starten met methode van Ria Blom, zwaar?

12-09-2007 15:03 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
omdat ons zoontje van 3 maanden niet wil/kan slapen overdag, wil ik de methode van Ria Blom graag gaan proberen. Dit betekent dus dat we een heel nieuw ritme moeten gaan vinden en dat ook volhouden zodat hij zelf leert in slaap te vallen. We willen dit overigens doen zonder inbakeren (volgens het boek kan dat ook)

Heeft er een van jullie ervaring mee? Vond je het zwaar?
Ik ben er mee begonnen toen mijn zoon 10 weken was en ik vond het niet zwaar, maar juist heel fijn! Mijn zoon moest alleen de eerste keer huilen bij het helemaal alleen in slaap komen maar daarna was het alleen nog een in-slaap-kom-huiltje van nog geen 5 minuten. Nou sliep mijn zoon overdag wel, alleen was hij niet gewend aan het zelfstandig in slaap komen. Dus misschien wordt het voor jouw zoontje nog wat meer wennen, omdat hij overdag-slapen niet doet.

Wat ook een fijn boek moet zijn is 'Slaap kindje slaap' van Dr. Estivill. Maar dat ken ik zelf persoonlijk niet.

Succes!
Ik ben met 7 weken begonnen met de methode van Ria Blom (het boekje Rust Brengt Regelmaat). Mijn meisje is nu 7 maanden en ze is een ontspannen mensje. Zwaar was het voor mij pas voordat ik ermee begon, voor mij is het alleen maar makkelijker geworden. Ze heeft in het begin wel in een bakerzak geslapen, ik weet niet of dit perse nodig was, maar ze sloeg zichzelf steeds wakker en helemaal inbakeren was niet nodig.

Ik wens je veel succes!
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Het bracht echt opluchting, een handvat om je aan vast te houden. Zeg maar, die gebruiksaanwijzing, die je niet gelijk meegeleverd krijgt bij je baby.

Wij hadden ook vrij snel succes, maar dat kwam ook doordat we mijn zoontje gingen inbakeren. Hij sloeg zichzelf ook steeds wakker, en dat was toen direct voorbij.

Als je die methode eenmaal in je systeem hebt zitten, blijft het trouwens werken. Mijn zoontje is nu 9 maanden (met 7 weken begonnen) en we doen het nog steeds zo, op het inbakeren na. En je merkt het ook onmiddellijk als het eens anders loopt, of als je hem te haastig en ff snel snel in bed wilt gooien, dat hij niet wil en kan slapen. Terwijl als je hem rustig in bed legt, met ons eigen korte ritueeltje, wanneer hij moe is (en dat kunnen ze heel goed aangeven, hoor), hij dan zonder enige vorm van protest gaat slapen.

Veel succes, ons is het heel goed bevallenen, we hebben er veel aan gehad.
..
bedankt voor jullie snelle reacties.

Het moeilijke bij ons is ook dat hij, als hij slaapt, overdag maar 45 min slaapt. Als ik m dan laat liggen pruttelen gaat dat over in hard huilen en is het eind zoek. Dus moet ik m uit bed halen, maar het is dan nog geen voedingstijd.. Op dat moment vind ik het moeilijk wat te doen...

Ik hoop echt dat het gaat werken en dat ons ventje wat meer rust krijgt.
Er is niets moeilijks aan, het is juist héél erg gemakkelijk !

Ik heb een dochter van 3 mnd en Ria Blom bevalt mij uitstekend !

Vanaf dag 1 ben ik ermee begonnen. Na een paar weken verslapte mijn aandacht voor deze methode. Toen ze 2 maanden was, sliep ze 's middags en 's avonds steeds slechter of helemaal niet meer. Ik ben daarna weer strak op Rust en Regelmaat gaan letten en sindsdien gaat het perfect. Ik baker haar 's nachts wel in, overdag niet (meer). Ze is een hele lieve, gemakkelijke baby die 18 uur per etmaal slaapt. Ze is -per 5 voedingen per dag- ongeveer 5 kwartier wakker, de rest slaapt ze. En natuurlijk slaat ze ook wel eens een slaapje over omdat ik haar meeneem naar bv. de winkel.

Ze slaapt snel in en heeft vaak een inslaaphuiltje nodig variërend van 30 sec. tot 10 min. En 's nachts slaapt ze ook nog eens door (11 à 12 uur achter elkaar)

Ik zou zeggen: niet twijfelen: DOEN !

Het is goed voor je zoontje en brengt heel veel rust voor jou.

Succes !
What matters most is how you see yourself
Ik vergeet te vertellen dat je de eerste dagen wel sterk in je schoenen moet staan en moet blijven geloven in de methode. Het betekent dat je bijv. niet te snel je kindje uit bed moet halen (of er naartoe gaan) en moet kunnen laten huilen (niet te lang natuurlijk, staat wel in het boekje van Ria).

Dat vond ik zelf nl. best wel moeilijk. Maar het heeft wel het gewenste effect gehad !

Kijk ook eens op www.inbakeren.com

Daar staat veel informatie die je kunt gebruiken. Bijv. dat je zoontje na 50 min. wakker wordt. Dat klopt en heeft met baby's slaapcyclus te maken.
tja, ik denk dar ik flink moet doorzetten...

Ik ben er vandaag dus mee begonnen, maar hij gaat ecgt volledig door t lint als ie in zn bedje ligt. Hoe deden jullie dat met overstuur raken? Toch oppakken of laten liggen? als ik m in bed wil troosten lukt dat niet... of moet ik m ook al is ie overstuur niet troosten??

pffff zooo moeilijk...
Als hij overstuur is moet je hem wel troosten! Maar ik zou proberen dat te doen zonder hem uit bed te halen. Aaien op het voorhoofdje tussen de oogjes werkt vaak goed, de speen geven, als het een schommelwieg is even lekker wiegen.

Probeer wel geduld te hebben. Spreek een tijd met jezelf af dat je hem wil laten huilen (ria blom heeft het over 30 min. maar niet iedereen kan/wil dat, je kan ook kiezen voor 10 min.). En ga dan naar hem toe, troost hem zoveel mogelijk zonder hem eruit te halen en ga dan weer weg. Kan best zijn dat je 2 uur bezig bent hoor! Maar echt, even doorgaan doet wonderen, zeker omdat hij nog zo jong is, dan doorbreek je een gewoonte sneller.
Oh ja, wat ook helpt is helemaal achter de theorie staan. Als je twijfelt of het voelt voor jou niet goed, dan zal je kindje dat ook voelen en dan gaat het niet werken. Dat is niet erg natuurlijk, maar dan moet je iets anders gaan bedenken.
Ja, daar heb je gelijk in Kabouter. Maar ik sta er wel helemaal achter, vind haar theorie ook logisch klinken. Alleen nu nog doen he...
Wij zijn er pas aan begonnen toen mijn dochter een half jaar was. En ja, ik vond laten huilen erg zwaar. Bakerdoeken hielpen twee weken (toen kon ze draaien), ze huilde nauwelijks meer en sliep vaak. De eerste maand sliep ze plukjes van halve uren maar ze sliep! Nu, ruim een jaar, volgen we het ritme van mijn dochter nog. Ik ken nu de signalen. Ze slaapt 2 keer anderhalf uur. Hier helpt een safe-t-sleep in bed tegen dwalen.

Blom: pittig maar absoluut de moeite waard. Bij onze tweede start ik er direct mee.
Wij zijn er direct mee begonnen, en laten hem maar 3 minuten huilen en dan nog alleen als we zeker zijn dat hij geen pijn heeft (hij heeft nogal last van krampjes nu). Echt geen 30! Is dus hier ook niet nodig gelukkig. Hier helpt in het bedje troosten prima. We troosten hem soms maar 1 keer, als het niet goed gaat meer (en een enkele keer slaapt hij nog steeds niet tot de volgende voeding, maar dat zijn uitzonderingen). Mijn zusje heeft haar dochter soms wel uit haar bedje gehaald als ze echt helemaal overstuur was, maar altijd op de slaapkamer gebleven. Toen was dochter al wel wat ouder, dus wist ook goed dat ze op haar slaapkamertje was en niet in de huiskamer waar gespeeld word. Ik zou net als de anderen toch proberen hem in zijn bedje te troosten!
Hier heeft het geen succes opgeleverd terwijl we er 3 volle weken intensief mee bezig zijn geweest, met en zonder inbakeren.. Helaas raakte mijn ventje alleen maar meer overstuur en over zn toeren, troosten in bed, paar slokjes melk en opnieuw beginnen, alles precies gedaan zoals ria vertelde maar nee helaas geen succes!! Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat we het beide niet meer trokken.

Hier werkte uiteindelijk een osteopaat en buikslapen (alleen overdag en onder toezicht), uiteraard na goed overleg met de huisarts en het CB (zij raadde een osteo zelfs aan ivm andere symptonen) 's nachts sliep hij wel ingebakerd op zn rug en sliep heel de nacht door. Hij is nu bijna 14 mnd, en slaapt dus al een tijd niet meer ingebakerd en helaas slaapt hij weer heel onrustig en wordt regelmatig wakker 's nachts, gelukkig slaapt hij na wat melk dan gewoon verder.

Ondanks de gebruiksaanwijzing is het een super makkelijk ventje!!

succes, ga er voor en probeer het wel ff vol te houden!! Hoe moelijk het ook is maar dan weet je ook wel echt of het werkt of niet..
Bij ons was het een groot succes! Twee weken na zijn geboorte begon onze zoon overdag te huilen. Eerst van 8 tot 10 uur, paar dagen later van 8 tot 12 en nog een paar dagen later ook het begin van de middag.. Ik was op en kon niet meer!! Heeft mijn moeder het boekje van Ria Blom gehaald, op aanraden van een vroegere buurvrouw die het ook gebruikt had bij haar dochter.

We zijn meteen begonnen, ook met inbakeren. Nu ben ik persoonlijk wel een eigenwijs type en zelf verpleegkundige, dus heb ik het op eigen houtje gedaan, zonder overleg met CB. Het is ons goed bevallen en ook onze zoon vond het prettig. Het was zelfs zo dat als zijn handje losraakte uit de doeken, dan was hij helemaal van slag en kon hij pas weer slapen als de doeken weer opnieuw omgelegd waren. We kwamen eindelijk weer tot rust en het heeft ons zeker goed gedaan.

Na twee maanden zijn we verhuisd en gestopt met bakeren. Hij had al heel gauw zijn eigen ritme en slapen lukte toen ineens wel goed.

Zelf vond ik het niet zwaar of zielig. Het was een prettige houvast en bood steun op momenten dat ik het even niet meer wist, omdat hij de hele dag huilde. Het biedt je kindje een ritme en ik ben er van overtuigd dat dat goed is voor die kleintjes. Nu heeft onze zoon zijn eigen ritme en we proberen daar zoveel mogelijk aan vast te houden. Als we een dagje weg gaan, loopt dat in de soep, want hij slaapt elders meestal korter of bijna niet.

Succes!!
Ik heb dan allang geen kleine kinderen meer, maar wil iemand in het kort vertellen wat deze methode inhoudt?

Ben ik wel benieuwd naar.
Hi TO, ik zou zeker doorzetten. In eerste instantie heeft de methode bij ons zeer veel rust gebracht. Je moet erop rekenen (deze informatie komt uit het wetenschappelijk onderzoek dat met deze methode is gedaan) dat het zonder inbakeren wat langer duurt (ca een week) voor je resultaat hebt maar dat er statistisch bezien op de lange termijn geen verschil is tussen de methode met en de methode zonder inbakeren. Maar maak een keuze en probeer dat mindens een week, geen resultaat? dan kun je inbakeren erbij proberen maar wissel niet per dag met wat je doet. Als je kindje huilt kom je daartoe nl nog wel eens in de verleiding (alles proberen om hem maar stil te krijgen, ik spreek uit ervaring)

Ik had dezelfde ervaring als jij, niet doorslapen tussen de voedingen en als het nog geen tijd is voor de volgende voeding wat doe je dan. Wij bereikten met inbakeren snel resultaat maar mijn kleintje bleef, vooral in de middag na 45-50 min wakker worden, ook ingebakerd. Inmiddels ging ze zich ook steeds meer verzetten tegen de doeken en zijn we (tamelijk vroeg) gestopt met inbakeren (9 weken oud). Ze slaapt nu in een slaapzakje, strak onder een deken en slaapt makkelijker in dan met inbakeren. Maar ze wordt 's middags vaak nog steeds na 45-50 min. wakker. Als ik hoor dat ze niet weer in slaap valt haal ik haar eruit en laat haar spelen in de box of met mij op bed (dat laatste is niet volgend de methode zoals beschreven op www.inbakeren.nl daar wordt gezegd dat je je kind niet moet gaan vermaken, dat moet ie zelf doen). Bij vermoeidheidssignalen gaat ze dan terug naar bed waar ze weer 45-50 min slaapt en dan is het tijd voor de volgende voeding. Zo doe ik het dus en hier werkt het redelijk tot goed. Maar lees het nog eens na op www.inbakeren.nl, daar staat dit beschreven evenals nog twee andere manieren op met dit probleem om te gaan. Een goede site met veel informatie en niet alleen voor mensen die inbakeren.

Succes, ik denk echt dat je er op de lange termijn veel plezier van kunt hebben maar het zal even zoeken zijn na hoe de methode het beste bij jullie past.

Hoi ik weetnietsmeer. In het kort bestaat de methode uit voorspelbare regelmaat en eenduidigheid. Het komt erop neer dat je probeert de dag van je kindje zo veel mogelijk hetzelfde te laten verlopen zodat hij weet waar hij aan toe is. Het voorkomt oververmoeidheid doordat er veel ruimte is voor rust en slapen. Het betekent niet rigiditeit maar wel handelingen in dezelfde volgorde uitvoeren. Het dagritme bestaat dan uit een natuurlijk evenwicht tussen slapen, eten, knuffelen, even alleen spelen en weer slapen, en dat steeds in dezelfde voorspelbare volgorde. Om meer rust te brengen kun je dan nog inbakeren tijdens het slapen, daarmee bied je begrenzing en ook dat schept duidelijkheid en sommige baby's hebben aan die (lichamelijke) grenzen van het inbakeren behoefte.

Hoi Malar,

Wat fijn zo'n uitgebreide reactie! We hebben besloten zeker door te gaan zetten, vanaf gisteren dus begonnen. Ik ga vandaag eens proberen als ie weer niet doorslaapt na 45 min. om m dan even te laten spelen en dan als ie moe is weer in zijn bedje te leggen. Het moeilijkste vind ik inderdaad het laten huilen, maar het is natuurlijk wel nodig anders komen we er nooit..
Hoi Poppie,

Nog een aanvulling. 's ochtends en 's avonds (na 19.00 uur) wordt mijn kleintje soms ook wakker na 45 min. dan haal ik haar er niet uit maar troost haar, het liefst door haar te laten liggen en zachtjes te praten. Soms haal ik haar er even kort uit maar ik leg haar terug zodra ze rustig is zodat ze nog wakker weer in haar bedje gelegd wordt. Laten huilen doe ik zelf alleen bij een duidelijke inslaaphuil of miepen tijdens het slapen zolang maar duidelijk is dat ze niet echt wakker is. Maar hierover zijn de meningen verdeeld en je moet vrees ik ook je eigen weg vinden.

Verder, wat je ook kiest, pas dat heel consequent een week toe, dan pas kun je zien of het werkt. Ik vind dat zelf heel erg moeilijk, ben geneigd om in te spelen op wat ik denk te zien maar daarmee creeer ik soms alleen maar onrust omdat ik niet eenduidig ben.

Succes!
Malar, bedankt voor de uitleg,

Maar leg je jezelf dan niet een enorme druk op? Want ik kan me zo voorstellen, dat je ook aan tijd en plaats gebonden bent.

En is het dan ook niet zo, dat het kind niet leert om flexibel te zijn? Om zie ik het nu te zwart/wit?
hier ook een enorme voorstander, ik zal er verder niet te veel op ingaan, wordt alleen maar een herhaling. Maar waarom zou je niet inbakeren erbij? of heb ik daarover heen gelezen? dat scheelde in ons geval ook zoveel. We zijn gaan inbakeren met de ria blom methode en inbakeren konden we stoppen na zes weken en de combinatie heeft ons echt heel goed geholpen. Inbakeren is niet zielig, maar geeft een kindje het gevoel van geborgenheid en rust.

En het is niet heel zwart wit hoor, ikweetnietsmeer, in het begin is het regime vrij strak en lastig, maar ik had dacht dan maar, dat heeft ons kind nou eenmaal nodig (niet strak in de zin van een strak ritme, maar meer, dat je kind moet slapen op het moment dat ze moe wordt, dus je moet veel thuis zijn) en ik ben in het begin heel veel thuis gebleven, toen om de dag een activiteit en op een gegeven moment merkte ik dat ze het leuk ging vinden om op pad te gaan en nu zijn we hele dagen weg en slaapt ze overal, maar dat heeft wel een aantal maanden geduurd. Ik ging dan in het begin ook bijv een paar dagen naar mijn ouders, dan was het toch een andere omgeving, maar kon ik daar dan wel weer haar eigen ritme volgen. Maar ik had me voor ik een kind had ook ingesteld op een makkelijk kind wat overal sliep, ik overal mee naar toe kon nemen en wat alles goed vond, helaas, zo werkt het niet altijd....

Maar kort samengevat ik heb nu (kind is net 1) een heel flexibel kind, wat heel makkelijk is, mits we haar nog steeds genoeg laten slapen en haar daar de mogelijkheid voor geven, maar dat heeft even geduurd en zonder ria blom en inbakeren hadden we een enorme huilbaby gekregen, daar ben ik van overtuigd, die kant ging het bij 5 weken oud heel hard op.

groetjes
Ik het helemaal niet het gevoel aan tijd en plaats gebonden te zijn.

Natuurlijk ga ik ook met haar de deur uit en op visite en zelfs logeren bij mijn ouders. De regelmaat, rust en voorspelbaarheid kun je ook elders voortzetten. Mijn kleine meid gaat vanaf volg. week naar de crèche en ik heb gevraagd of ze dezelfde volgorde willen aanhouden.

Wáár je voedt en wáár ze slaapt (in welk bed dan) maakt dan niet (zoveel) uit. Hiermee heb je ook gelijk flexibiliteit in handen, althans, zo zie ik het.

Mijn dochter wordt ook vaak wakker na 50 min. Vanochtend ook al 2x tijdens haar slaap. Maar ik hoor aan het jengeltje (duidelijk geen huilen) dat ze nog moe is en ik laat haar dan 5 of 10 min. jengelen. Daarna wordt het weer stil. Als ze echt honger heeft, merk ik dat wel (ik weet 't natuurlijk ook door de klok).
Helemaal eens met Arwen !
Ik ben er mee begonnen, vond de theorie ook logisch klinken, maar bij ons was het geen succes. Het huilen werd niet minder (integendeel) en zowel zoon als dochter sliepen nóg minder dan voorheen. Mede hierdoor (als je resultaat ziet ben je natuurlijk veel positiever over een methode) stond ik niet meer achter de methode en ben ik er, op aanraden van moeder en vriendinnen, mee gestopt. Voor mij was de opluchting enorm, dat ik mijn kind weer gewoon uit bed kon halen en troosten. Het is een methode die bij je moet passen. Overigens volgde ik de regelmaat-principes sowieso wel, alleen de slaapmethodiek en het laten huilen stond mij op een gegeven moment erg tegen en hierin heb ik dus gewoon mijn eigen gevoel gevolgd. Het was even doorbijten (het duurde lang voordat mijn beide kinderen goed gingen slapen), maar toen ze een jaar oud waren sliepen beiden fantastisch en dat doen ze nu (bijna 3 jaar en 1.5 jaar) nog steeds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven