Paardengek

22-02-2010 23:30 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleine meid van 8 is paardengek. Enkele maanden terug schreef ik hier dat ze uiteindelijk wel op paardrijles mocht ondanks dat ik best wel veel bang was voor paarden.

Wil even laten weten nu dat dit helemaal over is. Ik ken mezelf niet meer terug. Ga enthousiast met haar naar paardrijles, verzorg samen met haar het paard waar zij die dag op rijdt en kijk vol belangstelling naar de les. Het verveelt mij nooit en...ik ben niet meer bang voor paarden. Ik voel me soms echt een idioot aangezien ik mij zelf vaker betrap op het knuffelen (in zekere zin dan) van de paarden. Vooral mijn favorieten moet ik even aandacht geven.

Binnenkort ga ik samen met mijn man een les volgen omdat wij zelf willen ervaren hoe het is om op een paard te zitten.

't Is natuurlijk een topic van niks maar moest dit even kwijt!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Leuk !

Vroeger had ik een vriendinnetje waarvan heel het gezin op paardrijles zat. En man o man wat was ik jaloers !

Veel plezier met zijn allen in de manege !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Nee joh, paardrijden is echt helemaal hardstikke gaaf. Vooral als je een beetje in de buurt van de zee woont. Niks zo leuk als strandritten. (Zei zij die al jaren niet meer rijd maar uit een manegefamilie komt. Broertje runt een manege in M.
quote:borodini schreef op 22 februari 2010 @ 23:32:

Leuk !

Vroeger had ik een vriendinnetje waarvan heel het gezin op paardrijles zat. En man o man wat was ik jaloers !

Veel plezier met zijn allen in de manege !Heb jij het nooit gedaan dan Bor?
Ja, ik kan paardrijden

Dwz, het is 15 jaar geleden dat ik het gedaan heb , maar ik kan het vast nog wel

Maar die ouders gingen ook met het hele gezin opstap naar parcours ( ? ) enzo. En ik mocht dan wel mee hoor, maar met je eigen ouders is dat natuurlijk helemaal supertof, toch ?

Als ik het over die mooie arabier had, of over die lieve haflinger, dan boeide mijn ouders dat helemaal niet.
( Haar ouders kochten dus op een gegeven moment paarden, een arabier, een haflinger een ijslander en een shetlandertje En ik mocht op degene die "over" was. Meestal de ijslander, soms het shetlandertje. En heeeeel soms de haflinger, dan voelde ik me echt het meisje hoor, bovenop die haflinger :-) )
Oooh, wat leuk, het paardenvirus.

Veel paarden zijn echt dol op knuffelen hoor. Zeker een manegepaard kan wel wat aandacht gebruiken. (probeer eens tussen de oren en op het kruintje te kriebelen, meer dan de helft valt in katzwijm).

Als volwassene is het even doorbijten hoor, met een eerste paardrijles. Maar het is ook op oudere leeftijd nog heel goed te leren. Gewoon veel kilometers maken.

Ook een tip om heel veel te lezen over paarden en wellicht zelfs een keer een goede cursus omgaan met paarden. Scheelt heel veel als je de lichaamstaal van paarden leert kennen en weet wanneer je op moet treden en niet (en geloof me, bij een paard dat uitprobeert moet je echt even optreden, zijn het daarna lieve en makke lammetjes)
Paardrijden verleer je niet.

Mijn vader had een manege in M en nu heeft mijn kleine broertje van 42 de manege overgenomen en er een mooi bedrijf van gemaakt.

Mac Trees ik vind het altijd fantastisch om te zien hoe die meiden met die beesten omgaan. Zelfs mijn nichtje van 3 heeft een eigen pony en ik moest mee om hem te borstelen en de hoeven te schrapen. Dan zie ik daar zo'n kleine ukkepuk onder zo'n beest doorlopen en proberen de benen (van de pony) omhoog te tillen.

Het was zoooo leuk om te zien.
zoebie wijzigde dit bericht op 22-02-2010 23:44
Reden: Beetje aangepast het stond er zo raar
% gewijzigd
Met het hele gezin is helemaal top.

Zie het bij ons op de manege veel. Vader die een bosrit gaat maken met zijn zoontje... heerlijk toch.

Er zijn ook zo ontzettend veel leuke paardrijvakanties te boeken als gezin (zie het topic: paardrijvakanties all over the world op pijler reizen. Wat daar niet bijstaat maar wel een tip: Club Med Pompadour in Frankrijk: vrienden van mij hebben daar in een week de beginselen heel behoorlijk onder de knie gekregen)
Wat leuk al die reacties!

Ja, het virus is denk ik ook wel een beetje op mij overgeslagen. Ik heb echter artrose en zal dus echt niet zoveel op een paard kunnen zitten maar ik wil het wel proberen. Misschien dat ik toch nog op les ga.

Gelukkig krijgen we uitleg op de manege over paardengedrag! De kinderen rijden op pony's van verschillende hoogtes of klassen hoe noem je dat ook al weer..en op haflingers. Zij beschouwen dit ook als pony's. De kinderen hebben geen vaste pony maar wisselen bewust af. Zo leren ze omgaan met verschillende karakters wanneer ze hier aan toe zijn.

Daarnaast worden er springpaarden gefokt op deze manege of eigenlijk is het niet alleen maar manege maar meer dus. Tjeetje en wat zijn die springpaarden groot!!

Het leuke vind ik dat er in het weekend en vakantie altijd kinderen rondhangen op de manege. Dit wel vanaf een bepaalde leeftijd en ze moeten allemaal mee aanpakken. Daarintegen is er dus ook veel aandacht voor de paarden. Als je moet rijden moet je een half uur minimaal eerder daar zijn om je pony van die dag te borstelen en op te zadelen. Dat half uur is echt nodig! Daarna moet er afgezadeld worden. Is jouw pony al in de bak met een les mag je een andere pony verzorgen. De paarden rijden soms 2 lessen achter mekaar maar nooit meer. En nooit meer als 3 lessen per dag, meen ik.

Mijn dochter heeft het geluk dat ze de laatste les heeft van die dag. Daarna worden de pony's gevoerd en als het niet te koud is (buiten de echte winterweken) dan mogen ze de wei op. Dat vinden de kinderen geweldig...en ik ook!

Mijn hemel, ik ben echt besmet!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
O ja, onze vakantie is geboekt. We gaan samen met een ander gezin maar hebben het zo kunnen regelen dat we heel dicht in de buurt zitten van een manege!
Mijn dochter is vijf en begint ook wekelijks over paardrijles. Ik heb vroeger ook paardgereden en hing heel veel rond op de manege om te helpen of later om mijn eigen pony te verzorgen. Ik vind het stiekem heel leuk dat ze ook wil paardrijden... Ik wil haar niet alles opdringen qua hobbies, maar hier kwam ze zelf mee.

Leuk dat je meld dat je een angst hebt overwonnen en gaaf dat je het nu zelf ook gaat proberen!
Oh, leuk dat je zo betrokken bent nu bij de hobby van je dochter! Erg herkenbaar, hier ook een 7-jarige paardengek in huis dus we zijn ook vaak bij de manege te vinden. Ze spaart nu voor een paard.. Denk dat-ie met die euro per week wel gekocht kan worden zodra ze haar eigen gezin heeft.
Ik was zo'n manegekind die hele weekenden en vakanties op de manege rondhing en al vanaf mijn 13e meewerkte op stal. Geweldige jeugd door gehad.
Ik was 7 dat ik op paardrijles wilde. Mijn moeder was ook doodsbang, maar vooruit ik mocht

Een paar weken later gingen mijn broer en mijn vader ook op les en zelfs mijn moeder heeft een leskaart gehad. Maar ze was nog steeds wel erg bang. Toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste eigen paardje en mijn moeder ging er als enige van de familie niet op rijden, maar ze was er iedere dag en ze poetste, verzorgde en knuffelde dat beest altijd

Een held is ze nooit geworden, maar met dat paardje had ze echt een klik en wat is ze verdrietig geweest toen dat paardje 8 jaar later dood ging.
quote:MacTrees schreef op 23 februari 2010 @ 00:15:

Daarnaast worden er springpaarden gefokt op deze manege of eigenlijk is het niet alleen maar manege maar meer dus. Tjeetje en wat zijn die springpaarden groot!!

De springpaarden die ik had heeft mijn moeder overigens ook nooit leuk gevonden

(maar daar kan ik me overigens ook wel iets bij voorstellen hoor )
Ik moest vooral altijd zo lachen als ik mijn moeder aan anderen hoorde vertellen over de paarden... Dan kraamde ze soms de grootste onzin uit, maar het klonk heel professioneel... Tja, met een dochter die (net als Elninjoo!) dag en nacht op de manege rondhing wist ze er toch wel iets van, al durfde ze nooit dicht in de buurt te komen. Voor mijn "verzorgpaard" (nou ja, de eigenares verzorgde haar, ik reed op haar) stond altijd een mandje in de keuken waarin de broodresten en appeltjes bewaard werden. En jaren later, toen ik zelf een paard had, was ze ook super geïnteresseerd hoe het met haar ging.

Kortom, het is heel erg fijn voor paardengekke meisjes als hun moeder ook een beetje geïnteresseerd is, dus goed zo!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Ik heb als kind (van mijn 11e tot mijn 18e ongeveer) een eigen haflinger gehad, waarmee ik ook dressuurwedstrijden reed. Ondanks dat mijn thuissituatie verre van leuk, ontspannen en veilig was, heb ik toch ook goede herinneringen aan mijn jeugd. Want mijn haflinger was mijn alles. Ik woonde zowat op de manege. Werkte er op stal, later achter de bar, reed vervelende pony's en paarden voordat er beginners of kinderen op moesten. Mijn hele leven bestond uit paard.

Door diverse omstandigheden gestopt met rijden toen ik zo'n 18 jaar was. En nu rijd ik weer sinds 2 jaar en heb inmiddels een bijrijdpaard waar ik zo'n 3 x per week op rij. Ik ben zo blij dat ik mijn passie herondekt heb.

MacTrees, leuk dat je zelf ook zo enthousiast bent geraakt. Veel plezier met alle paardenavonturen :-)
gefeliciteerd, je bent besmet. en dat is levenslang, dus geniet er maar van.

Ik heb het geluk gehad vanaf mijn 8e een paard te mogen hebben.

Op mijn 19e ben ik gestopt, maar ik mis het nog elke dag....
Waarom ga je niet weer rijden Nijntje?
Mijn moeder was ook bang voor paarden en mijn vader voor hoogte, dus beiden zijn niet zelf gaan rijden. Maar zelfs m'n moeder durfde na 'n poosje de paarden waar ik op reed te aaien.

Mijn passie heb ik afgelopen jaar herontdekt toen ik in Australie een weekje jilleroo heb gespeeld op 'n farm. Nu wil ik hier in NL ook weer gaan rijden vanaf 't voorjaar om 't een beetje bij te houden.
quote:Chardonnay schreef op 23 februari 2010 @ 08:36:

Waarom ga je niet weer rijden Nijntje?

Het rijden bij een manege trekt me niet, ben ik te lang zelfstandig voor geweest.

Ik heb wel eens een tijdje op iemand anders zijn paard gereden. de eerste zorgde niet voor zijn paard, moest ook rijden terwijl hij kreupelde, dat soort dingen.

De tweede ben ik mee gestopt omdat die paarden niet echt handelbaar waren. Belgisch trekpaard wat 6 jaar lang zijn eigen zin heeft kunnen doen. het kostte me te veel tijd om dat weer goed te krijgen, de eigenaar ging er weer op een andere manier mee om, waardoor ik elke keer opnieuw kon beginnen.

Nu hoop ik dat ik ooit weer een eigen paard heb.....
Ik heb vroeger op paardrijden gezeten en ik vond het GEWELDIG. Heel gek, maar ik krijg helemaal vlinders in mijn buik als ik er weer aan denk

Ik zou heel graag weer gaan paardrijden, of zelf een paard nemen maar ik heb er nu nog niet het geld voor

Mijn moeder is overigens ook paardengek, heeft meerdere paarden gehad en was ook goed in paardrijden

Als ik in contact ben geweest met paarden, droom ik er zo weer een paar nachten over :-)
Ik ben inmiddels ook gestopt.

Mis het ook heel erg, maar het past nu zowel qua tijd als financieel even niet in mijn leven.

Ik heb nog wel een tijdje handelspaarden gereden en heb wel vaker heb aanbod gehad om bij te rijden, maar ik ben daar misschien toch een beetje te fanatiek en vooral te verwend voor.

Dus het is bij mij alles of niets.

Hopelijk komt er over een paar jaar wel weer een leuk springpaardje
Dat is voor mij ook de reden geweest om niet te beginnen met rijden op een manege. Ik was ook te verwend.

Toch ben ik zo blij dat mijn vriend destijds mij een priveles cadeau deed voor mijn verjaardag. Na 17 jaar niet rijden pak je het weliswaar weer snel op, maar je bent natuurlijk lang niet meer zo goed als dat je toen was. Ik heb een half jaar op een manege gereden om het gevoel weer terug te krijgen en nu rijd ik het paard van mijn instructrice. Zij rijdt daar op redelijk leuk niveau dressuur mee, dus ik heb een onwijs leuk paard onder mijn kont.

Laatst was zij 4 weken op vakantie en dus had ik 4 weken lang het paard voor mijzelf. Ik besefte me na deze 4 weken dat ik geen eigen paard meer wil. Want 5 dagen per week werken, iedere avond naar stal, in het weekend nog eens, is best veel.

Nee, zolang ik nog 5 dagen per week werk en geen stal aan huis heb, hoef ik geen eigen paard. Ik heb inmiddels teveel andere dingen te doen naast het paardrijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven