Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Lief van je Teddeke, dank je wel

Precies, ik ben het helemaal met je eens. "Maar je gebruikt toch insuline, dan is er toch niets aan de hand?" of, zoals een 'vriendin' ooit zei 'ja maar jij geeft jezelf een paar injecties en dan ben je overal vanaf. Wat ik heb (Borderline) is véél erger hoor!'.

Tja

Ze moest eens weten.....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik sluit me aan bij de ik-vind-diabetes-stom-partij. Je moet ook altijd overal maar op letten. Nooit eens niet nadenken. Ga ik morgen een kookcursus doen, een glutenvrije, moet ik er weer aan denken dat er ook glutenvrije khd zijn. Stom. (ja, die zijn er gelukkig)

En ik krijg lelijke benen en bubbels op mijn buik van al dat gespuit.

Ik heb mijn nieuwe tweedehands gele auto opgehaald gisteravond!
Ik ben zo nu en dan ook zooooo toe aan genezing, en dan heb ik 't niet eens zelf. Zeker als de sensor weer eens kuren vertoont en 't tegen enen is voordat ik kan slapen, en dan ook nog een paar alarmen krijg in de nacht. En dit in combinatie met die baby die een paar keer wil drinken...

Setter, poeh, een pittige ingreep! Hoe gaat het nu? Is 't standaard, dat het zo voelt? Of kan het de volgende keer minder pijn doen?

Teddeke, ik wou dat ik wat bemoedigende woorden voor je had. Omdat ik je precieze situatie niet ken, doe ik maar weer even mee met de anderen:

Lief, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Had je er al een, of is dit ook echt de eerste?

Zoon heeft geen coeliakie trouwens, en inderdaad was dit gewoon het jaarlijkse onderzoek. Elke keer toch weer spannend.
Pfff Setter... lekkere laserbehandeling zeg... Kun je je oog weer open houden? Alvast heel veel sterkte voor volgende week!!!!

En Teddeke; zit het niet mee? Vreetbuien heb ik ook wel eens... zeker met hypo's..... Of als er een heel pak mello-cakejes ligt.. die moeten op hoor! Hup wat extra insuline en niemand die het weet (zelfs in mijn eetdagboek wat ik bijhoud voor de dietist schrijf ik dan op dat ik er maar één op heb ipv 6.....)

Hopelijk krijg je het onder controle, ik zou niet weten hoe je het moet aanpakken.

Ik word ook heul moe van mensen die zeggen dat je met db toch heel goed kunt leven???? Is ook zo, maar ik ben wel de godganse dag bezig met eten. Dat snappen ze maar niet he....

Of die denken dat je het niet zo erg hebt...dan zeggen ze "oh, ik ken iemand en die heeft toch zo'n erge suiker".... túúrlijk!

Of mensen die je tips gaan geven over wat je moet eten of doen omdat oudtante Betje van 103 het ook zo doet. Pffffff...

Lief; leuk een nieuwe auto!!! En GEEL!!! (wij hebben een beige Kia... ook flitsend!)

Nella; fijn dat zoon geen Coeliakie heeft zeg! Zal wel weer een opluchting zijn!

Hier alles redelijk oké. Ben 1 kg afgevallen (gelukkig!) vorige keer was ik aangekomen, dus er moest nog wat extra af. Donderdag terug naar internist. Hoop dat mijn hba1c weer wat lager is dan de vorige keer.

Nu ff Paul de Leeuw kijken (over de homo's en hosties... )
quote:Nelladella1 schreef op 06 maart 2010 @ 10:18:

Setter, poeh, een pittige ingreep! Hoe gaat het nu? Is 't standaard, dat het zo voelt? Of kan het de volgende keer minder pijn doen?

De oogarts zei dat de een er bijna geen last van heeft, en de ander weer heel veel. De een hoort knallen, de ander niet. Zij zei dat het heel wisselend is hoe mensen het ervaren. De een heeft het erger dan de ander en dus moet er bij de een meer gelaserd worden dan bij de ander. Ik viel volgens haar in de categorie 'erg' dus 'veel laseren'. Op dit moment voelt mijn oogbol nog steeds beurs aan. Vooral opzij kijken doet zeer. Omhoog kijken ook.

Zoon heeft geen coeliakie trouwens, en inderdaad was dit gewoon het jaarlijkse onderzoek. Elke keer toch weer spannend.

Fijn dat je zoon geen coeliakie heeft, wat een opluchting moet dat zijn!

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen met je baby en met je intense vermoeidheid. Zwaar lijkt me deze periode....
Dank je wel Ris! Ja, ik kan mijn oog weer openhouden. Hij doet nog wel wat pijn, maar dat zal ongetwijfeld wel weer over gaan. Ik lag gisteravond om 10 over 8 al in bed, doodmoe was ik. Ik lag nog geen 5 minuten of daar kwamen de tranen.... daarna viel ik in slaap. Vlak daarna schrok ik weer wakker omdat ik in mijn droom die loep weer richting mijn oog zag komen, en hup: weer tranen... pfff.

Ik ben maar weer naar beneden gegaan, waar mijn man mij getroost heeft. Hij zei heel lief: "ja, dan komt die schrik ineens hè?", en daarmee sloeg hij de spijker op zijn kop.

Ik heb dat wel vaker. Dan weet ik niet goed wat er zal gaan gebeuren dus ik onderga het maar gewoon, en dan uuuuuuren later komt ineens het besef dat wat er gebeurd is eigenlijk best een beetje eng was. Het zal wel iets zijn wat bij mij hoort, denk ik dan maar. Als die tranen eenmaal eruit zijn is het ook weer goed.
Nelladella, hoe gaat het verder met de baby? En met je oudste zoon? Vindt hij het leuk dat hij een broertje heeft? En hoe gaat het met hem op school?

Lief, bevalt je auto? En is het, zoals Nelladella al vroeg, je eerste auto? Istie knalgeel, citroengeel, kanariegeel, mosterdgeel of metallicgeel? Vertelvertel!!

Ris, heel herkenbaar wat je zegt over andere mensen, de niet-diabeten, die het allemaal zo goed schijnen te weten. Superergerlijk inderdaad. Als ik vertel dat ik een pomp heb krijg ik vaak te horen 'dan heb je het wel héél erg hè? Jahaa, want je krijgt niet zomaar een pomp heb ik gehoord....' met zo'n meewarige blik erbij van 'nog één nachtvorstje en Setter gaat hemelen'.

Op de, bij jullie ongetwijfeld welbekende opmerking: "maar dat mag jij toch helemaal niet hebben?" is mijn standaard antwoord: "van wie niet? Van jou niet?". Meestal zijn ze dan wel stil. Maar het blijft ergerlijk. Ik lach er nu maar om, tenminste, dat probeer ik. Lukt niet altijd.
@Setter, is je oog al beter? Ik vond het een eng verhaal, brrrr

Dat gezemel van mensen over wat je wel en niet mag hebben, of dat er tegenwoordig toch zo goed mee te leven valt, of dat anderen het nog veeeeeeeeeeeeeel erger hebben dan jij. Oh ja, en dan natuurlijk ook nog dat je diabetes hebt omdat je wat teveel weegt. Oh ja? Dus het is mijn eigen schuld???? En daar moet ik dan niet om zeuren? Dus als ik afval (ondertussen zit ik slechts 3 kg van een goede bmi af) dan ben ik ineens ook diabetes-af ???? :puke:

@Nella, hoe is het met je zoon nu?

Ik word ook gek van het constant bezig zijn met eten. Bah. Uit de band springen wordt lichamelijk afgestrafd, dus ik doe dat dan meestal toch maar niet. Dan ga ik maar aan de waterpijp met appeltabak als ik gestressed ben- ook slecht voor de gezondheid, nou jammer dan hoor, die enkele keer dat ik ga bubbelen.... De artsen hier in het MO gaan daar niet van over de rooie, bubbelen is hier gewoon haha

Mijn medicijnen waren te hoog gedoseerd, kreeg telkens hypo's- misschien ook in combinatie met het orthodoxe (veganistische) vasten- we zullen zien hoe het verder gaat.
quote:setter schreef op 06 maart 2010 @ 23:27:

Ris, heel herkenbaar wat je zegt over andere mensen, de niet-diabeten, die het allemaal zo goed schijnen te weten. Superergerlijk inderdaad. Als ik vertel dat ik een pomp heb krijg ik vaak te horen 'dan heb je het wel héél erg hè? Jahaa, want je krijgt niet zomaar een pomp heb ik gehoord....' met zo'n meewarige blik erbij van 'nog één nachtvorstje en Setter gaat hemelen'.

Op de, bij jullie ongetwijfeld welbekende opmerking: "maar dat mag jij toch helemaal niet hebben?" is mijn standaard antwoord: "van wie niet? Van jou niet?". Meestal zijn ze dan wel stil. Maar het blijft ergerlijk. Ik lach er nu maar om, tenminste, dat probeer ik. Lukt niet altijd.

Haha, laatst zei een moeder: "Ooo, hij heeft nog een pomp, dan doen ze als ze zo klein zijn hè? Wanneer moet hij gaan spuiten?" Ik vind 't eigenlijk niet zo heel erg, niet iedereen kan alles weten, en ik ken ook de ins en outs niet van alle andere ziektes (oei, aandoeningen moet ik zeggen hè?). En vroeger was 't ook anders, mijn meester met diabetes mocht geen suiker eten.

Met de baby gaat het heel goed, leuk dat jullie ernaar vragen. Hij is zooooo leuk. Oudste is verschrikkelijk lief tegen z'n broertje, dit had ik niet durven dromen. Er zit ook geen greintje jaloezie, hoewel ik best veel met de baby bezig ben, wat soms wel ten koste gaat van oudste.

Op school gaat het helaas niet zo lekker. Zoon zit in groep 2, en kan al best een beetje lezen en schrijven. Hij wil heel graag verder daarmee, maar naar zijn idee moet hij alleen maar de hele dag knutselen en spelen. 't Is echt 's ochtends voor het naar school gaan huilen omdat hij 'niks leert' (vindt-ie zelf). Volgens de kinderarts is dit een bekend probleem bij chronisch zieken kinderen, die lopen vaker 'voor op hun ontwikkeling'. Moet er wel bij zeggen dat zoon een pittig karakter heeft, zodra dingen hem opgelegd worden heeft-ie er vaak al geen zin in. Hij wil vooral zélf bepalen wat hij doet. Morgen hebben we weer een gesprek op school.

@Speculaasje: Hoe lang is de vasten nog? Vind je het te doen, of valt het je zwaar? Hoe vaak heb je al meegedaan?

@Setter: hopelijk zie je niet te erg tegen de volgende ingreep op. Wie weet valt het een beetje mee. En in ieder geval is het leed over een week geleden. Heel veel sterkte, ik zal aan je denken! Gaat je man mee? Kom meteen na de ingreep even hier gezellig mededelen hoe het gegaan is hè?
En Ris, ik zal duimen voor je HbA1c... Die van zoon was 0,1 gezakt. Nu 7,2. Z'n hoogste HbA1c sinds de pomp en sensor. Ik denk door de baby en door falende sensoren sinds de jaarwisseling al.
quote:setter schreef op 06 maart 2010 @ 23:27:

Lief, bevalt je auto? En is het, zoals Nelladella al vroeg, je eerste auto? Istie knalgeel, citroengeel, kanariegeel, mosterdgeel of metallicgeel? Vertelvertel!!

Nee het is mijn vierde auto alweer.

Het ietsiepietsie oudere tweelingbroertje van deze:

http://www.autotrack.nl/o ... id=246848013&o_id=5905298

Ohnee hij is jonger zie ik nu. Heeft iets meer km's gereden.

Nelladella, ik zit mijn hele leven al tussen 6.4 en 7.4. Vind 7.2 niet zo gek eigenlijk. En als hij het op school niet zo leuk vindt, zou je dat best kunnen merken aan zijn bls denk ik. Stress...

Nu je erover begint, ik ging altijd om extra huiswerk vragen..... Heilig boontje
@Setter, ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat en dat er gauw weer een week om is, dan ben je er tenminste vanaf.

@Speculaasje, waterpijp dat heb ik ook geprobeerd in Dubai (hoewel ik eerst niet durfde omdat ik bang was dat ik dan weer meteen "verslaafd" zou zijn en weer sigaretten zou willen gaan roken, gelukkig was dat niet zo). Ze hadden daar ook allerlei soorten fruittabak, heel apart vond ik dat.

@Nelladella, wat fijn dat je zoon zo dol is op z'n broertje. Wel jammer dat hij geen uitdaging vindt op school, als kinderen zich gaan vervelen gaan ze snel dingen doen die niet door iedereen gewaardeerd worden.

@Lief, wat een leuke, flitsende auto! Ik wens je veel veilige km toe.

@Ris, alles goed met de kindertjes? Ik hoop dat je een beter Hba1c hebt, deze week, zal voor je duimen.
En nog even in het kader van ik-haat-mijn-diabetes-en-iedereen-denkt-dat-ie-er-verstand-van-heeft: ik krijg het er maar niet ingestampt bij mensen dat (als ik er voor kies om op een verjaardag iets van gebak te eten) mensen met diabetes echt wel gewoon gebak mogen hebben (en niet van die suikervrije rommel die met hele goede bedoelingen in huis wordt gehaald, maar wat vaak zeer koolhydraatrijk en vet is en niet eens lekker!). En als ik dan zeg dat ze dat volgende keer echt niet meer in huis hoeven te halen omdat ik (nogmaals!!) ook gewoon gebak mag hebben, dan zeggen "nee joh, geen moeite, we gaan het zonder probleem speciaal voor je halen" waardoor ik me verplicht voel om het wéér op te eten terwijl ik er meestal geen zin in heb.
Nou Teddeke, dan hamer ik er héél expliciet op om vooral gééééééén moeite meer voor mij te doen in dat opzicht. Of ik ben gewoon bot en zeg dat ik dat gebak helemaal niet lekker vind. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Ik ben de laatste jaren wat korter van kop geworden, dat scheelt een hele hoop stress!
Ha, ben ik ook weer. Vasten is tot pasen- orthodox en westers pasen vallen nu tegelijk. Het meest mis ik yoghurt en calamari

Teddeke, echt lekker "westers" gebak hebben ze hier niet, wel arabisch mierzoet gebak zoals baklawa. Niks lekker slagroomgebak, tompoezen of andere zoete zooi. En die arabische zoetwaren zijn doordrenkt met suikerstroop, nou... lamaar.

@setter, hoe is het nu?

@nella, al wat opgeknapt?Heb je al de uitslag binnen?

@lief, de hele dag aan het scheuren? Of ligt er nog steeds sneeuw in nl?
Nelladella, niet om je aan te vallen hoor , maar dat mensen zo'n opmerking maken over de pomp van je zoon getuigt m.i. alleen maar van belangstelling, of onwetendheid. Daar heb ik geen moeite mee.

Wat ik bedoel is dat mensen denken te weten dat je geen zoetigheid mag, dat je op dieet moet omdat je te zwaar bent (en dat is zonder enige moeite zichtbaar bij mij ), dat je dit niet mag en dat niet mag. Dat valt m.i. niet onder de noemer 'belangstelling' maar 'betweterigheid'.

De vraag 'maar dat mag jij toch helemaal niet????', of 'mag jij dat eigenlijk wel? Nee toch???' is geen belangstellende vraag. Dat voelt voor mij als 'gewezen worden op iets wat ik blijkbaar fout doe'. En ik ben oud genoeg om te weten wanneer ik iets fout doe.

Als ik hen ermee kwets of benadeel, dan mogen ze van mij commentaar hebben, niet als ik heel onschuldig een bekertje warme chocomel uit de automaat haal. Ongeacht of ik een hypo heb of niet. Dat gaat een ander namelijk helemaal niks aan.
Wat lief dat jullie zo bezorgd om me zijn, dank jullie wel allemaal!

Zo, even een bosje bloemen voor jullie allemaal:

Doet me goed, het hier van me afschrijven, dank jullie wel voor jullie luisterend oog
Zo, en dan ga ik nu nog even reageren op de rest van de postings (man is toch laat en krijgt eten van de zaak dus ik heb het lekker rustig hier):

Ris: sterkte donderdag! Heb je al bloedgeprikt en krijg je as. donderdag de uitslag?

Nelladella: wat heerlijk dat je oudste de baby zo leuk vindt! Wat lief hoe je over beide kinderen praat. Volgens mij ben jij net zo verliefd op je kids als een vriendin van mij op haar kids is. En dat vind ik toch zoooooooooooooo mooi om te zien/horen/lezen!!!

Kleine anecdote: toen ik geboren werd was mijn ene broer ook zo dol op 'de nieuwe baby'. Hij liep op zondagmorgen 06.15 uur, ik was nog geen half uur oud, door de buurt te rennen en te bleren dat 'ze een nieuwe baby hadden en het is een meisje en ze heet Setter'. Nou ja, 'Setter'....

Hij week niet meer van mijn zijde. Toen mijn moeder hem één keer niet geroepen had toen ze mij in bad ging doen heeft hij haar de rest van de dag verzwegen, zo boos was hij. Drie jaar oud en toen al zo'n houten kop. Klinkt enigszins bekend???

Trouwens, wat vervelend dat die sensoren zo haperen. Die rommel is al zo vreselijk duur en dan werkt het ook nog niet naar behoren? Tssss....

En wat houdt het praktisch gezien in? Geven ze valse alarmen af, of kloppen de gemeten waardes niet?

Lief: mooie bolide hoor! Rijdt hij lekker?

Speculaasje: herkenbaar hoor, dat 'eigen schuld dikke bult'-geoordeel. Zelfs bij de internist wordt er naar mijn buik gekeken met een verwonderde blik als blijkt dat mijn cholesterol 2.4 is, zonder medicijnen. Ik probeer erboven te staan, al blijf ik dat moeilijk vinden. Het zegt alles over hen, niets over mij.

Hoe lang moet je nog vasten? Tot de Pasen of tot en met de Pasen? Dat laatste is dan tot en met 5 april, en dat is dan nu nog 4 weken. Lang allemaal hoor, ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen mist. Calamari, is dat inktvis?

En nee, de sneeuw is weg, tenminste: hier in het noorden . Er valt nu hooguit nog wat stuifsneeuw, maar die waait ook snel weer weg. Laat de lente maar komen!

Enne, het gaat goed met mij hoor, lief dat je vraagt. Mijn oog voelt nog wat bont, als in 'bont en blauw'. Draaien met mijn oog is nog wat pijnlijk, maar niet heel erg vreselijk pijnlijk ofzo. Gewoon wat vervelend. Ik zie nog wel op tegen vrijdag, maar ik ga een diclofenac nemen bij mijn ontbijt, in overleg met de oogarts. Hopelijk helpt dat.

Jij sterkte met het vasten. Ik heb bewondering voor je!
Ik breek weer even in hoor...ik schrijf niet vaak hier maar lees altijd mee!!

vraagje hoe staat het met jullie weerstand? ik heb nu voor de 2e maal in een half jaar gordelroos.Vreselijke pijn en gewoon niet leuk de 1e keer dacht ik dat ik longontsteking had maar het was maar gordelroos, nu herken ik de pijn meteen en jahoor..

Hebben jullie hier ook last van? mijn bloedsuiker is niet altijd stabiel maar toch krijg ik nooit de indruk dat mijn weerstand laag is, wat kan ik er aan doen om hem beter te laten worden?

of een steengoede tip om deze gordelroosvirus te overleven??
Hai Momodoe, je breekt allerminst in hier hoor! Voel je niet geremd om hier te reageren, dat zou zot zijn.

Gezellig meeschrijven, daar is een forum voor!

Ik heb nog nooit gordelroos gehad (ik heb even gegoogled op gordelroos), dus ik kan je helaas niet helpen. Ik wil je wel héél veel sterkte wensen

Ik weet hoe vervelend pijn is, want daar heb ik wel iedere dag last van. Bij mij zijn het zenuwpijnen, dus ik voel een klein beetje met je mee....arme jij.

Wat de weerstand betreft: de winter mag van mij nu wel ophouden, al ben ik dol op kou. Maar ik merk dat mijn lichaam er dit jaar minder goed tegen kan dan vorige jaren. Ik ben ook vaker ziek geweest: 2x de griep en al 2 keer verkouden. Heb ik andere jaren veel minder last van.
Ja ik ben deze winter al 6(!) keer ziek geweest. Tijd voor heel veel zon!
Ook ik heb (gelukkig) geen ervaring met gordelroos, maar het zal inderdaad vast wel met verminderde weerstand ivm diabetes te maken hebben.

Hoewel ik deze winter nog niet echt ziek ben geweest, verlang ik ook naar ZON!!! Ik ben sowieso al geen wintermens en het duurt me veel te lang. Dus laat die zon maar weer komen!! (en natuurlijk de daarbijbehorende temperaturen!).
ach ja setter...als ik jouw topics lees dan denk ik, die gordelroos is na een aantal maanden zo goed als verdwenen.En inderdaad zenuwpijn is heel pijnlijk.

DB is een k ziekte, het spuiten, controleren daar leer je wel mee leven maar die complicaties of de slechte weerstand die je er aan over houd is juist zo vervelend.

Sterkte allemaal...

ps ik weet dat ik mee mag schrijven hoor maar ik vindt het ook gewoon leuk om mee lezen...tis zo herkenbaar allemaal
hallo mensen ik ben nieuw hier

En het is fijn om al die reacties te lezen over diabetes.

Ik heb nu ongeveer 2 jaar diabetes.

En sinds een jaar gebruik ik insuline de langwerkende

En twee weken geleden gebruikte ik nog 1000 gr metforminetabletten erbij,maar moest ermee stoppen,omdat ik erg veel last van mijn darmen had.

Ik denk door de dag door ging ik wel tien keren naar de wc (diarree) erdoor.

Nu ik de tabletten niet meer in neem,heb ik weer last van obstipatie grr

Mijn vraag is: hebben jullie ook zo'n last van je darmen met de metformine tabletten?

En hoe vaak prikken jullie je op een dag? en dan bedoel ik de vingerprikjes.

gr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven