Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 03-03-2010 20:54
Reden: foto's weggehaald
% gewijzigd
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 16:43:

[...]

Bloembakken gewoon buiten?Nee, in mijn kas. Spinazie doet het bij mij buiten niet
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 16:42:

Mijn lijstje staat in het andere topic

Zeg, die Gaura Lindheimeri is erg mooi! Akelei heb ik hier ook, vind ik mooi. Heb al donkerpaarse, donkerpaars met roze, blauwe en van mijn moeder heb ik zaadjes voor een dubbele witte (erg mooi!).Ja, die vind ik prachtig! Wij hebben zo'n 8 planten naast elkaar staat en als dan straks de clematis erachter groeit, dan wordt het echt mooi! En ze blijven ook zo lang bloeien! Maar deze post hoort eigenlijk weer op het andere topic thuis bedenk ik me nu. Sorry @ all voor de off-topic
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 25-02-2010 16:51
Reden: deel van de post was weggevallen?
% gewijzigd
Oja kas, duh. Ghehe.

Wat een prachtige akelei!

Ik zal die witte dit jaar op de foto zetten, als je interesse hebt kunnen we misschien ruilen
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 16:54:

Oja kas, duh. Ghehe.

Ik zal die witte dit jaar op de foto zetten, als je interesse hebt kunnen we misschien ruilen

Ja, leuk!

quote:

3x radijs

4x bospeen

1x rode bieten

1x peterselie

1x dille

1x bladpeterselie

1x tuinkers

En dan nog;

1x zonnebloemen (roze/geel/rood)

1x oostindische kers

1x schermscheefbloem (wit/lila/donkerroze)

2x dahlia's

1x ridderspoor (wit/licht- en donkerroze/licht- en donkerpaars)

2x zomerbloeiers (gemengd) Mooi lijstje! Ga je de tuinkers al met je kinderen binnenshuis zaaien? En ik ben benieuwd naar de roze zonnebloem! Ik ben gek op zonnebloemen (maar dat zal niemand verbazen, toch?)
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 16:54:

Oja kas, duh. Ghehe.

Ik zal die witte dit jaar op de foto zetten, als je interesse hebt kunnen we misschien ruilen Ik kan de foto niet meer terugvinden, maar ik heb nog mooiere. Ik heb een hele mooie donkerpaarse met wit. Die vind ik het mooist. Op herhaling dan maar dit jaar
@ Helianthus, het wachten was ook niet makkelijk. En dat idee om toch even onder de grond te kijken had ik ook al, maar ik was bang dat er dan wat kapot zou gaan waardoor het helemaal niet meer op zou komen. Daarom ben ik nu ook heel blij dat er wat te zien is! En nu is het wachten tot de Medusa, ananaskers en Sweet Red Patio paprika die ik van jou heb boven komen. Ik kan ze de grond wel uit kijken! Haha.

(Verder off-topic: Die bloemen zijn ontzettend mooi! Komt goed uit, ik zoek nog wat voor de voortuin. Misschien dat ik ook wel wat van die bloemen ga zaaien. Ik wou ook graag Goudsbloem en Echinacea in de voortuin.)
Ja tuinkers kan makkelijk Ff bakje er voor opscharrelen.

Zonnebloem ben ik ook benieuwd naar! Vorig jaar had ik rode en gele, die waren goed gelukt

Verzamel jij daarvan zelf zaadjes? Ik heb nu de bloemen laten zitten vanwege het enorme vogelbezoek, maar wil eigenlijk van elk wel een paar zaadjes houden.
Misschien moeten we even verhuizen naar t andere topic
@ Bluesgirl: Wanneer heb je gezaaid? Houd er rekening mee dat de medusa er lang over kan doen (1-4weken) om te ontkiemen. De snackpaprika is een moeilijke ontkiemer (dus bij voorkeur niet bij die soorten gaan graven )

@ Sarah: Zonnebloemen vind ik ook bij de moestuin horen, hoor! Ja, ik laat iets van 5 grote zonnebloemen staan voor de vogeltjes. De rest droog ik en daarvan bewaar ik de zaden. Je bent nooit zeker van wat je het jaar erop krijgt, want door de bijen kan er kruisbestuiving plaatsvinden. Ik vind dat geen probleem, een zonnebloem is een zonnebloem. Ik koop wel eens in de drie jaar weer zaden in een zakje, want er zijn zoveel soorten!
Ik heb op het andere topic nog twee andere foto's geplaatst (akelei en gaura lindheimeri)
Bij de Lidl hebben ze goedkope kasjes in de aanbieding. Je kunt de folder online bekijken. De aanbieding is wel vanaf vandaag, dus als je geïnteresseerd bent, zul je snel moeten zijn. Hier gaan dat soort dingen echt megasnel!

Ze hebben trouwens ook snoei-attributen.
Bedankt voor de tip! Ik ga morgen een kasje halen Offeuh een koudbak, hoe heet het! Zo'n ding!

Die stond dan weer niet in mijn folder Maar dat is een koude bak. Heel erg handig!
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 03-03-2010 20:56
Reden: foto's weggehaald
% gewijzigd
En er is ook nog een speciaal tomatenkasje. Ook voor 49,95. Voor een plaatje: Ga naar de online folder van Lidl. Ik woon in regio ...
Ja die staat er ook in! En wat zet je daar dan allemaal in? En wat is handiger/beter in combi met een moestuin? De koude bak of de kas?
Want voor het overwinteren van bv tomatenplanten ofzo, daar hebben we wel plek voor in 2 schuren. Dus daarvoor zou ik hem niet aan willen schaffen....
Ik heb niet alles gelezen maar ken je dit al: makkelijkemoestuin.nl
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 20:09:

Ja die staat er ook in! En wat zet je daar dan allemaal in? En wat is handiger/beter in combi met een moestuin? De koude bak of de kas?

Hoe smaakten de pannenkoeken? En heb je ze feestelijk versierd?

Het is afhankelijk van wat je wil gaan kweken. Ik zou zo'n grote plastic kas alleen kopen voor pepers en paprika's. Het wordt er 's zomers als snel te warm voor tomatenplanten. Aan de andere kant... als het geen hele hete zomer wordt, dan staan tomatenplanten daar ook lekker beschut.

Verder is het er de rest van het jaar net zo warm/koud als de buitentemperatuur. Je kunt dus niet je seizoen verlengen.

Met een koude bak kun je wel het seizoen verlengen, want je kunt eerder zaaien en tot later in het seizoen blijven oogsten.
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 20:11:

Want voor het overwinteren van bv tomatenplanten ofzo, daar hebben we wel plek voor in 2 schuren. Dus daarvoor zou ik hem niet aan willen schaffen....Tomatenplanten zijn eenjarig . Zo'n plastic kas verwarmt wel sneller, maar koelt net zo snel af als de buitentemperatuur. Voor het overwinteren van planten is hij niet geschikt.
Ja Eendtje, favoriete site hier
Aha bedankt Heli voor je uitleg! Dan ga ik voor die koude bak.

Ghehe ow tomatenplanten zijn 1jarig? Ik leer nog!

En ja idd feestelijke pannekoeken Met muisjes voor de kids (getver )
quote:Sarah Scott schreef op 25 februari 2010 @ 20:26:

Aha bedankt Heli voor je uitleg! Dan ga ik voor die koude bak.

Goede keus, denk ik!

En dat het jullie maar allemaal goed gesmaakt mag hebben!
Wauw wat een tuin verli.

En wat een mooie planten die Gaura Lindheimeri en Akelei, die ga ik ook op mijn lijstje zetten!

Ik leer hier ook nog wat, wist ook niet dat tomaten 1 jarig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven