ander verhaal.

Voor jou werkt het ook zo: als jij kort voor de laatste dag van je contractstermijn een nieuwe baan vindt, hoef je je ook niet te houden aan een opzegtermijn. Je contract eindigt dan gewoon van rechtswege. Wil je eerder weg dan na afloop van je contract, dan moet je dat idd even goed nalezen in je contract, er is een grote kans dat dat niet kan. Het kan alleen als er een bepaling in staat t.a.v. tussentijdse beëindiging. En Carrera, het staat er vaak niet expliciet in dat een contract niet opzegbaar is, het staat meestal juist in een arbeidscontract voor bepaalde tijd vermeld als het wél tussentijds opzegbaar is, inclusief de in acht te nemen opzegtermijn. En met een arbeidsverleden van een half jaar heb je maar héééél kort recht op WW.

Wat betreft je laatste vraag: als jij de eerste werkdag volgend op de datum einde dienstverband van rechtswege komt werken en je wordt niet naar huis gestuurd, kun je ervan uit gaan dat je contract met dezelfde termijn, dus een half jaar, verlengd is.
Excuus, dan heb ik het verkeerd vermeld over het tussentijds opzeggen. (Weer wat geleerd dus.)
Ben het eens met Dropje, een tijdelijk contract niet verlengen is in mijn ogen ook niet een geval van "iemand smerig eruit werken". Dat een werkgever in de tijd dat het contract loopt een ander zoekt is zijn/haar goed recht. Als de persoon op die functie niet de juiste is zie ik niet wat daar "fout" aan is.

Houd er rekening mee Marels dat je werkgever ook weet dat dit voor jou een tijdelijk job is. Ik vind het volkomen terecht dat je werkgever iemand zoekt voor jouw functie die voor langere tijd in dienst wil blijven.

tot slot betreft een contract voor bepaalde tijd een periode die vóóraf door beide partijen vastgesteld wordt. Van datum X tot datum X wordt een functie door iemand vervuld. Je weet bij aanvang van het contract dus wanneer dit afloopt (daarom is er ook geen opzegtermijn noodzakelijk).

Je kan gaan wachten op de werkgever maar ook zelf initiatief nemen door uit te vogelen of je daar wil en kan blijven of iets anders te zoeken...
Dat is niet altijd waar hoor Mips. Regelmatig worden er tijdelijke contracten afgegeven met de intentie uiteindelijk een vast dienstverband aan te gaan. Nu is dat hier niet het geval natuurlijk.
Ik zit even aan de telefoon, dus een kort antwoord alleen op die ene opmerking;

Ik heb al aangegeven dat ik het NIET smerig vind als mijn contract niet verlengd word en dat ik helemaal begrijp dat ze liever iemand anders neer zetten die wél wil blijven. Dat heb ik ook tegen mijn baas gezegd. Dat smerig er uit werken ging ook niet over mijn situatie maar over een collega, op wie dr uren ik al aangenomen was voordat zij überhaupt wist dat haar contract niet verlengd werd.

Er zijn in dat geval gewoon andere dingen gebeurd die absoluut niet netjes waren.

Een contract niet verlengen is prima, dat is geen enkel probleem. Maar als ik vorige week gevraagd heb óf het verlengd wordt en ik krijg geen antwoord en ook geen antwoord op de vraag wanneer ik dat dan wel te weten krijg, ja, dat vind ik niet zo handig.
Als het gaat om een tweejarig contract vind ik dat je wel gelijk hebt, Marels. Maar je hebt een contract voor een half jaar, je zit nu dus op 2/3e van je dienstverband. In verhouding tot de duur van je contract vind ik het vragen van een toezegging twee maanden voor einde dienstverband aan de vroege kant. Ik vind het trouwens niet helemaal duidelijk wanneer je contract nou afloopt: per 1 maart, per 31 maart, per half maart? Vind ik ook verschil uitmaken. Loopt je contract af per 1 maart, dan zou ik het reëel vinden als je het uiterlijk in de eerste week van februari hoort. Loopt je contract af per 31 maart, dan vind ik de laatste week van februari reëler.
Per begin maart, ik weet het niet uit mijn hoofd, maar volgens mij om en nabij de zesde ofzo.
@carrera, daar heb je gelijk in. Dat gebeurt vaak zelf. Ik wilde enkel aangeven dat er een duidelijk afgebakende periode is afgesproken, als er een intentie is tot het aangaan van een vast dienstverband dan is dit meestal wel duidelijk aan het begin van het tijdelijk dienstverband.

Marels, ik begrijp dat je het geval van je collega niet zo netjes vindt. Aan de andere kant: moet een werkgever dan wachten totdat het contract is afgelopen en dan pas iemand anders gaan zoeken? Die zoekt ook continuïteit. Wellicht functioneerde die persoon niet goed of had duidelijk plannen om ander werk te zoeken.

Ben het wel helemaal met je eens dat een werkgever tijdig moet laten weten dat een contract niet verlengd wordt. Ik houd hier meestal een maand aan en wacht zeker niet tot de laatste week/dag.

Als je contract begin maart afloopt vind ik eind januari informeren naar de plannen van de werkgever niet vreemd. Wel lekker op tijd

in ieder geval succes! Mocht je nu een nieuw contract aangaan, kijk of je de bepaling van tussentijdse opzegging kan opnemen. Je baas kan moet óók in dat geval toestemming aan het UWV WERKbedrijf vragen voor ontslag, meestal niet de moeite waard bij een half jaar contract. Voor jou maakt het je een stuk flexibeler naar een potentieel nieuwe werkgever toe (je hebt een standaard maand opzegtermijn).

Oja, let even op dat je nieuwe contract niet nog een keer een proeftijd bevat, dat mag nu niet meer.
Zo, was ze weer.

Nee, ik ben het met jullie eens dat het niet gek is dat het niet verlengd wordt. Ik ben vanaf mijn sollicitatiegesprek open geweest naar mijn baas. Dat ik op zoek blijf naar een baan op mijn opleidingsniveau en dat ik graag voor hun zou werken, maar dat ik ondertussen door blijf zoeken. Ook sinds ik daar werk ben ik altijd open geweest over sollicitaties en eventuele gesprekken.

Van mijn kant ben ik dus zo open geweest als maar zijn kan en ik vind het een beetje jammer dat ik dat niet terug krijg. Dat is het enige wat ik mijn baas nu kan verwijten. Uit het antwoord dat ik kreeg op de vraag of mijn contract verlengd wordt kwam ook indirect de opmerking dat dat wellicht pas in maart medegedeeld gaat worden en dat vind ik gewoon heel vervelend, omdat ik niet weet waar ik aan toe ben.

Over verdere dingen die niet zo netjes zijn wil ik niet te diep uitweiden in verband met de herkenbaarheid. Nu is mijn verhaal nog redelijk algemeen.

Volgens mij kan ik tussentijds opzeggen, want baas heeft me wel eens gezegd dat ik een maand opzegtermij heb, dus dat houdt in dat ik er tussenuit kan.

Op dit moment wil ik zelf gewoon het liefst niet verlengen, maar om weer een ongeschoold baantje aan te nemen terwijl het misschieeeen wel verlengd word zie ik nog niet zitten. Nu werk ik drie minuten lopen van mijn huis en dat vind ik anders gewoon echt niet meer. Om dan voor net zo'n "rotbaan" veeeeel verder te moeten reizen zie ik niet zitten. Dan wacht ik liever af óf het verlengd word. Word het dan niet verlengd heb ik (heel kort) die WW als overbrugging, geloof ik, in die tijd kan ik altijd nog een ander baantje zoeken.

Maar ik hoop gewoon zó op een baan in mijn vakgebied.
Kan ik me goed voorstellen Marels! Is het een lastig vakgebied waar je in werkt?

Nog even terugkomend de opzegtermijn, als je baas dat gezegd heeft is dan mooi maar je moet echt de letter van het contract aanhouden. Je baas kan zijn uitspraak ontkennen of "vergeten" zijn. In je contract staan jullie afspraken zwart op wit.

Als je baas je niet eerder dan maart wil vertellen wat hij doet met je contract dan zou ik nu heel hard gaan zoeken naar ander werk .
Ach, ik werk gewoon in een wespennest. Ik probeer alles open en eerlijk te doen en mijn baas is gewoon niet zo.

Ik zou graag verder praten over de details van dat gesprek over mijn contract, maar in verband met de herkenbaarheid lijkt me dat hier niet verstandig.

Mijn eigen vakgebied zit meer in de zorg.

En mijn contract is zo nietszeggend als de pest.... Daar verbaasde ik me vanaf het begin over dat daar zo goed als niks in stond. Maar ja, ik was natuurlijk nogal wanhopig toen ik werd aangenomen dus ik heb maar niks gezegd
Wat betreft WW, je hebt recht op het minimum van 3 maanden ww-uitkering als je voldoet aan de '26 uit 36' eis. Dit houdt in dat je van de afgelopen 36 weken minimaal 26 weken moet hebben gewerkt.

Heb je tijdens je HBO opleiding ook gewerkt? In een bijbaantje of vakantiewerk? Misschien voldoe je dan ook aan de '4 uit 5 eis' : van de afgelopen 5 jaar heb je er 4 gewerkt. En gewerkt houdt in dat je minimaal 52 dagen 8 uur heb gewerkt.

Overigens geldt de 26uit36 eis voor dit jaar en de 4uit5 voor het jaar vóór je werkloos wordt.

(Dit staat ook allemaal op de UWV site, hoor, maar ik dacht, misschien stelt het je een klein beetje gerust :-))
Hmmm... Tijdens mijn studie heb ik gewerkt.

Ik heb vanaf mijn 15e in de vakanties en weekends gewerkt, 7 uur per week contractueel plus mijn extra uren. Maar ik geloof dat die niet tellen?
Als die uren wit waren, tellen ze mee. Dus als je elke week heb gewerkt én in de vakanties, kom je volgens mij aan die minimum van 52 dagen.
Zo, ik heb UWV maar gebeld. Of ze de extra gewerkte uren mee tellen wist ze niet precies, maar waarschijnlijk wel.

Zouden ze dus mijn contract niet verlengen, heb ik in elk geval een paar maanden WW de tijd om iets anders te zoeken. Ik mag toch hopen dat ik in drie maanden wel een ander baantje kan vinden
Nu al beginnen ,met zoeken Marels, waarom wachten op je huidige werkgever. Heb je in maart niets anders, so be it. Maar ik zou nu volop gaan solliciteren.

Enne (ik ga ff zeiken ) :

Noem je gewenste baan géén baanTJE, je bent op zoek naar een volwaardige baan.

Ga niet hopen op een baan maar actief zoeken . Van hopen op een baan heeft nog niemand een contract binnengesleept.. Verder is het zinnig nu alvast open sollicitaties te versturen naar bedrijven/organisatie waar je zou willen werken. Tegen de tijd dat je (bijna) geen werk meer hebt kan je ze bellen. Je naam is dan al eerder voorbij gekomen, geeft je een voorsprong.

Verder zou ik kijken of je in die organisaties ander soort werk kan doen (bv administratief), zo ben je al "binnen" en kan je makkelijker doorstromen naar je gewenste functie.
Mips, je hebt gelijk!

Ik vind het alleen niet zo heel zinnig om nu al te zoeken naar een andere baan NIET in mijn vakgebied wanneer ik misschien gewoon kan blijven zitten waar ik zit. Dat zou ik namelijk niet prettig vinden wanneer ik eventueel aangenomen zou worden, want wordt mijn contract verlengd kies ik toch voor deze baan.

Dat baantje.... Ik zit te denken waarom ik dat zo stel. Ik denk dat ik het voor mezelf zo zie. Dit is een baantje, een tussendoortje om geld te verdienen tot ik een echte baan heb. Ik denk dat ik het werk wat ik nu doe en eventueel ander "simpel" werk wat ik kan ga doen beschouw als inderdaad, dat noodzakelijke kwaad tussendoor, terwijl ik die baan die ik zo graag wil, waar ik voor opgeleid wordt, als echte baan zie. Zoiets. Klinkt dat logisch?

Het klinkt arrogant, dat weet ik, maar ik bedoel het niet zo, en zo is het duidelijk. Het is namelijk absoluut niet zo dat ik me te min voel voor een ongeschoolde baan, dat doe ik nu ook en dat vind ik prima, maar het is gewoon zo dat ik zo graag een baan wil waar ik voor geleerd heb! Maar da's iets vrij specifieks en die banen liggen niet voor het oprapen....

En dat zoeken naar een baan op mijn niveau; dat doe ik al bijna een jaar. Ik reageer al bijna een jaar op elke vacature die ik tegen kom, ik heb al een paar open sollicitaties achter de rug en ik ben nu bezig met meer open sollicitaties te sturen.

Dus ik zit niet te wachten tot mijn droombaan voorbij komt, ik ben wel degelijk actief op zoek, ik ben alleen nu (nog) niet actief op zoek naar een vervangende baan zoals ik die nu heb, voor het geval ik deze kwijt zou raken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven