Werk & Studie alle pijlers

Loop vast op scriptie

24-02-2010 08:52 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Op het moment ben ik bezig met mijn scriptie: een theoretisch kader en daarnaast heb ik gekozen voor kwalitatief onderzoek (15 interviews). Punt is alleen dat het verschrikkelijk veel moeite kost om te interviewen personen te vinden. Het eerste streven van 20 is in overleg met mijn begeleider van school al teruggebracht naar 15, aangezien het een vrij specifieke groep is. Nu blijf ik steken op 11. Ik ben mijn volledige netwerk langsgegaan, maar het valt me ontzettend tegen. Ik heb nog wel wat dingen lopen, maar dat ligt nu even stil wegens geen reactie i.v.m. vakantie. Theoretisch kader moet ik aankunnen, maar kan me er op dit moment gewoon niet toe zetten. Vooral ook omdat mijn verdiepend onderzoek (de interviews) nu beinvloed worden door het moeizame 'werven' ervan. Als iemand minder geschikt is, grijp ik 'm toch aan.

Ben zo door de afgelopen vier jaar heen gewandeld, hobbels kon je niet eens hobbels noemen. En nu ben ik mijn motivatie zo verschikkelijk kwijt. Veel klasgenoten doen intern onderzoek binnen de organisatie en kennen dit probleem helemaal niet. Hoor vaak: tandjes nog even op elkaar. En dat denk ik ook, aangevuld met een schop onder mijn kont. Iemand tips om toch die motivatie nog ergens vandaan te plukken?
Ooooo kan me zo goed voorstellen hoe moeilijk dit voor je is! Hoeweli k je nog behoorlijk positief vind klinken hoor en ook niet denk dat er reden is om te wanhopen: je hebt al 11 interviews dus lijkt mij dat je in ieder geval wel verder kunt voorlopig.

Kun je via studiegenoten niet aan nog meer mensen komen om te interviewen? Organisaties bellen om het uit te leggen en vragen of ze nog iemand weten? Oproepje op het Viva forum.... Andere docenten van je opleiding?
Gewoon starten helpt al vaak. Een studie volgen en afronden is vaak ook "gewoon" een kwestie van doen. Je kunt het, anders had je de afgelopen vier jaar ook niet zo soepel behaald. Dus ga die interviews in elk geval al vast inplannen en houden. Dan heb je er in elk geval al 11 gedaan en ben je ook daarmee op drift.
Wat voor mensen moet je interviewen?
De 11 interviews zijn inmiddels bijna allemaal afgenomen, daarom slaat de stress een beetje toe.. Ook omdat ik niet het idee heb dat het nu al heel veel toevoegt. Maargoed, hoor ook van meerdere kanten dat het 'maar een scriptie is' en geen wetenschappelijk onderzoek hoeft te worden.

Mijn netwerk heb ik écht letterlijk uitgemolken. Studenten, docenten...kenden ze me niet, dan kennen ze me nu, haha. Maar vanmiddag wil ik weer fris en fruitig gaan googlelen..wie weet.
probeer via internet je doelgroep te bereiken. Had zelf ook een hele moeilijke groep om te interviewen en heb er door internet uiteindelijk 60 binnen gehaald.

Ga naar sites waar deze doelgroep actief is of kan zijn en plaats oproepen.

En bekijk het positief: dit is je eerste grote studie uitdaging, als je deze af hebt kan je zo verschrikkelijk trots op jezelf zijn.

Wat voor doelgroep heb je? Misschien kan ik je tips geven.
quote:Kelov schreef op 24 februari 2010 @ 09:00:

De 11 interviews zijn inmiddels bijna allemaal afgenomen, daarom slaat de stress een beetje toe.. Ook omdat ik niet het idee heb dat het nu al heel veel toevoegt. Maargoed, hoor ook van meerdere kanten dat het 'maar een scriptie is' en geen wetenschappelijk onderzoek hoeft te worden.

Mijn netwerk heb ik écht letterlijk uitgemolken. Studenten, docenten...kenden ze me niet, dan kennen ze me nu, haha. Maar vanmiddag wil ik weer fris en fruitig gaan googlelen..wie weet.Even algemeen i.v.m. herkenbaarheid: Lobbyisten, persvoorlichters en politieke partijen. Laten die het nu net iets te druk hebben met andere zaken...
Wat voor mensen moet je interviewen?
Hmm die hebben op het moment wel andere dingen aan hun hoofd ja...

Wil je ze per de face-to-face interviewen of kan het evt ook per email? Dan is de drempel natuurlijk wat lager.

In welke hoek lobbyisten/politici wil je interviewen? Over welk onderwerp?
Persvoorlichters is toch niet zo moeilijk? Bel gewoon een organisatie op, vraag naar de persvoorlichter en smeek of ze even tijd voor je hebben.

Zelfde voor lobbyisten...bel een paar actiegroepen op...
Voorwaarde vanuit de opleiding is een gesprek face-to-face. Vaak heeft iemand direct aan de telefoon even tijd, maar dat mag dus niet.

Hihi, dat smeken bij de persvoorlichter komt me bekend voor en heeft me er één opgeleverd. De rest 'belt zsm' terug. Als ik dat doe, omdat het een week duurt, zijn ze er niet/druk/nog niet naar gekeken. Als die 11 me gelukt zijn, zullen die 4 me ook wel lukken, maar wordt constant afgehouden.

Maar nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik het lastigst vindt om niet gewoon ergens je verhaal kwijt te kunnen. Klasgenoten reageren vooral over hoe goed het bij hen gaat, docenten zeggen 'tanden op elkaar'. Ik wil gewoon even zeuren!

Nu ga ik in ieder geval weer naar een interview, dus dat scheelt er alweer één!
Dan zit je op 12 toch? Nog drie te gaan!
kun je via websites als linked niet kijken wie je via via zou kunnen benaderen? (misschien zit in het netwerk van één van jouw vriende/collegae/studenten/familie wel iemand die heel geschikt is)

als ik je had kunnen helpen, had ik het zo gedaan...maar ben politiek niet zo actief

Kun je niet bij panden van politieke partijen langsgaan en vragen of iemand tijd voor je heeft?
Kun je op basis van de al afgelegde interviews een inschatting maken van de hoeveelheid tijd die een persoon hierin moet steken? Zijn de vragen voldoende uitdagend voor een persoon om te beantwoorden? Heb je geen mogelijkheden om een soort van mee te trekken met een verkiezingskaravaan (op de juiste plek zijn op de juiste tijd) om je respondenten te werven?

In je doelgroep lijken me toch voldoende jonge honden te zitten die juist wel hun bijdrage willen leveren aan je onderzoek de bekendheid/waardering van hun vak en ik hoop dat je die als je landelijk denkt (en reist) toch vindt.

Lukt het je om in deze enorm drukke tijd eerst je op het theoretische stuk van je werk te concentreren, en dan na 3 maart weer de interviews? Al gun je jezelf maar twee weken respijt van het zoeken, dan heb je in die tijd alweer voldoende energie voor een frisse start.

Uiteraard is een oproepje op dit forum (bij de oproepjes) gewoon slim. Het gaat nog maar om vier respondenten. Hou moed.
Zeur dan maar lekker een eind weg hoor, als dat je helpt!

[mag ik dan af en toe terugzeuren omdat ik mezelf bij elkaar moet rapen voor het grootste examen dat ik ooit gedaan heb, volgende week????]
quote:Kelov schreef op 24 februari 2010 @ 09:01:

[...]

Even algemeen i.v.m. herkenbaarheid: Lobbyisten, persvoorlichters en politieke partijen. Laten die het nu net iets te druk hebben met andere zaken...Als ik je kan helpen, met alle plezier. Ben een tijdje in die wereld actief geweest. B-keuze hoor, maar als je je 15 vol moet maken...
Mijn oma heeft hier in de politiek gezeten (van de gemeente) weet niet of dat wat is? Kan het haar altijd vragen
quote:Kelov schreef op 24 februari 2010 @ 09:01:

[...]

Even algemeen i.v.m. herkenbaarheid: Lobbyisten, persvoorlichters en politieke partijen. Laten die het nu net iets te druk hebben met andere zaken...

Hoi kelov,

Heb jij even mazzel. Ik ben lobbyist van beroep. Ken ook veel andere lobbyisten, dus kan je zo introduceren. Persvoorlichters kan ik je ook aan helpen. Dagje nieuwspoort hangen is ook erg handig voor je.

Ik wil wel even tijd voor je maken.
Wat je ook kan doen is vragen of je bij een bijeenkomst van de BVPA (Beroepsvereniging van Public Affairs) aanwezig mag zijn. Kan je daarna meteen interviews afnemen.
Hey Kelov, al weer gemotiveerd? Je TO begint zo bijna op een oproepje te lijken... Ik hoop dat het mooi uitwerkt voor je zo.
quote:Liselotte4 schreef op 24 februari 2010 @ 10:55:

[...]

Hoi kelov,

Heb jij even mazzel. Ik ben lobbyist van beroep. Ken ook veel andere lobbyisten, dus kan je zo introduceren. Persvoorlichters kan ik je ook aan helpen. Dagje nieuwspoort hangen is ook erg handig voor je.

Ik wil wel even tijd voor je maken.

Nou als dat zou kunnen.... Mijn onderzoek richt zich op maatschappelijke agendasetting (hoe een project van een ministerie bepaalde onderwerpen op de maatschappelijke agenda krijgt). Ikzelf vind dat ik daarvoor zeker een lobbyist moet interviewen, mijn opdrachtgever denkt daar anders over. Toch wil ik iemand met die expertise interviewen, dus als je tijd hebt zou dat fantastisch zijn!

Moet zeggen dat ik niet heel erg 'into' het forum ben qua contactmogelijkheden, dus weet alleen even niet hoe we elkaar kunnen contacten zonder gegevens hier neer te zetten?

Waar een frustratietopic af en toe wel niet goed voor is!
quote:Kabouter23 schreef op 24 februari 2010 @ 10:11:

Mijn oma heeft hier in de politiek gezeten (van de gemeente) weet niet of dat wat is? Kan het haar altijd vragen Dankje voor je aanbod! Ik heb al 2 mensen met werkervaring op dit gebied, dus eigenlijk ben ik al voorzien. Dan wordt het misschien te veel van het goede. Maar alsnog bedankt!
quote:Liselotte4 schreef op 24 februari 2010 @ 11:17:

Wat je ook kan doen is vragen of je bij een bijeenkomst van de BVPA (Beroepsvereniging van Public Affairs) aanwezig mag zijn. Kan je daarna meteen interviews afnemen.Hier wilde ik inderdaad ook contact mee zoeken, maar aangezien mijn opdrachtgever een andere kant op wilde, dit toch laten varen.
quote:rider schreef op 24 februari 2010 @ 09:38:

[...]

Als ik je kan helpen, met alle plezier. Ben een tijdje in die wereld actief geweest. B-keuze hoor, maar als je je 15 vol moet maken...Graag aangeboden hoor, ik vind het altijd fijn als een aanbod straal genegeerd wordt.
quote:Kelov schreef op 24 februari 2010 @ 12:06:

[...]

Hier wilde ik inderdaad ook contact mee zoeken, maar aangezien mijn opdrachtgever een andere kant op wilde, dit toch laten varen.Het is toch jóuw scriptie? En je hebt je doel- en probleemstelling toch allang af neem ik aan? Als jij dan vindt dat je in een bepaalde richting kunt/moet interviewen, moet je dat toch gewoon doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven