Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
quote:lief_29 schreef op 30 januari 2010 @ 18:58:

Heb je nog wat gehoord over de Lisinopril?

Ik ben gistermiddag bij mijn huisarts geweest om erover te praten. De brief die hij al had moeten hebben van mijn internist had hij natuurlijk nog niet ontvangen (what else is new?). Na het aanhoren van mijn verhaal zei hij: "misschien neem je me deze opmerking niet in dank af hoor, maarreeeehhhhh.... zou je niet eens weggaan bij deze man????".

Mijn reactie:

Op de praktijk hebben ze inmiddels een eigen dvk, die zou mij eventueel ook kunnen begeleiden. Nou, goed plan. Totdat hij hoorde dat ik een insulinepomp heb, toen krabbelde hij terug. Pompen doen ze niet op de praktijk, dat moet echt via de internist. Ik moet er even bij vermelden dat deze huisarts nieuw is en hij mij nog maar 2x gezien heeft voor iets anders dan mijn diabetes.

Ik legde hem mijn ideeën voor over de Perindopril vs. de Lisinopril, en dat ik toch beter de Lisinopril kon gaan slikken en hij gaf me gelijk. Hij nog even het grote Kluwerboek erbij om na te zoeken wat nou precies het verschil is tussen beide medicijnen, maar we hebben afgesproken dat ik m.i.v. vandaag aan de Lisinopril ga. Ik had de pillen toch maar bewaard, en dat is nu wel handig. Over drie maanden even weer bloeddruk meten bij hem, ik ben benieuwd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Setter, wat een gedoe om een goede arts te vinden zeg, duh. En wat een gehannes met die medicijnen. Hier is dat anders. Ik kan idd ook op zaterdag naar mijn arabische arts, maar dan wel en alleen om 7.00 AM ......ipv me lekker loom om te draaien in bed, en er pas uit te komen als Man koffie heeft gezet hehe

Ik zit nu idd 's avonds weer aan de lichtere dosis, en de zware alleen 's ochtends. Geen idee of het instellen op de nieuwe dosis lang duurt, we zullen zien. Maandag gaat de vasten in (50 dagen veganistisch eten), dus vandaag en morgen nog ff snaaien hehe.
Vandaag heb ik de uitslag gekregen van de gastro. De schade is helemaal verdwenen! Anderhalf jaar terug waren mijn darmvlokken nog bijna helemaal weg, en nu is alles weer aangegroeid. Ik hoef pas over anderhalf jaar weer terug te komen.

Hoe is jouw uitslag Setter?
Lief; dat is geweldig nieuws!!!! Mooi zo, mooi zo!!!

Ik heb zondag carnaval gevierd... veel wijn gedronken en veel gemeten. Ik heb het heel goed overleefd (vast de combi drank en dans... hihi) met goede suikers. Moet maar vaker wijn drinken en gaan dansen denk ik....
Lief, wat geweldig! Van harte gefeliciteerd met deze fantastische geweldige superfijne uitslag. Ik zit hier plaatsvervangend trots op je te zijn. Wauw!!!

Hier, drie dikke op je wangen om je te feliciteren. Lekker klef zo laat op de avond (wat zeg ik: midden in de nacht ).
Nou je me vraagt naar mijn uitslag denk ik 'verrek ja, ik had vandaag eigenlijk naar de oogarts gemoeten', maar dat ging niet door. Dit vanwege het feit dat ik de uitslag van mijn oogonderzoek op 29 januari 's middags al had gekregen. En er staan al twee nieuwe afspraken op de agenda: 5 en 12 maart as. moet ik respectievelijk mijn rechter- en mijn linkeroog laten laseren. En dan hoor ik wanneer ik weer naar mijn eigen oogarts toe moet voor controle.

Wat ik me afvraag, en dit zal ongetwijfeld een hele domme vraag zijn: ben je nu dan ook genezen van die coeliakie?

@Ris: ik zeg: ga in Rio wonen
@Speculaasje, nog 48 dagen te gaan...... Maar als je het gewend bent zoals jij, dan valt het msischien wel mee?

@Lief, wat een enorm goed nieuws. Hartstikke fijn voor je!! Ik vroeg me trouwens ook meteen af (voordat ik de reactie van Setter had gelezen) of dit nu ook betekent dat je weer "gewoon" mag eten, dus genezen bent van de coeliakie?

@Ris, hoewel ik in het zuiden woon heb ik toch de carnaval maar weer aan me voorbij laten gaan . Goed om te lezen dat het bij jou allemaal goed verlopen is.

@Setter, het is inderdaad een heel gedoe voor je om een goede arts te vinden. Maar ik denk dat een goede internist toch van heel groot belang is, dus ik hoop dat je dat toch gaat lukken. Bij ons doet de huisarts ook alleen de diabetes patienten die medicijnen hebben en niet diegenen die spuiten of een pomp hebben, ook daar zit sinds kort een dvk bij, wel prettig volgens mijn vader (ook "gezegend" met diabetes ).

Ik zit weer even wat minder in mijn vel (kan er niet eens precies de vinger op leggen waardoor het komt) en snaai weer alles wat los en vast zit de afgelopen 2 weken. Behalve de invloed die het heeft op mijn bls-waarden, voel ik de kilo's er ook weer bij komen.
Oh Teddeke... Knap jammer weer dat je je zo voelt. Knuffel voor jou!

Nee, ik ben niet genezen. Als ik nu weer volop aan de gluten ga, wordt ik weer ziek omdat dan mijn darmen weer worden gesloopt. Maar ik heb het afgelopen jaar wel aangetoond dat ik in mindere mate wel eens wat gluten kan nuttigen zonder meteen mijn darmen naar de kl*te te helpen of accuut heel ziek te worden. Dus een biertje bijvoorbeeld op zijn tijd kan wel, terwijl mij is gezegd dat ik nooit meer bier mocht drinken (en dat heb ik dus wel gedaan). En af en toe iets met tarwezetmeel kan ook, je moest eens weten wat een wereld van verschil dat maakt.

En het verschil tussen wel of geen gerstemoutextract is het verschil tussen altijd een Snicker of de keuze uit vrijwel alle repen (behalve Kitkat en Lion natuurlijk). Altid kaas op je brood of ook vleeswaren en salades.

En ik heb aangetoond dat ik helemaal niet mijn eigen boter hoef te hebben thuis vanwege besmettingsgevaar van het mes van mijn man. Dat soort dingen.

Ik moet wel op dieet blijven maar ik kan er wel vrij makkelijk mee omgaan. En dat is al een hele opluchting.
@Lief, bedankt voor de uitleg, nu is het me wat duidelijker. En het is goed om te zien dat je toch hier en daar een beetje kunt "smokkelen" met je dieet, zonder (pijnlijke) gevolgen. En ik vind het super dat jer er vrij makkelijk mee om kunt gaan. Chapeau hoor, ik zou dat geloof ik niet zo makkelijk kunnen.
Lief, wat een goed nieuws, wat zal je je goed voelen! Ik ben trots op je hoor, dat je het zo goed volhoudt! Even een vraagje: zitten in gerstemoutextract ook gluten?

@Teddeke: balen dat je je zo voelt. Maar... de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Hier zoon bloedgeprikt. Hij heeft er weer een drama van gemaakt. Trappen, schreeuwen. De zusters zeiden: "Ja, een diabeet hè, hij zit zeker laag?" "Ja, hij zit laag" loog ik maar, ik schaamde me kapot (bls 6,0).

Er is wel wat eiwit in z'n urine gevonden. Volgens de arts kan dat ook komen door de hevige emotie van het prikken. Ik hoop 't maar, maak me dan toch meteen een beetje zorgen...
[quote]Nelladella1 schreef op 17 februari 2010 @ 22:18:

Lief, wat een goed nieuws, wat zal je je goed voelen! Ik ben trots op je hoor, dat je het zo goed volhoudt! Even een vraagje: zitten in gerstemoutextract ook gluten? Ja. Sorry, dat is voor mij al vanzelfsprekend. Het is wel twijfelachtig, omdat je het in Nederland niet mag eten maar in Engeland bijvoorbeeld wel....

@Teddeke: balen dat je je zo voelt. Maar... de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Hier zoon bloedgeprikt. Hij heeft er weer een drama van gemaakt. Trappen, schreeuwen. De zusters zeiden: "Ja, een diabeet hè, hij zit zeker laag?" "Ja, hij zit laag" loog ik maar, ik schaamde me kapot (bls 6,0).

Er is wel wat eiwit in z'n urine gevonden. Volgens de arts kan dat ook komen door de hevige emotie van het prikken. Ik hoop 't maar, maak me dan toch meteen een beetje zorgen... Ik heb vroeger ook wel eens eiwitten in mijn urine gehad. Dat ging dan vanzelf over. Het schijnt inderdaad van allerlei factoren af te hagen, dus het kan zomaar overgaan. Wie weet wordt je er nu wat geruster op, nu je dit weet? [/quote]
@Nelladella, ik hoop toch zó dat je zoon nog eens over dit bloedpriktrauma heenkomt, het zou vreselijk zijn als dit hem zijn hele leven blijft achtervolgen.
anoniem_27711 wijzigde dit bericht op 18-02-2010 22:04
Reden: typfoutje
% gewijzigd
quote:Teddeke1 schreef op 17 februari 2010 @ 22:14:

@Lief, bedankt voor de uitleg, nu is het me wat duidelijker. En het is goed om te zien dat je toch hier en daar een beetje kunt "smokkelen" met je dieet, zonder (pijnlijke) gevolgen. En ik vind het super dat jer er vrij makkelijk mee om kunt gaan. Chapeau hoor, ik zou dat geloof ik niet zo makkelijk kunnen.

Het heeft ook behoorlijk wat tranen en boosheid gekost hoor maar na anderhalf jaar went het wel een beetje

(hoewel sommige mensen nog altijd niet snappen wat het sociaal gezien inhoudt als op een feestje iedereen van alles zit te eten en jij zit te herkauwen op je zelf meegebrachte glutenvrije reep )
Mijn zus eet glutenvrij omdat het beter is voor haar dan met gluten. Ze voelt zich er beter bij en heeft minder last van haar darmen. Maar wat is dat spul niet te eten zeg... Wij eten ook wel eens een glutenvrije pizza als zij hier komt eten, bah!!! Ze neemt zelf haar brood mee als ze hier komt (of er ligt hier wat in de vriezer) en dat roostert ze dan omdat het dan beter is weg te krijg en. Ik ben blij dat ik dat niet hoef te doen dus ik vind het ook reteknap van je!!!!

Een vriendin van mij heeft trouwens een recept van een glutenvrije dadeltaart. Ik kan er vast wel achter komen, kan je dat aan de gastvrouwen/heren geven (of het adres van de natuurwinkel) zodat je niet je eigen spullen mee moet nemen.

XXXX
quote:Ris schreef op 19 februari 2010 @ 21:29:

Mijn zus eet glutenvrij omdat het beter is voor haar dan met gluten. Ze voelt zich er beter bij en heeft minder last van haar darmen. Maar wat is dat spul niet te eten zeg... Wij eten ook wel eens een glutenvrije pizza als zij hier komt eten, bah!!! Ik vind die kant en klare dingen ook niet te vreten nee. Ik maak er nu zelf een bodem voor van kaasdeeg, veel beter! Alleen niet zo goed voor de lijn, maar ach....

Ze neemt zelf haar brood mee als ze hier komt (of er ligt hier wat in de vriezer) en dat roostert ze dan omdat het dan beter is weg te krijg en. Bakt ze zelf geen brood? Ook het kant en klare brood is veelal niet te eten nee. Ik bak het zelf en dan gaat het veel beter. Als ze een makkelijk recept voor zacht en niet zo droog brood wil.... Laat het weten, dan schrijf ik het even op voor je. Tien minuten mengen en een uur in de oven. Ik ben blij dat ik dat niet hoef te doen dus ik vind het ook reteknap van je!!!!

Een vriendin van mij heeft trouwens een recept van een glutenvrije dadeltaart. Ik kan er vast wel achter komen, kan je dat aan de gastvrouwen/heren geven (of het adres van de natuurwinkel) zodat je niet je eigen spullen mee moet nemen.

Of zelf maken! Ja, heel graag een recept! Taart is moeilijk te varieren glutenvrij. Als deze een beetje eenvoudig is, kan ik die als afwisseling eens maken.

XXXXNou goed, voordat dit een coeliakie-topic wordt.....
Hoi! Mijn naam is Corina en mijn dochtertje Caylee (4 jaar) heeft diabetes. Nu heeft ze een flinke buikgriep te pakken en wil jullie vragen voor wat tips. Heb haar insulinepompje op 50% gezet maar toch schiet ze in een hypo. Ze houdt ook helemaal niets binnen.

Liefs
quote:cootjeb schreef op 20 februari 2010 @ 20:45:

Hoi! Mijn naam is Corina en mijn dochtertje Caylee (4 jaar) heeft diabetes. Nu heeft ze een flinke buikgriep te pakken en wil jullie vragen voor wat tips. Heb haar insulinepompje op 50% gezet maar toch schiet ze in een hypo. Ze houdt ook helemaal niets binnen.

Liefs

Hoi,

Mijn zoon van vijf heeft diabetes, en heeft afgelopen week buikgriep gehad. Ik heb hierover een topic geopend op het diabetesforum (www.diabetesforum.nl), misschien kan je daar even kijken. Hij staat bij ouders/kinderen openbaar.

In ieder geval zou ik even met het ziekenhuis bellen in jouw geval, zeker als ze maar laag blijft zitten. Sterkte!
Dankje Nelledella! Ga gelijk even kijken op dat forum. En ga zeker zo bellen met de kinderarts om te overleggen.
Wat lastig zeg. Ik heb nu een licht griepje denk ik, geen buikgriep, ben niet omláág te spuiten...... Dubbele insulinebehoefte momenteel.

Ik heb geen tips maar op het diabetesforum staan wel goeie vind ik. Vooral de cola, dat is ook goed voor je maag. Schijnt.
quote:lief_29 schreef op 20 februari 2010 @ 21:19:

Wat lastig zeg. Ik heb nu een licht griepje denk ik, geen buikgriep, ben niet omláág te spuiten...... Dubbele insulinebehoefte momenteel.

Ik heb geen tips maar op het diabetesforum staan wel goeie vind ik. Vooral de cola, dat is ook goed voor je maag. Schijnt.Lief, zit jij daar ook? Wie ben jij? Ik ben makkelijk te herkennen... Ken je de namen van mijn kinderen ook!
Wel vervelend voor je trouwens Lief. Heeft zoon meestal ook bij een verkoudheid. En héél erg bij een koortslip op een of andere manier. Nog weken nadat de koortslip verdwenen is.

Heel veel beterschap, en ja, het stelt me wel wat gerust dat jij ook weleens eiwitten in je urine hebt gehad en dat er niks aan de hand was.

Hopelijk heb je de bls snel weer onder controle.
Hey, hier gaat het gelukkig weer ok! Ze heeft niet meer gespuugd en huppelt al weer vrolijk verder Alleen haar bls is behoorlijk aan het vervelen.

Ik herken dat wel lief_29... een verkoudheidje is hier al een rede voor veelste hoge waardes.. erg vervelend is dat.. Moet wel zeggen sinds ze haar pompje heeft krijgen we het wel sneller onder controle.
@Corina: fijn dat het weer beter gaat met je dochter! Eng he, buikgriep en diabetes

Laat ik dan ook maar gezellig meedoen met de rest.... ik ben ook ziek thuis. Ik ben snotverkouden, ik heb keelpijn en mijn darmen zijn in de war. En natuurlijk heb ik bij dit alles koorts...

Nou ja, als het niet erger wordt dan dit, heb ik niets te klagen.

Goed plan trouwens, je suikers meten...heb ik de hele dag nog niet gedaan. Ik had het te druk met op de bank liggen en slapen...

Beterschap allemaal!
Gelukkig ben ik tot nu toe (nog) niet aan de beurt geweest om ziek te worden. Ja wat hoofdpijn af en toen en soms wat snotterig, maar écht ziek gelukkig nog niet.

Beterschap voor iedereen in "de ziekenboeg"
quote:setter schreef op 22 februari 2010 @ 17:33:

Laat ik dan ook maar gezellig meedoen met de rest.... ik ben ook ziek thuis. Ik ben snotverkouden, ik heb keelpijn en mijn darmen zijn in de war. En natuurlijk heb ik bij dit alles koorts...

Nou ja, als het niet erger wordt dan dit, heb ik niets te klagen.

Goed plan trouwens, je suikers meten...heb ik de hele dag nog niet gedaan. Ik had het te druk met op de bank liggen en slapen...

Jongedame, als je koorts hebt moet je zeker extra meten hoor! Foei!

Je hebt hetzelfde als ik. Keelpijn en verkouden. En dan hoofdpijn. Koorts heb ik niet, maar kan dat niet krijgen, kan nog zo ziek zijn, maar kom niet eens boven de 37 graden... Ik heb ooit 1 keer koorts gehad, op mijn vijfde, en een half jaar later had ik diabetes. Ze zeggen wel eens dat diabetes wordt getriggerd. Dat een opvallend aantal mensen goed ziek is geweest vlak voordat ze diabetes kregen. Maar het is niet wetenschappelijk bevestigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven