Discriminatie?!

27-01-2010 09:48 149 berichten
Ook zo'n lekker onderwerp waar je uren over kunt debatten! Maar toch gooi ik 'm nog een keertje in de groep, na het zien van Opsporing Verzocht (Ned 1.). Als het even kan, kijk ik altijd (wie weet zie je wel een bekende.... ). Maar iedere keer weer trekken mijn tenen krom van het feit dat (zowat) elk signalment begint met: "'t gaat om 'n lichte getinte man, mogelijk van markokaanse afkomst" of "'t gaat om twee negroide mannen.." Er wordt van het nederlands volk verwacht dat ze niet discrimineren, maar voor mijn gevoel wordt het op deze manier niet bevorderlijkt. Je mag niet iedereen over een kam scheren, mee eens! Maar iedere week is het weer raak. Als je dan ook weer verhalen op het nieuws hoort over marokaanse probleem jongeren of antilliaanse groepen die onrust veroorzaken, dan zakt me broek af. Wat is nu precies mijn vraag.... Ben ik de enige dit zo ervaart? Is het dan raar dat ik af en toe wel eens dicriminerende gedachten heb?
quote:malu3 schreef op 27 januari 2010 @ 10:20:

[...]





Ik vraag me ook af waar dat aan ligt, waarschijnlijk aan de aard van het criminele gedrag denk ik.

Is het niet zo dat met name de wat zwaardere delicten met meer geweld over de meet genomen toe te schrijven zijn aan niet autochtone Nederlanders? Er vanuit gaande dat de meerderheid van de gedetineerden in gevangenissen ook een kleurtje heeft, is Opsporing Verzocht dus een afspiegeling van de criminele wereld.



TBS'ers zijn trouwens wel vaak autochtone Nederlanders valt me vaak op. Wij zijn schijnbaar gestoorder.
quote:Mamasaar schreef op 27 januari 2010 @ 09:52:

Bij opsporing verzocht (hallo, de naam, OPSPORING, ze zoeken ze dus) is het zeker wel zo handig dat de omschrijving erbij staat.



En de rest, nou ja, als het zo is, dan is het zo. Niks discriminerends aan. Dat je er nog antwoord op geeft.
quote:dangeensuus schreef op 27 januari 2010 @ 10:32:

[...]





dat is nu weer discriminatie....waarom goed =wit? :-) * grapje*Dat is het film-cliché nu eenmaal Suus. John Wayne had altijd een wit pak aan en zijn tegenpool Lee van Cleef droeg dan vaak zwart. Lekker duidelijk, lekker overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamasaar schreef op 27 januari 2010 @ 09:53:

Trouwens? Dan zie je misschien een bekende? Lekker dan! Heb ik meegemaakt...Een heel erg goede bekende was het ook nog. (was geen compositietekening hoor, maar was wel zo'n hele naspeelscene en beschrijving e.d.)
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
quote:CMLgirly schreef op 27 januari 2010 @ 09:48:

Ook zo'n lekker onderwerp waar je uren over kunt debatten! Maar toch gooi ik 'm nog een keertje in de groep, na het zien van Opsporing Verzocht (Ned 1.). Als het even kan, kijk ik altijd (wie weet zie je wel een bekende.... ). Maar iedere keer weer trekken mijn tenen krom van het feit dat (zowat) elk signalment begint met: "'t gaat om 'n lichte getinte man, mogelijk van markokaanse afkomst" of "'t gaat om twee negroide mannen.." Er wordt van het nederlands volk verwacht dat ze niet discrimineren, maar voor mijn gevoel wordt het op deze manier niet bevorderlijkt. Je mag niet iedereen over een kam scheren, mee eens! Maar iedere week is het weer raak. Als je dan ook weer verhalen op het nieuws hoort over marokaanse probleem jongeren of antilliaanse groepen die onrust veroorzaken, dan zakt me broek af. Wat is nu precies mijn vraag.... Ben ik de enige dit zo ervaart? Is het dan raar dat ik af en toe wel eens dicriminerende gedachten heb?



Ik snap je redenatie.



Je wilt niet aan buitenlanders denken als men over criminaliteit spreekt maar bij Opsporing Verzocht is het 9 van de 10 gevallen daders van buitenlandse afkomst.

Die worden dan ook zo benoemd om het opsporen te bespoedigen. Meer niet.

Maar ja, het is niet van positieve invloed op het imago van bijvoorbeeld Marokkanen en zorgt ervoor dat Marokkanen en andere buitenlanders nog meer gestigmatiseerd worden.

Helaas is het een feit dat veruit het merendeel van de criminelen in Nederland van Marokkaanse komaf is en met stip op 2 staan de Antilianen. Gecombineerd met hun relatieve lage aanwezigheid in de Nederlandse samenleving ten opzicht van autochtonen, is dit erg van invloed op het imago van een bevolkingsgroep.



Het is een complex verhaal. Marokkanen aanwijzen als de bad guys is het makkelijkste maar het gaat erom: hoe gaan we het probleem aanpakken. Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 27 januari 2010 @ 10:35:

[...]





Dat je er nog antwoord op geeft. Ben de goedheid zelve, dat weeheet je toch!
Ja, dat vind ik echt.
quote:malu3 schreef op 27 januari 2010 @ 10:04:

waar je vraagtekens bij kunt plaatsen zijn de zaken die uitgekozen worden. Kiest OV bewust voor veel zaken waar de verdachte(n) van niet-Nederlandse afkomst?[/quote]



Dat vind ik erg vergezocht vooral omdat het een programma van de publieke omroep is



Ik zeg niet dat het zo is, maar dat je daar vraagtekens bij kunt plaatsen.



De media wil nu eenmaal scoren en als dat makkelijker gaat met een overval op een benzinepomp door een Marokkaan dan met een fraudezaak tegen een blanke accountant dan kiezen ze voor het eerste. (bijvoorbeeld hè)
Overigens kijk ik bijna nooit naar dat soort programma's omdat ik vind het weinig goeds doet voor je gevoel van veiligheid. Als je veel naar dat soort misdaadprogramma's kijkt, denk je bij elke wegscheurende scooter dat er een overval gaande is. En laten we wel wezen, dat is natuurlijk niet zo.
Ik zeg niet dat het zo is, maar dat je daar vraagtekens bij kunt plaatsen.



De media wil nu eenmaal scoren en als dat makkelijker gaat met een overval op een benzinepomp door een Marokkaan dan met een fraudezaak tegen een blanke accountant dan kiezen ze voor het eerste. (bijvoorbeeld hè)[/quote]



Sommige media willen misschien wel makkelijk scoren maar daar hoort de publieke omroep niet bij, die zijn juist vaak irritant politiek correct. Een fraudezaak tegen een blanke accountant heeft geen prioriteit terwijl overvallen dat wel hebben, dat is het verschil.
Ik kijk trouwens ook vrijwel nooit naar Opsporing Verzocht omdat mijn mensbeeld daar niet bepaald positiever van wordt.
quote:Starshine schreef op 27 januari 2010 @ 10:45:

[...]





Ik zeg niet dat het zo is, maar dat je daar vraagtekens bij kunt plaatsen.



De media wil nu eenmaal scoren en als dat makkelijker gaat met een overval op een benzinepomp door een Marokkaan dan met een fraudezaak tegen een blanke accountant dan kiezen ze voor het eerste. (bijvoorbeeld hè)

Die blanke accountant is niet gefilmd door bewakingscamera's terwijl hij zich over zijn frauduleuze werk achter zijn beeldscherm buigt. De Marokkaan/Antilliaan/Roemeen zwaait met een pistool in een sigarenwinkel en daar zijn wel beelden van.



Zoals gezegd heeft het meer met de aard van de delicten te maken dan met discriminatie. De opsporing van een fraudeur verloopt anders dan van een overvaller.
Alle reacties Link kopieren
quote:darkman schreef op 27 januari 2010 @ 10:11:

Ik ben een getinte man en heb er totaal geen moeite mee dat uiterlijke kenmerken of bevolkingsgroep gewoon bij het naampje genoemd worden.

Het is alleen jammer dat de criminaliteit die door Nederlanders gedaan worden minder vaak de publiciteit halen.



Hoe weet je dit? Is daar onderzoek naar gedaan?

Wie weet is het bij OV wel supermooi verdeeld: 1% van alle criminele activiteiten van marokkanen wordt uitgezonden, 1% van alle criminele activiteiten van 'kaaskoppen', 1% van.........
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 27 januari 2010 @ 10:48:

Overigens kijk ik bijna nooit naar dat soort programma's omdat ik vind het weinig goeds doet voor je gevoel van veiligheid. Als je veel naar dat soort misdaadprogramma's kijkt, denk je bij elke wegscheurende scooter dat er een overval gaande is. En laten we wel wezen, dat is natuurlijk niet zo. Ik kijk ook niet, want als ik dan wel een keer gekeken heb en er komt zo een 'item' dat een gezin is overvallen en vastgebonden in eigen huis...durf ik weer eens niet te slapen
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
De overlast die bij ons in de stad wordt veroorzaakt is toch veelal door nederlandse jongeren. Allemaal gevalletjes van kaalgeschoren koppies, petjes, uitgebouwde auto's en bomberjacks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 27 januari 2010 @ 10:45:



De media wil nu eenmaal scoren en als dat makkelijker gaat met een overval op een benzinepomp door een Marokkaan dan met een fraudezaak tegen een blanke accountant dan kiezen ze voor het eerste. (bijvoorbeeld hè)Het is m.i. niet zozeer dat de media wil scoren, maar dat het wel leuk zou zijn als het programma ook zín heeft, dus dat er ook flink wat zaken opgelost worden die behandeld worden in het programma. Dat gaat bij een mishandeling of een pasjesroof (o.i.d.) met beelden, of met een duidelijk signalement van de dader nou eenmaal gemakkelijker dan met frauduleuze praktijken van accountants en zulks. Die kom je weer eerder tegen bij Peter R. de Vries of Opgelicht.
quote:Sanmi schreef op 27 januari 2010 @ 11:08:

De overlast die bij ons in de stad wordt veroorzaakt is toch veelal door nederlandse jongeren. Allemaal gevalletjes van kaalgeschoren koppies, petjes, uitgebouwde auto's en bomberjacks.Denk nu niet dat andere jongeren dit niet doen. Maar de statistieken wijzen wel uit dat er groepen zijn die hoog scoren. Dat zijn niet de Finnen.
jaaaaaaaaaaaaa daar is ze weer!
Ik vind het ivm. met opsporing heel nuttig als als zoveel mogelijk bekende kenmerken en uiterlijk van daders worden genoemd.

Helaas lijken de feiten er wel op te wijzen dat Dibah gelijk heeft.

Maar er zou dus geen onderscheid moeten worden gemaakt in misdaden, criminele activiteiten op grond van afkomst of huidskleur. Ikzelf ben ook getint en vind het alleen maar een goede zaak dat ook huiskleur wordt genoemd waar nodig.

Kijk, als die eventuele Marokkaanse misdadigers nu ook een zeer specifiek uniek kapsel zouden dragen zoals een dubbele hanekam met 2 kleuren, dan was het makkelijk:

"Gezocht, overvaller met rode en blauwe hanekam"

Maar helaas is de werkelijkheid anders.

Wellicht zou een Sire campagne die aangeeft dat bij een paar rotte appels niet gelijk de hele kist rot is of hoeft te worden afgeschreven zin hebben?
Alle reacties Link kopieren
Beetje raar CML om zo'n topic te openen. Bij de OV hoor je vaker 'een licht getinte man, mogelijk van noord-afrikaanse afkomst' dan dat zij zeggen een Marokkaanse man of iets dergelijk.

Soms hoor je op geluidsopnames een duidelijke Marokkaanse accent, toch zeggen ze bij de OV : 'de dader had een zwaar accent' meer niet. Dus alles wat zij kunnen objectiveren en nodig achten vertellen ze, meer niet.

Wat ik nog meer bizar vind is dat jij deze topic vandaag opent. Wie gisteren OV heeft gekeken weet dat de eerste en de grootste zaak daar over een doodgewone blanke Nederlander ging. Tweede zaak over een vrouw die een afghaanse studente in brand had gestoken. Verder niets bekend over de identiteit of afkomst van deze vrouw. Dus tja...Wat wilde je nou eigenlijk bereiken met je topic?

Weer een rel over Marokkanen dit Marokkanen dat zaker.



@Mocroon: Wel irritant dat jou broers ook zo aangekeken worden, terwijl zij niet zo zijn. Ja enige wat je daaraan doet is negeren. Doe ik ook. Ik word ook heel vaak beoordeeld op basis van mijn uiterlijk, maar ja ik ga daar niet op in, ik weet wet beter.



Een voorbeeld van vanochtend: Een oudere dame in de tram (voor wie ik overigens als enige ben opgestaan om haar een zitplaats te geven) vond het nodig om tegen mij te zeggen dat deze tram en haar land een stuk schoner zou zijn als wij buitenlanders er niet waren. Tja, ik ga me niet aan haar ergeren. Ik kan er alleen maar om lachen:D
Alle reacties Link kopieren
Het is toch essentieel om zoiets te vermelden bij een signalement? Het is een zeer in het oog springend uiterlijk kenmerk van negers dat ze zwart zijn, marokkanen dat ze licht getint zijn, en blanken dat ze blank zijn etc. Een crimineel is een crimineel, ongeacht de huidskleur.



Irritant is wel dat deze nieuwe medelanders zo enorm vaak genoemd worden. Het is misschien beter om het om te draaien. Ze noemen het niet meer, behalve als het om een blanke gaat? Het zou wel zendtijd schelen...
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrS schreef op 27 januari 2010 @ 12:13:





Een voorbeeld van vanochtend: Een oudere dame in de tram (voor wie ik overigens als enige ben opgestaan om haar een zitplaats te geven) vond het nodig om tegen mij te zeggen dat deze tram en haar land een stuk schoner zou zijn als wij buitenlanders er niet waren. Tja, ik ga me niet aan haar ergeren. Ik kan er alleen maar om lachen:D

:puke:



Goed dat je er nog om kan lachen.

Vaak is dat ook wel de beste manier van reageren.



Iemand, weet ff niet meer wie, merkte op dat de goeden nu eenmaal lijden onder het gedrag van de bad guy's.

Op mij komt dat over als: so be it, niets aan te doen.



Daar zijn diegenen die daar last van hebben het denk ik niet mee eens.

Dat zijn de jongens die wel hun school hebben afgemaakt, die wel bezig zijn met hun toekomst op een legale manier, die de Nederlandse samenleving door en door kennen.



Maar die vanwege hun uiterlijk behandeld/benaderd worden als de jongens die crimineel gedrag vertonen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik van mening dat de uiterlijke kenmerken genoemd moeten worden die kunnen leiden tot het oppakken van een crimineel.

Criminelen worden altijd op deze wijze opgespoord.

Vind het dan ook niet discriminerend dat dit gebeurt.



Het is aan mensen met een hokjes mentaliteit om daar allerlei conclusies aan te verbinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook inderdaad van mening dat uiterlijke kenmerken genoemd moeten worden, anders kan je de daders natuurlijk niet opsporen. Maar ik vind dat juist in OV er op de meest discrete manier mee omgegaan wordt. Dus ik vind deze topic beetje raar.



Ja en die reactie van vanochtend, die dame weet ook niet beter. hahaha



Overigens, heb ik erom moeten leren lachen. Tijdens mijn stage, kreeg ik dus ook zo'n opmerking van kut-buitenlanders (op een parkeerplaats van een ziekenhuis) door een meneer. Dus ik ging ook flink tekeer met jij dit jij dat. Eenmaal binnen, bleek het een chirurg bij wie ik de komende 8 weken stage moest lopen. Ik hoef niet te vermelden dat ik na deze incident hem niet meer in de ogen kon kijken (hij mij overigens ook niet) maar ja. Ik heb mij leren inhouden. Voor hetzelfde geldt was die dame een patiënt op mijn poli vanochtend:P hahah
Alle reacties Link kopieren
Ja, vind idd dat ze er in OV heel discreet mee omgaan.

Gisteren benadrukten ze nog dat de ( overigens afschuwelijke) moord op dat Afghaans meisje waarschijnlijk niets te maken heeft met haar islamitische achtergrond.





Oh, dat is lullig zeg voor die chirurg, voor jou ook overigens.

Je leert elkaar op een wel hele wrange manier kennen.

Vind het toch altijd weer bijzonder dat er mensen zijn die een hekel hebben aan anderen en dat ook zo uiten.
Alle reacties Link kopieren
Programma's als 'Opsporing Verzocht' hebben een doelgroep. Onder de kijkers, en binnen het criminele circuit. Ze zijn doorgaans niet op zoek naar types als Holleeder of Endstra, de échte zware jongens, de opdrachtgevers. Het gaat vaak om kruimelwerk, of opzienbarende moordzaken waar men in het duister tast. En niet zelden zijn daar beelden bij die mij het gevoel geven dat de politie met een klein beetje moeite die lui ook zelf wel zou moeten kunnen vinden, als ze hun wijk een beetje kennen. Maar ja, dat laatste is natuurlijk steeds lastiger, als je in je politie-auto zit, dus nooit iemand spreekt, en daardoor niet eens in die voetgangersgebieden kunt komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven