Kind alleen bij ex-partner

01-03-2010 16:29 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb er al veel aan gehad.

Nu zit ik met een probleem dat ik graag aan jullie wil voorleggen...

Na een hele tijd van wantrouwen, ellende en gedoe kwam vandaag de klap. Er stond een deurwaarder aan de deur. Omdat ik altijd tegen mijn vriend had gezegd dat het over zou zijn als dat zou gebeuren, is het nu zover... Ik heb mijn vriend geprobeerd te helpen, veel voor hem gedaan en hem een tweede kans gegeven. Nu is het dus weer mis.

Eerlijk gezegd is het voor mij niet zo heel erg, omdat ik er al een tijd rekening mee hield dat het op zou houden. Ik vertrouwde hem niet en sloot mijzelf uit voorzorg al een beetje voor hem af.

Wij gaan dus uit elkaar. Nu hebben we ook een kindje van anderhalf. Ik vind het zo erg voor mijn kind!

Waar ik heel erg mee zit, is dat mijn kindje straks naar hem toe zal gaan, zonder dat ik daar bij ben. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik maak me zorgen, omdat hij nu ook al niet echt voor ons kindje zorgt. Hij is heel erg lief en speelt veel enzo, maar gezond eten geven of in bad doen, het komt gewoon niet in hem op!

Ik ben altijd degene die hier aan moet denken. Als hij een avond alleen is met de kleine dan eten ze patat o.i.d. We eten dus alleen maar gezond als ik thuis ben (gelukkig heel vaak).

Nu ben ik een beetje bang wat er dan gaat gebeuren als ons kind bijvoorbeeld een weekend bij hem is. Krijg ik dan een vitamineloos, ongewassen kind terug??! Hoe kan ik ervoor zorgen dat ons kindje ook bij hem in goede handen is?

Ik wil niet dat het contact tussen hen verbroken wordt, ons kindje is dol op papa.

Ik hoop dat jullie goede tips voor me hebben... Alvast bedankt!
De beste tip is: accepteer dat je zoontje bij zijn vader in goede handen is, ook al zorgt die niet zo voor hem als jij dat doet. Het beste voor je zoontje is als jij hem met plezier aan zijn vader meegeeft en zonder zorgen terug ontvangt.

Zolang zijn vader hem geen schade berokkent, mag hij jullie kind zo opvoeden en verzorgen als het hem goeddunkt. Net zoals jij dat ook mag.
Ga in therapie!
Waarom ben je bang als je kind bij zijn vader is? Hij was toch ook goed genoeg als verwekker, waarom dan nu niet meer als vader? Het is toch niet zo dat het kindje door hem geslagen of slecht behandeld word?
@dubiootje

bedankt voor je reactie, maar hoe weet je nou dat iemand goed voor je kind zorgt. Elke dag patat en nooit wassen vind ik persoonlijk niet echt 'goed verzorgen en opvoeden'.
En volgens mij heeft deze breuk niet zoveel te maken met zijn financiële situatie of heb ik het mis? Ik bedoel je hebt vandaag een deurwaarder aan de deur, hebt vandaag besloten om uit elkaar te gaan en je maakt je vandaag druk over het feit dat je kindje dus alleen bij zijn vader gaat zijn? Vind je niet dat je heel erg snel je plannen trekt?
quote:Sadheart schreef op 01 maart 2010 @ 16:41:

@dubiootje

bedankt voor je reactie, maar hoe weet je nou dat iemand goed voor je kind zorgt. Elke dag patat en nooit wassen vind ik persoonlijk niet echt 'goed verzorgen en opvoeden'.als jouw partner zo in elkaar steekt waarom heb je dan in godesnaam gedacht dat hij vader-materiaal was??
@ dangeensuus:

toen ons kind verwekt werd dacht ik nog dat ik met de liefste man van de wereld was. Ben pas vorig jaar achter een aantal dingen gekomen die hij verborgen had gehouden.
@ dangeensuus:

ik heb hem al een paar keer verteld dat dat de druppel zou zijn. Hij hield maar steeds vol dat dat nooit zou gebeuren.
Het heeft weinig zin je hier nu al druk over te gaan maken. Vaak zie je dat mannen weinig doen voor kinderen en hoe dat komt? Omdat veel moeders automatisch deze dingen regelen. Natuurlijk geldt dit niet per definitie voor iedereen.

Dus het lijkt me slimmer voor jezelf dit eerst te laten gebeuren zodat je ziet hoe vader zich gedraagt.

Je schrijft dat hij een lieve vader is en bezig met het kindje. Dan wel niet het zorgen zoals jij vindt dat het moet, maar spelen en aandacht schenken is net zo belangrijk. Wat dat betreft zit het wel goed bij hem.

En och, een weekend niet in bad of wat minder gezond eten kan weinig kwaad.

Daarbij komt dat als jullie gescheiden leven ieder zijn eigen manieren heeft van opvoeden. Daar zul je toch weinig aan kunnen veranderen.
Inhoudelijk gezien denk ik dat je pech hebt. Hij heeft net zo veel recht op zijn kind als jij dat hebt. Tenzij hij het kind mishandeld of verwaarloost en het lijkt me een belachelijke zaak om hard te maken op de dag dat jij besluit dat vanwege een deurwaarder je relatie over is. Je geeft hem bij voorbaat al geen eerlijke kans, en heel bot gezegd vind ik dat je je kind daarmee te kort doet.

Nogmaals, ik ken niet alle ins en outs maar zoals het verhaal er nu staat vind ik je veel te kort door de bocht.
@ rastafun:

Ja, daar heb je gelijk in, dank je wel :-)

Ik maak me gewoon zorgen, omdat ik ook even niet meer zie hoe het nu verder moet...
@dangeensuus:

nee, je kent inderdaad alle ins en outs niet. Zoals ik al eerder zei speelt er al langer van alles. Ik heb geprobeerd hem te helpen, maar het lijkt wel alsof hij zijn problemen niet op wil lossen. Moet hij zelf weten, maar ik heb geen zin om ons kind daar de dupe van te laten zijn.

Ik heb er echt van alles aan gedaan om hem een tweede (derde, vierde etc.) kans te geven, maar het werkt gewoon niet.
quote:Sadheart schreef op 01 maart 2010 @ 16:45:

@ rastafun:

Ja, daar heb je gelijk in, dank je wel :-)

Ik maak me gewoon zorgen, omdat ik ook even niet meer zie hoe het nu verder moet...

Pas op de plaats maken. Ik zou het eerst vertellen aan je partner dat het over is. Vervolgens ga je eerst belangrijke zaken regelen zoals onderdak ( is het huis van jou, van hem of van jullie) kinderopvang regelen indien nodig ( moet jij gaan werken of niet, wie zorgt er voor het kindje)

Hebben jullie een samenlevingscontract of niet, gezamelijke rekening of niet, en ga zo maar door. Bel desnoods een mediator om te bemiddelen tussen jullie zodat jullie allebei je aandacht kunnen richten op een goede verstandshouding.

De opmerkingen hij vreet hele dagen patat en wast zich nooit zijn opmerkingen uit boosheid neem ik aan, en daar is niemand bij geholpen op dit moment.
quote:dangeensuus schreef op 01 maart 2010 @ 16:48:

[...]

De opmerkingen hij vreet hele dagen patat en wast zich nooit zijn opmerkingen uit boosheid neem ik aan, en daar is niemand bij geholpen op dit moment.Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat hij ons kind van 18 maanden patat geeft en nooit wast. Dat vind ik wel erg.
Ow zo, ik dacht dat je op je partner doelde. Nou ja, dan nog staat mijn posting van hierboven. Pas op de plaats maken en dingen regelen, je hoeft je nog niet druk te maken over de bezoekregeling, en idd van patat en een keertje niet in bad gaat je kindje niet dood.
Is je kind al eens alleen bij papa geweest, sinds jullie uit elkaar zijn? Dat haal ik niet uit je posts.
Art, ze heeft het vandaag pas besloten dat ze bij hem weg wil.
Nee, want we moeten nog uit elkaar gaan.

Kijk, als ze hier thuis zijn, dan kan ik nog voor mijn kind zorgen. Waar ik me druk over maak, is als ik een paar dagen niet in beeld ben. Hoe weet ik dan dat mijn kind goed verzorgd wordt?

Hoe doen andere moeders dat?
Ik vind de postings van dangeensuus erg duidelijk en nuttig. Ik krijg het idee dat 'hij eet de hele dag patat en gaat niet in bad' ook niet is wat je écht dwars zit en waar je je echt zorgen over maakt.

Je bent niet verplicht om er meer over te vertellen, maar als je zinvolle tips wilt zónder steeds jezelf verder moeten te uitleggen (of verdedigen) zou dat handig kunnen zijn.

Verder: heel veel sterkte, want deze stap is natuurlijk niet niks!
Ik zal wel een hoop mensen over me heen krijgen maar ik zou mijn kind dus niet dagen meegeven.

Natuurlijk heeft een kind net zo veel recht op zijn vader als op zijn moeder, maar als je echt twijfelt aan zijn capaciteiten als verzorger zou ik hem daar niet dagen achterlaten.

Laat hem daar dan een paar dagen in de week slapen maar steeds een nachtje.

Voor het kind wel heel onrustig maar dat wordt het zowiezo aangezien ik aanneem dat één van beiden partijen nu geen huis heeft.

Zelf zou ik er in dit geval in het belang van het kind dan voorstander van zijn om om de beurt in het huis waar het kind woont te slapen zodat je niet met het kind hoeft te zeulen.

Ik ben het wel eens met Suus dat het erg raar is dat je er nu achter komt dat hij niet voor je kind kan zorgen.

Mijn man is ook niet een geboren verzorger.

Dus heeft hij vanaf dag één een dag per week ons kind alleen gehad. Ze is nu bijna vijf en hij vlecht zelfs haar haar.

(Vind ik normaal maar het wordt door mijn omgeving als heel bijzonder gezien)

Natuurlijk doet hij dingen minder goed anders dan ik maar dat zal overal zo zijn.

En mijn dochter wordt niet slechter van een rare combinatie kleren of een keer geen fruit.

Wij zijn niet uit elkaar maar ik weet echt wel zeker dat hij voor haar kan zorgen.

*Realiseert zich dat zij de eerste jaren een bitch was die hem alles heeft voorgekauwd tot hij er gek van werd*
@Kastanjez:

Dank je :-)

Nou ja, het gaat mij er vooral om dat mijn vriend steeds dingen voor mij verborgen houdt. Hij liegt over wat hij doet en waar hij geweest is. Ik vertrouw hem dus niet.

Daarom heb ik een soort van angst dat hij misschien niet altijd goed in staat zal zijn om voor ons kind te zorgen. Bijvoorbeeld als kind bij hem is en hij heeft geen geld, hoe gaat hij dan eten voor ons kind kopen? Zulke dingen, is dat duidelijker?
In het begin toen ex en ik uit elkaar gingen was ik ook bang dat papa het lang niet zo goed zou doen als ik het deed, en wat bleek?? Ik had het hartstikke fout!! Papa doet het mss niet zoals ik het doe, maar dat wil niet zeggen dat zijn manier niet de goede is.

Is het erg als je kindje het ontzettend leuk heeft gehad en samen met papa gezellig patatjes heeft gegeten? Hele volksstammen eten elke zaterdag patat, is toch gezellig als je zoontje (of dochter) dat dan samen met papa doet, eet jij daarna maar weer een paar dagen groente. Echt, hij zal heus zijn best wel doen, ook al is het niet op dezelfde manier als jij dat doet, heb er vertrouwen in!
Maar even afgezien van het feit dat Sadheart in de stress en paniek van het moment misschien te kort door de bocht redeneert: hoe werkt dat eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat als je echt met grote trammelant uit elkaar gaat, dat je dan ook niet wil dat je (a.s.) ex jullie kind(eren) nog ziet. Pak je dan je kind(eren) op en moet de ex maar zien dat hij via de rechter een omgangsregeling krijgt?
SH, sla je niet een paar stappen over?

Zou je niet eerst eens gaan bedenken hoe je hem gaat vertellen dat het uit is? Wat voor een praktische zaken er allemaal geregeld moeten worden? En hoe je het co-ouderschap wilt regelen?

Zodra je dát geregeld hebt, zou ik nog eens gaan nadenken over de verzorging van je kind. Maar zoals anderen hier al zeggen, als je kind blij en gelukkig terugkomt van papa, dan maakt het toch niet uit dat hij een keer patat eet? En zelfs een keer vier dagen niet gewassen worden, lijkt me in eerste instantie geen wereldramp.

[dit geschreven voor ik je laatste post gelezen had]
Een kind gaat niet dood en wordt ook niet ziek van niet in bad gaan. OK, dan is ie een beetje vies, dat haalt ie bij jou wel weer in.

Patat is niet zo gezond, maar van af en toe patat gaat hij ook niet dood. Dan moet jij m maar wat extra vitamientjes geven.

Pas als hij maandenlang telkens dagen achter elkaar patat krijgt bij je vriend wordt het een probleem. Maar dat moet je tegen die tijd maar aanpakken. Je kunt niet elk probleem op voorhand oplossen.

Richt je eerst maar eens op de dingen die nú spelen en nú opgelost moeten worden.

Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven