Kat ineens heel ziek..wat te doen?

28-02-2010 14:06 466 berichten
Is dit acuut? Mijn kat van bijna 14 huppelde vrijdag overdag nog vrolijk rond, maar 'savonds werd ze ineens lusteloos en wilde ze niet eten. Sinsdien eet en drinkt ze helemaal niets meer en ligt ze continu nogal lusteloos op een plek te slapen.Als ze een keer opstaat loopt ze wat wankel. Ze heeft erge traanogen en het ziet er af en toe uit alsof ze wat moeite heeft met slikken.

Poes is dus duidelijk ziek. Ik ga morgen sowieso langs de DA maar ik vraag me af hoe ernstig het is en of ik nog wel een dag kan wachten?

Ze is 14 jaar lang kerngezond en heel erg actief geweest, nog nooit iets gehad, vind het echt zo naar om haar zo te zien...
Even bellen naar de spoedkliniek. Bellen kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet drinkt en misschien slikproblemen heeft, zou ik meteen de DA bellen.
Even overleggen inderdaad.
Niet morgen gaan.

Gewoon nu!!

Er is toch altijd een weekenddienst,ook bij dierenartsen.

Hou je ons op de hoogte??
Ik zou nu gaan...
Euh.....

Naar de dierenarts natuurlijk!!! Direct. Je kat is van jou afhankelijk. Verbaast me dat je gezien je post niet allang bent gegaan, maar goed.
Ze is al anderhalve dag ziek en jij hebt nog geen hulp ingeroepen?

NU DOEN!
Mijn omgeving adviseerde het om het even aan te zien, ze spint nog wel en reageert nog op me als ik haar roep. Vond het lastig om in te schatten of het mijn eigen paniek was of echt ernstig. Ga nu meteen bellen.
Poezen spinnen ook soms als ze pijn hebben...

Weet niet precies waarom maar misschien om te proberen te ontspannen ofzo? (zal eens googlen)

De oude poes van zus spinde nog terwijl ze dood lag te gaan.....
Bellen kan iig geen kwaad toch..

Sterkte!
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Spinnen doen katten inderdaad ook om zichzelf gerust te stellen. Dus ook als ze ziek zijn, of doodgaan. Dat zegt dus niet zo veel.

Maar een kat die al (meer dan) een dag niet eet of drinkt, dat is echt een signaal om mee naar een arts te gaan.
bellen, daar zijn ze voor! ook savonds of int weekend!

Beter 10 x onnodig bellen dan 1x te laat......
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 14:13:

Mijn omgeving adviseerde het om het even aan te zien, ze spint nog wel en reageert nog op me als ik haar roep. Vond het lastig om in te schatten of het mijn eigen paniek was of echt ernstig. Ga nu meteen bellen.

Bel maar gelijk, misschien valt het mee.

En mijn kat is spinnend in mijn armen gestorven, dus spinnen, zegt helemaal niks.

Sterkte!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Spoedkliniek bellen, goed de symptomen uitleggen en zij geven dan aan of je beter even langs kan komen of dat het kan wachten tot morgen.

Dus gewoon bellen, op zijn minst voor een advies.
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 14:13:

Ja, altijd op je eigen intuitie vertrouwen. Wie zomaar als "niet-DA" adviseert om het aan te kijken zou ik hoe dan ook wantrouwen. Door het scherm/telefoon kan een ander niet zien hoe ernstig het is. Niet drinken is hoe dan ook een slecht teken. Paar dagen niet drinken en eten en dan is het over.

En dat spinnen, toen mijn allereerste kat ziek werd, wist gelijk dat het fout zat, direct naar de DA gegaan. Bloed afgenomen en ik moest 10 dagen destijds wachten voor de uitslag, maar dacht meteen dat het kanker zou zijn. Dus die dagen erna vrij genomen omdat ik aanvoelde dat er niet veel dagen meer zouden komen. Maar wist je dat ze ook met pijn/ziek zijn kunnen spinnen. Dus dat zegt niets. Ik wist juist doordat ze anders spinde dat het goed fout zat. 2/3 dagen later is ze in mijn armen overleden. Ze heeft de uitslag van het bloedonderzoek niet eens overleefd.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Net gebeld, DA adviseerde om morgen langs te komen, hij zij vandaag niet veel te kunnen betekenen.. Hij wil morgen een bloedonderzoek doen. Ik moest even aan de oren van de kat voelen, het schijnt dat een kat die uitdroogt koude oren krijgt. Oren waren normale temperatuur.

Ik heb haar net voor de zoveelste keer het bakje water voorgezet, en dit keer heeft ze gelukkig wat gedronken.
Geef haar anders wat zachte brokken die je mengt met veel warm water. Dus een soort lauwe soep. Katten vinden eten op kamertemperatuur vaak fijn.
quote:delphicat schreef op 28 februari 2010 @ 14:30:

Geef haar anders wat zachte brokken die je mengt met veel warm water. Dus een soort lauwe soep. Katten vinden eten op kamertemperatuur vaak fijn.Ik vrees dat zelfs zoiets er niet ingaat. Ze loopt totaal niet warm voor eten..het drinken was helaas net ook maar een paar muizenslokjes.
Heb jee ven geprobeerd om te voelen aan haar vel wat Courage eerder opperde?

(omhoogtrekken en kijken hoe lang het duurt voor het weer terugveert...als het niet gelijk gebeurt heeft ze uitdrogingsverschijnselen)
Probeer haar ook wat eten te geven, want katten kunnen zo misselijk worden dat hun spijsvertering stil komt te liggen en dan kunnen ze soms niet meer eten, ook al willen ze het wel. En dan kunnen ze binnen een paar dagen dood gaan aan leververvetting. Dit is bijna met mijn kat gebeurd, dus ik ben er heel voorzichtig mee als katten niet meer eten.

Als ze niet wil eten, kun je haar ook dwangvoeren door wat blikvoer te pureren en met wat water te vermengen en dit in een injectiespuitje in de bek te gieten. Als je dit niet hebt kun je ook de bek en de poten volsmeren en dan likt ze het er hopelijk vanaf.
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 14:31:

[...]

Ik vrees dat zelfs zoiets er niet ingaat. Ze loopt totaal niet warm voor eten..het drinken was helaas net ook maar een paar muizenslokjes.

DeKenau, heb je een pipetje in huis?.

Om het uur even een pipetje lauw water inspuiten.

Zo hopla het keeltje in.

Dan blijft (wat er ook aan de hand mag zijn), het vochtgehalte van poes op peil.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Heb je al getemperatuurd?
Ik vind zelf eigenlijk de reactie van de dierenarts een beetje vreemd. Als ik jou was, zou ik een ander bellen, om te horen of die er hetzelfde over denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven