Afstand huis - school

29-01-2010 15:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver wonen jullie van de basisschool van je kind af?

Bij ons in de wijk zit een school waar ik mijn kind liever niet op wil hebben; dit heeft met name te maken met het onderwijssysteem. Tevens staat de school slecht aangeschreven; ook bij de inspectie van onderwijs.

Ik kies het liefst voor Jenaplanonderwijs. Deze school zit met de auto 5 minuten van ons af, met de fiets ongeveer een kwartier. Als mijn dochter 4 is, is de jongste 2 en zit ik natuurlijk met brengen / halen / middagslaapjes, enz.

Ook zal t betekenen dat zij met kinderen naar school gaat die over het algemeen in een andere wijk wonen.

Wat kunnen jullie mij over jullie keuzes vertellen?
Je OP is heel onduidelijk. Heb je nou wel al een jenaplanschool gevonden en is dát de school die met de auto vijf minuten van jullie af zit?
Ik heb een school gekozen die het dichts bij mijn huis, omdat ik het makkelijk vond en in mijn wijk is het allemaal één pot nat qwa onderwijssysteem dus heb me daar niet echt mee bezig gehouden.

Je zou als je voor die andere school kiest, misschien je dochter tussen de middag kunnen laten overblijven. Dan is dat probleem al opgelost.
Mijn kinderen zaten hier in de wijk op een openbare school die te voet bereikbaar was. Daarna gingen/gaan ze naar een christelijke school voor voortgezet onderwijs, óók hier in de wijk, tegenover de basisschool.
@Stephanietje; bedankt...stond idd door elkaar. De school die mijn vorkeur niet heeft is vlakbij en de Jenaplan idd rond de 5 minuutjes van ons vandaan (met de auto dan)

Ik heb t aangepast.
mijn kinderen zitten ook in een andere wijk op school omdat de school hier mij met een hele slechte ervaring heeft opgezadeld (het bewust achterstellen van kinderen met een handicap).

Ik hoop dat het niet bij iedereen zo gaat, maar mijn kinderen hebben eigenlijk geen vriendjes in de buurt. Incidenteel wordt er met elkaar gespeeld, maar vaker dus niet. Ook zie ik veel pestgedrag voorkomen (maar als de school al op zo met bepaalde kinderen omgaat, kan ik me wel voorstellen welke weerslag dat op de leerlingen heeft).

We willen dus graag verhuizen naar de andere wijk, maar helaas zijn daar weinig huizen te koop.
Je beschrijft mijn situatie, in deze buurt een school (met slechte reputatie) en een jenaplan 5 a 10min. met de auto.

Daar heb ik dus voor gekozen, en omdat meerdere ouders daarvoor echt kiezen en vaker verder ervandaan wonen is het spelen geen probleem. Ook het halen en brengen van vriendinnetjes niet. Mijn kinderen blijven wel (verplicht) over.

Mijn mijn jongste heeft haar middagslaapjes gewoon aangepast, van 12 tot half 3. Ze is de derde en ook de makkelijkste, omdat ze met de trein van het gezin mee moet doen.
@Jala; dat betekent dat je kinderen vanaf de kleuterllftd 3 a 4 dagen moeten overblijven? Dat is wel heftig toch? Niet als kritiek, want als t deze school wordt zit die kans er bij ons ook wel in hoor. Of mijn 2-jarige moet tegen die tijd al niet meer slapen 'smiddags maar dat lijkt me sterk...
Wij wonen ongeveer 20 meter van een school, ik kan letterlijk uit het raam kijken of mijn kinderen naar buiten komen. Toevallig is dit ook een school die goed staat aangeschreven, dus eigenlijk heb ik niet getwijfeld. Het is een christelijke school en wij zijn niet gelovig, maar ik vind het helemaal geen punt dat daar op school wel het een en ander aan gedaan wordt. Het gebeurt niet opdringerig.

Toch zou ik er geen moeite mee hebben om mijn kinderen naar een andere school te laten gaan, als ik zou vinden dat die beter bij hen past. Ook niet als ik daar een flink stuk voor moet rijden, elke dag. Ik zou er ook voor verhuizen als dat echt nodig was.

Het is inderdaad wel lastig als je nog een kindje hebt dat niet op school zit, of op een andere school. Ik kon mijn oudste rustig ophalen als de jongste ene slaapje deed, toen de oudste eenmaal op school zat. Hij heeft van zijn 2,5 tot bijna 3,5 jaar op de speelzaal gezeten (en daarna nog ruim een half jaar op een dagverblijf, maar dat was samen met de jongste) , was ook vlakbij maar dat was gelijk een stuk lastiger. Ik durfde de jongste niet alleen te laten als hij sliep, daarvoor was het net te ver. Dat is gewoon een heel onpraktische periode, die moet je even door.

xYella.
Ik zou zeker voor de school gaan die wat verder weg is!

En als het voor jullie mogelijk is om haar om drie uur weer te halen, is volgens mij de overblijf best te doen..

Ik vind het zelf wel heftig als kinderen ook nog eens direct drie dagen naar de BSO moeten..

Maar soms is er gewoon geen keuze, er moet ook gewerkt worden door ouders, toch?
Vlinder schrijft:Ik heb een school gekozen die het dichts bij mijn huis, omdat ik het makkelijk vond en in mijn wijk is het allemaal één pot nat qwa onderwijssysteem dus heb me daar niet echt mee bezig gehouden.

Dat vind ik nou ook.

Is met alle scholen hetzelfde.

Maakt niet uit tegenwoordig welk onderwijs je hebt.

Overal is wat en hier is de school op 100 meter lopen.
quote:femke29 schreef op 29 januari 2010 @ 15:31:

@Jala; dat betekent dat je kinderen vanaf de kleuterllftd 3 a 4 dagen moeten overblijven? Dat is wel heftig toch? Niet als kritiek, want als t deze school wordt zit die kans er bij ons ook wel in hoor. Of mijn 2-jarige moet tegen die tijd al niet meer slapen 'smiddags maar dat lijkt me sterk...Heb verder geen verstand van scholen, maar toen ik op de basisschool zat bleef iedereen over, ook in de kleuterklas. Was helemaal niet heftig oid. Ik zat op een particuliere basisschool en de klassen waren klein. Met z'n alle brood eten en dan buitenspelen.
Ook ik heb bewust gekozen voor een school die wat verder weg is, ook ongeveer 5 minuten met de auto. Voordeel is wel dat deze school een continu rooster heeft. Dat houdt in dat alle kinderen gewoon in de klas met de juf een boterham eten en dan lekker gaan buitenspelen. Vind dat hele tussen-de-middag-gedoe trouwens ook vreselijk achterhaald in een tijd dat 80% van de gezinnen uit tweeverdieners bestaat (al dan niet parttime)

En er is dan ook niks zieligs aan, want alle kinderen blijven en ze wetend dus niet beter! Ik heb ook nog een dochter van 6 maanden en die gaat of naar kdv en op mij vrije dag gaat ze gewoon mee. Je ziet inderdaad vaak dat voor bepaalde type scholen ouders bewust kiezen en er dan meer ouders van iets verder weg komen. Met afspreken na school hebben wij dus geen problemen en dochter heeft ook vriendinnetjes in de buurt, die op een andere school zitten.

Ik denk dat het erg belangrijk is om
Die van mij zaten ook 5 minuten met de auto op school en fietsen een kwartier.

Vanaf dag 1 bleven ze ook over, althans bij een Jenaplan is een continue rooster dus heet het eigenlijk geen overblijven.

Het gaf voor de kinderen juist meer rust, dan dat ze anderhalf uur van school weg moesten en dan weer terug. (Althans dat vermoed ik, ze weten niet beter).

Wij hadden ook een school die veel dichterbij was, maar die vonden wij ook niets.

Kies voor een school waar je je lekker bij voelt, ook al is het iets verder.
quote:BIRMANICA schreef op 29 januari 2010 @ 15:47:

Vlinder schrijft:Ik heb een school gekozen die het dichts bij mijn huis, omdat ik het makkelijk vond en in mijn wijk is het allemaal één pot nat qwa onderwijssysteem dus heb me daar niet echt mee bezig gehouden.

Dat vind ik nou ook.

Is met alle scholen hetzelfde.

Maakt niet uit tegenwoordig welk onderwijs je hebt.

Overal is wat en hier is de school op 100 meter lopen.Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Er is heel erg veel verschil tussen scholen onderling. katholiek/openbaar is er al 1 van. Wij voeden de kinderen zeer bewust niet gelovig op. Maar op de katholieke basisschool hier in de wijk komt de pastoor nog in de klas de communielessen geven. En de kinderen die geen communie doen, moeten gewoon meedoen...dat vind ik dus echt helemaal niet nodig. Prima, als ze iets weten over het katholieke geloof, maar dan wil ik ook aandacht voor het jodendom, de islam etc. Daarnaast vind ik het niveau van de kinderen op school ook belangrijk. De school waar dochter naar toe gaat heeft een uitstroom van 80% havo/vwo, de school in de buurt een uitstroom van 80% vmbo. Niks mis mee, maar als je een erg slim kind hebt, dan zal ze waarschijnlijk toch meer aansluiting vinden bij klasgenoten die een havo/vwo niveau hebben....
Wij hebben een soortgelijk dilemma. Wij hebben onze dochter aangemeld voor twee verschillende basisscholen.

Openbare basisschool 1 is op 5 minuten lopen van ons huis. Men geeft daar Jenaplan onderwijs en Dalton onderwijs. Daar is ze verzekerd van een plaatsing.

Deze school heeft de volgende uitstroom van leerlingen.

VWO 17%

HAVO-VWO 6%

HAVO 3%

26%

VMBO/MAVO 74%

Gemiddelde Citotoets-score van basisschool 1 kan ik niet op hun website vinden. Deze school werkt met twee wachtlijsten. Een wachtlijst is voor hoogopgeleide ouders en een wachtlijst voor lager opgeleide ouders.

Basisschool 2 is op ongeveer 5 minuten afstand met de auto, 15 minuten met de fiets. De uitstroom van basisschool 2 is als volgt:

VWO 47,60%

HAVO-VWO 26,20%

HAVO 21,40%

95,20%

VMBO/MAVO 4,80%

De gemiddelde Citotoets-score van deze school was 544 in 2009. Het landelijk gemiddelde van de Citotoets-score was 535,5 in 2009. Basisschool 2 scoort structureel beter dan het landelijk gemiddelde. De score van een leerling wordt altijd uitgedrukt in een getal tussen de 500 en 550.

Voor basisschool 2 is er loting van 30 plaatsen voor meer dan 70 aanmeldingen. Dit jaar krijgen we te weten of onze dochter wordt ingeloot.
Sophiepapa, ik hoop toch dat je je niet alleen laat leiden door die uitstroompercentages?

Mijn kinderen zaten op een Montessorischool, een krappe kilometer van huis. Dat was de enige school in de buurt met een niet-klassikaal systeem, wat ik erg belangrijk vond.

Inmiddels zitten ze allebei op speciaal ondewijs, jongste 7 km van huis, oudste 40 km van huis.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
@Sophiepapa: waar kun je eigenlijke de uitstroomgegevens van een school terugvinden? Of de gemiddelde CITO-toets score?

Op de site van de onderwijspinspectie kan ik dat niet vinden...
quote:Solomio schreef op 29 januari 2010 @ 16:41:

Sophiepapa, ik hoop toch dat je je niet alleen laat leiden door die uitstroompercentages? Nee, hoor ik kijk naar het totaalplaatje. Op beide scholen ben ik naar de open dag geweest. Basisschool 2 voelde ook gewoon goed. Basisschool 2 geeft goed en degelijk onderwijs. De ouders kiezen zeer bewust voor deze school.
Mijn kinderen blijven 3 tussen-de-middagen verplicht over, woensdag en vrijdagmiddag vrij. Ze zijn ook om 3 uur uit ipv. 15.15 of 15.30.

Ik vond het in het begin ook veel 3 dagen overblijven, maar omdat alle kinderen het doen en ze niet heen en weer hoeven is het wel erg rustig. Ik heb mijn kinderen nooit horen zeuren dat ze niet wilde overblijven, want het is 'gewoon'.

En ik vind wel dat er heel veel verschillende schoolsystemen zijn, met allemaal hun eigen aanpak en inhoud.

Ga bij alle scholen van je keuze langs, proef de sfeer en kies de school waar jij je het meest op je plek voelt. Je moet nog een lange tijd met ze door. Kijk ook waar de meeste kinderen heen gaan na de basisschool (staat meestal in de schoolgids)Niet alleen het niveau, maar specifiek welke middelbare school. Bekijk ook wat ze doen met een speciaal aandachtskind, zoals adhd, dyslexi, hoog/laag begaafd en noem maar op.

En ook belangrijk nemen ze tijd voor jouw om dit uit te leggen. Als ze tijd voor jou nemen, nemen ze meestal ook eerder tijd voor jouw kind. En dat ze geen houding hebben zo van: ik heb nog 23 anderen.

Succes met je beslissing.
Ik had drie scholen op het oog. De Vrije School en twee openbare scholen. De vrije school had ik heel graag gedaan, maar was een kwartier met de auto en dat vond ik uiteindelijk te onpraktisch. Overigens is dit een vrije school die wel goed staat aangeschreven.

De ene openbare school is ietsjes verder weg, maar niet heel veel. Staat goed aangeschreven, maar staat dan ook in een wijk met een gemiddelde huizenprijs van 8 ton en dus vooral hoogopgeleide ouders. Geen wonder dat hun kindjes ook naar de hogere opleidingen gaan.

De andere openbare school staat in mijn eigen, deels hoog en deels laagopgeleide wijk. De wijk is in rap tempo aan het veranderen en er komen steeds meer hoger opgeleiden wonen. De school staat goed aangeschreven, maar levert wat minder vwo'ers af dan de ene openbare school.

Uiteindelijk heb ik toch voor nummer twee gekozen. Reden: het gesprek en de kennismaking daar was zoveel beter dan op de eerste school. School nummer 1 was vooral bezig met vertellen dat Joost Swartjes zo'n mooi logo had gemaakt, want vader van een leerling. Dat een andere ouder weer wat anders had gedaan en dat ze zo'n mooi computerlokaal hadden en zo leuk gingen appels plukken in de herfst. Was een leuk gesprek hoor, maar over de inhoud ging het vooral niet.

School nummer twee ging wel op de inhoud in. Directeur vertelde uitgebreid over hoe ze met meer en minder begaafde kinderen omgaan, hoe ze lesgeven en de wereld en hun rol als school daarin zagen etc. Ik kreeg daar dus echt een veel beter gevoel van.

Ik zou dus nooit mijn keuze laten afhangen van sec de prestaties op het gebied van cito toetsen en dergelijke, maar vooral ook willen weten hoe de school echt is. Neemt niet weg dat ik de school in de wijk naast ons links heb laten liggen, omdat die inderdaad slecht staat aangeschreven. Maar ik heb wel verder gekeken dan uitstroompercentages en citoscores.
quote:Serafina schreef op 29 januari 2010 @ 16:41:

@Sophiepapa: waar kun je eigenlijke de uitstroomgegevens van een school terugvinden? Of de gemiddelde CITO-toets score?

Op de site van de onderwijspinspectie kan ik dat niet vinden...Op de website van de school en in hun jaarverslag.
quote:Sophiepapa schreef op 29 januari 2010 @ 16:51:

[...]

Nee, hoor ik kijk naar het totaalplaatje. Op beide scholen ben ik naar de open dag geweest. Basisschool 2 voelde ook gewoon goed. Basisschool 2 geeft goed en degelijk onderwijs. De ouders kiezen zeer bewust voor deze school.Die uitstroomscores zeggen namelijk zo weinig, zolang je geen 'instroom'scores hebt. De Montessorischool waar mijn kinderen eerst op zaten heeft ook van die mooie uitstroompercentages, maar het is ook wel de kakschool van de wijk, waardoor het verder zo weinig zegt.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
mijn kind zit op een school die hemelsbreed wel binnen 5 minuten met de auto te bereiken is. Maar we staan altijd in de "file", waardoor we er toch zeker wel bijna een kwartier over doen. Fietsen (een kwartier, een hoop bulten) is haast net zo snel.

Waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat ik dochter meestal 's middags ophaal (mijn werktijden vallen vaak onder schooltijd) en dan geen auto heb. Op zich geen probleem, want ik kan prima een kwartiertje fietsen met haar achterop. Alleen ik weet nooit hoe ik spelende kinderen bij mij thuis krijg zonder de hulp van de ouders. Ik kan geen twee kleuters achterop de fiets meenemen. Het is wel een tijdelijke fase (totdat ze zelf van en naar school fietsen), maar best onhandig.

En met die hefitge sneeuw van 2 a 3 weken geleden kon ik non way fietsen.Toen zijn wij een uur (lopend) onderweg geweest om thuis te komen.
Het is denk ik heel belangrijk dat je een school kiest waar je het gevoel bij hebt dat deze bij jou en je kinderen past. Dat zou voor mij de belangrijkste overweging zijn. Als deze school dan verder weg zou zijn zou ik dat toch doen. Je kind gaat er toch 8 jaar naar toe en dat is een hele tijd. Daar moet je geen concessies in doen vind ik. En vijf minuten met de auto is nou ook weer niet heel erg ver.

Ik woon in een dorp en we hebben hier drie scholen. Ongeveer allemaal even dichtbij. Alle buurkinderen gaan naar dezelfde school. Toch hebben wij bewust voor een andere gekozen. Ik wist ook niet of ik hier wel goed aan deed. Was bang dat ze er in de buurt misschien buiten zouden vallen maar dat is helemaal niet het geval. Ze spelen met z'n allen buiten en mijn oudste trekt ook regelmatig op met een buurjongen. Ze spelen regelmatig bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven