Werk & Studie alle pijlers

Ojee, werken in de ww?

27-01-2010 22:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan met mijn vraag natuurlijk 0900 9294 bellen, maar dat is pas morgen weer bereikbaar, en ik ken mezelf .................zucht............

Als ik er nu niet achter kom lig ik weer de halve nacht wakker

Ik zit in de ww, maar een vriendin zat in haar winkel met te kort personeel. Ik spring dus 2 a 3 weken bij. Ik heb dit al netjes bij het uwv gemeld, en dat was geen probleem volgens hun. Gewoon een kwestie van het juiste formuliertje in vullen .

Nou kreeg ik vandaag te horen dat als je 800,- uitkering krijg per maand (75% van voormalig salaris)en je een maand werkt met behoud van uitkering en verdien daar 1200,- mee dat er dan niet 1 maand ww ingehouden wordt maar de volle mep dus 1,5 maand ww ingehouden wordt.

Nou lijkt me dat stug dat ze voor 75% uitkering 100% loon inhouden, maar toch........................

Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
Toch echt wachten op het UWV.

http://www.uwv.nl/Werkloo ... k_ga_werken.aspx#26213254

Hier staat wel iets in, maar begrijpen doe ik het niet.
Volgens mij kijkt het UWV niet naar het geld dat je hebt verdient, maar naar de uren dat je daar gewerkt hebt. Ben je voor 40 uur per week werkloos en ga je voor 40 uur per week werken, dan heb je over die week geen recht op WW.

Heb je daarmee maar ¤ 25,00 verdient, dan heb je die hele week geen recht op WW. (andersom kan ook: heb je er ¤ 10.000,00 mee verdient, dan ben je alleen de WW kwijt en niet de verdiensten.

De WW zit op dat punt wat vreemd in elkaar.
@glover

Volgens mij klopt dat niet.

Even de simpele uitleg:

Het was altijd zo dat er gekeken werd naar de verdiensten. Verdiende je minder dan de WW, dan werd er aangevuld tot maximaal het recht op WW. Verdiende je meer, dan had je geen recht op (een aanvulling tot) WW (niveau). Je hoefde nooit geld bij te betalen.

Voor zover mij bekend is daarin niet veel veranderd,
Er is urenaftrek en inkomstenaftrek. Dat laatste geldt - vermoed ik na lezen UWV site - alleen als je meer dan een jaar WW hebt gehad.

Heb je korter dan een jaar WW, dan geldt de urenaftrek, - wederom dit is een vermoeden - en dan zit er iets met 5 uur en minder dan de helft van je uren werkloos zijn, dus TO, hoe veel uur ga je werken en hoeveel uur blijf je werkloos?

Sterkte!
vanaf 1 maart kom ik in de ww, dus ik heb er nu wel een beeetje verstand van. (jammer genoeg)

alles wat je verdient bovenop je uitkering word gekort.

ik pas altijd elke maandag op 3kids, en krijg daar ook wat voor, 1x in de maand op m'n rekening, maar zelfs dat mag niet!

ik denk niet dat ze meer dan 1maand inhouden. maar ik zou ook morgen om 9uur gelijk bellen! succes!!!
Zoals Glover het heeft uitgelegd, heb ik het ook begrepen (toen ik een klein jaar geleden zelf een paar weken WW had). Als ik toen een baan zou vinden voor 8 uur per week waarin ik 10.000 euro zou kunnen verdienen, en ik zou nog voor 32 uur beschikbaar zijn voor werk, zou ik mijn uitkering voor 32 uur krijgen en 8 uur, dus 1/5e worden gekort. Ik vond het zo krom als een hoepel, maar ook toen ik het navroeg zei mijn werkcoach dat het zo in elkaar stak. Vreemd... maar dat kan ook aan mijn werkcoach liggen...
@glover

Volgens mij klopt dat niet.

Gecorrigeerd wegens foutieve eerdere post.

In het eerste jaar van de WW kijkt men naar het aantal uren dat je werkt om te bepalen of je nog recht hebt op WW (aanvulling) of niet.

Ben je langer dan een jaar werkloos, dan kijkt met naar je inkomsten om dat te bepalen.

(Zie de link die eerst gepost is).

Je hoeft in elk geval nooit meer aan het UWV 'te betalen' dan de uitkering waar je recht op had. In het ergste geval wordt je uitkering 100% gekort (of stopgezet).
@nummerzoveel,

correct!!! dat is nog steeds zo.
Ik heb een uitkering voor 35 uur.

Ik maak nu dagen van 7 uur 5 dagen in de week en dat tot ze het personeel weer op orde heeft (kan heel snel gaan, kan ook nog even duren)

Uit de abracadabra op de UWV site wordt ik niet wijs. Volgens mij gaat dat alleen over als je weer een baan voor langere tijd hebt, en niet voor als je een paar dagen aan de gang gaat. Ik hoop dat het is wat nummerzoveel zegt. Dat zou dus inhouden dat ik de "overige" 25% gewoon houden mag en niet hoef op te sparen tot de volgende maand.
Ww kort op uren. Zo ingewikkeld is dat toch niet? Bijstand kort wel op verdiensten.
De tijd staat niet stil. Ben er even ingedoken.

Per 01-07-2009 geldt de regeling dat inkomsten gekort kunnen worden, als een werknemer meer dan 52 weken werkloos wordt.

Als een werkloze na langdurige werkloosheid werk aanvaard tegen een lager loon, dan gaat zij/hij er finanieel op achteruit als je de urenkorting toepast. De WW kan hoger zijn en de WW wordt gekort.

Bij inkomsten korting speelt dat niet, dan worden de (lagere) inkomsten gekort en houdt je de hoogte van de WW. Plus een 'bonus' van 30%, omdat 'maar' 70% van de inkomsten gekort worden.

Dat is ook het doel van deze nieuwe regeling: (financieel) stimuleren dat mensen weer aan het werk gaan.
Mmm Glover, eerlijk gezegd snap ik niks van je uitleg.

Ik ben werkeloos, langer dan een jaar. Ik krijg een baan maar daarmee verdien ik minder dan mijn WW. Dan wordt mijn salaris met WW aangevuld tot het WW-niveau? Klopt dat? Wat heeft dat met de vraag van TO te maken?

Het gaat nu toch om iemand die korter dan een jaar werkloos is en 5 dagen keer 7 uur werkt terwijl ze WW heeft aangevraagd/ontvangt. Wat voor gevolg heeft dat voor haar recht op WW?
Ik heb het zelf net nagekeken en het gaat inderdaad om de uren.

Is allemaal te lezen op de uwv site trouwens..gewoon even zoekfunctie gebruiken.
quote:Appelsientje schreef op 28 januari 2010 @ 10:01:

Mmm Glover, eerlijk gezegd snap ik niks van je uitleg.

Is ook best moelijk hoor. Hieronder staat een voorbeeld van de UWV site:

"U heeft een baan gevonden. U heeft al langer dan 1 jaar WW. In de laatste week voordat u aan het werk gaat, bent u volledig werkloos. Er is dan sprake van inkomstenaftrek.

"Uw WW-uitkering is ¤ 500 per week.

Dan is 125% van uw weekuitkering ¤ 625.

U verdient met uw nieuwe baan ¤ 600 per week.

Uw loon van ¤ 600 is dus lager dan ¤ 625 per week.

70% van uw loon gaat van uw WW af. In dit voorbeeld is dat een bedrag van ¤420 (70% van ¤ 600 loon).

Uw WW-uitkering per week is dan ¤ 80 (¤500 WW - ¤ 420 loon). Uw totale inkomen (loon en WW) komt dan op ¤ 680 per week.

Dat levert u dus een behoorlijk voordeel op"

@Appelsientje: ik lees niet zo gauw dat TO minder dan een jaar werkloos is, maar misschien lees ik er overheen.
Kusunum, heb je het UWV nog gebeld?

Ik zou er erg mee oppassen: ik heb op dit moment ook WW en ik heb toestemming om te bouwen aan mijn eigen bedrijf. Ik doe dat ook door middel van urenaftrek, dus ik vul elke vier weken zo'n formulier in met per dag hoeveel uur ik gewerkt heb. Maaaaaar: als ik in één week bijvoorbeeld 25 uur gewerkt heb en ze trekken dus 25 uur van mijn uitkering af, dan komt dat er nooit meer bij! Dan gaan ze in de weken erna ook weer steeds uit van die 25 uur minimaal.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met een tijdelijk bijspringen maar ik zou het zeker even goed checken als ik jou was, voor je eraan begint. Straks zit je na die weken zonder.

Aan de andere kant (zit al te typend te denken) is het natuurlijk ook zo dat als je tijdelijk werkt en je wordt opnieuw werkloos, je weer opnieuw ww kunt aanvragen...

Hmz, tricky, dat is een ding dat zeker is en echt iets om even goed uit te zoeken! Succes!
Sorry voor de late reactie, maar ik heb het uwv gebeld hoor.

Ze wisten mij te vertellen dat het aantal gewerkte uren van je uitkering worden afgetrokken. Als je dus een hoger uurloon dan je uitkering ontvangt is dat gewoon jouw verdiensten (dat om het accepteren van tijdelijk werk te stimuleren)

Mocht je uurloon lager liggen dan je uitkering wordt dat niet aangevuld door het uwv bij tijdelijk werk.

Stel je werkt 40 uur, en je ontvangt een uitkering voor 40 uur a 200,- per week en je ontvang voor je gewerkte uren 150,- wordt er toch 200,- van je uitkering ingehouden.

In mijn geval houd ik toch nog een zakcentje over van mijn inval werk, en kost ik de maatschappij een paar weken niets. Dat is toch een lekker gevoel als ik eerlijk ben.
Je kost de maatschappij niks hoor met een WW, daar heb je jaren voor gewerkt en heb je in principe dus zelf betaald.

Bijstand is een ander verhaal...
Het gaan om een gevoel he.

Een beetje thuis zitten terwijl andere kei hard werken.

Net als met een autoverzekering, je bent verzekerd maar je wilt geen schade, of ziekenfonds betaal je ook maar ziek wil je niet worden. Zo voelt voor mij werkloos zijn ook, natuurlijk betaal ik ww premie maar ook van die verzekering maak ik liever geen gebruik.
Ik heb ook een ww gerelateerde vraag waar ik me geen raad mee weet.

Op dit moment werk ik 27 uur per week maar ik word per 1 april ontslagen. Nu heb ik een leuke klus voor 3 maanden aangeboden gekregen via het uitzendbureau. Deze klus is voor 6 of 12 uur per week.

Ik begrijp uit bovenstaande reactie dat ik dan toch een ww uitkering zal krijgen maar ik vraag me af of ik in de drie maanden ook ww-recht opbouw.

Kan iemand mij hier helderheid over geven?

Klopt het trouwens dat het hebben van twee banen belastingtechnisch ongunstig is? Het lijkt mij voor de afwisseling nl erg leuk om twee banen te hebben waardoor ik toch aan ca 30 uur per week kom maar wil mijn verdiende geld van de tweede baan kwijt zijn aan de belasting.

Alvast bedankt voor de reactie(s)!!!!!!
quote:glover schreef op 28 januari 2010 @ 09:35:

De tijd staat niet stil. Ben er even ingedoken.

Per 01-07-2009 geldt de regeling dat inkomsten gekort kunnen worden, als een werknemer meer dan 52 weken werkloos wordt.

Als een werkloze na langdurige werkloosheid werk aanvaard tegen een lager loon, dan gaat zij/hij er finanieel op achteruit als je de urenkorting toepast. De WW kan hoger zijn en de WW wordt gekort.

Bij inkomsten korting speelt dat niet, dan worden de (lagere) inkomsten gekort en houdt je de hoogte van de WW. Plus een 'bonus' van 30%, omdat 'maar' 70% van de inkomsten gekort worden.

Dat is ook het doel van deze nieuwe regeling: (financieel) stimuleren dat mensen weer aan het werk gaan.Dit is mij net ook verteld. Niet alleen ga ik er qua uren op achteruit maar ook qua salaris. In principe zou het dus lonen om niet te werken en gewoon lekker ww te houden, maar door deze regeling zou ik er juist voordeel mee hebben. En mij is ook verteld dat deze regeling in het leven is geroepen om mensen te stimuleren weer te gaan werken, wat ook logisch is. Immers: na een jaar of langer ww moet je iedere baan accepteren, die je aangeboden wordt.
quote:sjufke schreef op 16 februari 2010 @ 15:50:

Ik heb ook een ww gerelateerde vraag waar ik me geen raad mee weet.

Op dit moment werk ik 27 uur per week maar ik word per 1 april ontslagen. Nu heb ik een leuke klus voor 3 maanden aangeboden gekregen via het uitzendbureau. Deze klus is voor 6 of 12 uur per week.

Ik begrijp uit bovenstaande reactie dat ik dan toch een ww uitkering zal krijgen?

Dat moet je laten checken bij het UWV. Of je recht op een WW uitkering hebben bepalen zij aan de hand van een aantal criteria. Als je wel voor WW in aanmerking komt, krijg je waarschijnlijk een aanvulling voor de uren waarvoor je werkeloos raakt.

maar ik vraag me af of ik in de drie maanden ook ww-recht opbouw.

Dat weet ik niet. Normaal gesproken wel lijkt me.

Kan iemand mij hier helderheid over geven?

Klopt het trouwens dat het hebben van twee banen belastingtechnisch ongunstig is?

Nee, dat is niet ongunstig. Je krijgt maar voor 1 baan belastingaftrek (de arbeidskorting). Zo lang je deze arbeidskorting bij de baan waar je de meeste uren werkt laat verrekenen, is er niets aan de hand. Je betaalt dus niet meer belasting (tenzij je met je totale bedrag aan loon in een volgende belastingschijf komt; dan betaal je extra belasting over het bedrag dat binnen die hogere belastingschijf valt.).
Volgens mij moet je 26 weken aaneengesloten hebben gewerkt, wil je voor WW in aanmerking komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven