Dat maak ik zelf wel uit

28-02-2010 15:18 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen zin in muziekoefeningen. Kan, maar na drie weken vrijwel niets oefenen vind ik het niet gepast. Zeker niet nadat broertje, ook zonder zin, zijn muziekoefeningen wel deed.

'Dan ga je maar vijftien minuten op je tenen kluiven' maakt geen indruk. Meneer gaat zo dwars liggen dat het mijn humeur ernstig beinvloedt. Hij heeft uiteindelijk, met veel moeite, wel vijftien minuten niets gedaan.

Ik heb al een fors aantal niet uitvoerbare bedreigingen erop zitten. Geen tv en computer heeft weinig effect als we pas om acht uur weer thuis komen. Van les afhalen als die les morgen al is en dit de eerste aanvaring is over die les lijkt wel wat op overreageren.

Ik zit behoorlijk met de handen in het haar. Ben stikboos op het jong, ben al uit mijn eigen ritme, moet over drie kwartier gezellig op visite en heb geen idee hoe ik een jong moet bereiken dat zelf wel uitmaakt wat 'ie doet en wanneer. En ik maak me nu al druk over de weerslag op broertjes die dan denken dat zij dat ook wel eens willen proberen, dat zelf uitmaken.

Hoe krijg je een koppig jong aan een taak? En hoeveel recht heeft een jong op zelfbeschikking als je als moeder (samen met subsidierende gemeente) zorgt dat het jong op muziek kan?
Hoe oud is jong??
Jong?
Muziek maken moet toch leuk zijn?

Dat vindt jouw kind blijkbaar niet. Moet het dan perse?

Kan hij niet iets anders doen?
Voorop gesteld, mijn dochter is 1, die zegt dus nog niet zoveel terug. Maar wat mij opvalt is dit: Ik heb al een fors aantal niet uitvoerbare bedreigingen erop zitten. En dan denk ik, niet doen. Gewoon een uitvoerbare bedreiging geven en de consequentie geven als het niet gebeurt. Lijkt mij de allerslimste oplossing. (Maar waarschijnlijk niet de makkelijkste gezien dat wel een redelijke voorbereiding voor de 'bedreigingen' eist )

Trouwens, ik had ook een broertje dood aan oefenen. Maar werd daar wel redelijk los ingelaten. Mijn ouders informeerden wel maar ik kan mij niet herinneren echt aan het werk gezet te worden. En in het ergste geval, dan maar geen muziek instrument. Maar dan ook niet miepen voor een andere hobby. Dan maar een tijdje hobby loos.
De oplossing is makkelijk. Kind van muziekles afhalen.

Waarom moet een kind wat niet wil op muziekles?
Als hij het niet (meer) leuk vind lekker er af halen. Dwingen zal op die leeftijd (ik meen dat ie een puber is toch?) niks uithalen. Kan hij de hele dag lekker niks doen...
Perfectionisme is niet perfect...
Tja, hoe vindt hij het normaal, wel leuk?

Als hij er echt niets aan vindt zou ik het opgeven en een hobby zoeken die beter bij hem past. Vindt hij het over het algemeen wel leuk zou ik hem proberen uit te leggen dat het toch echt noodzakelijk is om te oefenen (maar dat zal je vast al wel gedaan hebben).

Muziekles is ook niks aan, had er vroeger een pesthekel aan en vertikte het ook iets iets uit te voeren. Kan nog steeds geen noot lezen.
Slaan. je weet toch dat een pak slaag de beste remedie is? Wel op zijn rug, anders zijn de blauwe plekken zichtbaar

Ik heb hier de regel: schermstraf. Alles met een scherm ( en geloof me,dat zijn nogal wat dingen, telefoon, ds, wii, laptop) is buiten bereik totdat ik zeg dat het goed genoeg geweest is.
Niets doen nu. Althans, even tot je zelf komen en rustig ademhalen. Laat hem vandaag maar even in zijn sop gaarkoken. Morgen voordat de les begint de leraar influisteren dat hij niet heeft geoefend en dan zal er vanzelf wel iets gebeuren. Of niet.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ipv. dingen verbieden omdat hij iets niet doet, belonen als hij iets wel doet. (bijv: je mag een half uur op de comp. als je een half uur oefend, of id.)
Waarom moet ie op muziek? Ik wilde vroeger als kind op orgelles (we hadden 'n orgel) maar al na 'n paar lessen vond ik er geen klap aan, maar mijn ouders hoopten dat ik toch ergens 'n muzikaal gen had gekregen en lieten me 'n paar jaar doormodderen. Ik snap best dat je de betaalde lessen eerst moet afmaken, maar als 'n kind aangeeft dat ie 'n verkeerde keus heeft gemaakt laat 't dan gewoon 'n andere hobby/sport kiezen. Misschien duurt 't een aantal sporten voor ie het gevonden heeft, maar dat maakt toch niet uit? Ikzelf ben bij paardrijden blijven plakken dat vond ik helemaal 't einde. En bij iets waar je zelf vreselijk enthousiast over bent vind je 't geen straf om te moeten trainen.
Hij is bijna elf.

Hij vindt het over het algemeen leuk, maar bijvoorbeeld tv kijken of computeren vindt hij leuker. Het is niet (meer) zo dat hij op verveelmomenten zijn instrument pakt.

Ik ben het er mee eens dat het leuk moet blijven. Hoewel. Er zit er dus nog een op muziekles, die het ook echt leuk vindt, maar niets meer aan zijn oefeningen doet als ik hem er niet van tijd tot tijd aan zet.

Dat geldt voor allebei eigenlijk. Maar dan wel dat ik dus twee instrumenten in huis heb waarvan ik voor een nog aan het afbetalen ben, geen kattenpis zo bij elkaar.

Schermstraf staat dus al, en ik zit nu al vooruit te piekeren over het huiswerk, dat onder diezelfde schermstraf valt. Het wordt er niet gezelliger op, zeg maar.

De telefoon staat inderdaad sinds zo net even achter slot en grendel. Kan 'ie maar eens even flink zijn best gaan doen om die terug te krijgen. TV en computerstraf zijn wat moeilijker uitvoerbaar omdat 'ie meekijkt met de kleintjes.
Misschien zeggen dat ie zijn kamer niet uit mag / de muziekkamer niet uit mag totdat hij 15 minuten heeft geoefend? Gewoon vol blijven houden wat je doet, consequent zijn. Volgens mij ben je al op de goede weg bezig.
Ik begin iets rustiger te worden.

Waarom dit soort stommiteiten altijd net voorvallen voordat ik iets leuks wil gaan doen met ze? Pffff.
Nou Ninjoo, als het kind zelf maandenlang heeft zitten zeuren om muziekles en er de eerste de beste keer dat ie even geen zin heeft al de brui aan geeft dan zou het kind in mijn belevingswereld gewoon even dikke pech hebben. Ik vind dat kinderen niet alleen maar moeten doen wat ze heel erg leuk vinden, dan komen ze nog bekocht de wereld in later...ik moet ook dingen doen die ik niet leuk vind .

Als het kind het echt langere tijd aangeeft niet meer leuk te vinden dan word het een ander verhaal.
Overigens is dat volgens mij best een normale leeftijd om die interesse te verliezen in een hobby of sport. Als je ze hier doorheen krijgt, leren ze hopelijk doorzettingsvermogen daarmee.
quote:Dat geldt voor allebei eigenlijk. Maar dan wel dat ik dus twee instrumenten in huis heb waarvan ik voor een nog aan het afbetalen ben, geen kattenpis zo bij elkaar.Verkoop die instrumenten en leen/huur het materiaal wat ze bij 'n volgende hobby nodig hebben totdat blijkt dat ze er écht heel enthousiast mee bezig gaan.
Mijn collega (groepsleidster geweest) zegt altijd: Als je een kind "dreigt" met een straf, moet je hem ook uitvoeren! Als je zegt tegen je zoon bijv. dat hij de hele week niet naar buiten mag en je hebt na 2 dagen al genoeg van zijn gezeur en laat hem dan toch naar buiten, helpt dat dus niet...

Dreigen met een straf heeft alleen maar zin als jij je er zelf ook aan houdt!
Je hoeft hem niet naar zijn muziekles te slepen oid? Hij heeft alleen de pest aan het oefenen?

Als hij niet oefent dan;

- staat hij voor gek bij zijn muziekonderwijzer(es)

-wordt hij er nooit erg goed in.

Eh.... nou en?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En wat gebeurt er als 'ie niet oefent? Wordt 'ie dan de les uitgestuurd?

Mijn broertje kreeg altijd op zijn kop van de muziekjuf als hij niet geoefend had, en dat hielp veel beter dan wat mijn ouders ook deden! Hij is 1 keer echt weggestuurd ("op deze manier heeft de les geen zin, denk er maar eens over na!"). Was goed voor zeker 2 maanden heel hard oefenen.
Volgens mij gaat het niet om de muziekles en het oefenen maar om het feit dat zoonlief denkt te kunnen bepalen wat en hoe en wanneer hij dingen doet die hij moet doen.

Strijdpuntje waar je nog zeker een jaar of 10 mee mag doen Mamzelle
quote:dangeensuus schreef op 28 februari 2010 @ 15:36:

Nou Ninjoo, als het kind zelf maandenlang heeft zitten zeuren om muziekles en er de eerste de beste keer dat ie even geen zin heeft al de brui aan geeft dan zou het kind in mijn belevingswereld gewoon even dikke pech hebben. Ik vind dat kinderen niet alleen maar moeten doen wat ze heel erg leuk vinden, dan komen ze nog bekocht de wereld in later...ik moet ook dingen doen die ik niet leuk vind .

Als het kind het echt langere tijd aangeeft niet meer leuk te vinden dan word het een ander verhaal.Ik moest ook altijd m'n kwartaal afmaken als ik ergens om gezeurd had en dat vond ik ook niet meer dan normaal. Maar je weet toch pas of je iets leuk vindt als je het ook daadwerkelijk kunt doen, dus je kunt wel 'n half jaar zeuren om op paardrijden te mogen bijv., maar als je eenmaal mag kan je er best geen klap aanvinden. Vind het dan onzin dat 'n kind langer dan z'n 10-rittenkaart moet doorgaan. Toch tegen de zin langer door laten gaan wekt alleen extra afkeer in de hand. Gewoon zeggen dat er pas kleding/materiaal gekocht wordt als ze na 'n jaar nog steeds laaiend enthousiast zijn over 'n bepaalde hobby of sport, dan kost het je niks extra's om ze verschillende dingen te laten uitproberen.
quote:dangeensuus schreef op 28 februari 2010 @ 15:41:

Volgens mij gaat het niet om de muziekles en het oefenen maar om het feit dat zoonlief denkt te kunnen bepalen wat en hoe en wanneer hij dingen doet die hij moet doen.

Strijdpuntje waar je nog zeker een jaar of 10 mee mag doen Mamzelle Je kan hem inderdaad behoeden voor de afgang door hem te dwingen om te oefenen, of je kan er voor kiezen om hem zelf op zijn bek te laten gaan te leren dealen met de consequenties.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 28 februari 2010 @ 15:42:

[...]

Ik moest ook altijd m'n kwartaal afmaken als ik ergens om gezeurd had en dat vond ik ook niet meer dan normaal. Maar je weet toch pas of je iets leuk vindt als je het ook daadwerkelijk kunt doen, dus je kunt wel 'n half jaar zeuren om op paardrijden te mogen bijv., maar als je eenmaal mag kan je er best geen klap aanvinden. Vind het dan onzin dat 'n kind langer dan z'n 10-rittenkaart moet doorgaan. Toch tegen de zin langer door laten gaan wekt alleen extra afkeer in de hand. Gewoon zeggen dat er pas kleding/materiaal gekocht wordt als ze na 'n jaar nog steeds laaiend enthousiast zijn over 'n bepaalde hobby of sport, dan kost het je niks extra's om ze verschillende dingen te laten uitproberen.Hier ben ik het helemaal mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven