Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

quote:Miryana schreef op 10 februari 2010 @ 18:43:

Kogel door de kerk: K2 True luv is het geworden (oh oh, hoop zo dat ik de goede gekozen heb!)

K2 had volgens verkoper de positieve eigenschap dat de stijfheid afhankelijk was van snelheid en de Sweet Love was volgens verkoper toch iets te slap voor 6 weken ervaring...

Maar eh... lijkt dit ook een goed skietje? (oh zeg ja!! anders moet ik weer huilen wegens een miskoop.. ).

Jaaaahhh.. goede keuze!! Heb zelf de K2 public Enemy (twintip) en het zijn echt super skies! Goed dat je niet voor de sweet love hebt gekozen. Daar ben je met een week of wat uitgegroeid.

Goed dat de verkoper ook K2 heeft. Veel winkels in Nederland hebben zo'n beperkt assortiment en smeren iedereen een flapski van Atomic aan (want die komt in iedere ANWB burgertrutten test naar voren).

Geniet van je nieuwe schatjes en heel veel plezier ermee (gaat zeker lukken met die skies!!)
Thanks Mips zowiezo ontzettend bedankt voor je adviezen!! Ga ze straks ophalen, ze moeten nog worden afgesteld .
quote:louise1 schreef op 11 februari 2010 @ 08:05:

Ach so. Ik weet niet of het met de UV sterkte te maken heeft maar als de glazen te donker zijn kun je ook niet zo goed zien en dat is ook niet handig op de piste. Maar goed, misschien praat ik nu wel onzin.

Nee hoor, dat heb je goed gezien. Kleur van de glazen heeft weer invloed op je zicht. Echter, kleur is niet altijd een garantie voor kwaliteit van het glas/plastic mbt UV doorlaatbaarheid. Kies dus wel altijd een goede kwaliteit bril/goggle

Met bewolkt weer zie je met oranje glazen het beste, met mist met gele glazen. Met felle zon met bruine glazen en bij extreme omstandigheden (zoals zonnige dag op de gletscher) is bruin met spiegel het beste.

Het meest veelzijdig is oranje, als je dit met (lichte) spiegel neemt kan je van flink bewolkt tot zeer zonnig goed uit de voeten.

Tip: koop goggle/bril met verwisselbare glazen.

Zelf is mijn goggle oranje-spiegel. Mijn (sport)zonnebril heeft verwisselbare glazen. Bruin-spiegel voor gletscher zon, gewoon bruin voor zonnig, oranje voor bewolkt en doorzichtig voor avondskieën (en gebruik ik met mountainbiken tegen modder in mijn ogen, heb lenzen dus wat gevoelig).
quote:Miryana schreef op 11 februari 2010 @ 10:25:

Thanks Mips :D zowiezo ontzettend bedankt voor je adviezen!! Ga ze straks ophalen, ze moeten nog worden afgesteld .

Gaaf he?! Ik word altijd helemaal gelukkig van de voorbereiding en het prusten aan mijn materiaal. Wax en slijp je je skies ook zelf?

Nog een klein tipje (zit in mijn advies modus, als ik doordraaf laat het maar weten ): laat ze ieder jaar even afstellen/controleren. Zeker als je een paar weken meer ervaring heb ga je wat meer druk op je ski leggen en kan het zijn dat de binding wat strakker gezet moet worden. Dat merk je als je bij een flinke vaart de bocht fel skiet en dan uit het niets gelanceerd wordt. Dan is de binding te los voor je kunnen.

Ook grote gewichtsafname of -toename hebben invloed op je instelling.

Ohhh...ben helemaal in de skimodus. Ben stiekem al aan het zoeken voor een lang weekend aan het einde van het seizoen.. of zelf komende maand al.
Hihi, de eerste keer dat ik skies koop en dat kost me al een week zoeken en nadenken; zelf waxen en slijpen kan ik niet en weet niet of dat verstandig is ;). Blijf ik maar twijfelen of ik het wel goed doe, haha! Maar heb gelezen dat je ze zowiezo na elke wintersport zou moeten laten waxen en slijpen; en dus ook even laten controleren; check!
Waxen is heel makkelijk (schoonmaken, met oud strijkijzer wax erover smelten en je skies "strijken". Afkrabben met een krabber en even naborstelen. Doe het tijdens vakantie van een week keer of 2 tussendoor (warm waxen) en soms nog even met een busje vloeibare wax erover. Is een beetje ons avond-ding in het appartement.

Slijpen zou ik niet na iedere wintersport doen. Als je een hele week mooie verse sneeuw hebt gehad en weinig ijs zou ik ze niet laten slijpen. Je kanten worden dan snel dun.

Super leuk dat je zo'n zin hebt in het skien en veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinsten. Laat je nog eens weten hoe ze skiën?
Dit weekend voor het geskied op mijn nieuwe aanwinsten:

Perfect One van Head.

Wat een leuke skies!

Heel licht en wendbaar, dus makkelijk bochten draaien.

Voorheen had ik van Nordica een all mountain ski. Ook leuk maar erg zwaar met draaien.

Waxen doen wij vanuit een spuitbusje na een dag of 3 skien en als we weer thuis zijn.

Ik moet zeggen dat wij het skien afwisselen met langlaufen, dus de slijt valt wel mee...

Voor het langlaufen trouwens ook nieuwe skies, verwend he.

Ben in november naar Solden geweest, (heb ik geloof ik over gepost) afgelopen weekend in Winterberg. Stelt niks voor, maar toch leuk ff in de sneeuw.

In maart gaan we een week, maar we weten nog niet waarheen.

Dus we dromen nog even verder...
Perfect One, mooie/fijne ski .
De Perfect one is echt Perfect!

Ik geef toe dat ik hem ook voor het mooie heb gekocht. Zwart met glitter.... zo wil ik za altijd wel.

Ik denk er ook over om de Cloud 9 te kopen, het merk weet ik even niet. Ook wel een beetje voor het mooie.

Beide skieen ze heel fijn.
Nog tips voor met een baby op wintersport? Ik bedenk net dat mijn kleine nichtje van 5 maanden ook mee gaat. (Zoon was pas 1 toen hij mee ging, dus daarna pas ervaring
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Yep: een belangrijke tip: een goede zonnebril voor de baby. Oogjes zijn nog superkwetsbaar. Die van babybenz zijn echt goed.

goede UV400 bril voor baby

en natuurlijk goede zonnenbrand (geldt ook voor de andere koters, die een eigen tubetje in de jaszak steken)
quote:toujourssourire schreef op 12 februari 2010 @ 12:48:

Ik geef toe dat ik hem ook voor het mooie heb gekocht. Zwart met glitter.... zo wil ik za altijd wel.

Ik denk er ook over om de Cloud 9 te kopen, het merk weet ik even niet. Ook wel een beetje voor het mooie.

Beide skieen ze heel fijn.Die is van Atomic, schijnt een fijne ski te zijn (en niet alleen in ANWB-testen :P). Hij lijkt me alleen niet zo heel veel toevoegen als je al een Perfect One hebt. Beide zijn vooral pisteskietjes, de cloud waarschijnlijk wat relaxter.
quote:toujourssourire schreef op 12 februari 2010 @ 12:48:

.
Ja dat klopt die cloud 9 lijkt erg op de perfect one.

Ik heb ze alletwee geskied voordat ik voor de perfect one koos.

Beter zou ik een wat bredere ski erbij nemen voor als we weer eens in Canada gaan skien. (poederrrrrr)

Ach ik droom ook maar wat...

De uitverkoop is gestart en met nog ns eens extra 40% personeelskorting is het makkelijk kopen.
Salomon Temptress of Movement Spicy dan .
ik ben in winterberger geweest 2 weekjes lang

kijk deze foto
Wat is daar eigenlijk het verval van de meeste pistes?
Hoi,

ik ben een beginnende skieer, met m'n dochters van 13 en 16. Vorig jaar 5 dagen les gehad, 2,5 uur lang. We konden in Briancon de makkelijkere rode pistes afkomen en dus ook blauw en groen. Ik vroeg na de les aan onze skileraar welke pistes we de volgende ochtend zelf konden gaan skieen, dit werkte heel erg goed! We hadden dan 's middags les.

Dit jaar gaan we naar Val thorans, zaterdag wel te verstaan. Ook daar willen we weer de hele week les nemen, want techniek is toch het belangrijkst.

Nu hoorde ik van iemand dat er maar weinig makkelijke pistes zijn in Val Thorans, oeps...dat was wel even schrikken!

Wie oh wie kan me vertellen of dit zo is?

Is dit een gebied voor de gevorderde skieer?

Hebben jullie nog tips voor me?
Dat valt best mee hoor. Er zijn in ieder geval drie groene pistes die je makkelijk kan bereiken. Twee via de 2lac lift, waarbij de meest populaire een lange traverse met één steiler stukje erna is. Vervelend aan die optie is dat je daarna een stuk moet klunen. Vanaf de traverse kan je de zogenaamde kinderroute in, dat is een absolute aanrader als er niet teveel kinderen in zitten! Een leuke groene die nergens saai is, alleen houd er rekening mee dat kinderen voorrang hebben . Met je dochter van 13 kan je natuurlijk zeggen een kind te begeleiden toch ;). Toen wij er waren was het er uitgestorven, maar in het hoogseizoen weet ik dat natuurlijk niet. Tot slot is er 'Roc', waar je op komt via een sleeplift vanaf het centrale plein, ook een aardige groene.

Daarnaast zijn er voldoende blauwe pistes die je na twee weken les best aankan. Ik zal zo even een paar leuke noemen als ik een kaartje heb gevonden, net als een paar blauwe die ik minder prettig zou vinden als beginner.

Het enige echte nadeel voor de beginner van val Thorens is dat je vanaf bovenin het dorp waar de meeste mensen zitten via een vrij smalle piste naar het centrale plein moet, die de eerste paar keer wat spannend is (maar ook niet ondoenbaar trouwens).
Allereerst de 'afraders'. Neem dat ook niet te serieus, maar dit zijn de minder fijne:

- Plein sud. Deze piste is niet heel steil, maar door het ingewikkelde verloop en de relatieve drukte is de sneeuw hier soms behoorlijk 'bückelig'. Het onderste steile stuk is wel te omzeilen.

- Blanchot. Ziet er op de kaart kort uit, maar is juist erg lang. Ligt vrij open voor de wind en heeft wat steilere stukken in bochten zitten.

- Het laatste stukje van Dalles, dat is meen ik te omzeilen, maar de skileraar weet dat vast beter.

Eenvoudiger blauwe pistes zijn:

- Het begin van Dalles (om het ingewikkeld te maken :P).

- 2 Combes

- Gentiane. Superleuke piste voor beginners, overal kan je hard, maar nergens onverwacht steile stukken! Het nadeel is dat je om er te komen eerst de blauwe door het dal afmoet. Deze valt best mee (ben er mijn eerste sneeuwdag ooit afgekomen), maar kan drukker zijn. Om terug in het dorp te komen moet je vervolgens de Moutièrelift nemen. Van hieruit is de afdaling een klein stukje steil, maar daarna is er een ellenlange uitloop tot de top van 2Lac (zie vorige post). 2 bochtjes maken en daarna lekker uit laten lopen dus .

Niet extreem makkelijk, maar met overzichtelijke steilere stukken die je denk ik eind van de week best kan:

- Pluviometre. Boven Plein Sud gelegen, je moet wel een stukje plein sud nemen, maar dat is te overzien. Piste in supermooi landschap!

- Moraine en/of Genepi. Klassiekers van het gebied. Steilere stukken, maar nooit zonder vlakke rechte uitloop.

- En vanaf het hoogste punt achtereenvolgens: Niverolles -> fond (eventueel kan je hier naar rechts naar 2lac) -> Plateau -> Lagopede -> Gentiane. Deze kan je doen als de twee hierboven redelijk gaan. Het eerste stuk is heel leuk omdat je na elk hobbeltje omhoog gaat, heel apart. Plateau bevat een echt loeisteil stuk, maar heeft daarna een heel einde om uit te rollen. Lagopede heeft meen ik een vervelende bocht erin zitten, maar dat is vooral omdat het wat onoverzichtelijk wordt en Gentiane is daarna heerlijk. Denk eraan dat deze afdaling wel lang is qua conditie.

Dit alles heb ik gedaan in mijn 10e-16e dag op de ski, inclusief enkele van de rode. Het is dus best haalbaar, natuurlijk wel afhankelijk van hoe het allemaal loopt. Mijn vrouw (zij is wat angstig) vond Pluviometre ook geweldig.
Ik lees nu dat je makkelijk rood al afkwam. Dan gewoon naar die laatste drie . En Tete Ronde niet vergeten (staat op oude kaartjes als rood, maar is echt blauw).

Van de rode is Portette vrij eenvoudig. Aan Christine niet beginnen. Dat was mijn eerste rode ooit en gelijk flinke bückels :P.
Yetiman, onwijs bedankt!!!

We hebben in Braincon de makkelijkere rode pistes gedaan, de skileraar vertelde dan welke we konden doen en tijdens de les deden we dat de laatste twee dagen ook al.

Ik ga jouw dingen even uitprinten en meenemen, is altijd handig! We hebben er in ieder geval onwijs veel zin in en het zal wel goed komen hoop ik.
Nog 2 nachtjes slapen...... Heb er zo'n zin in. Het wordt wel warmer volgende week dus we zullen zien.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Nou, we zijn weer terug! Het was heerlijk maar wel intensief met twee kleine kinderen. De oudste van net 4 heeft de hele week skiles gehad en op de één na laatste dag skiede ze al van het middenstation (Westendorf) af terwijl ze nog nooit eerder op de skies heeft gestaan!!! *trotse mama*. Op de laatste dag skiede ze af en deed ze een slalom. Ze werd 5e van de 6 meisjes

We hebben overigens voor TOP gekozen en ik was erg blij met het kleinschalige er van. Mijn vader had ons in het dorp afgezet om daarna de auto te parkeren. Hij liep daarna per ongeluk naar de skiweide van de Reds skischool en verdwaalde daar zowat. Het was één groot mierennest. Zal zeker niets afdoen aan de kwaliteit van de skiles maar het was wel megadruk op die wei.

Zoontje wilde perse ook skies toen we die gingen huren en we hebben hem ook op skiles gedaan. Het ging anderhalve dag al met horten en stoten; hij wilde wel skieen maar niet in een klasje, dat was toch wel wat te heftig voor hem. We hebben met hem dus zelf elke dag een halfuurtje geskied. Zo schattig. Hij ging dan al helemaal klaar staan met zijn handjes op zijn knieeen. Al met al dus wel geslaagd.

Dus Mips; bedankt voor je goede tips.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hallo allemaal, dit topic was al best ver naar beneden gezakt maar ik dacht, misschien kan iemand hier me nog wel helpen. Ik ga over 3 weken voor de eerste keer een weekje snowboarden in tignes. Ik heb het een keer een dag geprobeerd en toen 3 uur les gehad en vond het zo leuk dat ik nu een week ga (iedere dag les natuurlijk, ik kan het nog niet echt goed zoals jullie wel zullen begrijpen :-) ).

Ik heb alleen geen idee of ik qua kleding enzo goed voorbereid ben, en wat ik allemaal nodig heb. Ik heb nu: een jas, een broek, 2x thermo ondergoed, 3x fleece trui, 2x handschoenen, een muts, een nekwarmer/sjaal/bivakmutsding in 1, 1 paar goggles, en 7x sokken :-D heb ik iets over het hoofd gezien of redt ik het hiermee? Ik heb ook geen idee wat ik me verder bij wintersport en kleding voor moet stellen, hou je na het skieen/boarden je kleren aan en ga je bijv apres skieen, of ligt er in het dorp zelf geen sneeuw en kan je 'gewone' kleren aan, etc. En hebben jullie de hele dag een rugzak om voor eten/water/andere spullen ofzo of kan je dat ergens op de berg kwijt? Ik heb zoals jullie zien dus echt geen flauw idee hoe alles werkt! Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven