** LDR deel 13 **

05-01-2010 12:39 3084 berichten
LONG DISTANCE RELATIONSHIPS

deel 13

Hier is deel 12:

Long Distance Relationship (LDR) nr.12
Alle reacties Link kopieren
En ik heb echt veel minder schuld dan 15.000 euro, dus ik denk dat het dan helemaal om kleinere bedragen gaat.

Es, wat Marg zegt, vier kiezen mag niet omdat je dan aan beide kanten verdovingen hebt en dan in je tong kan stikken. Mijn broer heeft ze wel alle vier gedaan, maar dat was volgens mij bij studententandartsgebeuren en hij moest ook iets tekenen dat hij het er mee eens was.

Trouwens, na mijn tweede sessie zat ik 's avonds alweer in de kroeg aan het bier (met de waarschuwing voor vrienden: als ik zo schuimbekkend op de grond lig: ik zit onder de pijnstillers). Met een blauwe wang, maar dat deerde niet.

Goed qua werk Es!
Ik heb wel eens gereageerd op zo'n topic hier op viva over hoeveel geld mensen uitgeven aan boodschappen en weet daardoor dat wij minder dan gemiddeld uitgeven tussen de 200 en 240 euro per maand. Wij zullen wel geen dure smaak hebben. Maar ik denk er dus totaal niet bij na of een gerecht duur of goedkoop is. Ik kook gewoon waar ik zin in heb. Het gaat blijkbaar over het algemeen goed. Ik heb ook helemaal geen zin om daarop bewust te gaan bezuinigen. Een keer minder uitgaan of die ene broek niet kopen zet veel meer zoden aan de dijk dan voor 2 euro minder te eten.

Ik ben wel blij dat ik dat niet hoef. Opletten in de supermarkt.
Ik heb het toch even uitgerekend voor de volledigheid.

De rente van de ibgroep is in mijn voorbeeld in het begin 300 euro. Je schuld is dan 15.300.

Na 1 jaar aflossen heb je 15300 - 1800 = 13.550 plus 2% = 13.820

Na 2 jaar aflossen heb je 13.820 - 1800 = 12.020 plus 2% = 12.260,40

Na 3 jaar aflossen heb je 12.260,40 - 1800 = 10.460,40 plus 2% = 10.669,61

Na 4 jaar aflossen heb je 10.669,61 - 1800 = 8869,61 plus 2% = 9047.

Na vijf jaar aflossen heb je 9047 - 1800 = 7247 plus 2% = 7391,94 ¤

Op je spaarrekening staat 9.843,14 ¤ (ruim genoeg om in één keer af te lossen mocht dat nodig zijn, én er nog wat aan over te houden, bijna 2.500 ¤)

Als je in plaats daarvan 300 per maand af zou lossen zou het er zo uitzien:

In het eerste jaar heb je 15.000 schuld plus 300 euro rente dus 15.300

Na 1 jaar aflossen heb je 15.300 - 3.600 = 11.700 plus 2% = 11.934

Na 2 jaar aflossen heb je 11.934 - 3600 = 8.334 plus 2% = 8.500,68

Na 3 jaar aflossen heb je 8.500,68 - 3600 = 4.900,68 plus 2% = 4998,69

Na 4 jaar aflossen heb je 4998,69 - 3600 = 1389,69 plus 2% = 1.417,66

Dat los je af in bijna 5 maanden. Dan heb je nog ruim 7 maanden van het vijfde jaar over om te sparen op dezelfde voet als je begon, dus 300 ¤ p/m tegen 3% rente, dat is na 7 maanden 2100 euro geworden en met rente 2163.

Dus het blijft voordeliger om te sparen, zelfs als je begint met nul procent spaartegoed en het verschil in rente tussen je spaarrekening en de IBG lening maar 1% is.

Stel je zet je geld vast en krijgt 4 of 5% rente is het natuurlijk nog aantrekkelijker. Maar dat is op dit moment niet meer zo gemakkelijk als een paar jaar terug, volgens mij
Dat ben ik met je eens Es. De afgelopen tijd heb ik wel zo geleefd maar het is gewoon niet prettig en het zet idd. geen zoden aan de dijk (maar ik denk dat de meeste mensen die het wel doen dat alleen doen omdat ze de andere bezuiningen al doorgevoerd hebben!).

Ikzelf let in die zin automatisch op dat wanneer ik kan kiezen uit vijf merken melk die ik allemaal om het even vind smaken, ik uiteraard wel de goedkoopste koop. Toen ik nog studeerde zat er bij mij in de buurt een Dirk naast een C1000. De verkadrepen in de C1000 kostten 1,20 en die bij de Dirk 70 cent (of zoiets), als ik dat eenmaal zie ga ik niet meer bij de C1000 die repen halen.

Maar over het algemeen eet ik graag goed en lekker, en eigenlijk zelfs het liefst brood van de bakker, vlees van de slager, vis van de visboer, enzovoort, dus dat daar een groter deel van mijn budget naartoe gaat vind ik niet erg.

Wat ik onzin vind in mijn eigen budget is dat ik 's ochtends geen tijd heb om te verzinnen wat ik moet maken voor de lunch (of gewoon te sloom ben eigenlijk) en dat ik dan elke dag 1,90 uitgeef, dat over een maand genomen is een week boodschappen doen! En het is niet eens zo lekker als wat ik zelf kan maken, dus daar wil ik wel bewuster mee omgaan.
Fille, maar waarom reken je het niet uit, dan weet je het direct zeker.
Pfff. Ik kan dit soort dingen niet zo goed. Ik neig toch nog naar aflossen omdat ik het gewoon fijn vind om er vanaf te zijn. Maar waarschijnlijk split ik het, zodat ik nog wel spaargeld heb en rente krijg. Ik weet het niet. Misschien eens met mijn vader of zwager beppen.

Es, in zuinig boodschappen doen ben ik dan wel weer goed. Ik weet niet, ik heb gewoon van huis uit meegekregen om op de prijzen te letten. Dat betekent niet dat ik nooit iets lekkers of luxe of de duurdere variant koop, maar ik kijk wel naar de verschillende prijzen en ga voor de meeste dingen voor de goedkoopste versie, tenzij ik weet dat dat echt bagger is. En ik ben ook gewend dat luxe dingen alleen in het weekend gegeten worden. Wat ik best een prima principe vind.

Nu zit ik alsnog mijn dag hier half te verlummelen. Ik zou misschien nog naar een markt gaan maar had eigenlijk geen zin om weer de halve stad door te crossen. Ik heb nu boodschappen gedaan en deels schoongemaakt, dus het gaat best goed.

Ik vind het hele politieke gebeuren in NL best een beetje zorgelijk. Wat nou als Geert Wilders echt enorm groot wordt? Ben ik nou verpest door all Duitsers die de situatie echt absurd vinden of maken andere mensen zich ook zorgen?
Ik moet ook altijd budgetteren!

Want ja, met 800 euro in de maand, een huis, school en benzine elke dag naar Antwerpen moet je wat!

Ik doe dus alleen maar booschappen bij de Aldi en de Lidl of de markt. De A&H heb ik het afgelopen jaar 2x van binnen gezien. Ik kook altijd voor meer mensen en vries het dan in, want voor 1 pers koken is veel duurder.

Ik heb een mand met alle bonnetjes van aankopen die ik doe, als iets kapot gaat zoek ik het altijd weer op en zorg ik dan geld terug krijg of iets nieuws (veel mensen zijn daar laks in en laten het geld dan vervolgens maar doen)

Ik rij 110 op de snelweg en laat mn auto uitrijden bij kruispunten en rotondes enzo en bespaar zo heel veel op benzine....

Ik kijk altijd alle reclame folder door en koop vaak dingen in de aanbieding. Bij alles wat ik koop denk ik: heb ik dit echt nodig en meestal is het antwoord dan nee en koop ik het niet. Als ik iets nodig heb kijk ik altijd eerst of het tweedehands ook te krijgen is. Ik neem altijd zelf mijn lunches mee naar school en probeer zo min mogelijk uit de automaat te halen is toch weer 0.60 per dag en reken maar uit wat dat dan voor een jaar is.. Kan ik weer wat leuks kopen bij de H&M...

Oh ja, het licht doe ik alleen aan waar ik het nodig heb en ik gebruik alleen de wasmachine in de daluren. De verwarming zet ik alleen aan als ik langer dan een uur thuis zou zijn (dus sochtends gaat ie niet aan) en ik zet hem altijd een half uur voordat ik ga slapen uit.

Zo budgettips van Nemo.

En oh ja, ik steun geen doelen automatisch elke maand, alleen collecte, zo heb ik het in de hand. Heb geen abonnementen en geen tv, scheelt ook weer 15 euro kabel in de maand. Het internet deel ik met de buren..
anoniem_38961 wijzigde dit bericht op 20-02-2010 16:27
Reden: schreef mn eigen naam :)
% gewijzigd
Oh Marg, net stond je er nog niet. Als ik in NL al mijn papierzooi weer bij elkaar heb ga ik er naar kijken, desnoods met de papa.
Zou Geert Wilders groot kunnen worden?

Nadeel van geen tv: het bespaart geld, maar je mist van alles. Dat het kabinet gevallen is las ik in de www's van Hyves.... Echt erg.
Ik steun wel automatisch goede doelen, maar ik zit niet krap bij kas, dus dan vind ik dat ik dat moet doen en vind het lullig om daar op te budgeteren als ik wel geld aan andere dingen kan verkwisten.

Ik heb geen auto, dat scheelt ook veel geld. Mijn fietsen zijn wel om de haverklap kapot, dus (als ze er nog zijn volgende week) overweeg ik om een nieuwe te kopen omdat het best zonde is om zoveel geld in een barrel te investeren. Plus dat ik elke keer ingewikkelde constructies uit moet halen om de fiets te kunnen halen en brengen bij de fietsenmaker. Een cursus 'repareer je eigen fiets' zou ook een goede investering zijn, maar dingen als remmen laat ik toch liever over aan iemand die niet twee linkerhanden heeft zoals mijzelf.
Ik ben niet zo bang voor Wilders, al ben ik mij ervan bewust dat ik misschien ook alleen maar mijn ogen sluit voor wat er gaande is. Maar vooralsnog is mijn menig dat het wel meevalt. Of zouden de mensen dat van Hitler nu ook gedacht hebben? Beetje zwaare verglijking hoop ik.

Ik ga ervan uit dat zelfs al wordt hij premier wij alsnog binnen een paar maanden weer mogen stemmen omdat hij heel erg zijn neus zal stoten.
quote:findingnemo schreef op 20 februari 2010 @ 16:30:

Zou Geert Wilders groot kunnen worden?

Nouja, hij is al tijden de grootste of één na grootste partij in de peilingen. Dus tenzij zijn volgelingen de weg naar het stembureau niet kunnen vinden, zit het er wel dik in.
Ik weet ook niet of hij als premier of sowieso in een coalitie zich lang staande kan houden, maar het is ook niet echt goed voor een land als er elke twee jaar een regering omflikkert.

Grappig over Hitler want ik had deze week een seminar over de buitenlandse politiek van Duitsland tussen '33 en '39 en daar ging het ook over het feit dat veel buitenlandse leiders het gevaar niet zo aan zagen komen of het niet wilden zien en dat Hitler het ook bijzonder goed speelde.
Ik wil ook een gezamenlijke rekening met iemand om de kosten te delen!!! Jullie rekenvoorbeelden kan ik allemaal niet erg volgen. Tja, alpha, he? Trouwens, ik heb idd ook 2 spaarrekeningen: eentje waar gewoon altijd een bepaald minimum bedrag op staat voor nood, dus als er iets met de kat is, als de wasmachine kapot is etc. Verder spaar ik daarop voor "grote" uitgaven, zoals afgelopen jaar m'n bank en nieuwe laptop. De andere is idd een vakantiespaarrekening (waar ik dan dit jaar ook m'n Rock Werchter kaartje van heb gekocht). Studieschuld is voor mij zo'n 50 euro per maand. Zou nu met m'n "noodspaarrekening' wel kunnen aflossen, maar stel je voor dat dan plotseling m'n wasmachines of zo het begeeft? Dan heb ik daar weer geen geld voor...dus dan maar gewoon iedere maand 50 euro. Mocht ik nou ooit een leuk geldbedrag winnen (wishful thinking...) dan is m'n studieschuld wel t eerste wat betaald wordt. Zit er trouwens wel aan te denken om mijn restschuld straks met m'n vakantiegeld af te betalen. Weg is weg, zoals Fille zegt!
Nemo, goeie tips! Dat met autorijden doe ik dus absoluut niet. Ik heb wel rijles gekregen ten tijde van het nieuwe rijden maar ik rem gewoon wanneer ik denk dat het nodig is en als je 120 mag ga ik 119

Reclamefolders van supermarkten heb ik hier nog niet gezien, behalve van supermarkten die buiten de stad zitten en waar ik niet naartoe kan. Dat is wel balen. Bonnetjes bewaar ik ook in een map en koken doe ik sowieso altijd voor meerdere mensen, ik kan absoluut niet voor één persoon koken. Ik heb soms ook onverwacht eters en vind het heerlijk ze dan wat aan te kunnen bieden. Eén persoonsverpakkingen voor bv. vlees of groente worden hier sowieso niet verkocht dus dat is makkelijk haha.

Ik ben nu niet zuinig met energie omdat ik een elektrische stoof heb waarmee ik verwarm en die geeft zo weinig warmte (en het huis is zo slecht geïsoleerd) dat het alleen warm is als hij aanstaat. Douchen doe ik altijd kort want na tien min. is het warme water op. Vroeger deed ik rustig een half uur over haren wassen, nu niet meer. Mijn wasmachine doet het niet die moet ik met de hand steeds verder zetten, een droger heb ik niet, strijken doe ik zo weinig mogelijk hahaha, volgens mij kan ik verder nergens op bezuinigen.

Daarnaast deel ik de rekening met mijn huisbaas die er dan wel dan niet is (deze maand echt veel zie ik), ik betaal meestal 75% ongeveer, dus ik heb er ook veel te weinig zicht op. Als ik ga verhuizen probeer ik er vanaf het begin bewust mee om te gaan (ik las bv. dat een boiler maar één uur per dag aan hoeft).

Ik steun trouwens wel twee goede doelen automatisch, het Wereldnatuurfonds en het Aidsfonds, ik denk dat ik het niet zo slecht heb om een ander niet te kunnen helpen. Het gaat uiteraard wel om kleine bedragen maar soit.

Zoiets als Hitler... ik ben eigenlijk van mening dat dat 'altijd overal kan gebeuren' maar dat gezegd hebbende denk ik dat het hier niet kan gebeuren tenminste, mocht Wilders aan de macht komen, mocht hij daarna allerlei ondemocratische dingen gaan doen, dan denk ik dat de EU wel ingrijpt. Ik hoop natuurlijk dat het zo ver niet zal komen, ik denk eerlijk gezegd wel dat Wilders een potentiele Hitler is. Extreem zware vergelijking maar als je hoort wat hij voor plannen heeft vind ik dat ook echt heel extreem. Ik denk dan aan Marokkanen in de knieën schieten, hoofddoekjestaks, of hele families naar een buitenland deporteren wanneer één lid in aanraking komt met de politie. Ik volg het dus met grote vreze.
En wb Wilders: ook al issie nu zo groot in de peilingen, geen andere partij wil met hem regeren. Dus dan krijg je gezeik met de coalitievormingen. Ben benieuwd hoe lang dat dan gaat duren, straks krijgen we nog Belgische toestanden hier
Had ik ook al gedacht: geen andere partij wil met hem regeren. Daarom vind ik stemmen ook stom! Maar goed, ik ga wel stemmen, gewoon om op iets anders te stemmen, dan die sukkel.

Mn broertje stemt ook nooit en die gaat alleen maar om met mensen die nooit stemmen, dus die heb ik net dit concept uitgelegd en het lijkt erop dat ie dan nu wel gaat stemmen. Ik hoop het maar en ook dat ie zn vrienden mee krijgt!!

Nog even over goeie doelen: ik vind dus ook niet da tik het zo slecht heb dat ik geen goeie doelen kan steunen, maar met automatische afschrijvingen heb je er geen zicht op. Tis gewoon zo weg, foetsie. En mss wil je het de ene maand aan dieren geven en de andere maand aan de hersentumorenorganisatie.. Vandaar dat ik dat van de collecte ben... Of het eenmalig overschrijven...
Oh, dat budgetteren... Ik heb het jaren gedaan, eigenlijk de afgelopen 10 jaar. Ik heb zo idioot zuinig geleefd om maar te kunnen rondkomen én reizen van een klein salarisje. En is ben er nu zó klaar mee. Komt ook bij dat ik nog altijd het dreigement van mn ex boven mn hoofd heb hangen dat ie me kaal gaat plukken. Dus dan kan ik maar beter niet te veel hebben he

Ik heb dus vandaag alweer nieuwe schoenen gekocht. Paarse, van Fornarina. Ik ben er helemaal gelukkig mee. (uitverkoop, dat dan weer wel)

En ik heb een vliegticket. Zomaar geboekt. Bekijk t maar met sparen.

(het enige waar ik afblijf is de spaarrekening voor onverwachte dierenartskosten)

Gaan jullie nog iets leuks doen vanavond?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 20 februari 2010 @ 18:16:

Gaan jullie nog iets leuks doen vanavond?

Ik win de burgerlijkheidsaward. Wij zouden vanmiddag naar de film in Amsterdam en daarna ergens wat eten. Maar toen we al bijna op het punt stonden weg te gaan bedacht ik dat ik ook wel heel graag een middagje lekker thuis zou hangen. Vriend hoefde ook niet zo nodig naar Amsterdam en nu gaan wij een keer naar de film als wij uit ons werk komen. Scheelt weer reistijd. En uit eten zouden wij hier dan doen. Ook wel goed, want wij zijn kwa uitgaan nogal op Amsterdam gericht, maar je hebt hier natuurlijk ook vanalles.

En nu hebben wij alsnog besloten om niet uit eten te gaan, maar door te gaan met bankhangen en Chinees te bestellen.... We zijn ook moe van een drukke week en vanaf morgen ben ik er natuurlijk niet. Dus even lekker tegen elkaar aan hangen.
Oh Es, ik weet wel een goed restaurant waar je woont! Ik zal het eens in de AK deponeren. Goddelijk gegeten!

Ik ga dus naar verjaardagsfeestje. Ik heb geen idee hoe ik het ga trekken, maar het komt vast goed.

Gisteravond was een bijzondere avond. Ik ging naar vriendinnetje die in de kroeg werkt. Ik had bedacht biertje te doen en niet mee uit te gaan, maar ging natuurlijk toch want was lang onderweg en werd emotioneel gechanteerd. We gingen met zijn vijven, vriendinnetje wilde taxi nemen, maar geen taxi wilde ons meenemen, want teveel mensen. Uiteindelijk besloten we twee taxi's te nemen. Waren we er vervolgens echt met vier minuten. 'Nou, dit hadden we ook wel kunnen lopen!'. Het was in een enorm suffe wijk en nog 7 euro toegang ook! Voor mij dan, de rest stond op de gastenlijst. Op dat moment overwoog ik even om toch naar huis te gaan, maar nu ik toch al een eeuwigheid onderweg was, besloot ik toch maar te betalen. De controle bij de deur was enorm. Die vriendin had allerlei kauwgumdingen, medicijnen, pepperspray en weet ik veel wat in haar tas en bovendien een grote bek, dus de securityvrouw ging alles tergend langzaam bekijken en over alles zeuren. Ik had net als cadeau shampoo van Lush gehad en dat zit in een soort potje, ziet er niet zo gebruikelijk uit, dus ze keek me echt heel sceptisch aan. Wat is dit? Shampoo. Shampoo? Shampoo ja.

Ik mocht het gewoon meenemen gelukkig want ik heb natuurlijk zo'n lieflijk gezicht en de man die er naast stond vond het allang prima. Bovendien had ik geen grote bek, dat scheelt ook.

Vervolgens in die club echt de meest foute types: mijn favoriet was vent met enorme gouden ketting, nike t-shirt, witte broek en buiktasje. Buiktasje? Wie draagt dat nou? En een man van middelbare leeftijd met gekke oranje sjaal, die het overigens wel enorm naar zijn zi had. Echt rare mensen. Je kan er echt een antropologische studie aan wijden, denk ik. Ik kwam ook een man tegen, waar ik in het prille begin hier een date mee heb gehad. Hij vond mij heel leuk, ik hem niet zo en heb het dood laten bloeden. Heel onaardig. Ik denk dat hij me druk negeerde gisteren. Toen ik op het perron stond te zoenen met de scharrel kwam hij net aanlopen met een meisje. Ongeveer de laatste persoon die ik tegen wilde komen. Nou nee, die vriendin wilde ik nog minder graag tegenkomen. Maar wij liepen net naar de andere kant van het perron dus ik heb hem succesvol kunnen ontlopen. Een grote eens maar nooit weer.
anoniem_9073 wijzigde dit bericht op 20-02-2010 19:46
Reden: Minder vaag?
% gewijzigd
Ja, hebben vanavond 'n feestje van vrienden, denk erg leuk. Jammer dat 't niet op fietsafstand is, er geen ov tussen BE en NL is en 'n taxi veel te duur, er moet dus iemand rijden en dat is R. vanavond. Hij ligt nu even 'n uurtje te slapen om 't vol te kunnen houden, ik wil me omkleden maar moet nog wat dingen bij elkaar zoeken wat niet gaat lukken zonder dat hij wakker wordt. Dus dan wordt 't op 't laatste moment, hoop dat de eerste keus naar m'n zin is.

Budgetteren heb ik jaren gedaan, toen ik alleen woonde en R. nog in Marokko omdat ik zo vaak mogelijk tickets wilde kopen en 't idee had om voor langere tijd naar hem toe te gaan. Bij alles wat ik toen wilde kopen bedacht ik me ook of ik 't wel echt nodig had en dat was 9 van de 10 keer niet. En toen R. hierheen kwam en niet altijd werk had, werd 't weer krap. Sparen ging echt niet, we leefden van 35 euro per week. Was best te doen, tijdelijk. Nu met twee salarissen is 't een heel groot verschil en kunnen we eindelijk sparen. Als 't aan R. ligt sparen we 'n klein beetje voor onvoorziene omstandigheden maar moet de rest iedere maand op, ik vind 't nu ineens eigenlijk wel leuk om te sparen, dus ik regel de bankzaken. Heb 'm 't internetbankieren al 100x uitgelegd maar hij luistert nooit, dus dan kan ie ook nergens over zeuren (we hebben alleen twee gezamenlijke rekeningen).

Es: veel plezier! Is 't een beetje lekker weer daar?

Pfff, en Wilders. Creep. 't Kan dan wel zijn dat er misschien niemand met hem wil regeren, maar 't feit dat hij op dit moment de meeste aanhangers heeft vind ik ook niet echt gaaf. Die engerd kan maar beter zo weinig mogelijk te zeggen krijgen, wie weet wat voor bizarre dingen hij kan doen. Des te meer reden om nu voor 'n Belgisch paspoort voor R. te gaan, want Wilders is in staat om zelf bij de grens te gaan staan en 'm te weigeren.

Fille, dat was 'n vaag verhaal over gisterenavond. Vooral 't laatste stukje. Ben je er al uit wat mee gaat in de trein en wat niet?
Sorry, hak-tak verhaal. Ik pas het even aan.

Het is niet zozeer de vraag wat er mee gaat in de trein, maar meer hoe het meegaat in de trein.

Qua Wilders denk ik niet dat er meteen heel ernstige dingen gaan gebeuren en het vreemdelingenrecht aanpassen kan niet zo makkelijk. Bovendien zijn we deel van de Europese Unie en daar komen ook richtlijnen vanuit waar we niet zomaar onderuit kunnen. Maar ik vind het toch eng en bovendien genant dat ik uit een land kom, waar zoveel mensen op een debiel stemmen.
Ik vind het een heel naar gevoel geven dat blijkbaar zoveel mensen het met hem eens zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat racistische opmerkingen mij toen ik op de middelbare school zat eigenlijk nooit echt waren opgevallen. Ik ging toen ook al om met kinderen van allerlei achtergronden en het was gewoon geen issue. Verder dan poepchinees en stinkturk in een ruzie heb ik volgens mij nooit gehoord. Misschien kwam het omdat ik toen opeens met een neger was, of kwam het omdat het klimaat in Nederland veranderd was, maar het viel me op dat ik eigenlijk heel regelmatig echt racistische shit te horen kreeg (want ik ben zelf natuurlijk blank en ik denk dat mensen dan denken dat ze dat tegen mij wel kunnen spuien).

Ik vind dat heel pijnlijk, en vooral het idee dat als ik kinderen krijg mensen bij voorbaat al zulke hatelijke meningen zullen hebben over mijn kinderen, vind ik echt bijna niet te doen. Dat mensen zulke hatelijke meningen hebben over mijn vriend vind ik ook stom maar dat is een volwassen kerel die zichzelf wel kan verdedigen en zich de kaas niet van het brood laat eten.

Een meisje dat ik als mijn zusje beschouw heeft ook (pikzwarte) kindjes en als ik dan denk hoe mensen over zulke pure en onschuldige kindjes denken, oh dan kan ik wel janken (of die mensen wat aan doen).

Dan kan je wel zeggen 'hij krijgt toch geen macht' maar so what. Van zo'n samenleving wil je toch geen deel uitmaken?!

Nemo, hoezo vind je stemmen stom?

Het alternatief is een twee partijenstelsel waarbij je wint of verliest maar dat is niet direct democratischer, ik zal er niet teveel op ingaan vanwege het saaiheids gehalte maar mocht je het willen leg ik wel uit waarom ik dat vind.
Ik wil alles behalve in de brees springen voor Widers, maar met racisme in de zin die jij noemt Marg hebben zijn standpunten weinig te maken volgens mij. Het gaat niet om huiskleur maar om de Islam en hoofddoekjes. Ik heb hem iig nog niet horen tieren over Surinamers of andere Latijnsamerikanen. 'Alleen' over Turken en Marrokanen. Die worden steeds weer specifiek genoemd vanwege de Islamitische achtergrond.

Ik denk dat de samenleving op zich niet racistischer is geworden. In totaal denk ik eigenlijk het omgekeerde, dat mensen nu veel meer gewend zijn aan medemensen met een donkere huidskleur en dat daarop ook niet gediscrimideerd wordt. Ik denk dat bijvoorbeeld jou vriend in een veel bekrompenerde samenleving zoals die er in de jaren 50 van de vorige eeuw was het veel moeilijker had gehad. Vroeger was niet alles beter, de aandacht verschuift alleen maar.

Er worden bevolkingsgroepen gediscrimineerd die vaak in verband gebracht worden met misdrijven en overlast. Zoals Marokkanse jongeren dus. Terecht of niet. Overlast van Marokkanse jongeren haalt iedere dag weer het nieuws en dat is wat mensen opikken.

Ik geloof niet dat mensen specifiek bang zijn voor buitenlanders, maar voor het anderszijn. En veel mensen een slecht beeld van de Islam hebben. Als je dat nog combineert met het beeld van rotjochies die tasjes stelen omdat ze te lui zijn om de werken, dan begrijp ik die mensen wel.

Wilders speelt hier heel goed op in. Hij is ongenuanceerd en komt met duidelijke oplossingen ipv de eindeloze overlegcultuur die de rest van de Nederlandse politiek beheerst.

Nu weet ik niet meer hoe ik wilde eindigen. Ik ga dit eerst eens posten.
Es, Wilders gaat nooit mogen zeggen 'voor Marokkanen gelden deze aparte regels'. Dat is namelijk discriminatie. Hij zal dus van iedereen vrijheden moeten inperken, zoals godsdienstvrijheden of de vrijheid meerdere nationaliteiten te hebben.

Daar was toen ook het gedoe met bijzonder onderwijs over, je kán niet onderwijs gebaseerd op de islam verbieden, je kan wel al het bijzonder onderwijs afschaffen.

Dus als Wilders wetten wil doorvoeren die mensen met een andere komaf of een dubbele nationaliteit raken, dan raakt dat de vriend van Marg ook wel degelijk.

(denk ik)
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven