Jongensnamentopic!

28-09-2009 21:25 2768 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voilá een nieuw deel om jullie namen te spuien!

Het oude deel vinden jullie hier Jongensnamentopic
quote:Mevrouwdekees schreef op 27 februari 2010 @ 15:11:

... Misschien moet je zelf een naam uitkiezen ipv het aan een forum te vragen.

Maar dat had je natuurlijk zelf al bedacht
quote:Marahbloem schreef op 27 februari 2010 @ 15:11:

@Ann Liv, wij noemden dat dropdrankje altijd Sjep. Is Tilburgs.Mijn oma woonde in Oost-Brabant en vroeg altijd: wilde 'n sepke?
Ik zou gaan voor Simon, roepnaam Siem, zoals jala opperde.

Eli vind ik mooi als je het uitspreekt als ielaaj.

Ties of Sep zou ik niet doen, ik hoor ze op school al roepen "Ties---kattepies" of "Sep----houd je klep"

Jules is volgens mij redelijk populair
@ Schuim; multi-inzetbaar zo'n motto
Ik vind alleen de naam Jules leuk maar dan ook alleen uitgesproken als djoels (op zn Engels dus )
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Maak een lijstje van de twee of drie namen die je het mooiste vind en kies dan als je kindje er is.

Wij vonden onze kinderen direct een ... en de andere naam (of namen) vielen meteen af.

Ik vind Sep (Seppe) overigens het leukst.
Ik vind Eli ook mooi als je het op z'n Nederlands uitspreekt, doet me denken aan de Joodse schrijver Eli Wiesel.
Ik vind ze allemaal niet mooi en wel degelijk populair.
Zijn jullie joods? Vrijwel alle joodse vrienden die ik heb hadden deze namen op hun lijstjes staan.

De enige leuke naam vind ik Eli. Maar dat is dan ook mijn eigen reservenaam voor als er ooit nog een zoon uit de lucht komt vallen.

Alle andere namen zijn trouwens ook vreselijk populair volgens mij, ik hoor ze veel in mijn omgeving.
Am Yisrael Chai!
Ik vind alleen Ties en Siem leuk. Persoonlijk zou ik voor Ties gaan. Maar ik ben Twents Je kunt er ook een samenvoeging van maken: Tieme.
Sep vind ik trouwens lelijk in deze vorm geschreven. Zeb/ Seb vind ik dan veel mooier en klinkt in praktijk hetzelfde.
Am Yisrael Chai!
En Jules voor een meisje leuk inderdaad
quote:fashionvictim schreef op 27 februari 2010 @ 15:21:

Zijn jullie joods? Vrijwel alle joodse vrienden die ik heb hadden deze namen op hun lijstjes staan.

Ik zou dat lastig vinden bij het uitzoeken van een naam voor een kind: ik vind veel Joodse namen prachtig, maar heb verder geen banden met deze religie. Ik zou niet weten of ik het dan ok vind om toch zo'n naam te kiezen, omdat het een heftige lading kan hebben. Gelukkig ben ik nog láng niet aan deze keuze toe.
quote:Ann Liv schreef op 27 februari 2010 @ 15:24:

[...]

Ik zou dat lastig vinden bij het uitzoeken van een naam voor een kind: ik vind veel Joodse namen prachtig, maar heb verder geen banden met deze religie. Ik zou niet weten of ik het dan ok vind om toch zo'n naam te kiezen, omdat het een heftige lading kan hebben. Gelukkig ben ik nog láng niet aan deze keuze toe.

Waarom niet? Daar vroeg ik het verder niet om hoor, het viel me gewoon op dat het op Ties na allemaal joodse namen zijn.

Joodse namen zijn sowieso populair volgens mij, af en toe een beetje verwarrend omdat ik er vaak wel vanuit ga dat een Levi, Noah en Eli vast joods zijn.
Am Yisrael Chai!
Zeker Noah hoor ik erg veel tegenwoordig en dat zijn dan geen joodse jongetjes.
quote:Maeijken schreef op 27 februari 2010 @ 15:19:

Ik vind alleen de naam Jules leuk maar dan ook alleen uitgesproken als djoels (op zn Engels dus )Djoels, die vind ik ook leuk
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Nee, klopt, vandaar dat ik het soms een beetje verwarrend vind. Begin je enthousiast over iets joods-gerelateerds, krijg je zo'n "huh?" blik. Oeps, sorry, door de namen dacht ik dat jullie joods waren.
Am Yisrael Chai!
Logisch die verwarring. Ik heb hetzelfde met Bijbelse namen.
quote:fashionvictim schreef op 27 februari 2010 @ 15:27:

[...]

Waarom niet? Daar vroeg ik het verder niet om hoor, het viel me gewoon op dat het op Ties na allemaal joodse namen zijn.

Ik begreep uit jouw post ook niet dat je het daarom vroeg, maar het is iets waar ik zelf weleens over nadenk. Omdat je een kind met een naam een bepaalde identiteit geeft. Een naam is over het algemeen meer dan een klank en vooral namen met een religieuze betekenis (waar ik de volledige betekenis meestal niet van ken) zou ik mijn kind niet snel geven. Terwijl ik de klank vaak prachtig vind. En jouw lezing van de namen ('de ouders zullen wel Joodse roots hebben') vind ik begrijpelijk. En op de een of andere manier weet ik niet of ik zou vinden dat ik 'recht' zou hebben op een naam met zo'n lange geschiedenis die buiten de mijne staat. Maar ik denk wel vaker teveel over dingen na.
quote:Ann Liv schreef op 27 februari 2010 @ 15:33:

[...]

Ik begreep uit jouw post ook niet dat je het daarom vroeg, maar het is iets waar ik zelf weleens over nadenk. Omdat je een kind met een naam een bepaalde identiteit geeft. Een naam is over het algemeen meer dan een klank en vooral namen met een religieuze betekenis (waar ik de volledige betekenis meestal niet van ken) zou ik mijn kind niet snel geven. Terwijl ik de klank vaak prachtig vind. En jouw lezing van de namen ('de ouders zullen wel Joodse roots hebben') vind ik begrijpelijk. En op de een of andere manier weet ik niet of ik zou vinden dat ik 'recht' zou hebben op een naam met zo'n lange geschiedenis die buiten de mijne staat. Maar ik denk wel vaker teveel over dingen na.

Nee, nu je het zo zegt snap ik het eigenlijk wel en ben ik het er volgens mij ook wel mee eens. Ik heb namelijk best vaak een soort onbewuste irritatie als er inderdaad een Eli, Seb en Saartje voor mijn neus staan die dan niet-joods blijken te zijn. Grappig eigenlijk, ik denk dan toch vaak "jezus, geef die kinderen dan ook niet zo'n naam, mens" of iets in die geest.

Ik zou zelf om die reden bijvoorbeeld dan weer nooit een naam als Dirkje of Jip of ander oudhollandsch gebeuren geven.
Am Yisrael Chai!
Jules

Ties

Lou

Sep

Eli

Siem

Ik heb wat alternatieven voor je op een rijtje gezet:

Tymon

Lodewijck

Sem

Eliah

Siem vind ik heel stom.
quote:fashionvictim schreef op 27 februari 2010 @ 15:38:

[...]

Nee, nu je het zo zegt snap ik het eigenlijk wel en ben ik het er volgens mij ook wel mee eens. Ik heb namelijk best vaak een soort onbewuste irritatie als er inderdaad een Eli, Seb en Saartje voor mijn neus staan die dan niet-joods blijken te zijn. Grappig eigenlijk, ik denk dan toch vaak "jezus, geef die kinderen dan ook niet zo'n naam, mens" of iets in die geest.

Ik zou zelf om die reden bijvoorbeeld dan weer nooit een naam als Dirkje of Jip of ander oudhollandsch gebeuren geven.Ja hoor, zit ik weer opgescheept met Jan, Keesje en Marie.
Maar ik weet weer dat Aaf Brandt Corstius weer een heel gedoe om haar naam had, want haar man wilde juist weer niet dat het kind zo'n joodse naam had, en dat hoor ik juist weer vaker van joodse mensen. Was dan ook best verbaasd dat ze toch Benjamin hadden gekozen, want bij Benjamin Groenteman straalt het er inderdaad met neonletters vanaf dat het hier een "keurig Joodse jongen" betreft.
Am Yisrael Chai!
quote:Ann Liv schreef op 27 februari 2010 @ 15:42:

[...]

Ja hoor, zit ik weer opgescheept met Jan, Keesje en Marie. Hehehehe, die zijn anders aan een flinke populariteits-opmars bezig.
Am Yisrael Chai!
Boaz

(om er maar weer eens een oud testamentische naam aan toe te voegen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven