Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 19 februari 2010 om 11:44
GW, heeft je lk je al geadviseerd over borstcompressie? Ik begrijp uit je posts dat je dochter nog moet leren krachtiger te drinken. Borstcompressie is simpel en daarmee maak je het voor haar gemakkelijker om melk binnen te krijgen. Helpt ook goed als ze in slaap valt tijdens het drinken. Ik zet hieronder een link met uitleg. Veel sterkte en bepaal je eigen grens! Een vriendin van me heeft haar zoontje van volledig fles (ivm heel zware bevalling voor kindje - apgarscore van 5) naar volledig borst gekregen en zij stelde voor zichzelf steeds een nieuwe grens: 'als het over 2 dagen/3 dagen/ een week ietsje beter gaat, ga ik door. Zo niet, dan heb ik er alles aan gedaan en stappen we over op fv'. Misschien kan zoiets jou ook helpen?
Link naar info over borstcompressie:
http://www.borstvoeding.c ... ezig/borstcompressie.html
Link naar info over borstcompressie:
http://www.borstvoeding.c ... ezig/borstcompressie.html
vrijdag 19 februari 2010 om 12:16
lou, ze heeft het niet over borstcompressie gehad, maar ik had altijd een heel goede tsr en melk stroomde er eigenlijk uit, dus weet niet of het veel toegevoegde waarde heeft. Merk alleen wel dat ik nu minder kolf dan voor die tijd (dus ook als ik haar niet aan de borst laat drinken). Dat verontrust me dan wel weer,
Heb wel voor mezelf zoiets van ik kijk het nog tot volgend weekend aan, dan heeft ze ook 6 wkn bv gehad en heb ik er wel vrede mee om er dan mee op te houden.
Heb wel voor mezelf zoiets van ik kijk het nog tot volgend weekend aan, dan heeft ze ook 6 wkn bv gehad en heb ik er wel vrede mee om er dan mee op te houden.
vrijdag 19 februari 2010 om 14:06
Dank jullie voor jullie reacties.
VFF, ik heb zelf altijd alleen maar bv gegeven. Toen ik na 3 maanden weer ging werken (fulltime!) ging ik dus ook kolven als een gek om het bij te houden wat mijn zoontje drinkte. Ik vond het ook erg zwaar, hoewel ik meestal ook makkelijk kolfde. Ik had wel het voordeel dat ik tussen de middag thuis kwam en dus dan wel live kon voeden, maar ik haalde het altijd maar net. Mijn produkie liep ook altijd terug aan het einde van de week en in het weekend kolfde ik dan extra om genoeg te hebben voor in de week.
Maar het is echt zwaar, zeker als je kleintje nog veel onrustige nachten heeft. Probeer inderdaad met je man af te wisselen, dat hij ´s nachts ook een flesje geeft. En relax, het is nog een paar maanden en dan mag hij al bijvoeding krijgen en dan wordt het makkelijker.
Neem de rust die je kan nemen, ik weet niet hoeveel je werkt, maar bijvoorbeeld op dagen dat je niet werkt of in het weekend, doe dan een dutje op de tijden dat je kleine ook op bedje ligt.
En vooral, geniet maar lekker van de momenten dat je samen bent.
Mocht het nou niet lukken dan kan je toch best wanneer het nodig is een flesje kv geven? Voel je daar vooral niet schuldig over.
VFF, ik heb zelf altijd alleen maar bv gegeven. Toen ik na 3 maanden weer ging werken (fulltime!) ging ik dus ook kolven als een gek om het bij te houden wat mijn zoontje drinkte. Ik vond het ook erg zwaar, hoewel ik meestal ook makkelijk kolfde. Ik had wel het voordeel dat ik tussen de middag thuis kwam en dus dan wel live kon voeden, maar ik haalde het altijd maar net. Mijn produkie liep ook altijd terug aan het einde van de week en in het weekend kolfde ik dan extra om genoeg te hebben voor in de week.
Maar het is echt zwaar, zeker als je kleintje nog veel onrustige nachten heeft. Probeer inderdaad met je man af te wisselen, dat hij ´s nachts ook een flesje geeft. En relax, het is nog een paar maanden en dan mag hij al bijvoeding krijgen en dan wordt het makkelijker.
Neem de rust die je kan nemen, ik weet niet hoeveel je werkt, maar bijvoorbeeld op dagen dat je niet werkt of in het weekend, doe dan een dutje op de tijden dat je kleine ook op bedje ligt.
En vooral, geniet maar lekker van de momenten dat je samen bent.
Mocht het nou niet lukken dan kan je toch best wanneer het nodig is een flesje kv geven? Voel je daar vooral niet schuldig over.
vrijdag 19 februari 2010 om 16:57
Lieve dames,
Ik ben via een keizersnede bevallen en daarom duurde het iets langer voordat de bv goed op gang was. Gelukkig drinkt zoon nu als een tierelier en de grammen vliegen eraan!! (zoon is nu ruim 2 weken oud)
Nu heb ik een vraag (sorry, ben echt een leek op bv-gebied):
Ik geef om de 3 uur (en 's nachts iets langer ertussen) en ik geef steeds 15 minuten per borst. Ik koppel 'm na 15 minuten dus echt af en bied hem de andere borst aan. Dit op advies van de kraamhulp om de bv goed op gang te laten komen. Moet ik hier nu mee doorgaan?
Of moet ik hem nu 1 borst uit laten drinken en daarna pas de andere borst aanbieden?
Alvast erg dank voor het antwoord.
Groetjes, Kessie (die zwaar ontevreden was over het lactatie-advies in een notabene academisch ziekenhuis, elke verpleegkundige zei iets anders)
Ik ben via een keizersnede bevallen en daarom duurde het iets langer voordat de bv goed op gang was. Gelukkig drinkt zoon nu als een tierelier en de grammen vliegen eraan!! (zoon is nu ruim 2 weken oud)
Nu heb ik een vraag (sorry, ben echt een leek op bv-gebied):
Ik geef om de 3 uur (en 's nachts iets langer ertussen) en ik geef steeds 15 minuten per borst. Ik koppel 'm na 15 minuten dus echt af en bied hem de andere borst aan. Dit op advies van de kraamhulp om de bv goed op gang te laten komen. Moet ik hier nu mee doorgaan?
Of moet ik hem nu 1 borst uit laten drinken en daarna pas de andere borst aanbieden?
Alvast erg dank voor het antwoord.
Groetjes, Kessie (die zwaar ontevreden was over het lactatie-advies in een notabene academisch ziekenhuis, elke verpleegkundige zei iets anders)
vrijdag 19 februari 2010 om 19:26
Kessie, allereerst gefeliciteerd met je kersverse zoon! Je kindje kan zelf prima aangeven hoe lang hij wil drinken. Afkoppelen, zoals je zelf zegt, is niet nodig. Is de ene borst leeg (echt leeg zal je borst nooit zijn, dat kan ook niet) of is hij voldaan, dan zal hij zelf loslaten. Dan bied je hem de andere borst aan. Ook daar laat je hem zo lang drinken als hij wil. Bij de volgende voeding begin je dan met die borst.
vrijdag 19 februari 2010 om 19:46
Gw, even snel, ben aan het eten....maar las dat je productie terugloopt qua kolven...dit heb ik inmiddels twee keer bij de hand gehad....de 1e keer heb ik het opgevangen door clusterkolven...een paar dagen geleden dipte ik weer (extreem) en vermoedde een aankomende menstruatie...vk raadde domperidon aan en daar ben ik mee begonnen, sinds vannacht is mijn productie weer aan het aantrekken...misschien ook iets voor jou? Moet er wel bijzeggen dat ik ook ongesteld ben geworden, dus ik kan niet zeggen war nu oorzaak is geweest....
Veel succes, hoop dat het aantrekt. Zelf heb ik
me er bij neergelegd dat ze een combi krijgt, en alle bv die ze binnenkrijgt is mooi meegenomen is mijn mantra....al hoop ik haar nog aan de borst te krijgen als de spruw ooit over gaat
Veel succes, hoop dat het aantrekt. Zelf heb ik
me er bij neergelegd dat ze een combi krijgt, en alle bv die ze binnenkrijgt is mooi meegenomen is mijn mantra....al hoop ik haar nog aan de borst te krijgen als de spruw ooit over gaat
vrijdag 19 februari 2010 om 19:50
Ah okay, dank voor je antwoord Apricot. Het klinkt logisch. Krijgt hij op deze manier dan ook 'de achtermelk' binnen?
Maar zou ik op deze manier niet langer bezig zijn met voeden? Nu zit ik op strak een half uur (hij is overigens wel voldaan en tevreden). En kan het dus ook zijn dat hij op deze manier bijvoorbeeld een voeding maar 1 borst drinkt (omdat hij dan voldaan is en de andere borst niet meer wil)?
Pfff best lastig borstvoeding
Gosj ja dat ziekenhuis. Ik zal je zeggen: ik was bijna gekapt.... Werd 'geholpen' door een tang van een verloskundige die totaal niet meedacht en half hysterisch was omdat zoon 7,5% was afgevallen. Kolven ging voor geen meter, maar moest de productie wel op gang brengen. Gelukkig kwam er daarna een verpleegkundige die "aanleggen, aanleggen, aanleggen" riep. En aangezien ik toch geen kant op kon door strikte bedrust bleek dit een gouden greep.
Jammer dat andere verpleegkundigen dan weer riepen dat ik het ritme zou verpesten, ga je toch weer twijfelen.
Anyway, het gaat nu erg goed
Zoon krijgt al bollere wangetjes!!!
Maar zou ik op deze manier niet langer bezig zijn met voeden? Nu zit ik op strak een half uur (hij is overigens wel voldaan en tevreden). En kan het dus ook zijn dat hij op deze manier bijvoorbeeld een voeding maar 1 borst drinkt (omdat hij dan voldaan is en de andere borst niet meer wil)?
Pfff best lastig borstvoeding
Gosj ja dat ziekenhuis. Ik zal je zeggen: ik was bijna gekapt.... Werd 'geholpen' door een tang van een verloskundige die totaal niet meedacht en half hysterisch was omdat zoon 7,5% was afgevallen. Kolven ging voor geen meter, maar moest de productie wel op gang brengen. Gelukkig kwam er daarna een verpleegkundige die "aanleggen, aanleggen, aanleggen" riep. En aangezien ik toch geen kant op kon door strikte bedrust bleek dit een gouden greep.
Jammer dat andere verpleegkundigen dan weer riepen dat ik het ritme zou verpesten, ga je toch weer twijfelen.
Anyway, het gaat nu erg goed
vrijdag 19 februari 2010 om 20:14
Lief dat je hier reageert sophie, ik ga ook maar eens kijken hoe dat clusterkolven precies gaat. Ik ben er gewoon nog niet aan toe om helemaal met het kolven te stoppen.
En hoeveel domperidon moet je dan nemen? En eenmalig of langere tijd?
En jij dus al ongesteld geworden, toch best snel na je bevalling?
En hoeveel domperidon moet je dan nemen? En eenmalig of langere tijd?
En jij dus al ongesteld geworden, toch best snel na je bevalling?
vrijdag 19 februari 2010 om 20:26
Ik wil jullie even bedanken voor jullie aanmoedigingen en bemoedigende woorden. Na nog één rampennacht werd duidelijk waarom zoon zo aan me vast geplakt zat. Twee tandjes tegelijk! Nu ze door zijn gaan het 's nachts veel beter. Ik kan hem na het voeden weer zonder problemen wegleggen en ik heb weer lol in het voeden 's nachts. Zo kan ik nog wele even door!
vrijdag 19 februari 2010 om 20:43
Kessie, op deze manier komt hij juist goed bij de achtermelk. Hij drinkt de borst immers helemaal leeg. Of je langer of korter met een voeding bezig zal zijn is niet te zeggen, maar dat hoeft ook niet. Je kraam heeft je blijkbaar geleerd dat je bv geven op de klok doet en dat is niet zo. Bv geven op verzoek is geven wanneer je kindje wil drinken en hoe lang hij wil. Laat het hem maar lekker regelen, joh. Dat kan ie prima.
GW, nog een filmpje over borstcompressie ter ondersteuning van het verhaal van Lou: http://www.drjacknewman.com/video-clips.asp (die ik bedoel heet "4 day old after tongue-tie with compressions"). Er is nog een beter filmpje maar dat kan ik niet vinden...
Heel begrijpelijk dat je er nu even doorheen zit. Het gaat ook allemaal zeker niet vanzelf bij jullie en da's niet leuk. Goed dat je voor jezelf wat tijd uit hebt getrokken om het aan te kijken, maar ook een grens trekt die voor jou goed voelt. Ik hoop wel voor je dat het beter zal gaan komende week en dat je ook nog een tijdje onbezorgd van de bv mag genieten.
VFF, een goede moeder ben je als je goed voor je kindje zorgt. Daar is bv een onderdeel van, maar ook goed voor jezelf zorgen hoort daarbij. Jij kunt het beste beoordelen hoe je dit invult en je hoeft je daarvoor niet te verdedigen, toch? (Mss heb ik het mis, hoor, maar dat haal ik een beetje uit je laatste alinea...)
Sophy, ik wil je even zeggen dat ik je een topwijf vind dat je zo doorbuffelt. Het komt je absoluut niet aanwaaien en je doet het toch allemaal maar mooi voor je meidje. Je bent een kei.
GW, nog een filmpje over borstcompressie ter ondersteuning van het verhaal van Lou: http://www.drjacknewman.com/video-clips.asp (die ik bedoel heet "4 day old after tongue-tie with compressions"). Er is nog een beter filmpje maar dat kan ik niet vinden...
Heel begrijpelijk dat je er nu even doorheen zit. Het gaat ook allemaal zeker niet vanzelf bij jullie en da's niet leuk. Goed dat je voor jezelf wat tijd uit hebt getrokken om het aan te kijken, maar ook een grens trekt die voor jou goed voelt. Ik hoop wel voor je dat het beter zal gaan komende week en dat je ook nog een tijdje onbezorgd van de bv mag genieten.
VFF, een goede moeder ben je als je goed voor je kindje zorgt. Daar is bv een onderdeel van, maar ook goed voor jezelf zorgen hoort daarbij. Jij kunt het beste beoordelen hoe je dit invult en je hoeft je daarvoor niet te verdedigen, toch? (Mss heb ik het mis, hoor, maar dat haal ik een beetje uit je laatste alinea...)
Sophy, ik wil je even zeggen dat ik je een topwijf vind dat je zo doorbuffelt. Het komt je absoluut niet aanwaaien en je doet het toch allemaal maar mooi voor je meidje. Je bent een kei.
vrijdag 19 februari 2010 om 20:49
vrijdag 19 februari 2010 om 20:58
vrijdag 19 februari 2010 om 21:01
zaterdag 20 februari 2010 om 10:49
Na vannacht iedere 2 uur gekolfd te hebben durf ik voorzichtig weer hoop te hebben dat mijn productie weer aan trekt.
Ik ben nu aan het overwegen een kolf te kopen, ik heb nu nog steeds een huurkolf, maar die vind ik te groot.
Welke kunnen jullie aanraden die ook voor ft kolfen geschikt is? (En liefst niet te duur)
Ik ben nu aan het overwegen een kolf te kopen, ik heb nu nog steeds een huurkolf, maar die vind ik te groot.
Welke kunnen jullie aanraden die ook voor ft kolfen geschikt is? (En liefst niet te duur)
zaterdag 20 februari 2010 om 11:05
GW, er staat in de openingspost een link naar tips voor fulltime kolven, wellicht vind je daar ook informatie over kolfapparaten.
Ik heb zelf de Medela Pump In Style Advanced, een dubbelzijdige electrische. Helaas niet goedkoop! Ik heb hier wel eens gelezen dat vrouwen heel tevreden zijn over de kolf/ kolven van Ameda. Dat is wat goedkoper. Ik zou proberen voor een dubbelzijdige electrische te gaan. Mocht dit echt niet haalbaar zijn financieel dan schijnt de Medela Swing ook erg goed te zijn, maar dan moet je dus altijd eerst de ene borst kolven en dan de andere, is ook minder goed voor de productie. En als je fulltime kolft is het extra belangrijk dat de borstschilden goed passen om problemen te voorkomen. Op de site van Medela vind je daar meer informatie over. Jouw lactatiekundige kan je waarschijnlijk ook adviseren en verkoopt wellicht ook kolfapparaten. Tweedehands moet je mee uitkijken. Bij de meeste kolfapparaten kan er melk in de motor komen en daardoor zou je besmet kunnen worden met bijvoorbeeld hepatitis en andere ziektes die via het bloed besmettelijk zijn. Dus tenzij je iemand heel goed kent en zeker weet dat diegene zoiets niet heeft, zou ik het afraden om een tweedehands kolf te kopen.
Ik heb zelf de Medela Pump In Style Advanced, een dubbelzijdige electrische. Helaas niet goedkoop! Ik heb hier wel eens gelezen dat vrouwen heel tevreden zijn over de kolf/ kolven van Ameda. Dat is wat goedkoper. Ik zou proberen voor een dubbelzijdige electrische te gaan. Mocht dit echt niet haalbaar zijn financieel dan schijnt de Medela Swing ook erg goed te zijn, maar dan moet je dus altijd eerst de ene borst kolven en dan de andere, is ook minder goed voor de productie. En als je fulltime kolft is het extra belangrijk dat de borstschilden goed passen om problemen te voorkomen. Op de site van Medela vind je daar meer informatie over. Jouw lactatiekundige kan je waarschijnlijk ook adviseren en verkoopt wellicht ook kolfapparaten. Tweedehands moet je mee uitkijken. Bij de meeste kolfapparaten kan er melk in de motor komen en daardoor zou je besmet kunnen worden met bijvoorbeeld hepatitis en andere ziektes die via het bloed besmettelijk zijn. Dus tenzij je iemand heel goed kent en zeker weet dat diegene zoiets niet heeft, zou ik het afraden om een tweedehands kolf te kopen.
zaterdag 20 februari 2010 om 11:15
zaterdag 20 februari 2010 om 11:39
Gw: ik heb de ameda lactaline. Mijn lk noemde die als beste alternatief voor de medela symphony die als beste voor ft kolven wordt gezien. Mijne kostte 139 euro. Hij is erg compact en je kan dubbelzijdig en enkelzijdig kolven. Hij kan ook op batterijen....
Las dat je productie al iets toeneemt! Fijn!
Apricot: ja debiel hè...rationeel begrijp je dat het niet zo is, maar toch...wel fijn om dan bevestiging te krijgen
Las dat je productie al iets toeneemt! Fijn!
Apricot: ja debiel hè...rationeel begrijp je dat het niet zo is, maar toch...wel fijn om dan bevestiging te krijgen
zaterdag 20 februari 2010 om 12:47
gw, hier was het inderdaad precies zo door voeden met tepelhoedje. En ook het 3 dubbele werk herken ik van mijn oudste. Maar echt: op een gegeven moment neemt de hoeveelheid uit het flesje af en drinkt je kindje ineens helemaal aan de borst. Geen garantie, maar vaak gaat het goed. Ik heb na het teruglopen van de productie wel de tepelhoedjes weggegooid. Volledig aan de borst zonder hulpmiddelen was mijn doel, dus toen ben ik ook maar zo gaan oefenen.