Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Nou....het vasteneten is wel wat saai, maar je went eraan. Iig goed voor de lijn gheghe. Hoop dat de dietiste nog spannende recepten heeft, ik was vorig jaar wat uitgedacht hoor.
Jeetje Teddeke, wat een mooie waardes weer! Gefeliciteerd! Met dit soort waardes zullen de complicaties ook nog wel een poos wegblijven, althans dat hoop ik van ganser harte voor je.

Speculaasje, eet je de rest van het jaar wel dierlijke producten? Wat een gedoe trouwens, dat veganistische eten. Een vriendin van mij is ook al járen veganist, en is inmiddels aardig bedreven in het op tafel zetten van een lekkere avondmaaltijd. Maar goed, zij is dan ook veganist vanuit overtuiging, niet vanwege een geloof. Sterkte ermee in ieder geval. Ik hoop dat het met je suikers goed zal gaan.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Over complicaties gesproken: ik mag op 5 maart opnieuw naar de oogarts voor een laserbehandeling. Dit naar aanleiding van de foto's die gister gemaakt zijn. Op zich fijn dat ze er iets aan kunnen doen, aan de andere kant wou ik dat het niet hoefde. En ik vind mezelf behoorlijk jong voor dit soort behandelingen en complicaties, dus ik ben er ook best een beetje verdrietig van.

Het maken van de oogfoto's stelt niks voor, maar die contrastvloeistof is een ander verhaal. Ik ben me toch een potje kostmisselijk geweest de hele dag! Ik zat daar ter plekke, met een braakbakje in de hand, te kokhalzen. Niet normaal. Ik schaamde me best wel, ondanks dat ze (de verpleegster die het infuus aanlegde en de contrastvloeistof toediende) er heel nuchter mee omging. Ik moest maar een paar keer diep ademhalen, dan verdween de braakneiging sneller. Ze vertelde dat meer mensen daar last van hebben, dat op dat moment de vloeistof in de aderen rond de maag zit. Zodra het daar dan weg is gaat het kokhalzen over. Ik begreep in ieder geval heel goed waarom een niet-diabeet nuchter moet komen! Als dit over een paar jaar weer moet, dan stel ik mijn pomp zo in dat ik 's ochtends wat hoger zit dan normaal zodat ik mijn maag leeg kan houden. Scheelt een hoop misselijkheid hoop ik.

Toen ik thuis was moest ik binnen twee uur tijd 3 keer plassen. En elke keer een volle blaas, echt bijzonder.

Ik ben blij dat het achter de rug is, mijn arm doet eindelijk geen pijn meer van dat infuus, of de vloeistof. Vieze branderige rommel is het.
Speculaasje, ik nam altijd een flesje AA mee tijdens het sporten.

Teddeke! Gefeliciteerd! Mooi hoor, die HbA1c!

Setter, wat een raar verhaal joh. Jammer dat je zo misselik werd en dat je ook nog gelaserd moet worden. Heb je nog wat gehoord over de Lisinopril?
Nee, nog niet. Ik bel mijn huisarts as. woensdagmorgen even voor een afspraak, en om te vragen of de brief al aangekomen is. Schijnt digitaal te gaan, maar dan nog kan het even duren natuurlijk. Ik neem in ieder geval de bijsluiters van de Lisinopril en de Perindopril mee naar hem toe.

Hoe is het met jou nu, ben je nog steeds ziek?

Speculaasje, misschien een stomme vraag hoor, maar hoe kom je aan een Armeense partner? Ik ben domweg nieuwsgierig, erg he? Lichtelijk offtopic ook.....
@Setter, da's balen dat je weer een laserbehandeling moet ondergaan. Het is inderdaad fijn dat er iets aan te doen is maar het zou toch nog veel fijner zijn als het niet nodig was hè? En hoe langer zonder complicaties, des te beter eigenlijk. Maar ja, dat hebben we helaas niet zelf in de hand (anders konden we misschien wat "ruilen" )
@setter, gatttts wat smerig dat onderzoek.

Man en ik zijn alleen ivm de vasten veganist. Maar we doen wel geregeld een vegetarische dag. Ik merk wel dat ik genoeg eiwitten moet nemen, dan jumpen de bloedsuikers niet zo erg.

*offtopic*

Hier in Jeruzalem is een Armeense wijk, en bij toeval (bestaat er eigenlijk wel zoiets als toeval?) heb ik hem ontmoet, toen ik in de zomer hier was voor mijn studie. De kamer waar ik zou verblijven, was nog niet vrij, ben toen elders gegaan, en daar ontmoette ik een vriend van hem, die ons gekoppeld heeft. Het klikte meteen, gingen samen gezellig uit, en waren ook de beste vrienden...... maar het duurde wel 14 jaar voordat ik dolverliefd op hem werd. Hij was wel langer verliefd op mij. Niemand in onze omgeving was verbaasd erover- ik heb al die jaren met oogkleppen opgelopen. En toen de steekvlam oversloeg, heb ik mijn baan opgezegd en mijn spullen gepakt- en nu zit ik hier. Maar het is een compleet andere wereld hoor, Setter. Ik schrijf ook op (r)emigranten op de reispijler over dit soort zaken, dus, lees gerust mee als je wilt!

*einde offtopic*
Zo dat was al weer even zoeken naar het topic, maar.... gevonden hoor.

Enne speculaasje, zo ontzettend off topic vond ik het nou ook weer niet hoor. Je hebt diabetes, je bent het niet hè , dus ik vind het ook wel leuk om buiten de diabetes om te "weten" wie iemand is. Leuk om te lezen dus.
Dank je wel voor je uitleg Speculaasje. Sorry dat ik zo laat pas reageer, maar ik lees het nu pas. Ik reageer later nog weer, ga nu eerst slapen!

Truste!
ff inbreken hier...ben zelf diabeet type 1.Dit heb ik 6 jaar geleden gekregen ( en bedankt)

Nu wil ik een ander rijbewijs want lijkt me heel handig die kleine pas, maar vroeg me af of iedereen hier vermeld heeft dat ze diabeet zijn.Je bent dat namelijk niet wettelijk verplicht.En geef je het wel aan moet je een geneeskundige verklaring etc invullen (kassa) en de kans dat je hem maar voor 5 jaar krijgt.

Mijn autoverzekering is wel op de hoogte van mijn diabetes.

Ik twijfel nu zo erg, vooral omdat het bij het cbr zoveel willekeur is.Ook hebben zij ooit gepleit voor een verbod op autorijden met diabetes...gelukkig niet doorgegaan natuurlijk maarje weet het maar nooit met dat soort instellingen.
Ik heb twee jaar geleden mijn rijbewijs opnieuw laten verlengen, en ten opzichte van de vorige verlenging had ik nu dus diabetes. Ik heb niks gezegd, de medewerker van de gemeentewinkel heeft niks gevraagd. Ik heb er ook domweg niet over nagedacht. En zolang ik niet verplicht ben om het te melden doe ik dat dus ook niet. Ik ga mezelf niet op kosten jagen! En mijn rijvaardigheid lijdt nog niet onder mijn diabetes, dus waarom zou ik?
Ik heb 2 jaar geleden ook mijn rijbewijs verlengd en ik heb het wel verteld. Wilde geen risico lopen als ik een ongeluk ga krijgen....

Ik heb vooral extra kosten gemaakt voor het ogenonderzoek en het duurde heel lang voordat het eindelijk allemaal rond was, met brieven, verklaringen en dat soort bureaucratische onzin. Ik wou dat ik het niet gedaan had, want het heeft me ook best veel stress opgeleverd omdat ik eerst niks extra's nodig had (verklaringen) en toen ineens wel. Dat duurde dus weer wat langer... Als ik eraan terug denk kan ik nog kwaad worden!
Ik heb vorig jaar ook mijn rijbewijs laten verlengen. Ook ik heb er niets van gezegd, er werd mij ook niets gevraagd. De dvk heeft wel ooit een keer gezegd dat ik eens contact op moest nemen met het CBR hoe het nu zat met mijn diabetes en het rijbewijs, maar ook ik heb er eigenlijk helemaal niet meer bij stil gestaan.

Verder ben ik goed ingesteld en lijdt mijn rijvaardigheid (net als bij Setter) niet onder mijn diabetes dus vind ik het onzin om mensen op onkosten te jagen en een hoop stress te veroorzaken (zoals bij Ris).
wat heerlijk om te lezen dat jullie er net zoals mij over denken.

Ik wil het dus ook niet melden om ook niet al die burocratie en onzin over me heen te krijgen.

Ik hoop wel voor jullie dat jullie verzekering op de hoogt is? want dat kan je een hoop ellende geven mocht je aangereden worden (ook al is die persoon dronken) krijg je ALTIJD de schuld want dan gooien ze het op een hypo.

Ik heb door al dit gezeur contact opgenomen met de autoverzekering en een verklaring geeist waar op staat dat zij op de hoogte zijn van mijn DB zodat ik die thuis kan bewaren.

Mijn Db beinvloed mijn rijgedrag ook niet, en een vriendin van mij heeft dit ook eens gemeld bij het CBR en het schijnt zelfs zo dat je na 10 jaar DB niet eens meer een rijbewijs voor 10 jaar krijgt.

Belachelijk, ik vindt het ook gewoon geldklopperij.
Iemand die regelmatig een hypo heeft is natuurlijk toch wel een beetje een gevaar in het verkeer. Ik vind dan ook dat zo iemand zelf zijn verantwoordelijkheid moet nemen en niet meer achter het stuur moet plaatsnemen.

Mijn vroegere buurvrouw heeft dus een keer een hypo gehad met twee kinderen achterin de auto. Ze werd wakker in de berm langs de snelweg! Een vrachtwagenchauffeur was achter haar gestopt en schudde aan haar totdat ze weer ontwaakte, en hij gaf haar een stuk marsepein. Gelukkig mankeerden zij en haar kinderen niets, maar ze heeft sindsdien geen meter meer gereden.

Momodoe, betaal jij ook meer verzekeringspremie voor je auto omdat je diabeet bent? Bij mij weten ze daar niets van hoor, dat gaat ze m.i. geen bal aan!
quote:momodoe schreef op 09 februari 2010 @ 10:48:

Mijn Db beinvloed mijn rijgedrag ook niet, en een vriendin van mij heeft dit ook eens gemeld bij het CBR en het schijnt zelfs zo dat je na 10 jaar DB niet eens meer een rijbewijs voor 10 jaar krijgt.

Belachelijk, ik vindt het ook gewoon geldklopperij.

Pas als je het meldt weten ze het. Zolang dat niet verplicht wordt gesteld weet mijn gemeente niet dat ik diabetes heb. Dus als ik in 2017 voor de derde keer mijn rijbewijs ga verlengen en zij vragen er ook dan niet naar, dan meld ik dat niet en krijg ik gewoon weer eentje voor 10 jaar, lijkt me.

Hoe willen ze het ook controleren? Mijn gegevens opvragen bij mijn huisarts? Die geeft ze niet af want dat mag hij niet.

Mijn mening is dat als je een sanctie oplegt, je jezelf ook verplicht tot controleren. En dat is nou net wat ze niet kunnen. Het CBR niet en de gemeente niet. Dus het is een wassen neus.
Iemand kan ook een black out krijgen in de auto, moet je dan als je thuis ooit eens een keer wat dizzy bent of een black out hebt, dat ook meteen aan je verzekering doorgeven?

Ik heb trouwens gehoord dat - als je wel doorgeeft bij het verlengen van je rijbewijs dat je diabetes hebt (en dit hoeft dan geloof ik alleen als je spuit, alsof er niets kan gebeuren als je "alleen maar" medcijnen hebt voor je diabetes) - je door een onafhankelijk arts onderzocht moet worden, terwijl juist mijn eigen internist mij toch het beste kent en weet dat ik goed ingesteld ben e.d. Erg vreemd allemaal.
quote:setter schreef op 09 februari 2010 @ 14:25:

[...]

Pas als je het meldt weten ze het. Zolang dat niet verplicht wordt gesteld weet mijn gemeente niet dat ik diabetes heb. Dus als ik in 2017 voor de derde keer mijn rijbewijs ga verlengen en zij vragen er ook dan niet naar, dan meld ik dat niet en krijg ik gewoon weer eentje voor 10 jaar, lijkt me.

Hoe willen ze het ook controleren? Mijn gegevens opvragen bij mijn huisarts? Die geeft ze niet af want dat mag hij niet.

Mijn mening is dat als je een sanctie oplegt, je jezelf ook verplicht tot controleren. En dat is nou net wat ze niet kunnen. Het CBR niet en de gemeente niet. Dus het is een wassen neus.

Helemaal mee eens, dan moeten ze iedereen controleren op diabetes.Zelfs al heb je een ongeluk gehad of iemand aangereden.Dat hoeft dan niet de oorzaak te zijn van je DB, trouwens ik geloof niet dat ik zou zeggen dat het ongeluk veroorzaakt is door een hypo ofzo....dan ben je wel heel stom bezig.Iemand die niks mankeerd kan evengoed een aanrijding veroorzaken.

En als je inderdaad je hypo's niet voelt aankomen of je voelt je tenen niet meer of hele slechte ogen..dan stap je uit je zelf toch zeker niet auto niet meer in??

Ik had deze vraag ook gesteld op de diabetes prikpagina, en die vinden juist dat je het moet melden.Nouja ben geen moraalridder dus.

Ik hoef niet meer premie te betalen voor mijn autoverzekering, ik heb de maximale korting want ik heb nog nooit een schade gehad of veroorzaakt.
quote:Teddeke1 schreef op 09 februari 2010 @ 21:22:

Iemand kan ook een black out krijgen in de auto, moet je dan als je thuis ooit eens een keer wat dizzy bent of een black out hebt, dat ook meteen aan je verzekering doorgeven?

Ik heb trouwens gehoord dat - als je wel doorgeeft bij het verlengen van je rijbewijs dat je diabetes hebt (en dit hoeft dan geloof ik alleen als je spuit, alsof er niets kan gebeuren als je "alleen maar" medcijnen hebt voor je diabetes) - je door een onafhankelijk arts onderzocht moet worden, terwijl juist mijn eigen internist mij toch het beste kent en weet dat ik goed ingesteld ben e.d. Erg vreemd allemaal.

Dit is dus de reden waarom ik echt niet ga vermelden dat ik DB heb.Gaan ze je bloedsuiker controleren..is die toevallig op dat moment 14..oh mevrouw u bent niet goed ingesteld.Nou dan kan ik dat toch ff binnen een paar minuten wel even zelf beinvloeden hoor wacht ff pak ik ff de insuline

Wat weet zo een man er nu van? je eigen internist begeleid je al jaren dus die weet het het beste.Ik denk trouwens niet dat mijn internist zo een medishe keuring goed beinvloed..dus haha nee geen slapende honden wakker maken!
quote:Teddeke1 schreef op 09 februari 2010 @ 21:22:

je door een onafhankelijk arts onderzocht moet worden, terwijl juist mijn eigen internist mij toch het beste kent en weet dat ik goed ingesteld ben e.d. Erg vreemd allemaal.Heb jij even mazzel met jouw internist!
Nou ja op mijn man, ouders, zus, vriendinnen na dan, maar ja, die zijn dan weer geen arts hè
Ik had al diabetes toen ik mijn rijbewijs haalde, moest dus het groene kaartje invullen en had gelogen als ik toen diabetes had ontkend. Ik heb altijd begrepen dat je goed in de problemen kan komen als je het niet meldt, maar weet er verder niet veel van.

Ik vind dat ik wordt gediscrimineerd door het CBR. Laatst heb ik mijn eigen huisarts een verklaring tekenen (dat groene kaartje à 15 euro ofzo?) dat ik kan autorijden. De vorige keer heb ik het door een onafhankelijke laten doen, zonde van het geld, was zomaar vijftig euro ofzo. En als ik dan eindelijk reactie van het CBR krijg is dat altijd dat ik naar een oogarts moet voor controle. Die geeft mij dan voor 70euro!!!!! een geschiktheidsverklaring voor de komende tien jaar. Dan stuur ik dat weer op naar het CBR. In totaal duurt het dan ongeveer twee-drie maanden voordat ik toestemming krijg voor verlenging van mijn rijbewijs.

De DVN maakt zich er ook boos over maar wordt niet echt gehoord geloof ik. Jammer.
Wat een gedoe inderdaad Lief, pffff!

Technisch gezien heb ik nog nooit gelogen, want er is mij nooit iets gevraagd. Zouden ze mij vragen, dan zou ik toch ernstig nadenken over het antwoord.

Nou ja, I'll cross that bridge when I come to it, za'k maar zeggeh.
Setter, kan me helemaal in je opmerking vinden. Als ze niets vragen, hoef je ze vooral niet wijzer te maken hehe.

Ik moet morgen ff naar de arts, heb de laatste tijd wat hypo's, misschien minder medicijnen nemen? Anyway, ben verder happy hoor
Op zaterdag naar een arts? Dat hebben wij niet in Nederland hoor....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven