Wat te doen met de pompoen!

15-09-2008 16:17 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al......

K was net even boodschappen aan het doen bij de appie, en zag dat de pompoen weer in het seizoen is.

Hij is in de bonus en ik dacht ' ach waarom ook niet' maar nou heb ik het mooie oranje geval en zou echt niet weten wat ik er mee moet doen, nou vroeg ik me af wat doen jullie met de pompoen ( behalve voor een lampion dan )........

nieuwsgierig naar jullie recepten, TNX
Idem voor google op "hartige pompoentaart recept"
pompoensoep is heerlijk
http://www.iensrecepten.nl/recept/groenten/pompoen/
quote:Melodie74 schreef op 06 januari 2010 @ 22:37:

pompoensoep is heerlijk

Ja, dat vind ik ook. Ik heb het nog maar 1x gemaakt. Dat was een maaltijdsoep. Pompoensoep met gember en mon chou.

Verder nog ui, winterwortel, gemalen komijn, gemalen koriander en gesnipperde peterselie.

Bereiding: Ui in olie bakken en gember, komijn en koriander erdoor roeren.

Voeg pompoen en wortel toe en schenk er bouillon bij. Roerend aan de kook brengen en ong. 20 min. laten koken totdat de pompoen gaar is. Pureer de soep met staafmixer of foodprocessor en breng op smaak met zout en peper.

Afwerking: Roer de mon chou los met enkele lepels soep en roer dit mengsel door de soep. Garneer met peterselie.

Lekker met bagels of stokbrood besmeerd met mon chou.

(Volgens mij had ik en mon chou vervangen door andere zachte kaas.)
De pompoensoep van Nigella Lawson is echt superlekker. Wel een beetje bewerkelijk, maar echt de moeite waard!
Ik maak enkel soep van pompoen. Pompoensoep met curry of tomaat. Dit weekend heb ik er een rode paprika bijgesmeten, maar die smaakte te zeer door.

Wat het allerlekkerst is, is geroosterde pompoensoep. De pompoen in grove, gelijke stukken hakken, op een bakplaat leggen, er olijfolie over gieten en bestrooien met véél kruiden: peper, zout, gehakt gedroogd pepertje, komijnpoeder, korianderpoeder, curry, fijngesneden look en dan 30 min in de oven. Dat ruikt ook echt héérlijk!

En dan wat ui stoven en dan de pompoen erbij, kippebouillon toevoegen en nog een half uurtje laten koken en dan mixen.
quote:Phoebexx schreef op 26 oktober 2009 @ 14:37:

Ik ben wel benieuwd naar wat tips om door zo'n keiharde pompoen heen te komen. Ik had laatst een butternut squash (ook een soort pompoen) en wat een HEL om door die schil heen te komen! Ik las al iets van 2 min in de magnetron. Zijn er nog meer tips? En kan dat ook met een butternut squash?ik schil een pompoen met een kaasschaaf. gaat als een tierelier.
Grappig, al die hartige recepten. Ik maak pompoen juist altijd zoet! Pompoen schillen en in stukken snijden. Suiker (naar smaak 1 tot 1,5 glas van 200 ml per kilo pompoen) tussen de lagen pompoen strooien en nachtje (of paar uur) laten staan, zodat het vochtig wordt. Dan gaar koken. Deze pompoen in siroop is lekker bij bv Turkse yoghurt. Je kunt er nog gehakte walnoten overheen strooien. Of een paar kruidnageltjes meekoken. Of wat vanillearoma erbij nadat je het vuur hebt uit gedaan. Ook lekker bij het ontbijt trouwens, of bij vanilleijs. Jullie zien het al, hier spreekt een liefhebber!
Oh, nog vergeten te melden. Als de pompoen gaar is, uit de siroop scheppen en de siroop wat inkoken, zoda-ie wat dikker wordt. Een druppel op een schoteltje moet niet uitvloeien, maar een druppel blijven!
UP (ik weet het, seizoen is zo goed als over, maar ik heb bij de biowinkel nog wat kleintjes kunnen scoren)
Pompoensoep gemaakt op tweede kerstdag, was een succes!

En een ovenpasta met pompoen uit de allerhande, die vond ik zelf niet super, maar mijn vriend gelukkig wel!
Pompoen-wortelsoep met sinaasappel en ras-el-hanout!
In de oven; plakken pompoen snijden, 'dakpansgewijs' in ovenschaal leggen, klein laagje water overheen gieten (paar el) en bruine suiker overheen strooien.. evt. klontje boter toevoegen en bakken maar! Tussendoor de suikerstroop van de bodem van de schaal over de plakken pompoen sprenkelen. Mmmmm! Heerlijk bijgerecht bij bv. stoofvlees of aardappeltjes en lekker biefstukje of varkeslapje oid. Eet ze!

Dank ook voor alle andere inspiratie!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven