CU wil 20 weken echo afschaffen...

11-02-2010 11:25 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... 0-wekenecho__.html?p=11,2

Dit is toch te zot voor woorden?
quote:Pannetje schreef op 11 februari 2010 @ 11:47:

[...]

Ik kan jou wel even een filmpje laten zien waarin een vrouw een abortus ondergaat en ze dat volgen met een camera in de baarmoeder. Je ziet dat kind pijn hebben...lijden dus.

De zenuwen zijn gewoon helemaal ontwikkelt hoor...Ik ben heel benieuwd naar dat filmpje. Ik heb na googlen wel een filmpje met de titel 'the silent scream' gevonden waar mij ook al duidelijker werd hoe een abortus igedaan wordt. Maar ik vind de informatie van een pro-life organisatie nou ook weer niet heel betrouwbaar. plus ook sterk verouderd? Verder doet deze meneer zijn verhaal niet heel erg objectief. Als jij een andere film gezien hebt, ben ik heel benieuwd zoals ik al zei.
quote:SnoopySnoopy schreef op 11 februari 2010 @ 16:41:

[...]

Ik denk dat die grens zo moeilijk te bepalen is, dat men er maar beter iets te zorgvuldig mee om kan gaan, gewoon voor de zekerheid.

Eens. Natuurlijk moet je voor zekerheid gaan. Ik zou er ook totaal niet tegen zijn (zelfs voor) om een foetus <24 weken te verdoven voordat het geaborteerd wordt bijvoorbeeld... Ook al ben ik ervan overtuigd dat ze geen bewuste pijnbeleving hebben.

De middelen zijn er, dus daar moet je gewoon gebruik van maken.

Maar goed, weer terug naar de originele discussie van het afschaffen van de 20 weken echo...
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 11:59:

[...]

Laat me raden. Jij stemt christenunie?

Voor lijden/gevoel ervaren heb je een bewustzijn nodig. Dat heeft een foetus niet dus kan het ook niet lijden.

Nee, ik ben niet actief Christen. Rare constatering van je ook....heel vreemde aanname.

Pijn ervaren kan een foetus....zenuwen aanwezig.

Wie zegt dat een ongeboren kind geen bewustzijn heeft?

Als een kind veel te vroeg geboren wordt, is het toch wel degelijk een volwaardig kind hoor...mens dus...met gevoel en emoties. Lijkt me niet veel anders dan dat het nog in de buik zit.
Eens met Solomio en Traincha. De 20 weken echo heeft als voordeel dat je in 85 tot 90 % van de gevallen afwijkingen kan opsporen (ik las van de week op de site van het Erasmus MC, afdeling prenatale diagnostiek dat in 10 tot 15% van de gevallen een afwijking niet opgespoord wordt).

Voor de ouders blijft een bericht dat het niet goed is met het kindje, altijd vervelend. En de keuzes die daarop volgen ook. Maar je kunt je met behulp van de 20 weken echo wel voorbereiden op wat er komen gaat. Wellicht besluiten om inderdaad in een ziekenhuis te bevallen waar de juiste zorg aanwezig is. Je van tevoren laten voorlichten wat er mogelijk is, wat de kansen zijn, informeren bij een patientenvereniging. Je kunnen voorbereiden op het feit dat je kind op de ic of nicu komt te liggen, en daar misschien een kijkje kunnen nemen.

En op het moment dat blijkt dat het kindje misschien maar kort te leven heeft na de bevalling, zou ik er misschien wel voor kiezen om de zwangerschap vroegtijdig af te laten breken (al dan niet met verdoving van de foetus tijdens bevalling), om ook de situatie te voorkomen dat je na een bevalling a terme wellicht nog van alles gaat proberen om het leven te rekken terwijl dat geen zin heeft.

In geval van een nekplooimeting / combinatietest: daar zou ik weer niet voor kiezen. Juist omdat het een kansberekening is. En stel dat je op basis van de kans van 1 op 500 besluit om af te breken... je hebt altijd nog de kans van 499 op 500 dat het wel goed zou gaan en je kindje geen Down heeft. Maar wellicht wel een ernstige hartafwijking, of iets anders wat opgespoord had kunnen worden met een 20 weken echo. En ja, het is vervelend als je kind net die ene is. (En voordat iedereen daar over valt, de ervaring van een kind met een kans van 1 op heel veel: die heb ik - met een prima 20 weken echo. That's life!)
quote:tieger schreef op 11 februari 2010 @ 22:07:

In geval van een nekplooimeting / combinatietest: daar zou ik weer niet voor kiezen. Juist omdat het een kansberekening is. En stel dat je op basis van de kans van 1 op 500 besluit om af te breken...

Als je denkt dat dat de bedoeling is van een combinatietest, ben je slecht voorgelicht. Bij een slechte uitslag van de combinatietest (en dat is niet 1:500) zijn er immers ook nog testen die echt zekerheid geven: vlokkentest en vruchtwaterpunctie.

quote:PlayingTheAngel schreef op 11 februari 2010 @ 12:33:

Wat een lastige discussie dit, we kunnen het er toch wel over eens zijn dat 24 weken een gevaarlijke grens is omdat een foetus van 24 weken soms al kan overleven buiten de baarmoeder?

Uh, nee, daar zijn we het helemaal niet over eens. Dat maakt de discussie nou net zo moeilijk...

Ik zie de CU dit er nog niet doorkrijgen: in heel zeldzame gevallen zullen er zwangerschappen worden afgebroken omdat ouders geen kind willen met een in de ogen van veel mensen acceptabele afwijking, maar daar staat tegenover, zoals Blumke al veel eerder noemde, dat terugdringen van de perinatale sterfte nu hoge prioriteit heeft. Daar past afschaffen of uitstellen van de 20weken echo niet bij.
Nu krijgen zwangere vrouwen in NL over het algemeen wel weinig echo's. Ik woon in het buitenland en ik kreeg er elk bezoek eentje.

Was eigenlijk meer babytv. De echo met 17 weken was al een vergaand prenataal onderzoek en die met 21 weken sloot daarop aan en werden er weer andere dingen gecontroleerd.
In de tijd dat ik zwanger was van mijn kinderen was die 20 weken echo er nog niet...niks aan gemist.

Ik ging zelf wel naar de pretecho, ook leuk.
quote:blumpke schreef op 11 februari 2010 @ 11:41:

Dat gaat er nooit doorheen komen. De 20wkn echo is juist om het neonatale sterfte cijfer in Nl omlaag te halen.

Elk onderzoek is een vrije keuze. Je hoeft de echo niet te laten maken, je mág.Maar daar is wel iets meer voor nodig lijkt me. Al is dat een andere discussie.
Whatever, I do what I want
quote:elninjoo schreef op 11 februari 2010 @ 11:43:

[...]

Zoals ik inmiddels al wel 100 keer heb uitgelegd, ik post niet in pijlers (op de reispijler na) maar ik post op topics bij de laatste 10 en 't zal me jeuken onder welke pijler ze staan.

Bovendien is dit juist 'n interessant onderwerp. Al die broedse kippenverhalen die trots zijn op hun wondertjes skip ik uiteraard.

Een foetus heeft geen bewustzijn, dus belachelijk dat er idioten zijn die zouden willen verbieden dat mensen 'n kind met 'n gebrek willen aborteren. Die foetus heeft er echt geen weet van. Als de controle naar 24 weken geschoven zou worden, dan zou de abortus n.a.v. een slechte uitslag dus ook 4 weken later gebeuren. Lijkt me juist niet wenselijk. Beter zo vroeg mogelijk.

Ik erger me toch al zo lang zo gruwelijk aan jou. Denk je nou nooit eens na voor je iets neerplempt?

Wat je ook beweert, je komt echt zwaaaaaaaaaaaaar gefrustreerd over als het gaat om kinderen. Ik weet gewoon zeker dat je stiekem hardstikke jaloers bent óf een verschrikkelijke ervaring hebt opgedaan op dat gebied. Want waarom in vredesenaam anders altijd zo ongelooflijk agressief en kwetsend reageren op 'kindertopic's'?

Zelden iemand gezien die zo ongelooflijk kotst op kinderen en dat met zulke vreselijke uitspraken doet, daarbij volledig voorbij gaand aan wat anderen hierbij voelen.

Je zou je de ogen uit je kop moeten schamen!

Kinderen zijn gewoon MENSEN weet je. Je bent er zelf een geweest en in sommige opzichten nog steeds een, dat je alles maar eruit flapt wat er in je kop opkomt, met dien verschil dat kinderen nog het excuus hebben dat zij kind zijn. Word toch eens volwassen!

Al zou je dergelijke gedachtes hebben (wat al erg genoeg is), je hoeft niet alles maar te zeggen! Heb je wel eens van fatsoensnormen gehoord?
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 11:50:

[...]

Dat noem ik reflexen.Jij weet duidelijk niet waar je 't over hebt.
quote:Miffy schreef op 11 februari 2010 @ 22:24:

[...]Als je denkt dat dat de bedoeling is van een combinatietest, ben je slecht voorgelicht. Bij een slechte uitslag van de combinatietest (en dat is niet 1:500) zijn er immers ook nog testen die echt zekerheid geven: vlokkentest en vruchtwaterpunctie.[...]

Even het volgende hiervandaan geknipt en geplakt:

De combinatietest (bloedonderzoek en nekplooimeting) geeft informatie over de kans op het krijgen van een kind met het syndroom van Down. Als de berekende kans op een kind met Downsyndroom groter is dan 1 op 200 kan dit een reden zijn voor een vervolgonderzoek (vlokkentest of vruchtwaterpunctie).

Hieruit haal ik dat je met een kans van 1 op 500 er nog onvoldoende reden voor vervolgonderzoek is.

Edit: Maar misschien dat het in de praktijk wel anders gaat, dat weet ik dus niet uit eigen ervaring.

Maar goed, mijn punt was in ieder geval dat je op basis van een kans een beslissing gaat nemen, die - achteraf bezien - zowel positief als negatief kan zijn.

Voor ons indertijd reden genoeg geweest om bij de zwangerschap van de eerste niet te kiezen voor de combinatietest. En laat dat nu degene zijn die de kans van 1 op 240.000 heeft gepakt met twee van de (meerdere) afwijkingen die hij heeft (niet aan te tonen met de combinatietest overigens).

En die jackpot winnen we maar niet

Bij nr. 2 en nu bij nr. 3 gokken we er maar op dat we tot de groep horen dat het wel goed gaat Die ene kans hebben we namelijk al gepakt.
quote:VIVAfeelfree schreef op 11 februari 2010 @ 12:23:

[...]

Punt a, daar is de CU ook al op tegen...

Het is goed om je af en toe te realiseren dat we naast de extremistische moslims ook een aantal behoorlijk geschifte christenen hebben rondlopen. Gelukkig hebben geen van beide het voor t zeggen.En dat is nonsens. Je verwart de CU met de paus.
quote:crini schreef op 11 februari 2010 @ 22:59:

[...]

Jij weet duidelijk niet waar je 't over hebt. Jij wel Crini?
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 23:13:

[...]

Jij wel Crini?zeggen dat foetussen geen gevoel hebben, dat is gewoon struisvogelpolitiek om een abortus goed te praten.
Zeggen dat foetussen wel gevoel hebben is gewoon een manier om vrouwen die er wel voor kiezen, een extra schuldgevoel aan te praten..En het lekker af te keuren.
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 23:24:

Zeggen dat foetussen wel gevoel hebben is gewoon een manier om vrouwen die er wel voor kiezen, een extra schuldgevoel aan te praten..En het lekker af te keuren.

Ongelooflijk. Alle argumentatie in deze discussie die toch wel bewijzen dat jij ongelijk hebt sla je voor het gemak maar even over.

En ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, ik zou zelf alleen niet kunnen leven met een dergelijk schuldgevoel. En ja, ik ben tegen abortus.
Ik ben niet tegen abortus en toch niet met jou eens Enigme.

Vandaar dat ik wel voor zorgvuldigheid ben.
Nou gefeliciteerd. Ik ben voor vrije keuze. En ik blijf erbij dat je een bewustzijn nodig hebt om pijn als iets vreselijks te moeten ervaren.
Sommige mensen willen werkelijk ongeacht alles hun kop in het zand steken. Als jij je daar prettig bij voelt, vooral doen
Maar, los van of een foetus gevoel heeft of niet, er zou natuurlijk altijd gekozen kunnen worden voor een abortus waarbij de foetus voor/tijdens de bevalling verdoofd wordt. Om het op die manier zo "mens/foetuswaardig" mogelijk uit te voeren.

Juist omdat die grens van 24 weken dus een grens is waarbij er nog wel of soms net geen behandeling meer mogelijk wordt geacht - nog los van de gevolgen als je wel gaat behandelen op een dergelijke termijn.

Dan blijft volgens mij het discussiepunt over of je de structurele echo rond de 20 weken moet houden met daarna nog de mogelijkheid tot afbreken van de zwangerschap, of dat die termijn vervroegd of juist verlaat moet worden (om een beter beeld van de foetus te krijgen - Blumpke (of iemand anders)maakte een opmerking dat dit mede te maken had met de hoeveelheid buikvet, en dat echo's dus steeds later gemaakt moeten worden wil je nog een beetje goed beeld krijgen, omdat we steeds dikker worden).
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 23:32:

Sommige mensen willen werkelijk ongeacht alles hun kop in het zand steken. Als jij je daar prettig bij voelt, vooral doen

Dat zou ik ook over jou kunnen zeggen

Anyway ik ben er ook voor dat als een zwangerschap wordt afgebroken nav de 20 weken echo (of eerder) dat er pijnstilling toegediend kan en mag worden indien de ouders dit willen.
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 23:37:

[...]

Dat zou ik ook over jou kunnen zeggen

Anyway ik ben er ook voor dat als een zwangerschap wordt afgebroken nav de 20 weken echo (of eerder) dat er pijnstilling toegediend kan en mag worden indien de ouders dit willen.Nee niet! LEES eens goed de bewijzende argumentatie door zou ik zeggen. Wat jij doet is namelijk hetzelfde als zeggen dat blauw rood is.
en nu ga ik slapen

sweet dreams
Joh als ik de bijbel lees zou ik zeker ook moeten beweren dat god bestaat? Kom nou. Jij gelooft mij ook niet als ik zeg dat er op dit moment een kabouter op mijn bureau danst en ik er een boek over schrijf.

Nogmaals, een foetus zal kunnen voelen. Maar bewust pijn ervaren is toch echt een ander verhaal. Een foetus heeft geen gevoel... een foetus heeft niet lief, schaamt zich niet, haat niet etc.

Volgens mij hebben we onenigheid over betekenis van woorden.
[quote]Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 23:47:

Joh als ik de bijbel lees zou ik zeker ook moeten beweren dat god bestaat? Kom nou. Jij gelooft mij ook niet als ik zeg dat er op dit moment een kabouter op mijn bureau danst en ik er een boek over schrijf.

Jawel, want die kabouter heb ik gestuurd om jou lastig te vallen

Nogmaals, een foetus zal kunnen voelen. Maar bewust pijn ervaren is toch echt een ander verhaal. Een foetus heeft geen gevoel... een foetus heeft niet lief, schaamt zich niet, haat niet etc.

Volgens mij hebben we onenigheid over betekenis van woorden.

Laten we't daar maar op houden dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven