Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb een vraag over kolven. Sinds kort oefenen we met 2 a 3 keer per week een flesje geven aan mijn zoontje van 5 weken. Hij drinkt er prima uit, geen probleem. Ik vroeg me af hoe vaak ik "moet" kolven; kan ik dit het beste dagelijks doen, na de ochtendvoeding? (met het risico dat mijn vriezer straks helemaal uitpuilt ). Of kan ik dit ook bijvoorbeeld om de dag doen?

Als ik na de ochtendvoeding kolf, heb ik meestal zo'n halve tot driekwart voeding in totaal. Als ik dan weer kolf op het moment dat mijn zoontje een flesje met gekolfde melk krijgt, heb ik meer dan 1 voeding. Hoe doen/deden jullie dat? Ik wil niet dat mijn productie niet meer goed afgestemd is op wat mijn zoon nodig heeft en ben daarom bang om te veel/ te weinig te kolven.
gonien, ik snap die huisartsen niet die vrouwen niet meebehandelen.

Maar wat sophie zegt, miconazol kun je zelf, zonder rezept halen.
Bij ons werkte alleen Nystatine bij haar (voor elke voeding) prima, had voor mezelf niks nodig en spruw was na een paar dagen weg (en toen nog even langer doorgegeen voor de zekerheid),dus hoeft echt niet per se hoor...
Pachelbel, ik doe elke dag een halve portie, We zitten nu op flesjes van 140 ml, dus ik doe na de ochtendvoeding even 70 ml en combineer 2 dagen tot een portie. Als ik invries doe ik dat als ijsblokjes van 10 ml.
Hier weer even een onzekere en wanhopige moeder met mn eeuwige vraag of ik het wel goed doe...

Bink van 5 maanden komt de laatste weken wel erg vaak s 'nachts; meestal 3x en soms zit er maar 1,5 of 2 uur tussen. Overdag gaat het de laatste 2 weken goed, om de 4 uur en slapen is niet zijn hobby maar wel 2 tot 3 x overdag. Hij groeit goed en verder supervrolijk alleen ik val bijna om door het vele wakker worden.

Ik hou wel alle adviezen tav 's nachts voeden aan (zoals in de 1e reactie van SS. Okee die klok staart me nog wel aan maar goed )

Is het normaal dat hij zo vaak komt en niet doorslaapt? Ik twijfel steeds of het een slaapprobleem is en dat hij zichzelf niet in slaap kan krijgen (en dan tot rigoreuze RiaBlom-maatregelen moet overgaan met laten huilen enzo, voor mij nu een no-go) of komt het door BV?

Wat denken jullie? Gewoon op verzoek blijven voeden of toch iets met het slapen doen?
Pachelbel: Ik zou het elke dag kolven gewoon erin blijven houden. Het is altijd fijn als je een voorraadje opbouwt in de vriezer en je zoon zal straks ook meer gaan drinken. Weet niet of jestraks weer aan het werk gaat, maar dan is het wel erg fijn om een voorraadje in de vriezer te hebben.

Ik had altijd bakjes in de vriezer met een complete voeding en daarnaast ook altijd een aantal kleinere blokjes (ijsblokjes) om eventueel aan te vullen ofzo!

Soshiva: Ik heb dit met mijn zoon ook gehad, volgens mij is het dan een fase.Als ze ongeveer een half jaar jaar worden ze steeds bewuster van hun omgeving. Ik heb gewoon gevoed en na een poosje zakte het weer naar 2 voedingen (of 1 als ik geluk had) per nacht, hij is ook een waardeloze slaper (nog steeds, nu 15 maanden)! Niet twijfelen aan je productie hoor! Daar ligt het niet aan. EVen doorbijten denk ik. Misschien als hij echt elk uur zich meld, kun je je man eruit sturen en hem wat troosten? Succes ermee
Soshiva: mijn oudste dochtertje had rond die tijd ook zo'n fase.

Was overdag snel afgeleid en dronk dan te weinig.

Ben overdag echt weer om de drie uur gaan voeden en vaak op bed; saaie omgeving.

Dat scheelde wel 'snachts.

Ben dus iets meer "op tijd" gaan voeden. Dat was een maand later ook makkelijk, kon ik zo fruit en groente er tussen doen.
Soshiva, mijn dochter had dat ook rond die tijd. Misschien ook gewoon bijna toe aan bijvoeding?

En inderdaad, niet te veel afleiding wil nog wel eens helpen. Lastig als je weg bent, maar thuis moet dat wel lukken.

Ik heb vandaag de Gentiaan Violet binnen gekregen. Ik twijfel een beetje of ik eerst nog verder zal gaan met de Nystatine. Heb voor mezelf inmiddels ook de Miconazol.

Ik heb het nog steeds. Voel nog steeds de stekende pijn in mijn borst. Zoon heeft ook nog witte puntjes in zijn gehemelte.

Wat zouden jullie doen? Beginnen met de Gentiaan Violet? En hoe lang? 3, 5 of 7 dagen?

O, even succes verhaal....ondanks het flinke ziek zijn van zoon, is hij toch in 4 weken tijd even 1100 gram aangekomen.

Het vele spugen wijt ik dus maar aan mijn giga productie (ik dacht dat het al veel minder was, maar blijkbaar dus niet).

Zoon weegt nu 5990 gram bij 59 cm. En dat met 7,5 week! Fijn hoor, bv...
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik ga bijvoeden wat betekent dat dan voor mijn productie? Manlief wil voorkomen dat ik er straks helemaal doorheen zit dus die ondersteunt aan alle kanten (ook s nachts gelukkig) maar denkt ook dat toevoegen van rijstebloem of evt wat kv de nachten misschien wat draaglijker maakt.

Ik ben erg huiverig voor kv en ben bang dat mn productie gaat teruglopen terwijl ik zo lang mogelijk bv wil blijven geven..

Kan het kwaad?

Ga met 6 maanden wel starten volgens rapley..
Soshiva, een keer kv of man een flesje gekolfde melk geven kan niet meteen kwaad voor je productie hoor. Je voed nu 5 maanden, dus op zich kan dat zeker wel een keer. Misschien wel lekker om zo eens een keer echt vroeg op bed te gaan en man de (eerste ) late voeding laten geven. Dan heb je een flinke ruk qua slaap gemaakt. Dit deed ik ook wel eens (ongeveer 1 keer in de week) en dan voel je je alweer een stuk beter. Verder zou je voor je gaat slapen even kunnen kolven, zodat het dan iig gestimuleerd blijft, kan je man dat dan geven!

Wel herkenbaar hoor dat je huiverig bent voor alles wat geen bv is, haha. Had het bij mijn oudste ook heel erg en nu met mijn zoon ook weer, al wel wat minder, haha! Succes ermee, en hopelijk snel weer betere nachten!
quote:gonien schreef op 23 februari 2010 @ 16:11:

O, even succes verhaal....ondanks het flinke ziek zijn van zoon, is hij toch in 4 weken tijd even 1100 gram aangekomen.

Het vele spugen wijt ik dus maar aan mijn giga productie (ik dacht dat het al veel minder was, maar blijkbaar dus niet).

Zoon weegt nu 5990 gram bij 59 cm. En dat met 7,5 week! Fijn hoor, bv...

Kan je niet echt helpen met de spruw, heb het godzijdank maar 1 keer gehad en dat was toen goed te behandelen en daarna ook echt over!

Maar lekkere berichten dus van je zoon!!! Dat is dan weer een flinke opsteker Super hoor, lekkere baby dus!
Ik heb even advies/tips nodig

Ik ben nog steeds volledig aan het kolven, hoop nog wel dat ik dochter aan de borst ga krijgen maar mijn vraag gaat er over als dat nou niet lukt.

Wij willen straks (april/mei?) op vakantie, dus heeft dochter een paspoort nodig, wij wonen in het buitenland dus kunnen we dat allen bij het consultaat regelen. Dit is vanaf onze woonplaats schat ik ongeveer 2,5 uur met het openbaar vervoer. Dochter moet mee, dus thuislaten is geen optie. Maar hoe krijg ik haar fles onderweg warm? Ik neem normaal de flessenwarmer mee, maar die moet in het stopcontact, is er natuurlijk niet in de trein. Dus hoe zou ik dat kunnen oplossen (ik wil het liefst geen kv geven maar gewoon afgekolve bv). Misschien weet iemand een handig ding waarmee ik overal de bv kan opwarmen?
Geen idee, enige wat mij te binnen schiet is de melk in een thermoskan stoppen? Als het net afgelolfd is en dus nog niet verwarmd is geweest mag je het toch langer bewaren? Sommige baby's lusten het overigens ook koud/ lauw prima.

Succes
au bain marie

heet water in een thermosfles

een kannetje/maatbeker waar je het flesje in kan laten dobberen ....

en uitkijken natuurlijk met het hete water en de kleine
Na extra veel aanleggen en kolven is het me nog steeds niet gelukt om mijn productie te verhogen. In overleg met de lactatiekundige wil ik domperidon gaan gebruiken. Dit is een medicijn tegen misselijkheid waarvan melkproductie een bijwerking is (kan zijn). Heeft iemand hier ervaring mee?
ik kom weer even meekletsen

@germanwings: Je mag afgekolfde melk 10 uur bewaren en mijn zoon lust het ook afgekoeld. Zo deed ik het toen ik nog kolfde.

Het gaat lekker hier! Inmiddels bijna helemaal 100% live voedend. Het komt nog maar zelden voor dat ik in de verleiding kom om een flesje te geven. Krijg steeds meer vertrouwen in mijn eigen productie.

Ik heb ook de domperidon af weten te bouwen naar 1 per dag. Die laatste is voor mijn eigen gevoel, maar heb ik al een paar dagen ook niet genomen. Dan ga ik weer twijfelen en neem ik er weer eentje, maar volgens mij ga ik dat niet lang meer doen.
Zitah: ik gebruik Domperidon en werkt bij mij goed! Ik heb er verder geen bijwerkingen van, je kunt het gewoon proberen en dan weer afbouwen als de productie goed op gang is. Mij bevalt het goed!

GW: drinkt je dochter het ook afgekoeld? Ik neem het namelijk vaak gewoon in de fles mee en dan drinkt ze het gewoon zonder warm te maken. Mijn flesverwarmer kan trouwens ook in de auto (ik heb de goedkoopste van de prenatal, daar zit een stekker voor in de auto bij). Misschien kan je die tweedehands ergens op de kop tikken. Nieuw was ie 20e ofzo.

Ik zag ook ergens een soort thermoszakje die je door kneden warm kreeg. Ik zal even kijken of ik het nog kan vinden.

Gonien: hoe is het met de spruw?
GW: ik weet niet of ik er naar mag linken, maar die on the go bottlewarmer is bij de geboortewinkel. Kost ook 20 e. Geen idee of het ook wat is hoor, maar het klinkt wel handig!
Hi Zitah, crosspost!

Ikke dus, goede ervaring met domperidon. Ik had een couveuse kindje en was zelf ziek dus na vier weken had ik zo'n 150cc per dag. Met domperidon binnen 2 dagen verdubbeld en na twee maanden 500cc per dag kolven en over naar 100% live voeden en nu dus de domperidon afgebouwd. Ik slikte 4x10 per dag
Die on the go bottlewarmer lijkt me wel wat (iemand ervaring?), minder geklooi dan au bain marie. Maar ik zal ook eens gaan proberen of ze ook afgekoelde melk drinkt, dat zou natuurlijk ook wel handig zijn!

Stekker voor auto kan helaas niet omdat ik met het OV moet.
Oh en GW: ik heb een thermoszakje van Difr*ax waar precies een fles of twee A*vent bekertjes in passen. Daar blijft het misschien iets lekkerder warm in.
trouwens GW, 2,5 uur met het OV met zo'n kleintje.....Dapper hoor, dat doe ik je niet na!

Sophie alles goed?
GW misschien is de iiamo wat voor je

http://www.iiamo.com
Oja ik had ook een vraag: R gaat soms na tien minuten drinken ineens worstelen. Hij houdt daarbij lekker mijn tepel in zijn mond en gaat met zijn hoofd draaien en trekken. Boertje? Darmkrampjes? Als ik hem dan uiteindelijk loskoppel gaat hij huilen en happen naar een denkbeeldige tepel dus hij wil niet los, maar er zit wel iets dwars. Volgens mij. Iemand ervaring mee?

Oh en we hebben sindskort een co-sleeper! Hoef ik er 's nachts niet uit en hoeft R niet terug in zijn wiegje als hij lekker in slaap gevallen is na zijn buikje vol te hebben gedronken.
Fabindia: hier ok hoor! Alleen sophietje nog steeds niet ad borst ivm stomme spruw...maar kolf bijna alles nu weer... ontzettend goed dat je 100% live voedt! Niet onzeker zijn, je doet het super! Echt knap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven