Gezondheid alle pijlers

Stoppen met cola light drinken....

01-02-2010 17:17 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren drink ik cola-light en eigenlijk nooit iets anders, ja thee en water maar verder niet.

Nu wil ik eigenlijk eens gaan stoppen met die cola light omdat ik toch verschillende verhalen lees over de zoetstoffen en koolzuur. Zou slecht zijn voor je gebit (koolzuur) en voor je lijn (door de zoetstoffen schijnt je lichaam in de war te raken)

Om eens uit te zoeken of mijn lichaam anders gaat reageren als ik geen cola light meer drink wil ik dat gewoon eens een tijdje gaan proberen.

Maar ja, ik hou erg van prikdrank en niet zo van sapjes (die trouwens ook vaak zuren bevatten)

Wat zijn nou lekkere dorstlessers, behalve thee en water, die geen (kool)zuur en zoetstoffen bevat?
Als je het wilt doen om zoetstoffen te vermijden is ice tea en Crystal Clear geen goed alternatief.

Dat aspartaam geen kwaad zou kunnen is absoluut niet waar, er is inmiddels voldoende bewezen dat het wel degelijk zorgt voor ziektes e.d. Ook daar is voldoende onderzoek naar gedaan. Het is puur vergif.
...
Kwestie van leren drinken wat gezond is - wordt het meestal vanzelf lekker. Frisdrank (ook de light-versies) zijn zoet en smaken naar meer zoet en nog eentje, en nog een glaasje. Als je een tijdje geen fris meer drinkt, merk je de volgende keer pas hoe zoet die troep is.

Alternatief dat nog niet genoemd is: appelsap met licht bruisend water (Saskia vd Lidl of Marie-nogwat van Spa bv) mixen: in Duitsland noemen ze dat Apfelschorle. Spa-appel is toch veel zoeter met meer prik. Kruidenthee bestaat niet - kruiden bereid als thee is het officieel en er zit inderdaad geen rommel in die je tanden of maag aantast.
De tip van diksap met water kende ik nog niet. Ga ik proberen! Ik heb gezien dat de reformwinkel hier verschillende smaken verkoopt, onder andere cranberry met framboos. Lijkt me lekker! Het is licht gezoet met rietsuiker, maar als ik het aanleng met water moet het goed te drinken zijn, toch?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:Carrera schreef op 01 februari 2010 @ 19:33:

Ik heb ook drastisch moeten minderen ivm zwangerschap. Nu drink ik elke dag 1 glas melk, veel mineraalwater (af en toe met komkommer of citroen), vers sap (is lekkerder dan sap uit een pak), aanmaaklimonade en witte thee.Water met komkommer?
mmmm....de hele avond geen cola light gedronken, maar water, thee en dubbelfris...en nu heb ik hoofdpijn

Zou dat nu al zijn door het ontbreken van de cafeïne vanavond?
quote:nikkinuts schreef op 01 februari 2010 @ 19:40:

[...]

Bahhh, Pepsi is goor!

Ik ben fan van CocaCola. En jullie, welke merken drinken jullie?

Pepsi vind ik echt het goorste wat er bestaat,bah

Doe mij maat Coca Cola Light. (de Zero vinnik ook niet zo)

Maar de Aldi cola light hou ik ook goed binnen en die kost geen drol
quote:makeupyourmind schreef op 01 februari 2010 @ 22:22:

mmmm....de hele avond geen cola light gedronken, maar water, thee en dubbelfris...en nu heb ik hoofdpijn

Zou dat nu al zijn door het ontbreken van de cafeïne vanavond?

Yep,ontwenningsverschijnselen.

Junkie!!

(Heb ik als ik s'ochtends te laat mijn portie sterke koffie krijg)
Ik stop nooit met Cola Light. Heerlijk!

Ik ben al gestopt met roken.
Maar koolzuur an sich is niet slecht toch? Iemand daar opheldering over? Hier een piepklein scheutje druif-citroenlimonade met spa rood als favo drankje. Doet denken aan dubbelfris maar niet zo vies zoet.
quote:jackie23 schreef op 01 februari 2010 @ 21:24:

[...]

Water met komkommer? Ja, serieus hoor. Is erg lekker. Niet met komkommersap natuurlijk, maar plakjes erin.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Ik dronk vroeger ook líters cola light en ben overgestapt op aanmaaklimo. Met suiker of zoetstof maakt me niet veel uit, ik doe er toch maar heel weinig in. Scheelt ook enorm in sjouwen met volle en lege flessen. Ik vind de grenadines het lekkerst.

Er is al eens eerder zo'n topic geweest. Toen werd Aquarius getipt als lekkere en lighte-drank zonder aspartaam. Heb t geprobeerd en het is idd erg lekker maar best duur en volgens mij ook een aanslag op je tanden (zuur).

Komkommerwater kinkt best lekker, nooit aan gedacht maar ga ik ook eens proberen ;)
.
quote:mjdh schreef op 01 februari 2010 @ 19:44:

okay, MEGA-duur maar wel erg lekker; ga naar een reformwinkel, koop daar een fles cranberry diksap van Terschellinger en meng dat met water.

Geen suiker, wel lekker zoet en ook geen zoetstoffen, alleen biologisch verantwoorde ingrediënten.

Kost wat maar dan heb je ook je verantwoorde gezonde alternatief.

MMaar waar wordt dat spul dan zoet van? Cranberry's zijn niet zoet, puur cranberry sap, dat is verschrikkelijk zuur.
Even gegoogeld: Natuurlijk gezoet met diksap van appel, vlierbes en/of zware bessen - afh. van het merk. Suiker uit fruit dus, daar word je ook dik van. En het is natuurlijk ook zuur.

Het is ingedikt, dus extra geconcentreerd. Doe je er water bij, dan heb je weer 'gewoon' vruchtensap. Slecht voor de tanden en slecht voor de lijn, maar wel gezonder dan cola. Als je er veel water bij doet zul je hetzelfde effect hebben als aanmaaklimo, maar ik heb zo het idee dat je van limo minder nodig hebt om het lekker te krijgen.
.
@mevrouwdekees: de naam zegt het al koolzuur en zuur is slecht voor je tanden.....

Nou zal het alleen slecht zijn als je het in grote hoeveelheden drinkt (da's met alles zo) en ook moet je niet je tanden direct poetsen na het eten/drinken van zure dingen.

@Impala: Aquarius is idd ook wel erg lekker, maar niet als vervanger voor m'n cola light, dat gaat me een vermogen kosten idd!

Wel is aanmaaklimo een goed idee...en dan gewoon de ene keer met gewoon kraanwater en af en toe spa rood/marie henriette.

@Carrera: bij water met komkommerplakjes erin kan ik me dan echt weer niks voorstellen....maar ach, het is het proberen waard toch!?
quote:makeupyourmind schreef op 02 februari 2010 @ 10:28:

@Carrera: bij water met komkommerplakjes erin kan ik me dan echt weer niks voorstellen....maar ach, het is het proberen waard toch!?Ik kan mij er ook nog steeds niks bij voorstellen....maargoed, als Carrera er gelukkig van wordt, laat haar dan
Ik keek laatst eens op de fles met diksap en een vlugge berekening leerde dat dit (per portie) evenveel suiker en calorieën bevat als een glas vruchtensap of frisdrank.

Heb ik verkeerd gerekend dan?

Water met een schijfje citroen of limoen is volgens mij een goed alternatief, hoewel dat dan ook weer zuur zal bevatten.

Water met muntblaadjes (beetje kneuzen) is ook wel lekker.

Over die komkommer wil ik wel uitleg, Carrera? Gewoon een schijfje erin, of een prutje, of ...?
mahna mahna tuduuuudududu
quote:makeupyourmind schreef op 02 februari 2010 @ 10:28:

@mevrouwdekees: de naam zegt het al koolzuur en zuur is slecht voor je tanden.....Koolzuur is nauwelijks zuur en is zeker niet slecht voor je gebit.
quote:lichtpuntjes schreef op 01 februari 2010 @ 18:33:

[...]

Oehh geldt dat ook voor kruidenthee? Bij mij zei de tandarts dat ik fruitsmaken juist niet moest drinken. Vanwege de zuren die erin zitten. En die vond ik nou juist zo lekker, haha! Vandaar dat ik juist kruidenthee ben gaan drinken.Thee met een kunstmatig fruitsmaakje kun je rustig drinken. Wat wel slecht voor je gebit is, zijn de theesoorten met echt fruit, die zijn wel erg zuur.
quote:Roelfien schreef op 03 februari 2010 @ 14:11:

[...]

Koolzuur is nauwelijks zuur en is zeker niet slecht voor je gebit.

Als je gaat googlen, dan kom je diverse sites tegen (over gezondheid en tanden e.d.) waarbij toch duidelijk naar voren komt dat koolzuur wel slecht is voor de tanden, zie bijvoorbeeld dit stukje tekst van een tanden infosite:

Frisdrank bestaat uit water, koolzuur (prik) en suikers. Suikers veroorzaken gaatjes. Dus ook de suikers uit frisdranken.

Veel mensen weten niet, dat frisdranken nog een schadelijke stof bevat, namelijk koolzuur.

De reactie van koolzuur op tanden en kiezen is vergelijkbaar met die van een roestige spijker in cola. De roest verdwijnt.

Iets soortgelijks gebeurt met tanden en kiezen. Het glazuur lost op en verdwijnt.
Koolzuur is een zwak zuur dat geen invloed heeft op

het gebit. Koolzuurhoudend mineraalwater is dus veilig voor de tanden.

Dat komt uit een folder over tanderosie.
quote:Feesie schreef op 03 februari 2010 @ 12:34:

Over die komkommer wil ik wel uitleg, Carrera? Gewoon een schijfje erin, of een prutje, of ...?Lekker een paar plakjes erin en wel even laten staan. Is heerlijk fris hoor!
@Roelfien: vreemd he dat al die sites en onderzoeken elkaar zo tegenspreken.....

Nou ja, ik ga gewoon maar eens ervaren hoe ik het zelf vind om geen koolzuur meer te drinken.
Ook ik heb jaren 1.5 ltr cola-light gedronken.....en dan nog wilde ik meer en meer.

Ik heb per 1 januari een poging gedaan om ermee te stoppen en het is me gedeeltelijk gelukt.

Ik heb vanaf toen 2 flessen gekocht en die waren in iets meer dan 1 dag leeg.....ik moest en zou het allemaal opdrinken....de flesjes die ik zie roepen me bijna, ik ben er nu 2 keer in getrapt.

Ik heb het echt zoooo moeilijk!

Ik had veel lich.klachten en het gaat nu beetje bij beter wat beter.

Het volgende artikel vond ik nog.....en echt ik geloof het!

Alhoewel aspartaam goedgekeurd is door de Amerikaanse Food and Drug Association (FDA), verschijnen er regelmatig artikelen over aspartaam in de pers. Zo zou aspartaam onder meer een verhoogd risico op hersentumor geven. Zowel het National Cancer Institute in de Verenigde Staten als onafhankelijke deskundigen verwerpen echter enig verband tussen het gebruik van aspartaam en kanker.

Een paar van de 90 verschillende symptomen die veroorzaakt kunnen worden door Aspartaam, omvatten: hoofdpijn / migraine, duizeligheid, aanvallen, misselijkheid, gevoelloosheid, krampachtige bewegingen van de spieren, gewichtstoename, uitslag, depressie, vermoeidheid, irritatie, hartkloppingen, slapeloosheid, gezichtsproblemen, gehoorverlies, harttrillingen, ademhalingsmoeilijkheden, ongerustheidaanvallen, onduidelijks spraakvermogen, smaakverlies, oorsuizingen, duizelingen, geheugenverlies en gewrichtspijn.

Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

Helaas moet ik melden dat ik inmiddels een aantal van deze nadelige effecten heb.......

Ook dit artikel zegt voldoende denk ik...

Sommige patiënten vertellen me dat ze er anderhalve liter per dag van drinken. Ze zijn er volledig aan verslaafd”, aldus een arts en voedingsdeskundige. Ze heeft het niet over alcohol, maar over… Cola Light! Cola Light-verslaving zou relatief nieuw zijn, maar jammer genoeg is er hierover nog geen grote wetenschappelijke studie uitgevoerd.

Toch is de vaststelling van deze voedingsarts verontrustend. Het zou gaan om een tiental gevallen van Cola Light-verslaving per jaar. Let wel: alleen aan Cola Light. De patiënten zeggen allemaal hetzelfde: “Ze spreken allemaal van een onweerstaanbare drang, en zien er geen gevaar in, want van Cola Light verdik je niet. Coca Cola is echter geen suikerwater, maar oorspronkelijk een geneeskrachtige drank. En de gevolgen van colaverslaving voor de gezondheid zijn vandaag nog niet bekend.”

De vraag blijft: welk bestanddeel van deze frisdrank werkt precies verslavend? Cafeïne? In het augustusnummer 2000 van het maandblad Archives of Family Medicine verklaart een Amerikaanse psychofarmacoloog dat “volwassenen en kinderen geestelijk en lichamelijk verslaafd kunnen raken aan lightdranken en cafeïnehoudende dranken. Elke dag 1,5 of 2 liter Cola Light drinken is zeker niet onschadelijk”, besluit de voedingsarts. “Bent u in dat geval, dan moet u dringend uw verbruik matigen. Het gaat hier niet om ontwenning, want Cola Light is geen drug, wel om gewoonteverandering.”

Tja en dan nog even over de het super product "aspartaam"

http://www.aspartaam.nl/

Ik zeg: doe je ogen open!
Hoi Makeupyourmind,

Heel verstandig dat je met cola light wil stoppen! En niet alleen voor je gebit, ook voor je lijf.

Ik was ook verslaafd aan cola light (al gingen er 'maar' 1 of 2 flessen per week doorheen). Ik wist wel dat aspartaam puur vergif is, maar ik kon het niet laten. Tot ik de buikpijn en diarree die ik al de helft van m'n leven heb zo zat was, dat ik besloot het eens zonder aspartaam te proberen. Heb dus ook alle lekkere yoghurtjes en drankjes van Optimel geschrapt.

Ben nu een half jaar verder en ben helemaal buikpijn- en diarreevrij. En dat is me een hoop waard, dan maar geen glaasje fris meer. Ik drink nu meer water en veel thee, allerlei lekkere smaakjes voor de afwisseling. Koop bijvoorbeeld eens losse jasmijnthee of groene thee van de toko. En als ik echt een keer prik wil, dan meng ik spa rood met een beetje aanmaaklimonade.

Succes met stoppen!

En aspartaam = gif. Mensen die dit spul altijd maar goedpraten: word toch eens wakker. De WHO heeft echt niet het beste met onze gezondheid voor, maar wel met hun eigen portemonnee.
@boefjexxx en zsazsa: wat een verhalen zeg.....ik vind het zo beroerd dat er zoveel verhalen in de wereld zijn en dat je gewoon niet meer weet wat nou goed en slecht is voor je!

Moet zeggen dat ik het ruim een week volgehouden heb om helemaal geen cola light te drinken, maar ben afgelopen weekend toch gezwicht. Maar dan neem ik gewoon 1 of 2 glazen in het hele weekend ipv 5/6 per dag en ik vind dat ik dat best mag van mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven