Gezondheid alle pijlers

Ineens een verhoogd bloeddruk?

03-03-2010 20:54 57 berichten
Hallo, wellicht dat er hier mensen zijn die wat ervaring hebben met een (hoge) bloeddruk en veranderingen hierin?

Eigenlijk heb ik altijd een mooie bloeddruk gehad, zo tussen de 110/50 en 120/60. Omdat ik de laatste 6 jaar 3 zwangerschappen achter de rug heb en bloeddonor ben is mijn bloeddruk behoorlijk regelmatig gecontroleerd en was dus altijd heel stabiel.

Nu was ik vanmorgen bij de bloedbank en de assistente bleef maar opnieuw mijn bloeddruk meten, omdat ze mijn onderdruk zo hoog vond (>100). Uiteindelijk heeft een collega ook nog links en rechts gemeten en die kwam ook op 150/100 uit. Best wel aan de hoge kant dus. Nou wil het toeval dat ik bij de keuring van een paar maanden daarvoor ook al rond de 95 zat qua onderdruk. Ik dacht toen nog dat het een momentopname was en heb er verder niet meer over na gedacht.

Tot vandaag dus, want het zit me toch niet lekker. Ze hebben aangeraden om volgende week nog een keer de bloeddruk te laten meten. Heeft iemand hier verstand van? Kan een bloeddruk (met name de onderdruk) ineens zo stijgen? En moet ik me hierover zorgen maken? In principe voel ik me gezond, wel een paar kleine dingetjes, maar dat zijn van die typisch vage klachtjes die iedereen weleens heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zou naar je huisarts gaan, die kan je beter helpen dan wij hier op het forum.
Ik ga volgende week ook even laten meten bij huisarts inderdaad (moet nog even moed verzamelen, want ik woon in buitenland en naar de huisarts gaan is hier nogal een exercitie waarbij 1 tot 2 uur wachten in een overvolle wachtkamer heel normaal is ).
Ik heb zelf zo'n bloeddrukmeter aangeschaft (ongeveer 40 euro van Braun) zodat ik het over 'n lange periode zelf kon meten. Was eigenlijk meer gewone nieuwsgierigheid, maar ik vind het wel grappig om bepaalde patronen te kunnen ontdekken. Normaal zit ik rond de 120/80, wat gezond is, maar ben ik ongesteld, dan kan het zomaar 140/90 zijn. Ben je misschien ongesteld op dit moment?
Kan zijn dat je je onbewust een beetje druk maakt.

Als je naar de huisarts gaat je bloeddruk 's morgens laten meten. En ga je niet druk maken als er een hele rij zit want dan stijgt je bloeddruk weer.....
Ik vind de verschillen wel groot, normaal 50 a 60 en nu 95/100. Dat is zowat een verdubbeling.

Is er iets veranderd in je voedingspatroon? Drink je veel zoethoutthee of sterrenmix? Is er hormonaal iets veranderd?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
nou ik vind dat je normaal juist een erg lage bloeddruk had. Een normale onderdruk is 80/90 en bovendruk rond de 120
bloeddruk wordt 3 keer gemeten

blijft het hoog ga je bloed prikken

rook je?

ben je te dik?

zit hart en vaat ziekten in de fam?
Het vervelende van een hoge bloeddruk is dat je het niet voelt ( alleen als deze extreem hoog is)

Maar op de lange duur is het natuurlijk erg schadelijk.

Ik heb zelf ook een hoge bloeddruk zonder een direct aanwijsbare reden.

Mijn moeder ook, bij ons zit het in de familie.

Ik zelf zit zo rond de 140/100
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:anky schreef op 03 maart 2010 @ 20:54:

In principe voel ik me gezond, wel een paar kleine dingetjes, maar dat zijn van die typisch vage klachtjes die iedereen weleens heeft.

Dénk je dat, of wéét je dat?

Ik heb bij de 1e zwangerschap een (te) hoge bloeddruk gehad en dat was echt niet fijn....gelukkig sinds de bevalling nergens meer last van gehad. Als ik jou was, toch ff die huisarts maar....

(Maareeeh; jij werkt toch in NL? Dan ben je toch ook in NL zorgverzekerd? Kan je dus kiezen of je in NL of DL gaat he...)
Een onderdruk voor een jonge vrouw zal rond de 70-80 zijn gemiddeld; 90 aan de hoge kant en boven de 100 is echt verhoogd. Ik zou langs de huisarts gaan, misschien krijg je tzt een 24-uurs meting dat zegt al wat meer, want de bloeddruk kan inderdaad fluctueren. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor verhoogde bloeddruk. Op korte termijn niet erg schadelijk maar voor langere termijn niet goed en moet dus nader onderzocht worden. Succes
Als je wilt spreken van een hoge bloeddruk... zou je eigenlijk eens met je huisarts moeten overleggen of je een 24 uurs meting kan krijgen. Je bloeddruk moet namelijk in rust gemeten worden en tijdens inspanning (gedurende je dagelijkse verrichtingen).

Dan pas kun je echt zien hoe je schommelt. Het kan nu net zo goed elke keer een toevalstreffer zijn. Maar imo wel voldoende aanleiding om het je huisarts eens voor te leggen.
Bedankt voor de reacties!

Ik rook en drink niet, ben momenteel wel iets te zwaar, ik zit net op de grens van een gezond BMI, ben de laatste maanden behoorlijk aangekomen, helaas ondanks goed letten op eten (ik moest gezond eten omdat mijn Hb-gehalte veel te laag was).

Zout eet ik volgens mij erg weinig, af en toe eet ik wel dropjes, maar ook niet overmatig naar mijn idee. Ik heb ook niet het idee dat ik gespannen was tijdens de metingen.

Het gekke vind ik dus de plotselinge verhoging, na zoveel jaren waarin ik blindelings kon voorspellen dat mijn bloeddruk op 120/60 uitkwam. Ik had ook altijd begrepen dat met name de onderdruk meestal redelijk constant is. Zo'n 24 uurs-meting is misschien ook wel een goed idee.

Sarah, ik mag in principe ook naar NL arts, maar de meeste huisartsen staan niet te popelen om mij te ontvangen. Duitse arts is dus eenvoudiger, maar helaas niet handig als je haast hebt .
En die vage klachten zijn dus:

- tintelingen in handen en voeten

- dikke enkels/voeten (mijn schoenen zitten niet meer lekker)

- 's nachts heel veel moeten plassen (4-5 keer)

- moeheid

Enfin, dingen die iedereen weleens heeft en de moeheid is ook wel normaal met jonge kinderen, werk en veel randactiviteiten.
Toch maar even bij de dokter langs gaan als ik die vage klachten lees...
Eens met Faye....ik vind het niet zo goed klinken.

Hou je vocht vast? (veel plassen - dikke enkels en voeten - aangekomen)
Je bent niet toevallig van medicijn gewisseld, of met medicijnen begonnen?
Laat je urine eens op eiwitten controleren en algeheel bloedonderzoek.
(kreatinine, calcium-fosfor-ureum)

Klinkt allemaal richting vocht vasthouden (ook die tintelingen) en je kunt bij eventuele nierproblemen er maar beter vroeg bij zijn. Misschien zou je eens zo'n zelf-test van de nierstichting aan kunnen vragen. Volgens mij zit er een staafje in om eiwitten in de urine aan te tonen.
Naar de huisarts, ook al is dat een excercitie. Die tintelingen/dikke voeten en 's nachts veel plassen klinken wel als bloeddrukgerelateerde klachten.
niet alleen bloeddruk gerelateerde klachten. Zoek voor de aardigheid eens met google naar hartfalen!!!

Ik wil je niks aanpraten, maar hiermee moet je niet wachten!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Even een update: ben vanmorgen naar de huisarts geweest en na een half uur liggen op de onderzoeksbank was mijn bloeddruk 150/100 en dus nog steeds aan de hoge kant. Arts vond deze plotselinge verhoging ook vreemd en niet geheel en al aan stress toe te wijzen (ik dacht zelf een beetje in die richting, alhoewel ik mezelf niet heel erg gestresst vind momenteel).

Ik moet nu dinsdag terugkomen voor bloedprikken en krijg dan ook gelijk een apparaat mee voor een 24 uursmeting. Dan woensdag terugkomen om resultaten van bloedonderzoek te bespreken. Ze gaan in ieder geval testen op nierproblemen, gezien het vele plassen 's nachts en dikke voeten (alhoewel dat gelukkig wel meeviel volgens de arts). Ik houd jullie op de hoogte. Ben wel blij dat er even goed naar gekeken wordt.
Goed dat er naar gekeken wordt, hou ons op de hoogte! Succes...
Fijn Anky, dat je even goed gechecked wordt! Hopelijk valt het allemaal mee
Anky, goed dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je op nierproblemen wordt getest. Een gevolg van nierproblemen kan zijn eiwitverlies, en dan verlies je ook antistoffen. Dat kan verklaren waarom je vatbaar voor veel infecties bent. Restless legs kunnen dacht ik ook bij nierproblemen horen. Misschien niet verkeerd om die problemen nog eens allemaal op een rijtje te zetten, nu dit er ook weer bij komt? Hoe is het nu eigenlijk met je Hb, is dat weer normaal? Ik zou als dat nodig is wel aandringen op verder onderzoek, en hopelijk kun je ons hier dan snel komen melden dat het allemaal reuze meeviel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven