vroegtesten

07-02-2010 11:48 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eigenlijk 9 feb ongesteld worden, maar ben nieuwsgierig en ongeduldig. Dus heb 4 feb al een vroegtest gedaan. zwanger. Heb nu 4 dagen op een rij positief getest (ook met de gewone testen van het kruidvat) en dat lijkt me een goed teken.

Maar wat als er wel een bevruchting heeft plaats gevonden en de test dus positief aangeeft terwijl er geen innesteling plaats vind en je dus gewoon ongesteld wordt? Met andere woorden, wanneer heb je nou echt die zekerheid dat de zwangerschap zich doorzet? Is dat echt pas wanneer je officieel overtijd bent? Of bijvoorbeeld 2 of 3 dagen voor je NOD ook al zeker dat de innesteling heeft plaats gevonden?

ik vroeg me af wat dan het nut is van zo'n vroegtest als het toch geen zekerheid biedt. Of biedt een test 2 dagen voor je NOD wel de zekerheid en een test 6 dagen voor je NOD niet?

Pff, geen idee allemaal
Sorry Royanne, ik wil je niet de put in praten of je hoop wegnemen maar Esmee heeft wel degelijk gelijk. En haar gyn (en de mijne!) dus ook.

Dit heb ik voor je gevonden op internet:

Waarom de Testjezelf.nu Zwangerschapstesten, hoe werkt een Zwangerschapstest en wanneer Zwangerschapstest doen?

Het is van belang op te merken dat het te vroeg testen (meer dan 4 dagen voor de te verwachten menstruatie) valt af te raden. Veel zwangerschappen (60%) eindigen voortijdig. Als je dan toch test met een "ultra gevoelige test" en ongesteld wordt, lijkt het net of je een miskraam hebt gehad (vals positieve uitslag). Toch is dit geen valse of foute uitslag omdat de zwangerschap officieel nog in het 'subklinische' stadium was. De huidige gebruikte term door medici is "biochemische zwangerschap".

Een zeer groot gedeelte van de zwangerschappen wordt door verschillende oorzaken afgebroken in de eerste paar weken na de bevruchting. Het testen eerder dan 4 dagen voor je volgende eerste menstruatie dag levert daarom vaak een teleurstelling op.

Mijn gyn heeft hetzelfde gezegd als die van Esmee toen we voor het eerst bij haar kwamen en zij uitlegde wat er allemaal mis kan gaan bij een bevruchting. Zoals hier boven staat zet dus 60% van de bevruchtingen niet door. Dit kan komen doordat de celdeling niet goed is, er iets met de genen is, doordat de baarmoeder er niet helemaal klaar voor was of gewoon door toeval.

Ik hoop natuurlijk dat je niet ongesteld gaat worden maar je ontkent de realiteit wel heel hard. Daarom toch even dit stukje (niet zo positieve) informatie.
Wat Caro en Helianthus dus ook al zeggen...
het blijven tegenstrijdige berichten. want een ervaren gynaecoloog zegt mij weer dat met een kloppend hartje de kans op een miskraam met 80 procent verminderd is. oke, het kan natuurlijk nog steeds fout gaan, maar dat kan zowiezo de hele zwangerschap. het heeft ook niet veel zin om steeds maar te bedenken dat het fout kan gaan, daar word geen enkele zwangere happy van. ik weet dat het zo kan zijn, nu, maar ook over 9 maanden. en met die wetenschap in mijn achterhoofd probeer ik vooral te genieten en vertrouwen te hebben.
.
.
kaetje, ik ontken de realitiet niet, maar wat heeft het voor zin om steeds maar weer te denken; grote kans dat het fout gaat, grote kans dat het fout gaat, grote kans dat het...

ik hou er rekening mee dat het fout kan gaan en dat zou flink balen zijn. maar ik hou er ook zeker rekening mee dat het gewoon goed zit.

zioals je zelf al schreef:

'Een zeer groot gedeelte van de zwangerschappen wordt door verschillende oorzaken afgebroken in de eerste paar weken na de bevruchting. Het testen eerder dan 4 dagen voor je volgende eerste menstruatie dag levert daarom vaak een teleurstelling op.'

er wordt gesproken over de eerste paar weken na de bevruchting. wat is het verschil met nu testen ( 2 dagen voor je NOD) of straks testen (2 dagen na de NOD) als de kans zowiezo groot is dat het in de eerste weken na de bevruchting alsnog fout gaat?

ik zie dat verschil niet.
enne, ik heb gezegd dat ik probéér heel veel vertrouwen te hebben en een positieve test doet dat vertrouwen toenemen. vandaar dat ik lekker doorga met testen, zolang er nog geen andere signalen zijn

zoals ik in mijn eerste zwangerschap met zo'n angelsound naar het hartje luisterde, puur om vertrouwen te krijgen ne te houden. Tot ik de baby voelde bewegen en dus neit meer dagelijks hoefde te luisteren
Je hoeft ook niet steeds te denken dat het mis kan gaan. Maar je vergelijkt twee verschillende dingen met elkaar. De kans dat het mis gaat nadat je een hartje hebt gezien (die is een stuk kleiner!) en de kans dat het mis gaat tussen het moment van de bevruchting en de twee/drie/vier weken daarna.

Als een positieve test je een goed gevoel geeft is dat natuurlijk fijn. Maar zoals je zelf in je openingspost zegt:

Maar wat als er wel een bevruchting heeft plaats gevonden en de test dus positief aangeeft terwijl er geen innesteling plaats vind en je dus gewoon ongesteld wordt?

Als je niet vroeg test weet je dit niet. En dan word je dus inderdaad "gewoon ongesteld". Als je wel vroeg test en je wordt dan ongesteld dan ben je extra teleurgesteld omdat je een positieve test had en je toch veel hoop hebt dat het goed gaat.

En nogmaals: ik hoop echt voor je dat het goed gaat en dat je een goede zwangerschap hebt. En die kans is natuurlijk ook hartstikke groot.
kaetje, daar heb je ook helemaal gelijk in, als ik nu ongesteld zou worden zou ik uiteraard meer teleurgesteld zijn vanwege die positieve test. dus in die zin kan zon vroegtest wel voor extra teleurstelling zorgen ja.

Wat ik er ook eigenlijk mee wilde bereiken was dat ie negatief zou zijn, zodat ik juist niet meer teleurgesteld zou zijn als ik zou merken dat ik ongesteld zou worden. Snap je m nog.

en het is ook een feit dat ik op de een of andere manier meer 'haast' heb omdat mijn vader ernstig ziek is. ik wil gewoon snel zekerheid zodat ik het goede nieuws kan vertellen

pff, misschien zit ik hormonaal ook niet helemaal lekker
Royanne, bij mijn eerste zwangerschap heb ik een hartje gezien, helaas ging daarna alsnog mis. Dat wil niet zeggen dat je niet blij mag zijn mrt een kloppend hartje maar iets van voorzichtigheid om jezelf te beschermen is niet gek.
Ik weet er alles van, van de teleurstelling en dat je het dan maar het liefst zo snel mogelijk wilt weten. Je zou het liefst na de eisprong twee weken willen slapen en dan wakker worden en meteen kunnen testen.

Hopelijk kan je je vader het goede nieuws snel vertellen en gaat hij het allemaal nog meemaken.
Dat wil trouwens niet zeggen dag ik een echo met 8 weken afsla al heb ik er serieus over gedacht de echo met 8 weken niet te willen omdat het dan dus toch nog mis kan gaan. Maar ja, ik had bij die eerste zwangerschap ook bloedverlies en dat zegt niet altijd wat maar vaak ook wel.
Of het verstandig is om wel of niet vroeg te testen ligt denk ik helemaal aan jezelf. Net als direct de hele wereld vertellen dat je zwanger bent of wachten tot die 12 weken grens.

Ik was zo'n ongeduldig persoontje die ook vroeg wilde testen. Mede omdat deze keer de zwangerschap niet gepland (maar wel super gewenst!) was en ik precies wist wanneer het 'mis' was gegaan. Tevens dacht ik na twee zwangerschappen toch echt zeker te weten dat ik zwanger was. Dus vroeg testen besteld die je al 5 dagen voor je NOD kon gebruiken. Dag -5 negatief, dag -4 negatief, dag -3 kruidvattest negatief, dag -2 kruidvat nauwelijks waarneembaar positie dus ook digitale predictor ZWANGER! Die vroeg test werkte dus helemaal niet (bij mij).

Of je nou vroeg test of niet. Ik denk nogmaals dat dat ligt aan wat jij prettig vind. Ik wist bij alle drie de zwangerschappen voor mijn NOD dat ik zwanger was (respectievelijk 4, 3 en 2 dagen er voor). Had gewoon echt het geduld niet om langer te wachten. Zou ook niet weten waarom ik mezelf in zou houden Des te knapper vind ik het dat er mensen zijn die dat wel kunnen.
ik testte toen niet al zo vroeg als jij.. denk ik 3 dagen eerder.dan nod...

ik heb in aug. een miskraam gehad en was ook enorm gefixeerd op weer zwanger worden, heb toen een extra na controle gehad bij de gynaecoloog en die zei toen je kan beter pas testen wanneer je echt over tijd bent..

dan heb je gewoon meer kans om ook een positieve test in handen te hebben dan wanneer je te vroeg gaat testen..

omdat het nog makkelijk weer mis kan gaan voor je nod.. dit merk je dan inderdaad alleen op als je te vroeg test..

is dus ook beter voor jezelf..

ik heb dus deze keer keurig gewacht tot bijna 2 dagen na nod..

en zekerheid heb je voorlopig nog niet, snap dat je dat graag wil maar een positieve test zegt nog niet alles..

dan is het nog afwachten...
Nadat ik 3 keer negatief had getest rond dag 38 van de cyclus dacht ik: wat een (duur) gezeik, ik doe het niet meer. Toen was op dag 46 de test alsnog positief.....

Het ging eerder over de felheid/dikte van streepjes. Dat heeft te maken met het aangemaakte HCG, maar ook met de concentratie ervan, volgens mij heb je het ene moment gewoon geconcentreerdere urine. En ook per ochtend kan dat verschillen lijkt me.
Die vroegtesten geven heel vaak "vals positief" aan. Zoek maar eens op internet....
Eens met de berichten 'vroeg testen heeft niet veel zijn omdat de kans op misgaan nog wat groter is' Neemt niet weg dat de kans dat je zwanger blijft nu erg groot is.

Wat ik wel nog wil toevoegen is dat in mijn boeken staat dat je lijf al HCG aanmaakt vanaf de bevruchting en niet vanaf de innesteling. Het is alleen nog veeeel te weinig, meestal pas genoeg rond de normale testdag.
anoniem_8483 wijzigde dit bericht op 08-02-2010 13:58
Reden: v
% gewijzigd
Ik heb ook een keertje vroeg getest (4 dagen voor NOD) omdat ik op dat moment heel erg het gevoel had dat ik zwanger was en dat ik graag (op dat moment) bevestiging wilde. Ik heb geen speciale vroegtesten gebruikt maar wel twee verschillende merken testen die allebei een heel vaag streepje gaven. een dag later had ik het gevoel dat het niet meer goed zat en op mijn NOD had ik 's ochtends nog een keer getest en zag ik niets meer. Die avond werd ik gewoon ongesteld. Ik zie dit zelf eigenlijk niet als miskraam, als ik niet getest had had ik niet eens geweten dat ik zwanger was. De maand erna werd ik wel echt zwanger (en heb ik me wel iets langer in kunnen houden). Toch heeft mijn verloskundige bij mijn intake deze positieve test nu wel als miskraam genoteerd. Blijkbaar denken niet alle verloskundigen en gynaecologen daar hetzelfde over dus.
zo, kan in ieder geval zeggen dat de vroegtesten tot nu toe nog gewoon juist waren

zwanger!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven