Wat betekent dit....

21-02-2010 13:53 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar samen zijn en 2 lieve kindjes verder heb ik afgelopen vrijdag mijn vriend ten huwelijk gevraagd.

Ik had een taxi besteld die ons naar een luxe restaurant bracht, heerlijk gegeten. Met de kok besproken dat ik het aanzoek zou doen tussen het hoofgerecht en nagerecht. Daarna zou een spetterend dessert komen.

Had het heel intiem geregeld allemaal en op een lieve, eerlijke bescheiden manier hem gevraagd. Met de vraag of hij in 2012 met me wilde trouwen (onder het mom van 12,5 jaar samen)

Zijn antwoord: je overvalt me wel, misschien.... ik ben er niet aan toe....het is te snel na het krijgen van onze kindjes (jongste 2,5 mnd) Maar lees goed ik wil trouwen in 2012!!!!

Wat moet ik hiermee, er is verder niet meer over gesproken... hij vond het heel sneu voor me dat ik dit allemaal zo heb geregeld maar meer kan hij er niet van maken...

Ik voel me KUT!!!!
quote:Hanneslove5 schreef op 21 februari 2010 @ 14:16:

maar wat hadden jullie gevoelt of gedacht in zo'n situatie?? Hij is er verder ook niet meer op terug gekomen en dat voelt mij nog vervelender. Het voelt een beetje als een loser zijn (ik dan he)Ik zou teleurgesteld zijn in mijn partner waarmee ik al 10 jaar gelukkig ben en zelfs 2 kinderen heb gemaakt waar ik 'n goede vader voor ben. Ik zou teleurgesteld zijn dat zij, ondanks dat ze op de hoogte is van het feit dat ik niets met trouwen heb en duidelijk heb gemaakt dat ik niet wil trouwen, me toch opeens voor 't blok zet. In 'n restaurant nog wel! Vind dat hij het nog netjes heeft aangepakt door je niet volledig af te branden met 'n duidelijk 'NEE' in die publieke situatie.
quote:Hanneslove5 schreef op 21 februari 2010 @ 14:33:

[...]

NEE hoor!gelukkig!
quote:elninjoo schreef op 21 februari 2010 @ 14:39:

[...]

Ik zou teleurgesteld zijn in mijn partner waarmee ik al 10 jaar gelukkig ben en zelfs 2 kinderen heb gemaakt waar ik 'n goede vader voor ben. Ik zou teleurgesteld zijn dat zij, ondanks dat ze op de hoogte is van het feit dat ik niets met trouwen heb en duidelijk heb gemaakt dat ik niet wil trouwen, me toch opeens voor 't blok zet. In 'n restaurant nog wel! Vind dat hij het nog netjes heeft aangepakt door je niet volledig af te branden met 'n duidelijk 'NEE' in die publieke situatie.

Elninjoo komt soms misschien ietwat ongenuanceerd over (als het om kinderen of trouwen gaat), maar met de opmerking over voor et blok gezet worden heeft ze wel een punt.

Want eigenlijk vind ik ook wel dat je hem min of meer doelbewust voor het blok hebt gezet. Je geeft zelf ook aan dat je dacht, als ik het zo regel, en zo vraag, dan kan hij toh geen nee zeggen?
Nog even terugkomend op je stelling dat je je niet kunt voorstellen dat je niet wilt trouwen met de liefde van je leven:

Ik ben zo iemand die er totaal het nut en de waarde niet van inziet, niet eens vanwege de enorme kosten van een bruiloft, mar gewoon omdat ik de meerwaarde niet zie. Ik was hier heel duidelijk over tegenover mijn toemalige vriend en hij zei dat hij het met me eens was. Toch heeft hij mij 2 (!) keer ten huwelijk gevraagd (gelukkig niet heel speciaal in het openbaar) en bij de tweede keer zei ik maar "ja" om er vanaf te zijn. Heel goed wetende dat ik er puntje-bij-paaltje toch niet in mee zou gaan.

Het ging uiteindelijk uit voordat ik of hij voor het blok geplaatst zouden worden, maar achteraf gezien vond ik dit een hele laffe actie van mezelf. Ik had toch gewoon eerlijk moeten zeggen dat ik het echt niet wilde. Dat doet dan wel veel pijn, maar het is nog pijnlijker als je er uiteindelijk op terug komt.

In die zin begrijp en respecteer ik je vriend dus wel, want hij is altijd eerlijk geweest en dat had je kunnen weten als je diep in je hart had gekeken.

Dat doet er natuurlijk niet aan af dat ik je opgelatenheid en je verdriet natuurlijk ook heel goed begrijp.

[...]

Ik zou teleurgesteld zijn in mijn partner waarmee ik al 10 jaar gelukkig ben en zelfs 2 kinderen heb gemaakt waar ik 'n goede vader voor ben. Ik zou teleurgesteld zijn dat zij, ondanks dat ze op de hoogte is van het feit dat ik niets met trouwen heb en duidelijk heb gemaakt dat ik niet wil trouwen, me toch opeens voor 't blok zet. In 'n restaurant nog wel! Vind dat hij het nog netjes heeft aangepakt door je niet volledig af te branden met 'n duidelijk 'NEE' in die publieke situatie.

Eensch!

Nogmaals, hij is al eerder duidelijk tegen je geweest en is bij zijn standpunt gebleven. Als je zeker wist dat hij 'ja' zou zeggen, waarom heb je het dan niet gewoon thuis op de bank gevraagd? Waarom zo en public?

Daarbij vraag ik me af wat je inderdaad met het trouwen wil bereiken? Zou een kleine bruiloft al goed zijn? Gaat het écht alleen om het dragen van de achternaam? Zo ja, waarom dan zo'n groots huwelijksaanzoek?
quote:Hanneslove5 schreef op 21 februari 2010 @ 14:33:

[...]

NEE hoor!Wat zijn dan wel jouw consequenties?
Met een geregistreerd partnerschap kun je toch ook zijn achternaam dragen?
Je wist toch dat het voor hem niet perse hoefde? Waarom dan toch zo vragen? Onder het mom van, als ik het maar groots doe wordt het voor hem moeilijk om nee te zeggen?

Sorry, maar zo komt het op mij over. Je wist dat je een risico liep, en ik vind het heel eerlijk van hem.

Mijn vriend weet ook dat ik niet wil trouwen. Als hij me zo zou vragen in een restaurant en me zo voor het blok zou zetten, zou ik behoorlijk pissig zijn eigenlijk.

[...]

Ik zou teleurgesteld zijn in mijn partner waarmee ik al 10 jaar gelukkig ben en zelfs 2 kinderen heb gemaakt waar ik 'n goede vader voor ben. Ik zou teleurgesteld zijn dat zij, ondanks dat ze op de hoogte is van het feit dat ik niets met trouwen heb en duidelijk heb gemaakt dat ik niet wil trouwen, me toch opeens voor 't blok zet. In 'n restaurant nog wel! Vind dat hij het nog netjes heeft aangepakt door je niet volledig af te branden met 'n duidelijk 'NEE' in die publieke situatie.Dit dus. Volledig mee eens.
Even een kleine aanvulling op mijn laatste post: wat ik wel begrijp is dat jij - en met jou heel erg veel andere vrouwen - trouwen als een vanzelfsprekend iets ziet en als een kroon op jouw relatie.

Meestal tref je een man die hier ook zo over denkt, maar helaas voor jou trof jij een man van wie trouwen echt niet hoeft. Dat vind ik dan wel weer heel zuur voor jou!
quote:Hanneslove5 schreef op 21 februari 2010 @ 14:04:

We hebben het er wel overgehad, hij zij wel dat hij er niet de waarde van inzag maar daarnaast weet hij ook hoeveel waarde ik er wel aan hecht...

Ik dacht; als ik het hem ECHT officieel vraag, hij dat natuurlijk wel wil. Wat had ik anders verwacht na 10 jaar samen....geen nee in ieder geval....eigenlijk gewoon een volmondige JA LIEVERD TUURLIJK WIL IK DAT.

Ik snap er eigenlijk niet veel meer van...Ik snap het heel goed, je wist dat hij niet wilde en je hebt hem op deze wijze willen manipuleren, en jouw vriend is gewoon slim en blijft gewoon bij zijn standpunt
Eens met meds.
quote:iris1969 schreef op 21 februari 2010 @ 15:01:

Even een kleine aanvulling op mijn laatste post: wat ik wel begrijp is dat jij - en met jou heel erg veel andere vrouwen - trouwen als een vanzelfsprekend iets ziet en als een kroon op jouw relatie.

Meestal tref je een man die hier ook zo over denkt, maar helaas voor jou trof jij een man van wie trouwen echt niet hoeft. Dat vind ik dan wel weer heel zuur voor jou!Vind er weinig zuurs aan eerlijk gezegd. Ze heeft 'n gelukkige relatie, ze hebben kids en zijn nog steeds gelukkig. Waarom daar dan nog 'n extra bewijspapiertje voor nodig hebben? Het feit dat je 'n trouwbriefje hebt is geen garantie dat het nooit mis kan gaan. Mensen die getrouwd zijn gaan net zo makkelijk uit elkaar als ze de relatie niet meer zien zitten. Dus wees blij met het feit dat jullie 'n gelukkige relatie hebben en bied je excuses aan aan je vriend voor je onbezonnen actie.
Hanneslove. ga jij nou gewoon fijn in je handjes knijpen dat je een lieve partner hebt, de vader van je kinderen, die van je houdt, en bij je is en wil blijven...

Tel je zegeningen!

En om even antwoord te geven op je vraag, de topictitel..

Wat betekent dit?

Hij houdt van jou, jullie hebben kids, je bent gelukkig.

Zijn nee betekent dat hij niet wil trouwen, that's it.

Leg er nou geen bom onder, zou zo jammer zijn.
Ik vind nog steeds dat trouwen overschat wordt. Vroeger gold het wel als een bewijs dat je je leven bij elkaar zou blijven, maar omdat scheiden tegenwoordig gemakkelijker is dan vroeger kun je ook makkelijk scheiden.

Mijn ouders zijn na 35 jaar huwelijk uit elkaar gegaan, de ouders van mijn vriend na 12 jaar. Dit beinvloedt mijn beeld van trouwen natuurlijk wel. Trouwen is geen garantie voor een goed huwelijk. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wil trouwen, omdat het voor mij geen waarde heeft, maar ik merk dat ik het vastleggen van mijn relatie toch belangrijker begin te vinden. Niet omdat ik graag een dag bruid wil zijn, maar voor eventuele kinderen, koophuizen of overlijden. Dat kan ook met een geregistreerd partnerschap natuurlijk, dat zou voor mij niet uitmaken.

Het belangrijkste is dat ik in deze situatie weet hoe mijn vriend erover denkt, namelijk op dezelfde manier.

Voor de TO is het jammer dat ze gedacht heeft hem met een officieel aanzoek te kunnen verleiden toch met haar te trouwen. Jammer dat jullie niet eerder of niet duidelijk genoeg naar elkaar hebben uitgesproken wat jullie verwachtingen van elkaar en het eventuele trouwen zijn, dan had deze situatie zich waarschijnlijk nooit voor gedaan. Misschien is deze situatie juist wel een mooie aanloop om met je vriend te bespreken wat het voor jou betekent en erachter te komen wat het voor hem betekent. Als je dat niet doet, vrees ik dat dit tussen jullie in blijft staan en veel groter wordt dan het is, mocht het inderdaad voor jou zo'n big issue zijn.

Oja, wat wil je met het trouwen nu meer bereiken dan je nu al hebt? Is het dan toch om een dag de bruid te mogen spelen? Als je alles al geregeld hebt met je partner?
Eens met Elninjoo en Meds.

Niet zo'n punt van maken. Wees blij met wat je hebt!
Ok, je wist dus dat hij niet wilde.

In dat geval snap ik dat hij zich voor het blok gezet voelt.

Waarom praat je er niet met hem over?

Je kunt nu moeilijk gaan doen alsof dit nooit gebeurt is
quote:elninjoo schreef op 21 februari 2010 @ 15:08:

[...]

Vind er weinig zuurs aan eerlijk gezegd. Ze heeft 'n gelukkige relatie, ze hebben kids en zijn nog steeds gelukkig. Waarom daar dan nog 'n extra bewijspapiertje voor nodig hebben? Het feit dat je 'n trouwbriefje hebt is geen garantie dat het nooit mis kan gaan. Mensen die getrouwd zijn gaan net zo makkelijk uit elkaar als ze de relatie niet meer zien zitten. Dus wees blij met het feit dat jullie 'n gelukkige relatie hebben en bied je excuses aan aan je vriend voor je onbezonnen actie.

Ik ben het met je eens hoor, een huwelijk en een gelukkige relatie staan voor mij ook totaal los van elkaar, maar ik vind het gewoon zuur voor haar dat zij nu haar droom van een bruiloft en een huwelijk moet opgegeven omdat hij dat niet wil. En dat geldt voor mij eigenlijk voor iedere droom die je voor een ander moet opgeven of het nu een wereldreis is, een hoop kinderen of dit.

Een relatie is compromissen sluiten en ze heeft inderdaad genoeg om blij over te zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik me niet kan inleven in het feit dat het voor haar naar is deze droom op te moeten geven, daar waar veel veel vrouwen dat niet hoeven.
@Hanneslover, waar ben je? Wat vind je van de dingen die hier worden gezegd?

Wil je ons ook antwoorden geven op de gestelde vragen?
quote:Hanneslove5 schreef op 21 februari 2010 @ 14:29:

[...]

Goeie vraag... eerlijk gezegt geven jullie wel aan dat hij zich niet laat verloochen door op mijn vraag nee te zeggen... maar voor mij betekend dit natuurlijk ook wat. Ik zie dit als wel iets belangrijks en daar wordt nu nee op gezegt...

ik denk eerlijk dat het wel conseguenties kan hebben... ik ben nu dus ook even heel eerlijk he net als hij

En wat zijn jouw consequenties dan?

Weggaan bij hem niet dus.

Wat dan wel?

Niet dat het van mij consequenties móet hebben, zijn nee, ik ben gewoon heel benieuwd wat jij als gevolg ziet op zijn antwoord.

Eigenlijk kun je niet veel beginnen mijns inziens, toch?

Ik neem aan dat hij geen 'straf' krijgt of zo.........
quote:iris1969 schreef op 21 februari 2010 @ 15:46:

[...]

Ik ben het met je eens hoor, een huwelijk en een gelukkige relatie staan voor mij ook totaal los van elkaar, maar ik vind het gewoon zuur voor haar dat zij nu haar droom van een bruiloft en een huwelijk moet opgegeven omdat hij dat niet wil. En dat geldt voor mij eigenlijk voor iedere droom die je voor een ander moet opgeven of het nu een wereldreis is, een hoop kinderen of dit.

Een relatie is compromissen sluiten en ze heeft inderdaad genoeg om blij over te zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik me niet kan inleven in het feit dat het voor haar naar is deze droom op te moeten geven, daar waar veel veel vrouwen dat niet hoeven.Maar zijn droom kan wel een gezin zonder huwelijk zijn, of nooit trouwen maar wel met de liefde van je leven blijven, moet hij dat dan maar zomaar opgeven? Ik snap je punt wel, maar het betreft wel twee mensen die hier een huwelijk wel of niet aan moeten gaan. Als een het niet wil, gebeurt het niet.
quote:elninjoo schreef op 21 februari 2010 @ 15:08:

[...]

bied je excuses aan aan je vriend voor je onbezonnen actie.

Excuus aanbieden?

Voor haar is trouwen een ultieme blijk van liefde.

Kom op zeg, daar hoeft ze haar excuus toch niet voor aan te bieden.

Hopelijk kunnen beiden met elkaar meevoelen en lief voor elkaar zijn zodat dit niet tussen hen ik komt te staan.
Ik begrijp Elninjoos post waarin ze zegt van: hij voelde zich voor het blok gezet. En ja, TO wist hoe haar vriend erover dacht, maar dat kan ik dan omdraaien, haar vriend weet ook dat TO graag wil trouwen.

Ik denk dat TO graag op een zekere manier een moment zou willen hebben waarin ze aan elkaar 'eeuwige trouw' beloven. Los van de discussie over of dat blijvend is, maar het gaat om het moment dat je in grote of kleine kring laat weten helemaal voor elkaar te gaan. Ik denk dat TO dat graag had gewild. Het partnerschap lijkt mij ook even ertussen gepropt te zijn omdat het zakelijke gezien handig was; er was zo te horen niets feestelijks aan. Kortom, ik begrijp TO wel, en haar teleurstelling.

Hoewel een boterbriefje bepaald geen garantie is, vraag ik mij altijd af hoe stellen van nu die stelllig beweren niet te willen trouwen dat dan zien als ze ergens in de 60 zijn ofzo. Spreek je dan nog steeds van je vriend(in)?

De vraag aan TO is, hoe belangrijk is het trouwen en hoe zie je nu je relatie met je vriend, en op langere termijn?
quote:Niethaarweer schreef op 21 februari 2010 @ 15:52:

[...]

Maar zijn droom kan wel een gezin zonder huwelijk zijn, of nooit trouwen maar wel met de liefde van je leven blijven, moet hij dat dan maar zomaar opgeven? Ik snap je punt wel, maar het betreft wel twee mensen die hier een huwelijk wel of niet aan moeten gaan. Als een het niet wil, gebeurt het niet.Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, want ik snap hem persoonlijk veel meer dan haar, maar ik vind het gewoon zo sneu voor TO die misschien wel in een Sissi-jurk prinses voor 1 dag had willen zijn en dat nu niet kan doen.
Hele volksstammen trouwen eerst en krijgen dan kinderen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en ik krijg de indruk dat TO dit ook graag zo gehad had willen hebben.

En vanuit haar onvermogen om in te zien dat dit niet zo voor iedereen geldt heeft ze wellicht te lichtjes gedacht dat ze haar vriend wel zou overhalen met dit aanzoek, omdat hij het in zijn hart toch wel graag wil (ook al zegt hij van niet) en nu zit ze met de gebakken peren.

Was ze naief? Ja. Manipuleert ze haar vriend en zet ze hem voor het blok? Ja, maar volgens mij eerder uit onbegrip dan expres. Is dit zuur voor haar? Ja ik vind van wel.

Hopelijk komen ze hier met veel praten samen weer uit en ook al is hij er niet op terug gekomen (een bekende tactiek van veel mannen ) wil dat niet zeggen dat zij dat niet mag doen, omdat ze duidelijk gekwetst en verdrietig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven