Dromen over ex en huidige vriend neemt afstand..

29-01-2010 11:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal proberen mijn verhaal kort en bondig te houden, maar ik zit met de handen in het haar..

Bijna 2 jaar geleden heb ik de relatie met mijn ex beëindigd. Ik heb ook geen contact meer met hem en ben eigenlijk al die tijd single gebleven, op wat "losse flodders" na.

Sinds 2 maanden heb ik een vriend. Ging hartstikke goed, we hadden het super samen en werden steeds gekker op elkaar. Tot afgelopen maandag.

Mijn huidige vriend wist mij te vertellen dat ik in mijn slaap soms, als hij me een kus geeft of aanraakt, de naam van mijn ex noem. Ik schrok hiervan, want ik ben mijzelf daar totaal niet van bewust. Hij gaf aan dat dit hem een rotgevoel gaf, wat hij niet kon plaatsen en waar hij over na wil denken. Tot die tijd wil hij wat afstand tussen ons.

Ik heb aangegeven dat ik dit begreep, hem wel een tijdje wat ruimte wilde geven als hij dat nodig heeft. Probleem is echter dat hij zich steeds afstandelijker opstelt. Hij laat niet eens meer toe dat ik hem een kus geef. Als ik hem ernaar vraag zegt hij dat hij hierdoor aan het twijfelen is geraakt, omdat hij een rotgevoel hierbij heeft en dat niet wil in het begin van een relatie. Hij wil kijken of hij het een plek kan geven voor zichzelf, zo niet ,dan wil hij waarschijnlijk niet verder gaan met deze relatie.

Waar het mij vooral om gaat is het feit dat ik niet weet hoe ik me houding moet geven in deze situatie. Ik snap dat hij het voorval niet leuk vindt, het schijnt iets van de laatste 2 weken te zijn. Hij geeft aan dat hij me mist en om me geeft, maar dat het voor hem makkelijker is om afstand te nemen om hierover na te denken.

Ik ben geneigd om heel geforceerd toch te proberen hem te beïnvloeden en dergelijke, maar volgens mij werkt dat averechts.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Niks....jij kunt er niets aan doen tenslotte.

Op de 1 of andere manier zit ex nog helemaal in je systeem en dat moet eruit slijten zodat nieuwe lover er in gaat komen.

Heb ik ook gehad met mijn nieuwe vriend. Ex zat nog zo vreselijk in mijn systeem dat ik me echt heb moeten beheersen soms om hem niet bij zijn naam te noemen. Ik verlang helemaal niet terug naar ex of wat dan ook, maar die naam lag nu eenmaal voorin mijn mond. Nu is dat inmiddels volledig over

Ik hoop voor je dat vriend er begrip voor heeft....of gaat hebben.

Succes.
Was je ex je eerste echte lange relatie? Dan is het logisch dat zijn naam 'opkomt' als je aan je vriend denkt. Dat zit gewoon zo in je hoofd, dat betekent niet dat je niet over hem heen bent ofzo. Ik weet niet wat ik in jouw situatie zou doen, misschien aangeven dat je het jammer vind dat hij zich er zo rot over voelt en dat dat nergens voor nodig is (hij weet toch wel dat je geen contact meer hebt met je ex?).
ik vindt dit onzin (als man) het feit dat je de naam van je ex noemt in je slaap, moet je huidige vriend daar nu zoveel aandacht aan besteden, tenslotte heb je nu een nieuwe relatie, en je ziet desbetreffende ex niet eens meer, waar maakt je huidige vriend zich druk over (of is er misschien iets anders aan de hand) en zou het voor je vriend wel goed uitkomen dat jullie relatie ophoudt te bestaan
Ik heb hem ook uitgelegd dat het niets te betekenen heeft. Ik heb mijn ex al anderhalf jaar niet meer gezien en hij speelt geen rol meer in mijn leven. Hij zegt dat hij wel weet dat ik echt gek op hem ben, maar hij krijgt er een klotegevoel van, wat ik ergens wel begrijp.

Lullige is vooral dat ik naar mijn idee hier niks kan doen en volledig machteloos sta.
quote:Groenoog schreef op 29 januari 2010 @ 11:53:

[...]en zou het voor je vriend wel goed uitkomen dat jullie relatie ophoudt te bestaan

Daar dacht ik ook aan. Vind het een nogal lullige houding van je vriend. Ik heb hier ook last van gehad in het begin van mijn relatie met mijn huidige vriend. Je bent nu eenmaal gewend aan die naam en dat moet slijten, zelfs als je ex je helemaal niks meer doet.

Ik zou nog een keer een gesprek met je vriend proberen aan te gaan en als hij daarna nog steeds twijfelt zelf ook afstand nemen. Als dit nu al zo'n hobbel veroorzaakt... pfoe wat staat je dan verder nog te wachten?
Wat een vervelende situatie. Jij noemt ex naam. wat je dus niet kan tegenhouden. En je nieuwe vriend voelt zich daar verward en rot over. Wat wel voor te stellen is...

Ik zou toch proberen zoveel mogelijk jezelf te blijven en inderdaad niet als een gek proberen om het je vriend naar zijn zin te maken. Hij heeft gelijk: hij moet hier nu even zelf uitkomen.

Ik begrijp wel dat hij het zekere voor het onzekere wil op dit moment: namelijk dat jij echt klaar bent met je ex. Maar dit moet natuurlijk niet maar aan blijven slepen. Daar zou ik in jouw situatie ook duidelijk over zijn. je kunt ook aan hem uitleggen dat er - voor nhem - verder niemand anders in je leven is geweest dan je ex. Waarschijnlijk zie jij je vriend net zo serieus als wat je met je ex had.

Gedachten aan een van exen komen bij mij ook nog wel eens naar boven, omdat ik op momenten blijkbaar nog spiegeling nodig heb over hoe ik in relaties sta als persoon. Deze bespreek ik verder niet uitgebreid met mijn vriend, omdat het van mij is. Helaas komt het bij jou onbewust opzetten, iets waar je niets aan kunt doen. Je kunt nu alleen maar duidelijk blijven in je gevoel over je huidige vriend en dat je met ex echt niets meer zou willen of uberhaupt daar over nadenkt.

Als hij te lang (naar jouw mening) afstand blijft houden, zou ik er wel voor kiezen om aan te geven dat het niet voor mij zo werkt in een relatie: afstand houden. Op een gegeven moment zal hij een keuze moeten maken over hoe hij hiermee omgaat. Misschien kan een internet-consult van een psych jullie ook op weg helpen t.a.v. de uitleg over jouw droom....?

Sterkte ermee!
Only dead fish go with the flow
Ik heb hem ook gevraagd waar dit ineens vandaan komt en dat als hij ineens zoiets heeft van: Dit is toch niet wat ik wilde, dat hij dat dat gewoon aan moet geven. Maar hij geeft te kennen dat dat niet het geval is, hij wil me niet aan het lijntje houden en is echt nog gek op mij, maar hij weet voor zichzelf niet hoe hij hiermee om moet gaan.

Ik heb hem uitgelegd dat die droom naar mijn idee niets te betekenen heeft, behalve dan dat ik mijn huidige relatie met de vorige vergelijk. Dat is ook logisch in mijn ogen en hij snapt dat ook wel. Ook heb ik aangegeven dat ik honderd procent voor hem ga omdat ik gek op HEM ben.

Hij gelooft mij wel, maar hij zegt dat het gaat om het gevoel wat het bij hem teweeg brengt. Als hij 's avonds bij mij in bed stapt, dan denkt hij: Als ze maar niet de naam van haar ex noemt weer vannacht. We hebben nu een week 's avonds geen tijd meer doorgebracht of bij elkaar blijven slapen, sinds dit speelt. Tevens heb ik tegen hem gezegd dat ik best mee wil werken aan even wat meer afstand als hem dat helpt, maar dat ik dit niet langer zo trek.

Het voelt gewoon als een soort zwaard van Damocles wat boven je hoofd hangt ofzo..
44,

Dan is het dus afwachten. Je doet er alles aan wat er binnen je vermogen ligt. Meer kun je niet doen. Hopelijk waait dit probleem vanzelf over. maar vervelend is het wel. Ook voor jou. je zou bijna bang zijn om naast je vriend in slaap te vallen. Maar ik denk dat jullie er beiden goed aan doen om het niet zwaarder te maken dan het is...
Ik krijg juist zelf de indruk dat het nu al zwaarder is dan het is omdat hij er zo'n ding van gemaakt heeft. Hij wil dit voor zichzelf uitvechten met zichzelf, maar praat hier met niemand over waardoor hij het naar mijn idee nooit in perspectief zal gaan plaatsen. Maar ik weet zelf ook niet wat ik kan doen om hem daarbij te helpen.
Je vriend klinkt niet bepaald als een nuchter persoon zo. heb je al vaker gemerkt dat hij moeite heeft met relativeren?

Hij klinkt ook wat onzeker.
.
I
quote:Dreamglasses schreef op 29 januari 2010 @ 13:14:

Je vriend klinkt niet bepaald als een nuchter persoon zo. heb je al vaker gemerkt dat hij moeite heeft met relativeren?

Hij klinkt ook wat onzeker.

Dat is het aparte er ook van. Ik ben zelf redelijk nuchter, maar hij is dat meer dan ik normaal gesproken. En juist daar zit het punt, omdat hij normaal gesproken zo kan relativeren en nu dus moeite daarmee blijkt te hebben, is dat voor hem raar, en juist dat is waar hij mee zit.

Ik heb hem al aangegeven dat hij gewoon eerlijk kan zijn en me niet aan het lijntje hoeft te houden, maar hij geeft zelf ook aan dat hij dat ook niet wil en dat hij het wel gewoon gezegd had als hij ermee wilde kappen.
.
quote:luna1 schreef op 29 januari 2010 @ 13:37:

Tsja, je dromen kun je nu eenmaal niet beïnvloeden. Hoe ziet hij dat dan voor zich, totdat jij niet meer droomt over je ex neemt hij afstand? Ik geef het je te doen. Ik ben inmiddels 15 jaar samen met mijn man, maar zelfs nu droom ik nog wel eens over mijn ex. En dat is echt niet omdat ik hem diep in mijn hart nog steeds mis of zo.Dat heb ik hem dus ook gevraagd. Waarop hij aangaf dat hij weet dat ik dat niet kan veranderen of garanderen, maar hij wil het voor zichzelf een plek geven zodat hij de volgende keer dat hij dat hoort niet zo van slag is zoals hij dat de afgelopen tijd raakte. Hij is normaal gesproken ook niet zo emotioneel, daarom snapt hij ook niet zo goed dat hij zichzelf dit zo aantrekt.
.
Ik vond het vooral raar bij het lezen van je openingspost dat je vriend je kust en/of aanraakt terwijl je ligt te slapen.

Maar goed misschien vind alleen ik dit raar, ik laat namelijk mijn vriend met rust als hij ligt te slapen.

En wat betreft het probleem, ik kan je niet echt tips geven, volgens mij pak je het al best goed aan en probeer je in gesprek met hem te blijven. Weet niet wat je meer zou kunnen doen. Kan me wel voorstellen dat hij zich er rot onder voelt, denk ook dat ik het niet prettig zou vinden, maar om gelijk te twijfelen aan de relatie vind ik ook wel weer ver gaan.

Hoe lang wil je hem de tijd geven?
I
quote:_discovery_ schreef op 29 januari 2010 @ 14:01:

Ik vond het vooral raar bij het lezen van je openingspost dat je vriend je kust en/of aanraakt terwijl je ligt te slapen.

Maar goed misschien vind alleen ik dit raar, ik laat namelijk mijn vriend met rust als hij ligt te slapen.

En wat betreft het probleem, ik kan je niet echt tips geven, volgens mij pak je het al best goed aan en probeer je in gesprek met hem te blijven. Weet niet wat je meer zou kunnen doen. Kan me wel voorstellen dat hij zich er rot onder voelt, denk ook dat ik het niet prettig zou vinden, maar om gelijk te twijfelen aan de relatie vind ik ook wel weer ver gaan.

Hoe lang wil je hem de tijd geven?

Hij geeft me dan een kus als ik hij bijvoorbeeld uit bed stapt, of gewoon, als hij tegen me aankruipt, dan roep ik dus de naam van mijn ex, naar het schijnt.

Ik wil hem best tijd geven, maar ik verwacht na het weekend wel uitsluitsel te hebben. Al is het alleen maar omdat het zo ook echt niet opschiet. Maar ik wil hem ook niet pushen in een beslissing, toch weet ik wel dat dit niet lang zo door kan blijven gaan.
Jeetje, hij vat dit wel erg zwaar op zeg! Ik geloof niet dat ik ooit de naam van mijn ex zeg in mijn slaap, maar ik heb het bijvoorbeeld wel eens over 'Ex's moeder' als ik 'Capimans moeder' wil zeggen. En dan niet in m'n slaap dus, maar gewoon bij vol bewustzijn als ik iets over haar tegen iemand anders aan het vertellen ben. Tsja, kan gebeuren hoor, ik ben 16 jaar samen geweest met Ex, dus die naam ligt blijkbaar voor in m'n mond. Dat neemt echter niet weg dat ik nu al een aantal jaar gelukkig ben met Capiman. En gelukkig heeft Capiman daar ook alle begrip voor.
Haha, ik heb mijn man, toen nog mijn kersverse vriend heel vaak bij de naam van mijn ex genoemd. Om het nog erger te maken deed mijn moeder het ook steeds. Kwestie van gewenning ben ik bang.

Maar hij vond het ook niet leuk. Nu kan hij er om lachen maar toen bepaald niet.

Hoe meer jij er de aandacht op vestigt door er met hem over te praten, hoe meer hij moeilijk zal gaan doen. Leg hem nog één keer uit dat je niet voor niets geen contact meer hebt, dat je van hem houdt, en laat het daarbij. Als hij echt een nuchtere man is zal hij een tijdje in zijn sop gaar smoren maar dan komt hij vanzelf weer.

Geef hem geen kans om dit te pas en te onpas tegen je te gebruiken. Ga dus niet uitleggen waarom dit gebeurt. Geen idee, doet er ook niet toe.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:44pje schreef op 29 januari 2010 @ 11:45:

Als ik hem ernaar vraag zegt hij dat hij hierdoor aan het twijfelen is geraakt, omdat hij een rotgevoel hierbij heeft en dat niet wil in het begin van een relatie. Hij wil kijken of hij het een plek kan geven voor zichzelf, zo niet ,dan wil hij waarschijnlijk niet verder gaan met deze relatie.

Als hij er niet tegen kan dat je een verleden hebt, moet hij inderdaad beter op zoek naar een ander, bij voorkeur een meisje van 16 ofzo.

Andere optie is dat hij zich een beetje volwassener gaat gedragen, en accepteert dat mensen van boven de 16 nu eenmaal een verleden met zich mee dragen. Hij is toch verliefd geworden op wie jij bent? En jij bent wie je bent vandaag, door je verleden.
Vervelend als hij er een rot gevoel bij krijgt maar het lijkt me geen oplossing dan maar niet samen te slapen totdat hij in zijn eentje denkt dat hij daar wel tegen zou kunnen. Zo leer je er nooit tegen te kunnen en jij kan geen garanties geven. Lijkt me niet werken.

Misschien een idee is dat hij op het moment dat je de naam van je ex noemt jou echt wakker maakt. Zegt: schatje je noemde weer de naam van je ex, ik heb het er moeilijk mee, kun je me even vasthouden, mijn naam noemen etc., even bewust een kusje geven. En jij hem vervolgens even lief vasthoudt, kusjes teruggeeft etc. Dat hij de naam niet associeert meer met ex maar dat jij hem op dat moment extra aandacht geeft specifiek om hem, wie hij is en hoe hij heet... :|
Weggaan en het in je eentje oplossen lijkt mij geen enkele logica achter zitten. Hoe kun je zoiets thuis in je eentje oplossen?

Idd gewoon door de zure appel heenbijten. Nou krijg jij, van iets waar je helemaal niets aan kan doen, een bewust vervelend gevolg van. Terwijl jouw actie compleet onbewust is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven