schuldgevoel

05-02-2010 21:16 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is 25 maanden en over 1 maand zal ik bevallen van onze tweede zoon. Nu brengt mijn vriend hem 3 dagen per week naar de creche. Normaal is hij heel vroeg wakker rond 6.00 maar we halen hem er nooit voor 6.30 uit. Nu slaapt hij ineens langer en moet ik hem soms wakker maken en daar voel ik me dan heel schuldig over. Soms denk ik laat maar liggen ik breng hem dan naar de creche maar dat is nu fysiek heel zwaar en zul je zien als mijn vriend het huis verlaat onze zoon dan wakker wordt en ik dan alles met hem moet doen. Normaal geen probleem maar nu wel. Wie heeft daar ook weleens last van schuldgevoel om hem wakkker te maken...? Doei
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:12:

Supersmollie; goh wat knap dat je op je vrije dag zelf voor je kindje zorgt

Sjonge jonge....ik ben de laatste die zal zeggen dat het opvoeden van een kind makkelijk is, maar wat een gezeur zeg. Je hoeft mij niks te vertellen over zware dagen met kinderen, maar ook dat gaat weer over. Geniet gewoon van je kind en heeft hij/zij een dwarse dag, geniet dan extra van je avond als hij/zij ligt te slapen!

Nou nou, ik heb vandaag een offday, maar jij zo te zien ook.

Ik vind het gewoon pittig om nu ik zwanger ben de verantwoordelijkheid te hebben over een klein afhankelijk kind. En dan is ze niet eens dwars, maar ongelofelijk lief en makkelijk. Maar dat is allemaal gezeur en dat mag niet van jou.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Jackie is HCG-belast and it shows mop, it shows....
quote:biol schreef op 05 februari 2010 @ 22:12:

Ja en?? Dus omdat hij ineens anders is moet de regelmaat er maar uit?

Nee hoor, ik snap TO precies, en ik vind dat ze gewoon gelijk heeft. Hij moet gewoon lekker naar de creche toe.

En daarbij, het topic ging daar niet over.TO voelt zich schuldig als ze hem wakker moet maken. En ze vind het zwaar als ze hem niet wakker maakt..

Ongetwijfeld bedoel je het niet zo, maar ik vind dat tegenwoordig veel ouders hun kind maar zoveel mogelijk op de creche dumpen omdat regelmaat voor het kind zo fijn is, omdat ze zelf zo graag carriere willen blijven maken, omdat het zo goed voor hun ontwikkeling is om met andere kindjes te spelen. Oh wat heb ik dat op mijn werk vaak gemerkt; gezucht en gesteun als de creche belde dat kindje ziek is. En dan nog onderhandelen ook of ze écht niet kon blijven, enz. Je moet gvd een schop onder je kont hebben, als moeder heb je de plicht om voor je kind te zorgen en zeker als hij of zij ziek is, dan komt je werk gewoon op de 2e plek. Er is helemaal niks mis met werken naast het moederschap, maar je moet wel je prioriteiten kennen.

Ik zeg helemaal niet dat de regelmaat er uit moet, maar als je er zelf zo'n probleem mee hebt om hem wakker te maken (wat ik mij heel goed voor kan stellen, ik vind het ook zielig om mijn zoon wakker te maken om naar school te gaan) en je hebt toch verlof, dan kan je hem toch ook lekker thuis houden? Nog even genieten van de tijd die je samen met hem hebt en leuke dingen ondernemen.
quote:Supersmollie1 schreef op 05 februari 2010 @ 22:16:

[...]

Nou nou, ik heb vandaag een offday, maar jij zo te zien ook.

Ik vind het gewoon pittig om nu ik zwanger ben de verantwoordelijkheid te hebben over een klein afhankelijk kind. En dan is ze niet eens dwars, maar ongelofelijk lief en makkelijk. Maar dat is allemaal gezeur en dat mag niet van jou.

Tuurlijk mag je zeuren, doe ik ook vaak zat

Maar ik begrijp niet waarom mensen dan 2 kinderen zo dicht op elkaar willen. Ik kan het mij zo goed voorstellen dat je met een kindje van 1 1/2 jaar zoveel drukker bent als ik met mijn zoon van 4. Ja, daar ben ik ook druk mee, maar hij hoeft niet meer de hele dag opgetild te worden, verschoond te worden, vermaakt te worden, enz.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:18:

[...]

Ongetwijfeld bedoel je het niet zo, maar ik vind dat tegenwoordig veel ouders hun kind maar zoveel mogelijk op de creche dumpen omdat regelmaat voor het kind zo fijn is, omdat ze zelf zo graag carriere willen blijven maken, omdat het zo goed voor hun ontwikkeling is om met andere kindjes te spelen. Oh wat heb ik dat op mijn werk vaak gemerkt; gezucht en gesteun als de creche belde dat kindje ziek is. En dan nog onderhandelen ook of ze écht niet kon blijven, enz. Je moet gvd een schop onder je kont hebben, als moeder heb je de plicht om voor je kind te zorgen en zeker als hij of zij ziek is, dan komt je werk gewoon op de 2e plek. Er is helemaal niks mis met werken naast het moederschap, maar je moet wel je prioriteiten kennen.

Ik zeg helemaal niet dat de regelmaat er uit moet, maar als je er zelf zo'n probleem mee hebt om hem wakker te maken (wat ik mij heel goed voor kan stellen, ik vind het ook zielig om mijn zoon wakker te maken om naar school te gaan) en je hebt toch verlof, dan kan je hem toch ook lekker thuis houden? Nog even genieten van de tijd die je samen met hem hebt en leuke dingen ondernemen.

Jonge jonge jonge, wat een aannames weer Jackie. Mijn hemel...

En wat een oordelen ook. Nou ja, gelukkig maar dan dat jij zo'n waanzinnig goede moeder bent. Petje af!
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:20:

[...]

Maar ik begrijp niet waarom mensen dan 2 kinderen zo dicht op elkaar willen. Ik kan het mij zo goed voorstellen dat je met een kindje van 1 1/2 jaar zoveel drukker bent als ik met mijn zoon van 4. Ja, daar ben ik ook druk mee, maar hij hoeft niet meer de hele dag opgetild te worden, verschoond te worden, vermaakt te worden, enz.Er zijn genoeg redenen waarom je kort op elkaar 2 kinderen hebt. En dan weet je ook vantevoren dat het zwaar wordt. Maar als je over alle keuzes die je in je leven maakt niet eens mag mopperen of zeuren of klagen houdt het een beetje op. Jee zeg, ik wist vooraf dat het pittig zou zijn, ik weet ook dat die eerste tijd zwaar zal worden. Mag ik dat dan nooit een keer uiten of zo?
Waar zie jij aannames?

En oordelen? Ik oordeel ook nergens...ik vind het niet meer dan normaal.

En dank je trouwens
Jackie, ben het helemaal met je eens. Ik heb het helemaal gehad met dat geneuzel hoe zwaar het allemaal wel niet is, het zorgen voor je kinderen.

We zijn daarin doorgeslagen vind ik, of niets gewend, dat kan ook.

Maar goed, dat was off-topic.

Dees, als ik het goed begrijp heb je een schuldgevoel omdat je je zoontje moet wekken zodat zijn papa hem naar de creche kan brengen en jij de dag voor jezelf hebt en rustig aan kunt doen. Idd, zou ik me ook schuldig over voelen.

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!

[...]

.

Excuse me??? Dus omdat ik werk ( en daardoor een leukere mama ben) mag ik niet zeggen dat mijn kind naar de creche moet? Hoe het bij jou op je werk gaat wil niet zeggen dat alle moeders zo zijn. Als ze bij mij van de creche bellen dan laat ik alles vallen en ga ik linea recta mijn zoon op halen. Als het echt niet anders kan breng ik hem de dag erna naar oma, omdat ik ook mijn verantwoordelijkheid heb op mijn werk. Er is niemand die mijn werk overneemt als ik er niet ben.

Werk jij zelf? Of ben jij helemaal afhankelijk van het inkomen van je man en zucht en steun je ieder jaar als de buren die wel allebei werken op vakantie gaan en jij thuis in de tuin"vakantie" viert?

Als we toch aannames gaan doen, doe ik er ook maar een paar
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik snap werkelijk niet waarom je zo doet jackie. Ieder heeft zijn eigen reden om er een bepaalde tijd tussen 2 kindjes te hebben en nog belangrijker, je kunt nou eenmaal niet alles plannen. Misschien duurde het bij nr 1 wel heel lang en ging het dit keer onverwachts sneller of is ze wat ouder en wil niet te lang wachten met nr 2 of vind ze het gewoon heel erg leuk en denkt ze: die laatste maanden van de zwangerschap zijn even extra zwaar maar dat weegt niet op tegen het geluk, maar schrijft ze dat laatste hier niet. Jeetje, omdat jij er langer tussen hebt zitten is dat de enige goede weg??
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:20:

[...]

Maar ik begrijp niet waarom mensen dan 2 kinderen zo dicht op elkaar willen. Ik kan het mij zo goed voorstellen dat je met een kindje van 1 1/2 jaar zoveel drukker bent als ik met mijn zoon van 4. Ja, daar ben ik ook druk mee, maar hij hoeft niet meer de hele dag opgetild te worden, verschoond te worden, vermaakt te worden, enz.Sommige mensen hebben niet de keuze om lang te wachten tussen kind 1 en kind 2.... dat het bij jou wel kon is fijn voor je.. en dat meen ik... maar dat kan niet overal
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 05 februari 2010 @ 22:24:

[...]

Excuse me??? Dus omdat ik werk ( en daardoor een leukere mama ben) mag ik niet zeggen dat mijn kind naar de creche moet? Hoe het bij jou op je werk gaat wil niet zeggen dat alle moeders zo zijn. Als ze bij mij van de creche bellen dan laat ik alles vallen en ga ik linea recta mijn zoon op halen. Als het echt niet anders kan breng ik hem de dag erna naar oma, omdat ik ook mijn verantwoordelijkheid heb op mijn werk. Er is niemand die mijn werk overneemt als ik er niet ben.

Werk jij zelf? Of ben jij helemaal afhankelijk van het inkomen van je man en zucht en steun je ieder jaar als de buren die wel allebei werken op vakantie gaan en jij thuis in de tuin"vakantie" viert?

Als we toch aannames gaan doen, doe ik er ook maar een paarEhm...

[...]

Ik zeg helemaal niet dat de regelmaat er uit moet, maar als je er zelf zo'n probleem mee hebt om hem wakker te maken (wat ik mij heel goed voor kan stellen, ik vind het ook zielig om mijn zoon wakker te maken om naar school te gaan) en je hebt toch verlof, dan kan je hem toch ook lekker thuis houden? Nog even genieten van de tijd die je samen met hem hebt en leuke dingen ondernemen.Mensen moeten nou eenmaal werken voor hun geld. Om hun kind te kunnen onderhouden, of beter nog, om voor hun kind te kunnen zorgen. Raar he?
quote:29caro schreef op 05 februari 2010 @ 22:25:

Ik snap werkelijk niet waarom je zo doet jackie. Ieder heeft zijn eigen reden om er een bepaalde tijd tussen 2 kindjes te hebben en nog belangrijker, je kunt nou eenmaal niet alles plannen. Misschien duurde het bij nr 1 wel heel lang en ging het dit keer onverwachts sneller of is ze wat ouder en wil niet te lang wachten met nr 2 of vind ze het gewoon heel erg leuk en denkt ze: die laatste maanden van de zwangerschap zijn even extra zwaar maar dat weegt niet op tegen het geluk, maar schrijft ze dat laatste hier niet. Jeetje, omdat jij er langer tussen hebt zitten is dat de enige goede weg??Daar heb je gelijk in en mijn weg is zeker niet de enige goede weg, maar ik vind dat moeders tegenwoordig zo kunnen z**ken dat het zo zwaar is, enz. enz. Als je 2 kinderen dicht op elkaar wil, sta dan achter je keuze en loop niet de hele tijd te zemelen en zeuren dat je het zo zwaar hebt.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:27:

[...]

Ehm...Waar gaat jouw kind straks heen dan? Als je weer aan het werk moet?
quote:dorinke schreef op 05 februari 2010 @ 22:27:

[...]

Mensen moeten nou eenmaal werken voor hun geld. Om hun kind te kunnen onderhouden, of beter nog, om voor hun kind te kunnen zorgen. Raar he?In het geval van een alleenstaande moeder geef ik je gelijk, maar mensen moeten tegenwoordig blijven werken, omdat het nooit genoeg is; 2 auto's voor de deur, 2x per jaar op vakantie willen gaan, mooi huis, enz. enz. Mensen kunnen tegenwoordig geen stapje meer terug doen.
Nog een voor TO ik moet mijn dochter ook wakker maken op 2 van de 3 dagen dat ik werk. Ik voel me er altijd schuldig over, maar het is niet anders. Uiteindelijk vindt ze het zelf helemaal niet zo'n probleem want gewoon vrolijk en op het kdv heeft ze het erg leuk dus ik ben de enige die er last van heeft.

Ik ben net zwanger van nr 2 en ook als ik verlof heb zal dochter naar kdv gaan alleen heb ik niet de luxe dat man haar weg kan brengen (die moet altijd om half 6 de deur uit voor werk) maar ik zou me er niet te druk om maken.

[...]

Ongetwijfeld bedoel je het niet zo, [...]

Je moet gvd een schop onder je kont hebben, als moeder heb je de plicht om voor je kind te zorgen en zeker als hij of zij ziek is, dan komt je werk gewoon op de 2e plek. Ongetwijfeld bedoel je het niet zo maar wat een toon. Je neemt veel aan, je scheert veel vrouwen over één kam. Ik vind je zelfs wat denigrerend overkomen. En ik zie niet wat TO hier aan heeft.

[...]

Ik zeg helemaal niet dat de regelmaat er uit moet, maar als je er zelf zo'n probleem mee hebt om hem wakker te maken (wat ik mij heel goed voor kan stellen, ik vind het ook zielig om mijn zoon wakker te maken om naar school te gaan) en je hebt toch verlof, dan kan je hem toch ook lekker thuis houden? Nog even genieten van de tijd die je samen met hem hebt en leuke dingen ondernemen.Ik zie allerlei aannames waarom mensen hun kinderen naar de creche brengen. Daarbij neem je ook aan dat andere mensen dan supermama Jackie hun kind niet willen ophalen als het ziek is. En daar heb je ook zo je oordeel over, je zegt het niet letterlijk, maar iedereen die vindt dat zijn kindje op zijn plek is op de opvang, of die zijn werk niet zo makkelijk uit de handen kan laten vallen zijn heel fout bezig in jouw ogen.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:31:

[...]

In het geval van een alleenstaande moeder geef ik je gelijk, maar mensen moeten tegenwoordig blijven werken, omdat het nooit genoeg is; 2 auto's voor de deur, 2x per jaar op vakantie willen gaan, mooi huis, enz. enz. Mensen kunnen tegenwoordig geen stapje meer terug doen.Ik ben alleenstaand moeder en ik werk niet. Maar das geloof ik ook weer niet de bedoeling.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:biol schreef op 05 februari 2010 @ 22:30:

[...]

Waar gaat jouw kind straks heen dan? Als je weer aan het werk moet?Mijn kind wordt opgevangen door opa's en oma's...ik werk zelf 2 dagen in de week. Maar als ik verlof heb, dan blijft zoon gewoon lekker thuis!
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:29:

[...]

Daar heb je gelijk in en mijn weg is zeker niet de enige goede weg, maar ik vind dat moeders tegenwoordig zo kunnen z**ken dat het zo zwaar is, enz. enz. Als je 2 kinderen dicht op elkaar wil, sta dan achter je keuze en loop niet de hele tijd te zemelen en zeuren dat je het zo zwaar hebt.jackie, nogmaals niet iedereen heeft de keuze om er 4 jaar tussen te laten. als ik nu nog 3 jaar wacht is de kans op een zwangerschap ongeveer 5%....en niemand zemelt en zeurt hier, iemand vraagt gewoon iets,,,
Tja...ik heb mijn dochters ook redelijk kort na elkaar gekregen. De oudste was net 2 toen onze jongste geboren werd. Mijn oudste ging gewoon 1 dag naar de gastouder zodat ik ook een dag met haar zusje kon tutten. Onze oudste heeft het enorm naar haar zin bij de gastouder dus dat vond ze niet erg. We hebben haar ook iedere keer uitgelegd dat ik één dagje voor zusje zou zorgen. Zo hield ze wel regelmaat, had zusje ook een dag met mama en waren we de rest van de week samen.

Ik heb nog niet meegemaakt dat ik niet voor mijn oudste kon zorgen omdat ik hoogzwanger was. Toen de kleine geboren was heb ik de oudste zelf naar de oppas gebracht. Wel wat later zodat we het lekker op ons gemakje konden doen.

Ik kan me niet voorstellen dat je het drie dagen moeilijk vind om zelf even je kindje te verzorgen en weg te brengen. Daar na heb je dan toch tijd voor jezelf? Ik zou daar een schuldgevoel hebben niet over het wel of niet wakker maken. Een tweede zal toch ook in het ritme van de eerste meemoeten dus die zul je ook regelmatig wakker moeten maken. Daarbij je zoontje is toch 2... dan kunnen ze ook heel wat zelf hoor.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 22:31:

[...]

In het geval van een alleenstaande moeder geef ik je gelijk, maar mensen moeten tegenwoordig blijven werken, omdat het nooit genoeg is; 2 auto's voor de deur, 2x per jaar op vakantie willen gaan, mooi huis, enz. enz. Mensen kunnen tegenwoordig geen stapje meer terug doen.

En dat geldt voor iedereen? Weer een aanname lieve schat.

Even onze realiteit: hier 2 betrokken ouders die graag allebei tijd met hun kinderen willen doorbrengen (ja, dat had je niet verwacht he, nadat ik had gezegd dat ik het zwaar vind) en dat betekent dus gewoon dat er 2 mensen parttime moeten werken om simpelweg de vaste lasten te betalen.
quote:Solomio schreef op 05 februari 2010 @ 22:32:

[...]

Ik ben alleenstaand moeder en ik werk niet. Maar das geloof ik ook weer niet de bedoeling.Het is ook nooit goed he

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven