Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf en acquisitie

29-01-2010 16:03 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 1 januari gestart met een eigen bedrijf. Het gaat daarbij om bewindvoering, budgetbeheer en diensten rondom het PGB. Inmiddels zijn de voorbereidingen bijna klaar en wil ik gaan starten met de acquisitie, alleen weet ik niet precies hoe. Wie heeft er tips of waar zou ik eventueel wat kunnen vinden? Andere tips voor een eigen bedrijf zijn ook altijd welkom!

Groetjes Ineke
Ik doe veel bruiloften en ik heb een eigen studio waar ik vooral zwangerschapsreportages maak, en wat dingen als portretten van kinderen, stellen en hele families soms ook (maar die dan vaak weer op locatie).
Pompiedoe, bedankt voor het artikel. Er staan zeker wel wat dingen in waar ik wat aan heb!

Etosha, natuurlijk mag je een vraag stellen! Ik vind dat je een boel hebt gedaan aan marketing en zou zo 1,2,3 ook niet weten wat je nog kunt doen. Welk van die marketingideeën werkt volgens jou het beste, misschien kun je die wat uitbreiden? Is het nodig om nog stappen te zetten? Misschien is geduld nu een optie en zorgen dat de mensen die komen tevreden zijn en zorgen voor mond op mond reclame.
Om je doelgroep op te zoeken: advertenties ophangen in bruidszaken. Of misschien kun je met bruidmodezaken een deal maken: dat zij iedere maand onder klanten een fotoshoot verloten van de bruid in de bruidsjurk. Dus geen bruidsreportage maar een paar mooie foto's van de bruid of een portret van de bruid in haar jurk. De kosten voor die prijs deel je sam-sam met de bruidswinkel, in de promotie van de aktie worden zowel jij als de bruidswinkel genoemd en de foto's kun jij gebruiken om andere bruiden te overtuigen (waarschijnlijk heb je je eigen stijl van fotografie) om de bruidsreportage door jou te laten maken en de bruidswinkel kan de foto's gebruiken om mooi in de winkel op te hangen en te laten zien hoe mooi hun jurken zijn en hoe goed ze advies kunnen geven wat goed staat.

Zulke acties zou ik op touw zetten, zodat je aan het werk bent, bij je doelgroep bekend wordt en partnerships krijgt met bedrijven die ook met jouw doelgroep werken, zodat je gezamenlijk dingen kunt ondernemen.

Bovendien denk ik: als je iets gaat ondernemen, gebeurt er altijd iéts. Je zet iets in beweging. Er wordt over gepraat, je spreekt mensen die je misschien weer op een idee brengen voor iets anders... Je weet maar nooit!
Toch raar dat je al gestart bent met je bedrijf en nu pas gaat vragen hoe je klanten moet vinden. Ik hoop dat je over de rest beter hebt nagedacht...
xxinixx, geduld is zeker ook iets wat ik nu moet gaan hebben hoor. En ik moet zeggen dat het ook echt wel de goede kant op gaat: ik heb half september mijn baan opgezegd en zit nu al op zo'n 10 opdrachten per maand. Maar dat is nog niet genoeg.

Ik merk nu al wel dat er steeds meer mond-tot-mond reclame komt en ook vervolgopdrachten uit eerdere shoots (babietje fotograferen nadat ik de mama met zwangere buik heb gefotografeerd bijvoorbeeld). Dus er gaan nu ook steeds meer dingen vanzelf. Maar ik heb tijd over en het leek me goed die dan nog maar weer aan marketing te besteden. Alleen, wat dan? Dus.

En Appelsientje: je hebt dus gelijk als het gaat over dingen in beweging zetten en dat is absoluut aan het gebeuren. Ik zie ook echt een stijgende lijn! Ik vind je idee van die samenwerking met die bruidszaken wel leuk, daar ga ik nog eens verder op puzzelen!
Beste xxinixx,

Ik begrijp dat koud bellen lastig voor je is. Je kan niet van jezelf verwachten dat je ook alles tip top kan uitvoeren.

Het is wel belangrijk om eerst de juiste contactpersoon te vinden binnen een bedrijf of organisatie.

Vandaar uit kan je verder werken.

Allereerst is belangrijk; Wie is mijn doelgroep en maak zo no dig die top 10 van belangrijkste bedrijven die je wenst te benaderen en ga de lijst omlaag (wat ik eerder hier in dit forum gelezen hebt)

Dan het bedrijf benaderen en het liefst bellen (ik doe dit ook regelmatig dus kan je wel tips mailen)

Het lukt niet altijd de juiste persoon of naam te krijgen, maar meestal wel 8 van de 10 keer. Heeft met je aanpak ook aan de telefoon te maken.

Noteer die naam, je hoeft niet meteen met die persoon te spreken maar wees er wel op voorbereid als je naar die persoon doorverbonden wordt.

Je kan ook relevante beurzen bezoeken daar netwerken of bij andere gelegenheden. Zo contact gegevens wisselen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
quote:Flashy schreef op 30 januari 2010 @ 10:08:

[...]

Helaas niet!!!!! dat maakt het lastig want je kunt echt een boete krijgen als het bedrijf een klacht tegen je indiend. Daarom bellen wij dus ook niet.

?? ik dacht alleen met SPAM dat je een klacht kon krijgen.

Als je opzoek bent naar een juiste contactpersoon kan je gerust het bedrijf bellen.

Als je regelmatig aan de telefoon hangt dan kan ik mij een klacht voorstellen
quote:beessies schreef op 08 februari 2010 @ 10:11:

[...]

?? ik dacht alleen met SPAM dat je een klacht kon krijgen.

Als je opzoek bent naar een juiste contactpersoon kan je gerust het bedrijf bellen.

Als je regelmatig aan de telefoon hangt dan kan ik mij een klacht voorstellenMaar een callcenter zoekt toch ook het juiste contact persoon?
Klopt, maar belt op en doet meteen zijn of haar praatje bij particulieren.

In de particulieren markt moet je het bel-me-niet register raadplegen. In de zakelijke markt mag je ongevraagd contact opnemen. Vooral als je gegevens wilt nakijken of een contactpersoon (is naam) wilt hebben.

Wat veel bedrijven doen nu na de invoering van de spam wet is vragen (telefonisch) of ze een mail mogen sturen. Dit mag gewoon.

Hoe wil je anders zaken kunnen doen.

Dit zou voor de TO ook een optie kunnen zijn. Eerst contactpersoon achterhalen en vervolgens of meteen vragen of diegene gemaild mag worden.
quote:Etosha schreef op 07 februari 2010 @ 23:22:

Ik merk nu al wel dat er steeds meer mond-tot-mond reclame komt en ook vervolgopdrachten uit eerdere shoots (babietje fotograferen nadat ik de mama met zwangere buik heb gefotografeerd bijvoorbeeld). Dus er gaan nu ook steeds meer dingen vanzelf. Maar ik heb tijd over en het leek me goed die dan nog maar weer aan marketing te besteden. Alleen, wat dan? Dus.

Dat is mooi! Ik snap ook helemaal dat je de vrije tijd die je hebt aan marketing wilt besteden. Ik vond het idee van Appelsientje in ieder geval erg leuk. En een actie waarbij je de persoon die je fotografeert een kortingsbon geeft om aan een derde persoon te geven?

Beessies, tips zijn altijd welkom! Hoe kan ik jou het handigst mijn emailadres laten weten?
Etosha, ik denk dat het ook belangrijk is om na te denken over hoe je je wil positioneren. Zoals ik het nu lees plaats je jezelf een beetje aan de onderkant van de markt. Je maakt veel gebruik van gratis mogelijkheden als Marktplaats en dergelijke.

Wat is je bedoeling met dit bedrijf? Wat is de uitstraling?

Ik zou oppassen met kortingsbonnen en acties met andere zaken. Het komt wat goedkoop over. Maar goed, ik weet ook niet wat je bedoeling is.

Je kunt je eigenlijk maar 1 keer positioneren. Is je uitgangspunt de ( lage) prijs? Kwaliteit? Uitstraling? Kortom, wat wil je neerzetten en overbrengen?

Ik neem aan dat je een site hebt? Hoe ziet die eruit? Waar focus je op?
Evidenza, goeie vragen! Nee, ik zit zeker niet onderaan in de markt. Ik adverteer ook betaald, zoals in de Huwelijksdatagids (wordt uitgereikt aan stelen die in ondertrouw gaan) en in een boekje dat wordt uitgereikt aan vrouwen die voor de eerste keer bij de verloskundige komen. Op Marktplaats heb ik een zakelijk account, dus ook geen gratis advertenties. En verder sta ik op wat verzamelwebsites, sommigen gratis, anderen betaald.

Mijn site is professioneel (vind ik, en krijg ik ook terug van anderen) en vrij strak. Mijn meerwaarde als fotograaf zit hem vooral in mijn manier van benaderen: persoonlijk, energiek en ik kan mensen snel op hun gemak stellen waardoor ze natuurlijk op de foto komen. Feedback die ik veel krijg is dat mensen het zo leuk vinden om bij mij in de studio te zijn en op bruiloften dat mensen me zo'n leuk mens vinden. En ja, de foto's worden ook gewaardeerd.

En waar ik op focus... bruiloften en zwangerschappen, beetje afhankelijk van het seizoen. Op mijn voorpagina heb ik vier grote foto's die elk linken naar een apart segment: bruiloften, zwangerschappen, portretten en kinderen. Het zit dus allemaal erg in de sociale, menselijke en persoonlijke hoek.

Ik ga even nadenken over je opmerking over kortingsbonnen en de goedkope uitstraling die dat heeft. Ik vind het wel een goeie. Misschien dat het wel klanten oplevert, maar levert het de klanten op die ik zoek? Ik denk inderdaad dat het antwoord nee is. Dank!
quote:Etosha schreef op 08 februari 2010 @ 13:26:Het zit dus allemaal erg in de sociale, menselijke en persoonlijke hoek.

Ga twitteren.

(Voor toelichting/uitgebreider advies weet je me te vinden )
Is dat wat? Dat getwitter?
Ik heb daar wel eens aan gedacht maar wat twitter ik dan? En wanneer helpt dat om klanten te trekken?

Ik heb wel een zakelijke Hyves aangemaakt, waar ik klanten, andere fotografen, wedding planners, visagisten e.d. aan me heb gekoppeld. En ik reageer dan ook soms met een krabbel op de pagina van een klant als ik zie dat ze bijvoorbeeld mijn foto als profiel gebruiken. Zo ben ik immers voor de vrienden van die klant weer makkelijker vindbaar.

Maar goed, twitter dus. Ik ga eens kijken! (En Korenwolf mailen).
Ik ben net begonnen, en ik twitter ook. Voor mij werkt het denk ik uiteindelijk om mijn netwerk bij te houden. Andersom werkt het in ieder geval want toen ik twitterde dat ik bezig was met een huisstijl, reageerde een vriendin van me gelijk omdat haar man wel een huisstijl voor me wilde ontwerpen.

Ik denk dat het werkt als je al een netwerk hebt, en je er voor kunt zorgen dat die mensen jou volgen. Dan kun je ze op de hoogte houden van waar je mee bezig bent, en zorg je ervoor dat je steeds vers in hun geheugen zit. Ik probeer elke dag 1 tweet te posten. Niet meer want zelf vind ik het irritant als mensen 8 keer op een dag laten weten waar ze mee bezig zijn. Eerder minder, als ik niets te melden heb, meld ik niets.

Ik denk dat je vooral zakelijk moet tweeten, met af en toe een persoonlijke note maar niet té prive.
Ethosha, misschien kun je nog werken aan de vindbaarheid van je site? Ik weet niet hoe hoog je nu staat als er gegoogled wordt op fotograaf + je woonplaats?

Ik denk dat het de moeite loont om er voor te zorgen dat je zo hoog mogelijk komt op de lijst als er gegoogled wordt.
Ha, ik twitter! Ik snap er nog geen ruk van hoe ik mensen kan vinden, maar dat komt vast nog wel. Kijken wat er gebeurt. En inderdaad, eens per dag lijkt me wel genoeg, anders wordt het wat overdreven lijkt me.

Google gaat goed op zich, behalve dat ik in zo'n grote stad woon dat alleen fotograaf + woonplaats niks oplevert in Google, althans, ver weg. Maar mijn naam, of fotograaf en zwangerschap, of fotograaf en bruiloft, dat gaat al beter. Ik probeer wel meer sites te krijgen die mij linken zodat ik hoger kom te staan. Iemand daar nog tips voor? Tags in mijn site ergens of zo?
Ik vind de zoekoptie op Twitter niet goed, ik kan heel vaak mensen niet vinden die er wel op staan. Makkelijker is het om mensen te vinden via andere Twitteraars.

Maar leuk dat je begonnen bent, ik ben benieuwd of het je iets gaat opleveren .
Ik ook! Ik heb in ieder geval op Hyves en Linkedin aangegeven dat ik nu te vinden ben op Twitter. Dat helpt denk ik ook. We gaan het zien!
Nog tips voor Twitter? Heb ook net een account aangemaakt!
Goed bezig, dames!
Tips voor Twitter?

Zoek zoveel mogelijk mensen om te volgen en hoop dat ze jou dan ook gaan volgen. Kijk bij mensen die je kent wie zij volgen en zoek daar degenen uit die voor jou ook weer interessant zijn.

Installeer Tweetdeck, dat is overzichtelijker dan Twitter zelf.

Tweet niet teveel.
Heb via Twitter twee opdrachten gekregen en via LinkedIn eentje - maar wel een hele leuke. Dus dat werkt toch wel (ik begon er een beetje sceptisch aan).

Twitter-tip: niet vijf berichten achter elkaar. Geen berichten over je kopje-koffie-goeiemorgen-lieve-mensen of dat soort. Nouja, je leest het vanzelf, wat mensen twitteren en wat niet.
Etosha, google op SEO: Search Engine Optimization. Er zijn echt een miljoen dingen die je kan doen om je site vindbaarder te maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven