autokeuring (APK), weet iemand dit?

05-02-2010 13:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb vanmorgen mijn auto APK laten keuren bij een garage, en daar kwamen nogal wat gebreken uit. Nu vraag ik me af, kan ik mijn auto opnieuw laten keuren bij een andere garage, gewoon om eens te zien of deze op dezelfde dingen uitkomt? Of is mijn auto nu voor die eerste keuring al gemeld bij het RDW en kun je dit dan niet meer vrijblijvend doen?
Je hebt als het goed is een lijst gekregen met de punten waarop ze hem afgekeurd hebben. Een deel kun je makkelijk zelf nagaan.

Je auto wordt gekeurd op veiligheid. Als roest in het plaatwerk een punt is, kun je dat makkelijk weerleggen (zolang hij niet duidelijk uit elkaar valt he). Dat heeft namelijk niets met veiligheid te maken. Roest in de bodemplaat is uiteraard een ander verhaal.

Remblokjes en remschijven moeten in orde zijn. Verlichting moet het doen, stuurinrichting moet in orde zijn, schokdempers ook. Als de auto er aan de buitenkant niet zo geweldig uitziet kijken ze er heel anders naar heb ik gemerkt. Papalelie en ik hebben beide een auto uit 2000. Die van mij komt met gemak door de keuring, die van hem ... eh....

Maar de buitenkant is niet van belang. Het gaat om de vitale veiligheidsonderdelen. En je banden moeten een minimum aan profiel hebben, zit dat erop, dan zijn ze gewoon nog goed. Of het verstandig is er dan nog een jaar op door te rijden is een tweede.

Bougies, accu, startmotor, koelvloeistof en oliepeil zijn geen afkeurpunten. Die hebben namelijk nauwelijks iets met veiligheid van doen. Als dat dus op de lijst staat dan is een andere garage wel heel erg aan te raden.
quote:loreal schreef op 05 februari 2010 @ 18:41:

Als ik mijn kenteken ingeef, dan zie ik alleen de vervaldatum van de huidige APK staan. Ik zie nergens dat 'ie op dit moment afgekeurd is.

Nu klopt dat natuurlijk ook wel. Op dit moment is mijn voertuig namelijk ook nog steeds goedgekeurd. Hij is pas afgekeurd na de datum waarop de huidige APK afloopt (begin maart)..Je zou natuurlijk het RDW kunnen bellen maar het lijkt mij dat wanneer de auto echt is afgekeurd en je geen meter meer mag rijden dat dat meteen bij het RDW wordt gemeld. Ik denk dat je gewoon mag rijden tot de vervaldatum.Tot die tijd heb je de tijd om hem te laten repareren.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Ja mijn broertje is monteur bij BMW. Daar laat ik mijn auto voortaan keuren.

Als je je auto op tijd laat keuren (dus niet op de vervaldatum van je apk), en hij wordt afgekeurd, dan wordt dat helemaal nog niet gemeld hoor.

Je auto is gewoon gekeurd tot de einddatum. Je zult je auto toch ook naar een garage moeten brengen als hij afgekeurd wordt. Zou wel lastig worden als je dan niet meer mocht rijden.

Ik dacht trouwens dat de afkeur niet doorgaven, alleen nieuwe datum als hij weer goedgekeurd is. Anders verloopt je apk toch gewoon? Dan is hij toch automatisch afgekeurd?
Voor de volledigheid, ik heb vanmorgen inderdaad een formulier (APK Checklist) meegekregen met daarop de volgende punten aangekruisd: ruitensproeier, fugeekogelhoes links en rechts, stuurstanghoes links en rechts en aandrijfashoes links en rechts..
De ruitensproeier moet het doen. En voor zover ik weet (!!) moet de fuseekogelhoes ook in orde zijn. De beide andere mankementen roepen vraagtekens op.

Ik zou dus gewoon gaan voor een keuring bij een andere garage.
Misschien kun je op internet wel een lijst vinden van punten waar je auto aan moet voldoen?
Sommige garages spelen het erg sluw: ze weten dat een klant een auto heeft met een apk die nog drie weken geldig is.....vervolgens verzinnen ze dat een bepaald onderdeel zogenaamd vervangen moet worden....."anders komt 'ie niet door de apk meneer"......klant komt in tijdnood, dus zegt: "oké, vervangt u het maar zodat ik in elk geval een nieuwe apk krijg".

Kassa voor garage, klant is slachtoffer van pure oplichting. Dus elders een second opinion vragen is meestal verstandig vind ik. Zeker als het om dure "reparaties" gaat.
Update. Ik heb vandaag mijn auto laten keuren. Waar men bij die andere garage dus tal van mankementen aan mijn auto constateerden, zeker voor zo'n 400 euro aan reparatiekosten, constateerde deze garage geen enkel mankement. De auto kwam meteen de keuring door.. Hoe kan dat nou? Is dit nu wel goed? Wat me ook meteen opviel is dat de ruitensproeier het nog niet doet. Is wel onderdeel van de keuring. Bij die dure garage zeg maar, is dit geconstateerd, bij deze niet. Ik reed dus ook gewoon weer weg met een niet-werkende ruitensproeier. Dat maakt dat ik nu toch wel een beetje wantrouwig ben geworden. Heel fijn natuurlijk, dat ik nu zo weinig geld kwijt ben. Maar ik wil natuurlijk wel veilig rijden..
Weet je wat je eigenlijk had moeten doen? Je had je auto gelijk de 2e keer bij een RDW-keuringsstation moeten laten keuren. Dan had je nu zeker geweten of de auto wel of niet in orde was.
quote:loreal schreef op 18 februari 2010 @ 18:03:

Update. Ik heb vandaag mijn auto laten keuren. Waar men bij die andere garage dus tal van mankementen aan mijn auto constateerden, zeker voor zo'n 400 euro aan reparatiekosten, constateerde deze garage geen enkel mankement. De auto kwam meteen de keuring door.. Hoe kan dat nou? Is dit nu wel goed? Wat me ook meteen opviel is dat de ruitensproeier het nog niet doet. Is wel onderdeel van de keuring. Bij die dure garage zeg maar, is dit geconstateerd, bij deze niet. Ik reed dus ook gewoon weer weg met een niet-werkende ruitensproeier. Dat maakt dat ik nu toch wel een beetje wantrouwig ben geworden. Heel fijn natuurlijk, dat ik nu zo weinig geld kwijt ben. Maar ik wil natuurlijk wel veilig rijden..

Fijn dat ie goedgekeurd is, maar er is dus niet goed naar alle onderdelen gekeken Beetje slordig, het is natuurlijk een vrij lullig controlepuntje dus niet zo heel raar dat het vergeten is... maar toch. Autobedrijven zijn toch niet de friste bedrijven, dus zorg dat je zelf kennis van zaken hebt of een vriend/familielid die je erbij kan helpen, of een garage die je vertrouwd dmv meningen van kennisen ed. Ik kies dan ook bewust voor een duurdere garage, maar wel een waar mijn vader zellf naartoe gaat.. En hij heeft allerlei testen gedaan naar APKkeuringen en autoreparaties ed voor zijn werk, dus zijn mening vertrouw ik wel.

Sowieso zal je je ruitensproeier moeten laten maken, want zonder ruitensproeier is het bij dooi op de snelweg niet te doen.

En bedenk: de APK is om aan MINIMALE vereisten te voldoen. het zegt helemaal niet of je auto veilig is. Bij gladheid met zomerbanden gaan rijden is ook niet bepaald veilig, maar het kan en mag wel.

Je doet er verstandig aan om de beurten die je autofabrikant om de zoveel km aanraadt te laten doen bij een goede garage, dan zit je behoorlijk goed qua veiligheid als auto-leek.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven