Ik maak nóóit meer spaghetti!

28-01-2010 16:20 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even vooropgesteld, ik weet hoe ik moet koken enzo hahah vlees aardappels en groente: geen problemen mee!

Maar ik dacht dus: Goh, laat ik eens spaghetti maken, lekker makkelijk en goedkoop. Nou goedkoop wel, makkelijk niet..

Water gekookt, spaghetti erin gezet zoals op zakje stond.. laten koken en koken en koken maar het wou niet kleiner worden. Toen maar met geweld in mijn pannetje water geduwd.. resultaat: Al mn water ging over de randen, mijn gasfornuis nat, en mn vuurtje wou niet meer aan.. Poging 2 ging vrijwel hetzelfde, zonder hard duwen maar met beleid! Op het pakje staat: roeren.. hoe kan ik in godesnaam roeren door al die dikke slierten? Afijn de spaghetti heeft lang genoeg gekookt, (daarvoor moest ik eerst mijn oma bellen.. "Oma wanneer zie je dat spaghetti gaar is?") ik wil het afgieten.. Zit alles aan de bodem geplakt!! Ik heb het maar met mn schaar losgeknipt wat los hing anders moest ik wéér overnieuw beginnen..

Dan de gehakt.. dat rullen ging prima, de groente erbij ging prima, maar de saus.. die begon gelijk te koken en over mijn pan heen te spetteren en het leek wel een ontploffing.. zo ziet mijn gasfornuis er nu ook uit.. alsof de hele boel ontploft is..

Ik kreeg mijn spaghettipannetje ook al niet meer schoon met al die vieze plaksel eraan.. hij staat nu te weken in het hete water..

Volgens mij is het niet te eten ook.. ik duw het straks gewoon onder mijn vriend zijn neus, en hij EET het maar gewoon. Ookal smaakt het nergens naar!! Met liefde gemaakt noemen ze dat toch?

Oke dit topic voegt niets toe, maar ik ben nu wel even mn frustratie kwijt :P
quote:Kabouter23 schreef op 28 januari 2010 @ 17:15:

[...]

Nouja zoals ik al zei, ik moest vroeger zelf koken hahah! Dus misschien had het handig geweest als ik dan toch eens spaghetti gemaakt had O aha. Nou, voor alles moet toch een eerste keer zijn he?
Hoe laat komt je vriend thuis?
quote:akka schreef op 28 januari 2010 @ 17:16:

[...]

http://www.youtube.com/watch?v=ZroSAGUlzGsHandig! Mijn enige fout was dus dat de spaghetti pan te klein was! Valt wel mee toch dan hahahha!
quote:akka schreef op 28 januari 2010 @ 17:17:

Hoe laat komt je vriend thuis?Hij is al thuis, heeft 2 volle borden opgeschept en doet alles nu in een bakje om morgen op zijn werk te eten als lunch
quote:Booyahh schreef op 28 januari 2010 @ 16:27:

de tip uit mijn studenten tijd ; een sliert tegen de keukentegels gooien om te kijken of het gaar is. Als het blijft plakken aan de tegel (muur); niet gaar, als het eraf valt gaar. Zijn de meningen over verdeeld, bij mij werkte t wel. Gelukkig woonde ik in een studentenhuis waar regelmatig de tegels van het aanrecht werden schoongemaakt ;)

Als het blijft plakken: te gaar

Beter even proeven.

Grappig om iedereen zijn tips te lezen, maar olie zou ik er dus echt nooit bijdoen. (er is zelfs een kookboek(je) dat zo heet: 'Olie op het pastawater?")
quote:Kabouter23 schreef op 28 januari 2010 @ 17:18:

[...]

Hij is al thuis, heeft 2 volle borden opgeschept en doet alles nu in een bakje om morgen op zijn werk te eten als lunch Dan ben ik benieuwd hoe jouw aardappelen smaken!
Wat grappig Akka, van dat boekje.
quote:akka schreef op 28 januari 2010 @ 17:20:

[...]

Dan ben ik benieuwd hoe jouw aardappelen smaken! Gewoon goed hoor hahah! Maar ik maak er meestal schijfjes van, want ik vind gewone aardappels zo'n droge hap..
Als je de saus na het afgieten van de spaghetti er gelijk overheen kiepert dan plakt het ook niet.
quote:Ring1981 schreef op 28 januari 2010 @ 17:16:

Ik heb al vaker gehoord dat olie in de pan een groot misverstand is. Bij Jamie Oliver bijvoorbeeld. Het blijft namelijk gewoon op het water liggen en doet dus niks tegen plakkende slierten.

Dat ik het altijd door de afgegoten slierten gooi is ontstaan omdat ze dan altijd wel plakten. En beetje olie helpt dan wel, heb ik gemerkt.

Wat ook helpt, is de pasta na het afgieten meteen te verwerken. Zelf mik ik de pasa na het afgieten meteen door de pan met saus, nog ff doorroeren en dan meteen serveren.

La pasta non aspetta! (zegt men in Italie)
quote:Ring1981 schreef op 28 januari 2010 @ 17:20:

Wat grappig Akka, van dat boekje.Is een heel leuk boekje van culinair journalist Onno Kleijn. Hij staat regelmatig in de Volkskrant. Ben wel beetje fan van hem.
Okee, zo leer ik dus ook wat. Gelijk saus, dan plakt het ook niet.
quote:akka schreef op 28 januari 2010 @ 17:25:

[...]

Wat ook helpt, is de pasta na het afgieten meteen te verwerken. Zelf mik ik de pasa na het afgieten meteen door de pan met saus, nog ff doorroeren en dan meteen serveren.

La pasta non aspetta! (zegt men in Italie)

Amen

haha geweldig om te lezen :D

Ik ga ook zo spaghetti maken...

Ik breek de spaghetti altijd doormidden voor ik het in de pan doe, gebruik ook meestal een kleine pan om voor 2 personen spaghetti te koken.

Ik doe meestal olie tijdens het koken in het water en na het afgieten door de spaghetti.

dan gelijk de saus erdoor en mocht het voorkomen dat de saus nog net niet klaar is doe ik er een scheutje ketchup door

owja en je kan spaghettisliertjes ergens tegenaan gooien en als de sliert blijft plakken is die gaar :p maarja om nou elke keer met slierten te gaan gooien :D

owja en ik zet altijd een pan met warm water op zodat het water sneller kookt
chiquita24 wijzigde dit bericht op 28-01-2010 17:56
Reden: aanvulling
% gewijzigd
je kunt dan misschien wel geen spaghetti koken(wat mij verbaast, was het eerste wat ik ooit gekookt heb) maar, wat je allemaal verteld aan happenings in je OP vind ik al een hele prestatie opzich
Pffff ... zelfs ik kan prima spaghetti koken !

(mijn spaghetti a la Donkey geniet zelfs enige faam .. )
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
tip tegen het plakken in de pan: gewoon regelmatig goed roeren.

tip tegen het plakken na het koken: zorg ervoor dat de spaghetti als laatste klaar is(dus na je saus en groente of salade) en dan na het afgieten kan het meteen door de saus of op het bord, en gaat het dus niet plakken.

tip tegen spetterende saus: bij het rullen van je gehakt het vuur laag doen, is de pan minder heet.

tip tegen niet omlaag willende spaghetti: of breek de spaghetti, of koop een diepe pan, of maak gewoon macaroni.
Gweldig To!!!

Smakelijk gelachen om je verhaal en om je zelfspot.

Zelf daarna ook spagetti gemaakt.

2 soorten want eentje moet gluten vrij...........

De normale was goed gelukt maar de glutenvrije........bah wat een palkkerige maiszooi werd dat.

Gelukkig lekkere saus je ik proefte er bijna niks meer van.
Olie door het water heeft geen zin..want olie mixt niet met water en kleeft ook niet aan de pasta vast. Flauwekul waar iedereen in gelooft lijkt het wel.

Ik snap echt niet dat het je nog niet lukt om een simpele pasta te koken hoor.

Weten of het gaar is? Proeven.

Je kunt toch wel logisch nadenken?
quote:Pannetje schreef op 28 januari 2010 @ 19:48:

Olie door het water heeft geen zin..want olie mixt niet met water en kleeft ook niet aan de pasta vast. Flauwekul waar iedereen in gelooft lijkt het wel.

Ik snap echt niet dat het je nog niet lukt om een simpele pasta te koken hoor.

Weten of het gaar is? Proeven.

Je kunt toch wel logisch nadenken?Ja, maar dit topic was niet bedoeld om snerken naar mijn hoofd te krijgen, maar om gewoon wat grappigs te vertellen. Ik zal het niet meer doen. Sorry.
:O klinkt lekker vriendelijk :O
Haha Kabouter volgens mij heb je genoeg tips gekregen om de volgende keer zonder te veel stress spaghetti te maken .

Alleen ook goed opletten als de spaghetti al gekookt is.

Ik heb een keer mijn versgekookte paste naast het vergiet gegooid ín de gootsteen.

Ben daarna maar patat gaan halen, want erg honger met als resultaat dat de spaghetti helemaal vastgeplakt zat in gootsteen en ik nog de hele avond bezig ben geweest om het eruit te pulken, hoezo spaghetti gemakkelijk??!
maar laat hierdoor je spaghetti koken niet verpesten. je weet niet wat je mist
Haha, gelukkig bestaan er nog meer culinaire wonders zoals ik
Pannetje, ik vind jouw post echt nergens op slaan. Ze vertelt iets grappigs. Een zogeheten "doos-actie" en dan maak jij zo'n rotopmerking.

Jij hebt zeker nooooit zulk soort acties (niet qua koken, maar in het algemeen)? Nou ik wel hoor, en genoeg! En weet je wat? Ik lach er zelf het hardst om!

Zelfspot is goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven