Het zit me zó hoog..

30-01-2010 21:05 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik had hier vanavond met mijn vriend een discussie over. Lang verhaal:

Een paar weken terug waren we een weekendje weg met zijn vriendengroep. Die jongens kennen elkaar al vanaf hun 6e en gaan veel met elkaar om, ik ben een klein half jaar bij vriend en zie de groep wel zeer regelmatig.

Het weekendje was niet echt een succes; er werd heel veel gezopen en gefeest en ik heb die tijd wel een beetje gehad. (lees: ben toe aan minstens 7 uur slaap per nacht ) Wij zaten met twee andere stellen in een huisje die dat ook prima vonden dus de eerste nacht was het geen probleem.

De tweede nacht kwamen er logees. Zonder overleg met ons was er besloten dat die bij ons in het huisje kwamen. Geen probleem, alleen staan deze jongens bekend als jongen die slecht tegen drank kunnen. Ik heb emetofobie, en raak dus compleet in paniek als er iemand gaat overgeven in mijn buurt.

Ik had de situatie uitgelegd aan een van de jongens; dat ze wat mij betreft helemaal welkom waren maar dat ik wilde vragen dat ze als ze zich na het stappen niet lekker voelden misschien ergens anders (naar de buren) oid konden gaan. Vriend had dit gehoord en zegt nog steeds dat ik dit echt vriendelijk en netjes met een ik-boodschap bracht.

De jongen deed alsof hij het snapte, maar even later pakken ze hun spullen en gaan naar de buren. Later kom ik daar, en de sfeer is heel vijandig 'want ik ben zo'n bitch en ze hebben het hele verhaal gehoord dat de jongens niet welkom zijn bij mij.' Vriend heeft het ook een aantal keer moeten uitleggen aan andere jongens van de groep.De rest van het weekend ben ik door de meeste mensen met de nek aangekeken.

Ik wil het daar graag nog een keer over hebben met die jongen. Ik voel me er heel vervelend over dat hij het zo opgepakt en verdraaid heeft. Het voelt voor mij als oneerlijk en ik ben voor mijn gevoel weer terug bij af in die groep.

Vriend zegt nu 'ik wil niet dat je dat doet'. Wat zouden jullie doen?
quote:Stephanietje schreef op 30 januari 2010 @ 22:05:

[...]

Als je terugleest zie je dat het de toon is die de muziek maakt. Op mensen die geen reacties geven als 'ik zou je recht in je gezicht uitlachen' reageer ik een heel stuk vriendelijker. Raar he?"Recht in je gezich" is aan je eigen fantasie ontsproten, maar je kan toch niet ontkennen dat voor iemand die geen fobie heeft een gesprek met deze context toch heel vreemd/ lachwekkend overkomt. Lachen is trouwen een hele pure emotie
quote:meds schreef op 30 januari 2010 @ 22:11:

[...]

:puke:en van alle icoontjes moest je net even die pakken sexy thing
quote:Henkjan41 schreef op 30 januari 2010 @ 22:12:

Eigenlijk zou je dit topic moeten splitsen in twee stukken:

- Hoe ga ik met mijn fobie om, en hoe kom ik ervan af?

- Wat doe ik met de vriendengroep van mijn vriend die zich uit onbegrip hierover collectief van me afkeert?in drie stukken...Hoe komen we van Henk Jan en zijn briljante ideeën af
Waarom neemt jouw vriend dan geen afstand van die kennissen?

Achterbaksheid, agressie en woorden verdraaien vind ik geen normale omgangsvorm, zelfs niet als het kennissen betreft.

Het getuigt van weinig/geen respect. Het is zelfs a-sociaal.

Besteed je energie en tijd in échte vrienden die jullie en jouw fobie begrijpen, accepteren en jullie in je waarde laten en ook elkaar.
jaja007 wijzigde dit bericht op 30-01-2010 22:17
Reden: Codes
% gewijzigd
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:dangeensuus schreef op 30 januari 2010 @ 22:13:

[...]

en van alle icoontjes moest je net even die pakken sexy thing je kent me... het valt me nog mee dat bianca geen plaatjes aan het plakken is
lol, nou dat moest bgb maar niet doen, dat is echt gemeen.

Foben kunnen dus ook vaak niet tegen filmpjes, of fotomateriaal,. Is onderdeel van exposure therapieën
Ik weet het, het valt me nog mee dat het woord KOTSEN wel gaat. Maar ja, dat kan maar zo gebeuren in het openbaar. Het leven is 1 groot braakfestijn
Kotsen is idd eigenlijk ook al no-go., dus wederom een overwinning voor TO

kreng
quote:Stephanietje schreef op 30 januari 2010 @ 22:12:

[...]

Er was wel een duidelijke scheiding in de huisjes... hij kwam echter later en koos blijkbaar ons huisje. Er waren wel nog meer huisjes waar hij niet echt welkom was, maar niet omdat hij ging kotsen.

Kan het dan bij hem niet extra fout gevallen zijn omdat hij bij andere huisjes ook niet echt welkom was? Hij zal dat zelf ongetwijfeld ook wel voelen. En als hij dan ook nog nooit van gehoord heeft.... Wat moet hij dan denken?

Blijft een lastige kwestie.
quote:meds schreef op 30 januari 2010 @ 22:12:

[...]

"Recht in je gezich" is aan je eigen fantasie ontsproten, maar je kan toch niet ontkennen dat voor iemand die geen fobie heeft een gesprek met deze context toch heel vreemd/ lachwekkend overkomt. Lachen is trouwen een hele pure emotie

Maar dan kan mij toch geen gebrek aan sociale vaardigheden worden verweten? Eerder de mensen die zich niet kunnen inleven toch? Lijkt mij dan.

Ik zit er gewoon zo mee omdatt ik het juíst goed probeerde te doen. Voor mijn vriend, door mee te gaan, voor die jongen, door het zélf te regelen en niet via-via te laten gaan.

En die opmerking van Milo, dat mijn vriend nu niet meer naar het feestje wil, daar wil ik eigenlijk niet eens op reageren. Als je het topic goed leest zie je juist dat mijn vriend degene is die tegen iedereen MIJ gelijk geeft. Omdat ik het echt netjes bracht...
quote:Henkjan41 schreef op 30 januari 2010 @ 22:12:

Eigenlijk zou je dit topic moeten splitsen in twee stukken:

- Hoe ga ik met mijn fobie om, en hoe kom ik ervan af?

- Wat doe ik met de vriendengroep van mijn vriend die zich uit onbegrip hierover collectief van me afkeert?

Henk het zijn er meer.

1. Hoe ga ik met mijn fobie om

2. en hoe kom ik ervan af?

3 Wat doe ik met de vriendengroep van mijn vriend

4. waarom keren die zich uit onbegrip hierover collectief van me af?

dan zou ik er nog aan toe willen voegen.

5. begrijpt mijn vriend me wel?

6. hoe krijg ik het geld terug van mijn verpeste vakantieweekend?
quote:meds schreef op 30 januari 2010 @ 22:12:

[...]

"Recht in je gezich" is aan je eigen fantasie ontsproten, maar je kan toch niet ontkennen dat voor iemand die geen fobie heeft een gesprek met deze context toch heel vreemd/ lachwekkend overkomt. Lachen is trouwen een hele pure emotie

Ikzelf vind fobie iets heel raars en irrationeels, vooral als je bang bent voor kotsen want wat zit jij er mee dat een ander over zijn nek gaat. Ik kan het absoluut niet begrijpen dat een psychisch iets sterker is dan jijzelf en dat je je 'er niet overheen kan zetten'. Als zo iemand dna ook nog gaat gillen omdat er ergens in een ver hoekje kots ligt, waar hij dan wel heel de tijd zelf naar zoekt en de straten en uitgaansgelegenheden naar afspeurt (waarom DOE je dat dan!) is het allereerste wat ik denk "jeeezus zeg aansteller".

En toch, nu ik iemand ken met een fobie voor overgeven, zal ik gewoon uit goede opvoeding en een soort basis-respect daar zo goed mogelijk mee om proberen te gaan. En als zo iemand zegt dat als ik ziek word of ik dan aub niet bij haar in de buurt wil gaan kitsen, dan denk ik misschien wel 'wat een gezeur, ik ben nog niet eens ziek', maar dan zal ik toch altijd antwoorden: Ok, prima.

Ik vind het echt zeikerig om zo op je pik getrapt te zijn als deze jongen. En dat zeg ik dus zelfs terwijl ik geen fluit snap van fobieën)
quote:dangeensuus schreef op 30 januari 2010 @ 22:18:

Kotsen is idd eigenlijk ook al no-go., dus wederom een overwinning voor TO

kreng Neehoor... geen probleem mee Zoals ik al zei, het gaat me er echt om dat ik het niet hoor of zie. Kom maar op met die vieze verhalen...
quote:Stephanietje schreef op 30 januari 2010 @ 22:19:

[...]

Maar dan kan mij toch geen gebrek aan sociale vaardigheden worden verweten? Eerder de mensen die zich niet kunnen inleven toch? Lijkt mij dan.

Ja en nee. Ik geloof direct dat jij sociaal vaardig bent en dat je het netjes hebt willen aanpakken. Maar nee, het is niet sociaal om te verwachten dat je je de wereld zo kan inrichten dat je je angsten de baas kan zijn. Je bent aan het vermijden en je verwacht dat anderen daarin meegaan, en die verwachting is niet reeel en niet terecht. Je mag er best wat van zeggen als iemand ladderzat de boel onderkotst, maar in dit geval was er nog niks gebeurd. Dus is het vooringenomen en dus niet sociaal.

Ik zit er gewoon zo mee omdatt ik het juíst goed probeerde te doen. Voor mijn vriend, door mee te gaan, voor die jongen, door het zélf te regelen en niet via-via te laten gaan.

Je had niks moeten doen, je had je angst moeten doorstaan. Jouw vriend en zijn vrienden zijn niet verantwoordelijk voor jouw angsten

En die opmerking van Milo, dat mijn vriend nu niet meer naar het feestje wil, daar wil ik eigenlijk niet eens op reageren. Als je het topic goed leest zie je juist dat mijn vriend degene is die tegen iedereen MIJ gelijk geeft. Omdat ik het echt netjes bracht...
quote:feder schreef op 30 januari 2010 @ 22:19:

[...]

Kan het dan bij hem niet extra fout gevallen zijn omdat hij bij andere huisjes ook niet echt welkom was? Hij zal dat zelf ongetwijfeld ook wel voelen. En als hij dan ook nog nooit van gehoord heeft.... Wat moet hij dan denken?

Blijft een lastige kwestie.Ik snap dat wel, maar het punt wat mij stoort is dat hij recht in mijn gezicht zei 'ik snap het, ik zal er rekening mee houden' en dan achter mijn rug de hele groep tegen me opstookt. Op die achterbaksheid wilde ik hem dus eigenijk aanspreken, want in mijn wereld doe je dat niet.
quote:Jaja007 schreef op 30 januari 2010 @ 22:14:

Waarom neemt jouw vriend dan geen afstand van die kennissen?

Achterbaksheid, agressie en woorden verdraaien vind ik geen normale omgangsvorm, zelfs niet als het kennissen betreft.

Het getuigt van weinig/geen respect. Het is zelfs a-sociaal.

Besteed je energie en tijd in échte vrienden die jullie en jouw fobie begrijpen, accepteren en jullie in je waarde laten en ook elkaar.Hij zit in de groep omdat ze allemaal dezelfde sport beoefenen en in het zelfde dorp wonen. Uit de weg gaan is dus niet echt een optie... buiten de sport gaat hij niet met ze om, maar bij dit soort gelegenheden zijn ze er wel bij.
.
quote:Stephanietje schreef op 30 januari 2010 @ 22:23:

[...]

Ik snap dat wel, maar het punt wat mij stoort is dat hij recht in mijn gezicht zei 'ik snap het, ik zal er rekening mee houden' en dan achter mijn rug de hele groep tegen me opstookt. Op die achterbaksheid wilde ik hem dus eigenijk aanspreken, want in mijn wereld doe je dat niet.Door deze actie kom je dan te weten hoe deze jongen echt in elkaar steekt.

Laat het los. Focus je op zijn échte vrienden.
quote:Stephanietje schreef op 30 januari 2010 @ 22:23:

[...]

Ik snap dat wel, maar het punt wat mij stoort is dat hij recht in mijn gezicht zei 'ik snap het, ik zal er rekening mee houden' en dan achter mijn rug de hele groep tegen me opstookt. Op die achterbaksheid wilde ik hem dus eigenijk aanspreken, want in mijn wereld doe je dat niet.

Met andere woorden, hij geeft een sociaal wenselijk antwoord. Net als jij het sociaal aanpakt. Maar hij snapt er geen hout van dus hij wil weten hoe het zit..

Hoe de rest van de groep dan reageert hoeft niet perse aan hem gelegen te hebben. Wie weet was het wel iemand bij wie hij nu in het huisje kwam en bij wie hij ook niet echt welkom was. En die het niet snapt.
quote:Margaretha2 schreef op 30 januari 2010 @ 22:21:

[...]

Ikzelf vind fobie iets heel raars en irrationeels, vooral als je bang bent voor kotsen want wat zit jij er mee dat een ander over zijn nek gaat. Ik kan het absoluut niet begrijpen dat een psychisch iets sterker is dan jijzelf en dat je je 'er niet overheen kan zetten'. Als zo iemand dna ook nog gaat gillen omdat er ergens in een ver hoekje kots ligt, waar hij dan wel heel de tijd zelf naar zoekt en de straten en uitgaansgelegenheden naar afspeurt (waarom DOE je dat dan!) is het allereerste wat ik denk "jeeezus zeg aansteller".

En toch, nu ik iemand ken met een fobie voor overgeven, zal ik gewoon uit goede opvoeding en een soort basis-respect daar zo goed mogelijk mee om proberen te gaan. En als zo iemand zegt dat als ik ziek word of ik dan aub niet bij haar in de buurt wil gaan kitsen, dan denk ik misschien wel 'wat een gezeur, ik ben nog niet eens ziek', maar dan zal ik toch altijd antwoorden: Ok, prima.

Ik vind het echt zeikerig om zo op je pik getrapt te zijn als deze jongen. En dat zeg ik dus zelfs terwijl ik geen fluit snap van fobieën)

Maar meer zal ik ook niet verwachten. Ik verwacht ook niet dat je het snapt, als je de fobie niet hebt kun je er begrip of respect voor opbrengen, maar je ervaart het zelf niet.

Als jij maar gewoon niet achter mijn rug over me gaat kletsen en me beachelijk maakt, dan hebben we geen probleem
Is dat uitje dan verplicht voor iedereen van die sportvereniging? Valt hij buiten de boot als hij er niet aan mee doet?

Misschien is er wel een andere oplossing hiervoor?
quote:meds schreef op 30 januari 2010 @ 22:22:

[...]

Ik snap wat je bedoelt. En als ik geen fobie zou hebben zou ik waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

(oei, ik heb altijd zo'n hekel die roepen 'je begrijpt me niet')

Rationeel weet ik dat het inderdaad vreemd is om zulke aannames te doen. En dat ik het zelf ook vreemd zou vinden.

Emotioneel weet ik dat het een soort druppel voor mij was na een weekend vol stress (want stomdronken mensen) en was het voor mij op dat moment de juiste beslissing. Als het mis was gegaan had ik in een paniekaanval van drie dagen gezeten..
quote:milo schreef op 30 januari 2010 @ 22:25:

[...]

Toch was dit vriendelijk bedoeld.Oke, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gelezen. Het kwam op mij over alsof jij denkt dat mijn vriend zich voor me schaamt.
quote:feder schreef op 30 januari 2010 @ 22:27:

[...]

Met andere woorden, hij geeft een sociaal wenselijk antwoord. Net als jij het sociaal aanpakt. Maar hij snapt er geen hout van dus hij wil weten hoe het zit..

Hoe de rest van de groep dan reageert hoeft niet perse aan hem gelegen te hebben. Wie weet was het wel iemand bij wie hij nu in het huisje kwam en bij wie hij ook niet echt welkom was. En die het niet snapt.

Hmmmm dat zou kunnen. Vriend trekt dit echter in twijfel, die zegt 'hij weet donders goed tegen welke jongens hij dit wel en niet kan zeggen'. (m.a.w.; hij hoeft er niet mee aan te komen bij vriend's échte vrienden, die geloven mij&vriend boven hem.)

Vriend zegt dat de jongen fout zit, maar dat het geen zin heeft om daar met hem over in gesprek te gaan.
quote:meds schreef op 30 januari 2010 @ 22:02:

waarom doet Henkjan zo vals tegen ons bianca?Meisjes plagen.... hoe was het ook alweer?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven