Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Fabindia, wat goed zeg dat het nu zo goed loopt. Dat geeft mij ook vertrouwen!

Haai Soof! jij dus ook aan de domperidon. Super dat het bij jou ook zo goed helpt. Ik vlieg morgen gelijk naar de apotheek, wil er zsm mee beginnen. Wil echt nog niet stoppen of minderen met bv.
Fabindia de co sleeper vond ik even wennen maar na de eerste week gaf het zoooooo veeel rust !

ik hoop dat jij ook zo blij bent met de co sleeper !
Ik deed een gekolfd flesje weleens tussen mijn borsten om het warm te houden als we weggingen. Kolfde ik vlak ervoor en deed fles in décolleté. Ging prima.

Vandaag is ons kleine Loesje jarig! Ze heeft genoten van haar ontbijt aan de borst. Ik voed nu al een heel jaar, raar idee hoor.

Ik was van plan 6 maanden te voeden en daarna te zien, wist niet of ik langer vol zou houden met ook nog 4 dagen werken. Het mooiste cadeau is dat Loesje (tot nu toe) geen allergieeen heeft, terwijl ze toch erfelijk belast is.

Fijne dag allemaal!
quote:Apricot schreef op 24 februari 2010 @ 22:03:

Ik deed een gekolfd flesje weleens tussen mijn borsten om het warm te houden als we weggingen. Kolfde ik vlak ervoor en deed fles in décolleté. Ging prima.

Zie me toch nog niet helemaal zo in tram en trein zitten... en dan bij een huilende baby even in mijn decollete grijpen....

Maar verder wel een aantal goede suggesties, ik ga binnenkort eens kijken of ze het ook lauw/koud drinkt, dat zou toch wel de makkelijkste oplossing zijn.

Sophie, ik heb de ameda lactaline binnen, moet er nog wel even aan wennen.... maar hij is zo heerlijk klein ivm mijn huur apparaat!
Oh en gefeliciteerd lou!
Lou gefeliciteerd
Na een moeizame start geef ik nu sinds een ruime week volledige BV aan mijn dochter van 5 weken. Tot die tijd heb ik ft gekolfd en kv bijgegeven.

Mijn tepels waren na het kolven altijd wel even gevoelig, zeker onder een warme douchestraal.

Sinds mijn dochter volledig bij mij drinkt merkt ik dat (naast een betere productie) mijn toeschietreflex ook pijnlijker is geworden. Als de melk toeschiet voel ik een onprettig branderig gevoel in mijn tepels, dit ebt vervolgens weg als ze drinkt.

Mijn borsten voelen na de voeding gevoelig aan, in mijn linkerborst heb ik soms wat steken. Ook douchen doet pijn, de waterstraal kan ik niet op mijn tepels verdragen. Nu heb ik ook mastopathie dus ik vraag me af of dit kan samenhangen met de pijn? Ik heb namelijk in mijn liborst altijd 2 pijnlijke knobbels zitten hierdoor.

Of zou het spruw zijn? Vorige week is er door de huisarts even snel naar gekeken en die zag bij mijn dochter in ieder geval geen aanwijzingen voor spruw.

Er heeft een lk meegekeken bij het aanleggen, dit gaat nog niet helemaal perfect dus ik moet mijn dochters lipjes regelmatig zelf naar buiten krullen.

Wat zou het kunnen zijn? Iemand die dit herkent?
Net domperidon gehaald en de eerste ingenomen... ben benieuwd. Krijgen jullie het vergoedt? Best prijzig, 10 tabletten voor 3 euro 50. Ik moet er 3 nemen per dag.
Ja bowie, ik herken het. De lk heeft bij mij wel spruw geconstateerd en bij dochter ook. De wijkvpk had het eerst ook mis, soms is het niet heel duidelijk.

Of de pijn aan mijn tepels nou echt door spruw komt is nog niet duidelijk, ik slik flucanozol en het wordt er nog niet beter op helaas.

Zijn je tepels ook rood?

Ik kolf inmiddels alles want aanleggen gaat niet meer. Misschien kun je de lk nog eens raadplegen?

Mmm niet echt een oplossing voor je maar wel herkenbaar dus....heel erg rottig! Ook niet te lang mee rond blijven lopen hoor!

Oh ja een tepelhoedje zou kunnen helpen (bij mij overigens niet) maar doe dat in overleg met een lk

succes!
Zitah: heb je het op recept? Ik krijg het volgens mij gewoon vergoed...
Lou, gefeliciteerd! Een jaar al, wow. En geen allergieën. Daar doe je het (ook) voor toch? Jij ook een fijne dag!

GW, het valt bij mij niet zo op. Heb een flinke bos hout voor de duer, zoals m'n oma zegt! Maar goed, tips genoeg, dus er zit vast wel wat bruikbaars tussen. Goede reis!
quote:Zitah schreef op 25 februari 2010 @ 12:39:

Net domperidon gehaald en de eerste ingenomen... ben benieuwd. Krijgen jullie het vergoedt? Best prijzig, 10 tabletten voor 3 euro 50. Ik moet er 3 nemen per dag.via internet bestellen is veel goedkoper

http://www.domperidon.nl/

http://www.nationale-apotheek.nl/Shop/Domperidon.html
Sophy, ik ben zelf ook wel een beetje bang dat het spruw is. Helaas was ik niet zo tevreden over de lactatiekundige. Ze was vooral bezig met het invullen van haar formulier en vragen stellen over dingen die voor mij al duidelijk waren. Als ik haar tips vroeg over het aanleggen en houdingen ed. dan reageerde ze hier niet echt op. Bleef ook een kwartier langer zitten kletsen en veranderde toen de tijd op het formulier voor het weggaan nog even in 1.15 min ipv een uur! Ik twijfel nog of ik zal bellen om mijn beklag hier alsnog over te doen of dat ik het er bij laat en gewoon via bv.com een andere lactatiekundige ga opzoeken.
Bowie, ik zou een andere lk zoeken. Het is zo belangrijk dat je er een goed gevoel bij hebt!

Het klinkt inderdaad als spruw, en dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.

Hier ook spruw, en ook niet gezien door de huisarts (gelukkig herkende ik het, heb het bij mijn oudste ook gehad).

Ik heb bij eurolac Gentiaan Violet besteld, en dat lijkt erg goed te werken!

Ik ga dit 5 dagen gebruiken (hoeft maar 1x per dag!) en daarna preventief smeren met kokosvet.
maar kun je dat gebruiken als je niet zeker weet of het spruw is?

Ik bedoel, kan het kwaad?

Op bvforum.com heb ik deze vraag ook neergelegd en daar kwamen ze met Raynaud of vasospasme omdat ik ook blauwe tepels heb na het voeden.

Ik baal er echt van dat ik na zoveel moeite te hebben gedaan om weer volledig bv te kunnen geven, nu een fles moet geven omdat ik het nu niet trek om te voeden door de pijn.....

ik ga in ieder geval zo even bellen naar het spreekuur van de LK, kijken of haar collega me nog verder kan helpen
quote:Yamuna schreef op 25 februari 2010 @ 13:16:

[...]

via internet bestellen is veel goedkoper

http://www.domperidon.nl/

http://www.nationale-apotheek.nl/Shop/D ... n.htmlDank je Yam, wat een verschil zeg.
Idd bowie, nieuwe lk!! Hier ook gevraagd naar dat syndroom, topje van mijn tepel is ook blauw na het voeden/kolfen en gedeeltes van mijn tepelhof spierwit... Lk en huisarts zeiden dat dit ook door de spruw kan komen....

Morgen slik ik mijn laatste flucanozol en ik ben bang dat ik dan weer bij de huisarts zit volgende week...lk noemde dat een dermatoloog er miss naar moet kijken, maar daar denk ik nog maar even niet aan. Het rottige is dat kolven nu ook rottig begint te voelen en dat baart me wel zorgen, want wat moet ik dan?

Nou ja, geen paniek

hopelijk weet die andere lk raad!
Oh en logisch van je frustratie!! Zoveel moeite en dan dit! En die pijn is echt naar!
quote:gonien schreef op 18 februari 2010 @ 09:15:

GW, jij hebt een Bondolino!! Ik ben jaloerssss!! Ik was ervan overtuigd er eentje te gaan kopen, maar voor de zekerheid even gemaild met de verkoopster. Wat blijkt: ik pas 'm niet.

Hij is geschikt voor een buikomvang tot 105 cm, en die van mij is 115...(Te dik voor een fijne draagzak, wat voel ik me lullig!)

Ze schreef dat er een verlenger te koop is, maar die had ze niet op voorraad.

Anyway, denk jij dat hij echt te klein is? Was op zoek naar ervaringen met de Bondolino, maar kon ze niet vinden...

...Misschien mosterd, heb niet alles gelezen, maar is een beco- butterfly geen optie? Ik heb een buikomvang van normaal rond de 110 cm, nu iets mee want 20 weken zwanger en heb met de beco zelfs ruimte over!
Beco is geen optie want die is (uit mijn hoofd) geschikt tot 1.85cm. Vond ik zelf ook wel jammer want vind beco heel mooi.
Dames, ik heb heel dringend jullie hulp nodig!

Laat ik voorop stellen dat ik morgenvroeg direct naar de HA ga, maar misschien is er iets dat ik nu kan doen.

Probleem is nml dat ik sinds een week continu het gevoel heb van m'n stokje te gaan.

Ik geef nu 3 maanden BV en mijn lichaam is op!

Ik ben duizelig, koud, moe en nu al zo'n 15 kilo afgevallen.

In het begin leuk omdat ik vrij vlot m'n oude kleren weer aan kon, maar nu wordt het eng!

Zelf denk ik dat het aan het eten ligt, ik eet wel maar niet genoeg waarschijnlijk.

Wat kan ik vanavond nog eten waardoor ik me iets beter ga voelen?

En wat zou de HA kunnen doen?
Nu snel een kop bouillon drinken, huisarts kan evt. van die pakjes hoogcalorische drankjes voorschrijven. Maar beter is zelf beter opje voeding te letten.
Ha kan bloed laten prikken en verwijzen naar een diëtiste en uitsluiten dat er iets anders ad hand is dan een te mager dieet. Ter geruststelling: ik voel me ongeveer zoals jij beschrijft en bij mij was niets raars ad hand, behalve dat ik idd meer moet eten. En slapen vlak de vermoeidheid ook niet uit!

Maar goed, eerst uitsluiten dat er iets in je bloed niet goed is (laag ijzer, bloedarmoede etc). Voor vanavond: goed eten en vroeg op bed?
Dank jullie!

Bouillon heb ik!

Ga ik zo maar eens nemen, stom dat ik daar niet aan dacht.

Ook niet aan bloed prikken trouwens.

Vitamine pillen neem ik ook nog braaf.

Vind het zo griezelig wanneer ik m'n dochter op de arm heb.

Zo zie je maar weer, 2 weten er meer dan 1.

Toch ook wel grappig, m'n dochter is nou niet bepaald dun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven