Gezondheid alle pijlers

aspartaam nou wel of niet slecht?

08-02-2010 11:15 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet meer,

de ene onderzoeker zegt dat het volkomen veilig is en dat je het dus gewoon kunt nemen.

de andere zegt weer dat het puur vergif is.

wie weet nou het juiste antwoord? Ik vind het zo vremed dat onderzoekers elkaar tegen spreken...

ik ben gek op light frisdranken, maar als aspertaam nou echt zo slecht is, wil ik het eigenlijk niet meer tot me nemen.
quote:Noa_73 schreef op 08 februari 2010 @ 12:38:

het is WEL gevaarlijk en het is onderzocht en bewezen dat het gevaarlijk is. Je kan er op de lange termijn ziektes van krijgen en het is zelfs uit onderzoek gebleken dat het lichaam de chemische zoetstof ook als suiker kan gaan zien en dan alsnog insuline aan gaat maken als natuurlijke reactie erop. Met als uiteindelijk resultaat dat je er net als suiker dik van wordt.

Niet gebruiken dus.

Gewoon een suikerklontje minderen, of wennen aan geen suiker.

Bron?

Je lichaam stuurt geen insuline af op 'suiker' of op 'aspartaam', maar maakt insuline aan als je een hogere bloedsuikerspiegel hebt. Je lijf weet dat je dat krijgt als je iets eet of drinkt, dus als je iets doorslikt komt er al insuline vrij, zelfs al is het water.

Een hogere bloedsuikerspiegel krijg je doordat voedsel wordt omgezet in energie. Boterhammen zorgen ook voor een hogere bloedsuikerspiegel, groente en fruit ook, maar je lijf kan geen energie maken uit iets dat er niet is.
Kijk arrogant of niet, aspartaam bewezen slecht of niet, een liter frisdrank op een dag is natuurlijk om meerdere redenen niet aan te raden. Frisdrank bevat niets wat goed voor je is (voedingsstoffen, vitamine, mineralen, voedingsvezels) en wellicht dingen die slecht voor je zijn. Zonder te gillen dat het puur gif is lijkt een overstap op producten die minder kunstmatige toevoegingen bevatten me slim. En of je dan voor kruidenthee en biologisch vruchtensap zonder toegevoegde suiker gaat is weer een andere discussie.
quote:Moonlight82 schreef op 08 februari 2010 @ 12:45:

[...]

Wetenschap is altijd in ontwikkeling.

Hoe vaak gebeurt het niet dat iets eerst 'aangetoond' wordt en later door een ander onderzoek weer verworpen?Klopt, maar daar gaat het hier niet om. Eerst schermt queenie met onderzoeken (die haar 'gelijk' bewijzen), om daarna te zeggen dat ze geen boodschap heeft aan wetenschappers en hun onderzoeken. Da's een beetje raar, toch?
quote:Mevrouwdekees schreef op 08 februari 2010 @ 12:53:

Kijk arrogant of niet, aspartaam bewezen slecht of niet, een liter frisdrank op een dag is natuurlijk om meerdere redenen niet aan te raden. Frisdrank bevat niets wat goed voor je is (voedingsstoffen, vitamine, mineralen, voedingsvezels) en wellicht dingen die slecht voor je zijn. Zonder te gillen dat het puur gif is lijkt een overstap op producten die minder kunstmatige toevoegingen bevatten me slim. En of je dan voor kruidenthee en biologisch vruchtensap zonder toegevoegde suiker gaat is weer een andere discussie.
*gaat nog maar eens een kopje koffie zetten, met caffeine en een zoetje*
quote:Mevrouwdekees schreef op 08 februari 2010 @ 12:56:

*gaat nog maar eens een kopje koffie zetten, met caffeine en een zoetje* **stiefelt ook maar weer eens naar de senseo en de natrena**
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 12:53:

[...]

Klopt, maar daar gaat het hier niet om. Eerst schermt queenie met onderzoeken (die haar 'gelijk' bewijzen), om daarna te zeggen dat ze geen boodschap heeft aan wetenschappers en hun onderzoeken. Da's een beetje raar, toch?

Dat is geen waterdichte redenering inderdaad.

Het valt mij op dat er op het forum zeer veel belang wordt gehecht aan 'wetenschappelijk aangetoond'. Niet alleen in dit topic. Terwijl er soms tegenstrijdige dingen aangetoond worden of dingen worden aangetoond en later verworpen. Daarom probeer ik zelf wat luchtiger te denken over 'wetenschappelijk aangetoond'.

(In het algemeen. Niet alleen hier en niet alleen met betrekking tot apartaam)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Oh koffie, goed idee. Wel zwart uiteraard
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 08 februari 2010 @ 13:00:

Oh koffie, goed idee. Wel zwart uiteraard Caffeine is vreselijk slecht voor je, wist je dat ga je van stuiteren!
Mijn redenering om geen aspartaam of andere zoetstoffen te gebruiken is de volgende. Al deze kunstmatige zoetstoffen worden nog maar pas in deze grote hoeveelheden geconsumeerd. Niemand weet nog wat de gevolgen zijn van dertig, veertig jaar elke dag aspartaam innemen.

Ik heb zelf geen zin om onbezoldigd proefpersoon te zijn, dus ik houd het bij voedingstoffen die de mens al eeuwen nuttigt, en waarvan veel meer bekend is over hoe goed of slecht het voor je is.

De onderzoeken dat het wel of niet slecht zou zijn zeggen mij niet zo veel, omdat er dus nog niks bekend is over langetermijngebruik. Als jullie wel graag proefpersoon zijn, be my guest
In Delphicat's redenatie kan ik me weer een stuk beter vinden. We nemen allemaal risico's, soms beredeneerd soms niet, sommige kunnen we vermijden en andere niet. Ik vind het risico dat aspertaam me zal vergiftigen kleiner dan het risico dat ik te dik word van suiker. En ik vind koffie met een zoeter smaakje weer zoveel toevoegen aan mijn kwaliteit van leven koffie dat ik bereid ben om er een risico voor te nemen.
Naast mijn proefpersoonredenering vind ik zoetstoffen ook heul vies. En koffie zonder suiker drinken is een kwestie van wennen, MevrouwDK

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een poosje van mijn suikerverslaving af probeer te komen (schijnt echt een verslaving te zijn, als je nooit meer iets zoets eet, heb je er ook geen trek meer in is de theorie) maar sinds mijn Wii-Fit laatst zei dat mijn BMI gezond is heb ik de neiging elke dag een bak chocopinda's en -rozijnen leeg te eten, want nu kan het
quote:Moonlight82 schreef op 08 februari 2010 @ 12:59:

[...]

Dat is geen waterdichte redenering inderdaad.

Het valt mij op dat er op het forum zeer veel belang wordt gehecht aan 'wetenschappelijk aangetoond'. Niet alleen in dit topic. Terwijl er soms tegenstrijdige dingen aangetoond worden of dingen worden aangetoond en later verworpen. Daarom probeer ik zelf wat luchtiger te denken over 'wetenschappelijk aangetoond'.

(In het algemeen. Niet alleen hier en niet alleen met betrekking tot apartaam)Het discussieert wat makkelijker. Zowel hier als in het dagelijks leven, als je waarde hecht aan dingen die bewezen zijn vs onderbuikgevoelens.
Ik heb net mijn zoetstoffenhabit van 2 naar 1 per kopje terug gebracht, wellicht dat totale ontwenning daarna op het program staat.
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 13:02:

[...]

Caffeine is vreselijk slecht voor je, wist je dat ga je van stuiteren!

I know...

Maar kan niet alles schrappen.

*stuitert al wel een beetje*
*maar ik stuiter heumaal niet van caffeine, mag ik dan wel?*

/ en mijn opa rookte en zoop als een ketter maar is er wel 80 mee geworden.
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 13:31:

[...]

Het discussieert wat makkelijker. Zowel hier als in het dagelijks leven, als je waarde hecht aan dingen die bewezen zijn vs onderbuikgevoelens.

Nou... bij mij is het inderdaad mijn onderbuik die nogal reageert op dingen. Hahaha. Prikkelbare darm.. helaas.

Als ik merk dat ik na twee dagen geen melk te drinken (bijvoorbeeld) minder buikklachten heb, maakt het me niet zoveel uit wat de wetenschap daar allemaal over schrijft.

Door die darmklachten ben ik wat bewuster van voeding. Als ik nergens last van had kon het me waarschijnlijk geen reet schelen. Niet voor mezelf, niet voor anderen.
quote:delphicat schreef op 08 februari 2010 @ 13:09:

Mijn redenering om geen aspartaam of andere zoetstoffen te gebruiken is de volgende. Al deze kunstmatige zoetstoffen worden nog maar pas in deze grote hoeveelheden geconsumeerd. Niemand weet nog wat de gevolgen zijn van dertig, veertig jaar elke dag aspartaam innemen.

Ik heb zelf geen zin om onbezoldigd proefpersoon te zijn, dus ik houd het bij voedingstoffen die de mens al eeuwen nuttigt, en waarvan veel meer bekend is over hoe goed of slecht het voor je is.

De onderzoeken dat het wel of niet slecht zou zijn zeggen mij niet zo veel, omdat er dus nog niks bekend is over langetermijngebruik. Als jullie wel graag proefpersoon zijn, be my guest

Goed argument.

En nee, ik wil geen proefpersoon zijn
quote:delphicat schreef op 08 februari 2010 @ 13:20:

Naast mijn proefpersoonredenering vind ik zoetstoffen ook heul vies. En koffie zonder suiker drinken is een kwestie van wennen, MevrouwDK

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een poosje van mijn suikerverslaving af probeer te komen (schijnt echt een verslaving te zijn, als je nooit meer iets zoets eet, heb je er ook geen trek meer in is de theorie) maar sinds mijn Wii-Fit laatst zei dat mijn BMI gezond is heb ik de neiging elke dag een bak chocopinda's en -rozijnen leeg te eten, want nu kan het

Cold turkey stoppen met suiker werkt het beste

Oh en Chocopinda's... de laatste twee keer dat ik die gegeten heb was voor of na een avond heel flink stappen. Waarna ze er ook weer uitkwamen.... Ik lust ze niet meer!

(ja en ik weet... alcohol is ook 'vergif'... dat hoeft niet gezegd te worden)
quote:Moonlight82 schreef op 08 februari 2010 @ 13:37:

[...]

Nou... bij mij is het inderdaad mijn onderbuik die nogal reageert op dingen. Hahaha. Prikkelbare darm.. helaas.

Als ik merk dat ik na twee dagen geen melk te drinken (bijvoorbeeld) minder buikklachten heb, maakt het me niet zoveel uit wat de wetenschap daar allemaal over schrijft.

Door die darmklachten ben ik wat bewuster van voeding. Als ik nergens last van had kon het me waarschijnlijk geen reet schelen. Niet voor mezelf, niet voor anderen.

Klopt. Maar dat jij overgevoelig reageert op een voedingsmiddel, maakt het middel niet slecht. Jij kan er alleen niet tegen.

Ik kan niet tegen suiker. Krijg er migraine van en word er heel druk van. Mijn zoon kan niet tegen melk. Krijgt ie eczeem en diarree van. Mijn man kan niet tegen de blauwe verfstof van spijkerboeken. Krijgt ie huiduitslag van.

Dat maakt die middelen niet giftig, gevaarlijk of fout. We kunnen er alleen niet tegen.
quote:delphicat schreef op 08 februari 2010 @ 13:09:

Hmmm... tegelijkertijd is de levensverwachting van de gemiddelde mens de laatste decennia enorm gestegen. Ergo: toevoegingen zijn gezond!

Mee eens.

Maar sommige voedingsmiddelen wekken wel bij veel mensen klachten op.

Dan is het in mijn ogen goed dat iemand met klachten wel gaat kijken of het uit de voeding kan komen. Ik kan ook niet goed tegen suiker. In de alternatieve hoek wordt vrij hard geroepen dat suiker voor iedereen slecht is, blabla.

Met als gevolg dat de reguliere hoek keihard terugschreewt dat die anti-suiker-hype onzin is. En dat er genoeg wetenschappelijk onderzoek is dat aantoont dat suiker geen kwaad kan.

Als ik af ga op die onderzoeken zou ik gewoon suiker kunnen eten. Want niet te zwaar, geen diabetes.

Ga ik af op mijn eigen ervaringen (na diverse keren geminderd of gestopt te zijn met suiker en ook diverse keren weer begonnen te zijn) dan weet ik dat het goed is om suiker te mijden.

Maar ik roep niet: het is wetenschappelijk aangetoond dat suiker geen kwaad kan dus ik kan het gewoon onbeperkt consumeren.

Zo denk ik dat mensen die veel aspartaam consumeren en gezondheidsklachten hebben er goed aan doen het een tijdje te laten staan, en te kijken wat er dan gebeurt.

Ongeacht wat de wetenschap erover zegt.
(was reactie op de post van 13.43)
Verdiep je eens in hoe aspartaam goedgekeurd is in de VS en later in de UK. Google aspartame en Rumsfeld (ja. die maat van Bush ).

Ik heb geen bewijs dat het slecht is, maar ik ben zeer sceptisch. Als het je interesseert, google dan. Zo niet, geniet dan lekker van je cola light.
Aspartaam (e951),

is zo'n beetje de grootste troep die je in je lijf kan stoppen (legaal dan), Vooral voor kinderen en zwangere vrouwen is het absoluut een big no no.

Als je bedenkt dat het goedkoper is dan suiker, dan weet je meteen waarom het overal in zit.

Maar aspartaam kan voor meer problemen zorgen dan alleen kanker, enkele van de 90 verschillende symptomen die veroorzaakt kunnen worden door aspartaam zijn: hoofdpijn en migraine, duizeligheid, misselijkheid, gevoelloosheid, krampachtige bewegingen van de spieren, gewichtstoename, uitslag, depressie, vermoeidheid, irritatie, hartkloppingen, slapeloosheid, gezichtsproblemen, gehoorverlies, harttrillingen, ademhalingsmoeilijkheden, onrustigheid, onduidelijk spraakvermogen, smaakverlies, oorsuizingen, geheugenverlies en gewrichtspijn.

Volgens artsen en deskundigen die de nadelige effecten bestudeerd hebben kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het gebruik van aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromygalie (een ziektetoestand die zich manifesteert in het bewegingsapparaat en die gekenmerkt wordt door pijnen en spierstijfheid over het hele lichaam) en suikerziekte.

Dus ja aspartaam direct schrappen uit je dieet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven