Kat ineens heel ziek..wat te doen?

zondag 28 februari 2010 om 14:06
Is dit acuut? Mijn kat van bijna 14 huppelde vrijdag overdag nog vrolijk rond, maar 'savonds werd ze ineens lusteloos en wilde ze niet eten. Sinsdien eet en drinkt ze helemaal niets meer en ligt ze continu nogal lusteloos op een plek te slapen.Als ze een keer opstaat loopt ze wat wankel. Ze heeft erge traanogen en het ziet er af en toe uit alsof ze wat moeite heeft met slikken.
Poes is dus duidelijk ziek. Ik ga morgen sowieso langs de DA maar ik vraag me af hoe ernstig het is en of ik nog wel een dag kan wachten?
Ze is 14 jaar lang kerngezond en heel erg actief geweest, nog nooit iets gehad, vind het echt zo naar om haar zo te zien...
Poes is dus duidelijk ziek. Ik ga morgen sowieso langs de DA maar ik vraag me af hoe ernstig het is en of ik nog wel een dag kan wachten?
Ze is 14 jaar lang kerngezond en heel erg actief geweest, nog nooit iets gehad, vind het echt zo naar om haar zo te zien...
maandag 1 maart 2010 om 21:42

maandag 1 maart 2010 om 21:52
Lieve Dekenau, laat je wat van je horen, we zijn bezorgd om je arme kat!
Nog even over dat misselijk zijn: je poes is nu maagzuur aan het spugen, omdat het misselijk en er geen voedsel meer in de darmen zit. Hier wordt ze weer misselijk van en zo is het circeltje rond. Jij moet dit dus doorbreken door haar neus leeg te maken en haar te dwangvoeren.
Nog even over dat misselijk zijn: je poes is nu maagzuur aan het spugen, omdat het misselijk en er geen voedsel meer in de darmen zit. Hier wordt ze weer misselijk van en zo is het circeltje rond. Jij moet dit dus doorbreken door haar neus leeg te maken en haar te dwangvoeren.
maandag 1 maart 2010 om 22:09

maandag 1 maart 2010 om 22:14
@ Iris en petra: heel erg bedankt voor jullie medeleven en steun, doet me goed nu.
Ze lag net zo apatisch onder de bank dat ik even in een split second dacht dat ze dood was. Ik was even in totale paniek en heb flink wat tranen gelaten. Gelukkig was dit niet het geval, ze is gewoon nog steeds erg versuft. Ze is nu wel onder de bank vandaan gekomen en ligt weer in het zicht.
Haar neus heeft de DA vrijgemaakt, ze zou nu weer moeten kunnen ruiken.
Ik vraag me nu vooral af wat normaal gedrag is na een roesje, misschien is het wel normaal dat ze een tijdje versuft blijft ( ze zwalkt er ook nog van) en maak ik voor niks zorgen. Ik heb gewoon geen idee.
Vind wel dat de DA/assistent me wat meer info had kunnen geven, over het niet-eten reppen de steeds ook met geen woord, dat vind ik ook vreemd. Het voer wat ik nu heb is recovery van Royal Canin.
Ze lag net zo apatisch onder de bank dat ik even in een split second dacht dat ze dood was. Ik was even in totale paniek en heb flink wat tranen gelaten. Gelukkig was dit niet het geval, ze is gewoon nog steeds erg versuft. Ze is nu wel onder de bank vandaan gekomen en ligt weer in het zicht.
Haar neus heeft de DA vrijgemaakt, ze zou nu weer moeten kunnen ruiken.
Ik vraag me nu vooral af wat normaal gedrag is na een roesje, misschien is het wel normaal dat ze een tijdje versuft blijft ( ze zwalkt er ook nog van) en maak ik voor niks zorgen. Ik heb gewoon geen idee.
Vind wel dat de DA/assistent me wat meer info had kunnen geven, over het niet-eten reppen de steeds ook met geen woord, dat vind ik ook vreemd. Het voer wat ik nu heb is recovery van Royal Canin.
maandag 1 maart 2010 om 22:16
Kan je haar temp opmeten? Gewoon met een humane thermometer in de anus, voor de aardigheid kan je er wat vaseline oid op doen.
Als ze zo versuft is moet je haar nog geen eten geven, maar als ze wat wakkerder wordt vanavond zou ik haar zeker wel wat geven. Recovery is prima spul, probeer het eerst even op te warmen misschien dat ze het dan wel eet. En anders in het spuitje doen en dwangvoeren.
Als ze zo versuft is moet je haar nog geen eten geven, maar als ze wat wakkerder wordt vanavond zou ik haar zeker wel wat geven. Recovery is prima spul, probeer het eerst even op te warmen misschien dat ze het dan wel eet. En anders in het spuitje doen en dwangvoeren.

maandag 1 maart 2010 om 22:17
Dat ze nog een beetje suf is is wel normaal, ligt ook aan het soort narcose dat ze heeft gehad. Ze is natuurlijk al verzwakt daardoor komt het roesje ook harder aan. Maar ze moet wel binnen afzienbare tijd op gaan knappen. Als ze zo suf blijft, aan de bel trekken bij de da. Al is het om 1 uur in de nacht.

maandag 1 maart 2010 om 22:22
Toevallig zit ik een beetje met hetzelfde met mijn oude kat van 19 jaar. Heb ook vrijdag die recovery van Royal Canin meegekregen, maak het met niet teveel water aan. Dat had ik gedaan en het was een waterige zooi geworden wat poes niet lustte.
Leg een warme kruik bij haar (of een colefles met warm water en omwikkeld in een handdoek). Verder laat ik 's avonds de verwarming aanstaan.'
Wat mijn dierenarts vertelde was dat ik Otravin druppels voor baby's moest kopen en dat haar neusje in druppelen. Maar dat is volgens mij een simpele zoutoplossing die je kan namaken.
Het is inderdaad heel naar om je beestje zo ziek te zien.
Leg een warme kruik bij haar (of een colefles met warm water en omwikkeld in een handdoek). Verder laat ik 's avonds de verwarming aanstaan.'
Wat mijn dierenarts vertelde was dat ik Otravin druppels voor baby's moest kopen en dat haar neusje in druppelen. Maar dat is volgens mij een simpele zoutoplossing die je kan namaken.
Het is inderdaad heel naar om je beestje zo ziek te zien.
maandag 1 maart 2010 om 22:24
Hier de link;
http://www.kattenplaza.nl ... iewtopic.php?f=23&t=90337
Er staan nog een aantal topics over dit virus.
Geef je even een seintje als je de link hebt gelezen? Haal ik hem weer weg.
Je kan je trouwens ook aanmelden op het forum. Allemaal hele behulpzame mensen met jarenlang ervaring op allerlei vlakken.
http://www.kattenplaza.nl ... iewtopic.php?f=23&t=90337
Er staan nog een aantal topics over dit virus.
Geef je even een seintje als je de link hebt gelezen? Haal ik hem weer weg.
Je kan je trouwens ook aanmelden op het forum. Allemaal hele behulpzame mensen met jarenlang ervaring op allerlei vlakken.

maandag 1 maart 2010 om 22:29

maandag 1 maart 2010 om 22:32
Pffff.... DeKenau, wat een stress en zorgen over je lieve kat.
Ik leef erg mee en hoop op een goede afloop! Hou haar warm en hou haar goed in de gaten vannacht. En meteen de dierenarts bellen als je ziet/merkt dat het slechter gaat met haar.
Nogmaals sterkte!
Ook voor Earthshrine: veel sterkte met je kat
Ik leef erg mee en hoop op een goede afloop! Hou haar warm en hou haar goed in de gaten vannacht. En meteen de dierenarts bellen als je ziet/merkt dat het slechter gaat met haar.
Nogmaals sterkte!
Ook voor Earthshrine: veel sterkte met je kat
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.

maandag 1 maart 2010 om 22:33