Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
maandag 1 maart 2010 om 09:52
Btw, ik heb nu zaadjes staan in potgrond, maar die grond lijkt te gaan schimmelen! Ik hou het niet té nat en laat het kasje vaak op een kiertje staan, ligt het dus aan de grond? Ik had eerst nog geen grond en haalde het toen gewoon uit de tuin en had het probleem toen niet.. Overigens zijn de eikenbladsla en de tomaatjes wel gewoon opgekomen al, nu is het wachten op de paprika en kappertjes, maar die hebben natuurlijk wel wat meer warmte nodig.
maandag 1 maart 2010 om 10:54
Leuk een moestuinentopic! Heb nog niet alles gelezen, ga ik van de week doen. Ik heb maar een tuintje van misschien 10 m2, maar doe vanalles in potten zaaien (en dus oogsten..). Misschien ook wel omdat ik bloemetjes halen niet heel boeiend vind. Heb nu de eerste kropsla in eierbakjes met grond gezaaid en twee 'overdatum' knoflookteentjes in de grond gestopt, daar komen al sprieten uit. Vorig jaar had ik nog bosuitjes, cherrytomaatjes, courgettes, aardappels (in twee grote potten, maar een keer van kunnen eten, gewoon voor de leuk) en prei. Eens kijken waar we dit jaar ruimte voor hebben...

maandag 1 maart 2010 om 13:08
maandag 1 maart 2010 om 15:50
Hier komt alles op nu, zo mooi om te zien! Alleen de meloen laat het nog even afweten, maar die heb ik ook wat later gezaaid... dus vooruit, die mag nog even.
Ik ben verder druk bezig om de balkons in te richten, ben hier pas komen wonen en dat is het enige waar ik nog niet echt mee bezig ben geweest.
Ik ben verder druk bezig om de balkons in te richten, ben hier pas komen wonen en dat is het enige waar ik nog niet echt mee bezig ben geweest.
maandag 1 maart 2010 om 15:57

maandag 1 maart 2010 om 17:00
Ik heb mijn eigen zaden allemaal vandaag even gechecked op houdbaarheid enzo (kwam nog wat tegen, houdbaar tot 2004 *ahum*). En ga vanavond andere kweekbak nog even klaarmaken met kalebassen, brem, gele akelei, basilicum, prikneus, tarwe en 2 onbekenden. Eens kijken wat er van komt. Heb vorig jaar best wel veel zaadjes in de tuin gegooid, kwam de lege zakjes tegen bij het opruimen net, maar er is weinig van opgekomen. Kijken of het met voorkweken beter gaat.
*niet echt moestuintopic-post bedenk ik me*
*niet echt moestuintopic-post bedenk ik me*
maandag 1 maart 2010 om 17:16
@ Playing the angel, ik heb ook schimmel in de bakjes. Op advies van Helianthus heb ik wat weggehaald met satéprikkers. Dat vond ik wel een handige manier om het weg te krijgen. Maar ook met schimmel is bij mij alles wel opgekomen.
@ Lotte, het is nog vroeg dus desnoods kun je nog een keer radijsjes zaaien.
Hier was het vandaag ook heerlijk weer. Heel veel zon gehad. Helaas ben ik een heel groot deel van de dag druk geweest met een logee (pup van schoonzus). Maar vanmiddag nog even naar de Welkoop geweest. De fruitboompjes zijn in de aanbieding. Ik heb die zelf niet gekocht, maar wel zonnebloemzaadjes, radijszaadjes, goudsbloemzaadjes, echinacea plant en een framboosplantje. Ook heb ik van mijn moeder de Groei en Bloei (tijdschrift) gekregen.
En eind van de middag nog even de lavendel bijgeknipt en begonnen aan het weghalen van dode bladeren van de aardbeien tot het begon te hagelen.
@ Lotte, het is nog vroeg dus desnoods kun je nog een keer radijsjes zaaien.
Hier was het vandaag ook heerlijk weer. Heel veel zon gehad. Helaas ben ik een heel groot deel van de dag druk geweest met een logee (pup van schoonzus). Maar vanmiddag nog even naar de Welkoop geweest. De fruitboompjes zijn in de aanbieding. Ik heb die zelf niet gekocht, maar wel zonnebloemzaadjes, radijszaadjes, goudsbloemzaadjes, echinacea plant en een framboosplantje. Ook heb ik van mijn moeder de Groei en Bloei (tijdschrift) gekregen.
En eind van de middag nog even de lavendel bijgeknipt en begonnen aan het weghalen van dode bladeren van de aardbeien tot het begon te hagelen.
maandag 1 maart 2010 om 18:11
quote:Sarah Scott schreef op 01 maart 2010 @ 17:00:
Ik heb mijn eigen zaden allemaal vandaag even gechecked op houdbaarheid enzo (kwam nog wat tegen, houdbaar tot 2004 *ahum*). En ga vanavond andere kweekbak nog even klaarmaken met kalebassen, brem, gele akelei, basilicum, prikneus, tarwe en 2 onbekenden. . Gewoon proberen! Ik heb ook wel eens sierkalebaszaden 5 jaar over de houdbaarheidsdatum gezaaid. Kwamen goed op. De (sier)kalebassen zijn pas aan de beurt in april, anders zit je volgende maand al met grote planten in huis.
Ik heb mijn eigen zaden allemaal vandaag even gechecked op houdbaarheid enzo (kwam nog wat tegen, houdbaar tot 2004 *ahum*). En ga vanavond andere kweekbak nog even klaarmaken met kalebassen, brem, gele akelei, basilicum, prikneus, tarwe en 2 onbekenden. . Gewoon proberen! Ik heb ook wel eens sierkalebaszaden 5 jaar over de houdbaarheidsdatum gezaaid. Kwamen goed op. De (sier)kalebassen zijn pas aan de beurt in april, anders zit je volgende maand al met grote planten in huis.
maandag 1 maart 2010 om 20:30
Excuses trouwens voor de troep. 's Winters is het de klusplek van mijn vriend (onder de overkapping, licht en warmte binnen handbereik). Nog even en dan is het weer mijn domein
De kat heeft er drie uur gelegen!
De plantjes zijn goed bijgetrokken van het verspenen. Als ik het niet vergeet, zal ik morgen een foto maken.
Btw: Bij de intratuin is de potgrond in de aanbieding voor ¤1,00. Wij gaan deze week flink wat halen. Er gaat hier altijd heel wat doorheen, doordat ik de tomaten, paprika's en enkele andere planten in pot teel. Grond is niet her te gebruiken, dus ik haal elk jaar nieuwe.
De kat heeft er drie uur gelegen!
De plantjes zijn goed bijgetrokken van het verspenen. Als ik het niet vergeet, zal ik morgen een foto maken.
Btw: Bij de intratuin is de potgrond in de aanbieding voor ¤1,00. Wij gaan deze week flink wat halen. Er gaat hier altijd heel wat doorheen, doordat ik de tomaten, paprika's en enkele andere planten in pot teel. Grond is niet her te gebruiken, dus ik haal elk jaar nieuwe.

maandag 1 maart 2010 om 20:33
Hmmm potgrond, ja moeten wij ook nog halen! En turf, en vermiculiet, voor in die bakken. Zal wel een duur 'grapje' worden. Van de week maar eens voor gaan zitten, hoeveel liter we van elk nodig hebben.
Intratuin is trouwens niet in de buurt helaas, maar bij Gamma enzo hebben ze ook wel regelmatig potgrond-aanbiedingen zo rond deze tijd.
Intratuin is trouwens niet in de buurt helaas, maar bij Gamma enzo hebben ze ook wel regelmatig potgrond-aanbiedingen zo rond deze tijd.
maandag 1 maart 2010 om 20:51
Vermiculiet wordt gebruikt om de grond luchtig en goed waterdoorlatend te zijn. Als je goede compost hebt, dan is vermiculiet m.i. niet nodig. Vermiculiet heeft ook de eigenschap om vocht op te nemen en langzaam weer af te geven. Zonder vermiculiet zou je dus wat vaker moeten bewateren.
Geen idee trouwens of vermiculiet duur is, maar aangezien je een flinke composthoop hebt, lijkt me dat ook een mogelijkheid voor je.
Geen idee trouwens of vermiculiet duur is, maar aangezien je een flinke composthoop hebt, lijkt me dat ook een mogelijkheid voor je.

maandag 1 maart 2010 om 21:21
Ik sproei als het te droog is (ook 's zomers steek ik mijn vinger in de grond ). Ik heb zanderige grond, waardoor de grond soms droog aanvoelt, maar als je een paar cm onder de bovenlaag zit, dan voel je dat de grond nog vochtig is.
Ik zie het ook aan de planten en de groenten als het niet goed gaat met ze. Ik vind het belangrijk dat de meeste planten zoveel mogelijk zelf zoeken naar water (bevordert de wortelgroei), maar sommige planten hebben meer water nodig of wortelen oppervlakkig. Courgette en komkommer krijgen 's zomers bij hoge temperaturen soms twee keer per dag water.
Ik zie het ook aan de planten en de groenten als het niet goed gaat met ze. Ik vind het belangrijk dat de meeste planten zoveel mogelijk zelf zoeken naar water (bevordert de wortelgroei), maar sommige planten hebben meer water nodig of wortelen oppervlakkig. Courgette en komkommer krijgen 's zomers bij hoge temperaturen soms twee keer per dag water.