Gezondheid alle pijlers

wie is er ooit opgeroepen beenmerg en/of bloedplaatjesdonor?

04-03-2010 21:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al langere tijd bloeddonor en heb me ook opgegeven om bloedplaatjes en beenmerg/bloedstamcellen te doneren. De kans dat je opgeroepen wordt is erg klein, maar is het bij jullie weleens gebeurd dat je daadwerkelijk opgeroepen werd?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Nope, ik sta ook al jaren ingeschreven...
Nee ook nog nooit opgeroepen
Ik mag alleen plasma geven. Beenmerg lijkt me best heftig. Dan krijg je dus een beenmergpunctie?
ik ben ooit wel eens voor een vooronderzoek opgeroepen en ik was ook de beste kandidaat, maar het is uiteindelijk niet doorgegaan of doordat de ontvanger beter werd of doordat hij of zij was overleden. Dat wordt je dan weer niet verteld
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb me pffff heel verschrikkelijk lang geleden opgegeven. Wat zal het zijn, 15 jaar ofzo? Toen ik me net had opgegeven voor beenmergdonor werd ik ongeveer 2 maanden later al gebeld door de directeur van de plaatstelijke bloedbank, 's avonds. Of ik nog steeds wilde. Eh ja tuurlijk. Ik heb toen bloed moeten geven voor een nog specifiekere test/matching met de ontvanger. Ik ben het toen niet geworden. Iemand anders was een betere match.

En daarna? Nooit meer wat van gehoord.
Nee, ik ben ook nog nooit opgeroepen. Maar ik ken wel iemand die iemand kent die is opgeroepen. Telt dat ook?
Beenmerg nooit opgeroepen, bloedplaatjes wel kortgeleden. Ik sta nu ingeschreven als vaste bloedplaatjesdonor, omdat ze een tekort hadden en ga dan om de 6 weken geven (net zoals de plasmadonoren).
Ik ben onlangs opgeroepen voor beenmerg. Heb de eerste test gehad en ben nu gevraagd voor het vervolg onderzoek.

Bloedplaatjes heb ik al een aantal keer gegeven. Ik word gebeld als ze bloedplaatjes van mijn bloedtype nodig hebben. Je doneert als er een patient is die ze heel snel nodig heeft. Moet dan diezelfde dag (liefst binnen 2 uur) naar de bloedbank om ze te doneren. Niet elke bloedbank heeft zo'n stoel (gelukkig die in mijn woonplaats wel) dus soms moet je er voor reizen. Het geven van bloedplaatjes kost overigens wel wat tijd. Je bent er al snel 2 uur mee kwijt.
Ben plasmadonor (ik geef 1 x per 4 weken) en bloedplaatjesdonor sinds een jaar. Voor dat laatste ben ik nog nooit opgeroepen. Toen ik indertijd vroeg hoe vaak je dan wordt opgeroepen werd mij verteld dat ze dat niet kunnen zeggen, dat is volkomen afhankelijk van je bloedtypering. Als er iemand in het ziekenhuis ligt met dezelfde bloedtypering als jij kan het maar zo zijn dat je opeens drie keer in één week moet komen.
Lijkt me buiten pijnlijk (beenberg) ook nog 'ns niet handig als je er vrije dagen voor zou moeten nemen.

Ik zou zoiets alleen doneren als 'n dierbare van mij het nodig heeft en ik blijk te matchen.
quote:elninjoo schreef op 05 maart 2010 @ 07:32:

Lijkt me buiten pijnlijk (beenberg) ook nog 'ns niet handig als je er vrije dagen voor zou moeten nemen.

Ik zou zoiets alleen doneren als 'n dierbare van mij het nodig heeft en ik blijk te matchen.

Is beenmerg niet levensreddend?

Dan is voor mij de relativatie tussen dag vrijnemen (of krijgen) of iemand die het hard nodig hebt helpen toch heel makkelijk gemaakt.

Ik ga mij ook opgeven als bloeddonor, dat is voor mij iets onder de categorie nog steeds doen en er maar niet van komen. Nu is het dus eindelijk van gekomen.

Dat je je ook op kon geven voor beenmerg wist ik niet eens, dus daar zal ik mij eerst goed over laten informeren.
als je daadwerkelijk beenmerg af gaat staan, ben je wel wat meer kwijt dan een dag hoor.
Als je beenmerg matched met een patient, dat weet je na een aantal onderzoeken, en jij besluit je beenmerg af te staan (nadat je gesprekken hebt gehad met een vertrouwenspersoon en écht goed bent voorgelicht) dan pas mag je je beenmerg af staan. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Beenmerg af staan blijft een medische ingreep die op 2 manieren kan.

Je bent er een aantal dagen 'ziek' van en alle kosten worden vergoed. Je zult je dus ziek moeten melden op je werk maar ook die kosten worden vergoed door eurodonor. Het kost jou en je werkgever geen geld. Het kost alleen tijd en een paar vervelende dagen.
Het is mij nog niet gebeurd, maar ik heb me ook nog niet zo lang geleden aangemeld. Ik ken ook helemaal niemand die ooit is opgeroepen. Niemand in mijn omgeving of zelfs geen verre kennis.....
quote:elninjoo schreef op 05 maart 2010 @ 07:32:

Het kan op twee manieren en beiden zijn als het goed is vrijwel pijnloos.

Stamcellen en trombocyten kunnen levensreddend zijn. Ik zie het niet als een hobbel maar als een voorrecht. stel je eens voor, dat je gewoon met 3 dagen ongemak een leven kunt redden. Wat lijkt me dat mooi zeg. Ik zit gewoon echt te hopen dat ik ooit mag matchen met iemand.
ik ben bloeddonor, maar (nog) geen beenmerg/bloedplaatjesdonor. Ik heb nog maar één keer bloed gegeven. Waar kan je opgeven dat je ook beenmerg/bloedplaatjesdonor wilt worden? Of vragen ze dat vanzelf?
quote:Roelfien schreef op 04 maart 2010 @ 22:49:

Ik mag alleen plasma geven. Beenmerg lijkt me best heftig. Dan krijg je dus een beenmergpunctie?

Je krijgt er wel meer dan één hoor. Ze gaan door tot ze genoeg hebben. En je gaat onder narcose. Daarna heb je alleen een paar dagen het gevoel dat je op je bips van de trap bent gevallen.

Nienke kreeg iedere drie maanden een beenmergpunctie. En toen deden ze dat nog zonder roesje. En het doet pijn hoor, heel erg veel pijn, geloof me. Tegenwoordig krijgen de kinderen wel een roesje. Gelukkig maar.
quote:Jippertje schreef op 05 maart 2010 @ 07:37:

[...]

Is beenmerg niet levensreddend?

Dan is voor mij de relativatie tussen dag vrijnemen (of krijgen) of iemand die het hard nodig hebt helpen toch heel makkelijk gemaakt.

Ik ga mij ook opgeven als bloeddonor, dat is voor mij iets onder de categorie nog steeds doen en er maar niet van komen. Nu is het dus eindelijk van gekomen.

Dat je je ook op kon geven voor beenmerg wist ik niet eens, dus daar zal ik mij eerst goed over laten informeren.En dat kan pas als je minstens 5 succesvolle volbloeddonaties hebt gegeven, dus ga je fluks aanmelden dan kun je ej over een jaar of anderhalf ook inschrijven als stamcel- en /of trombocytendonor.
quote:fleur1234 schreef op 05 maart 2010 @ 08:39:

ik ben bloeddonor, maar (nog) geen beenmerg/bloedplaatjesdonor. Ik heb nog maar één keer bloed gegeven. Waar kan je opgeven dat je ook beenmerg/bloedplaatjesdonor wilt worden? Of vragen ze dat vanzelf?Dat geef je zelf aan, via het algemene nummer van de bloedbank. Dan krijg je een formulier thuis en dan ragen ze je een paar buisjes af te laten nemen. Je kunt je na 5 volbloeddonaties aanmelden.
Ik weet hoe het gaat, over een beenmergpunctie denk ik niet licht, want vaak gezien. Voor beenmerg van donoren en dus niet voor diagnostiek, wordt het onder narcose gedaan omdat er meerdere pijpjes beenmerg worden geoogst.

En omdat de kans erg klein is dat je gevraagd wordt en het dus waarschijnlijk maar een eenmalige afname in je leven is, heb ik ja gezegd. Ik kan het dan evt, mocht ik twijfels hebben, het nog afwijzen. Het is niet iets wat is zonder enige aarzeling zal doen, maar het is wel levensreddend.

Voor trombocyten lijkt het me lastiger, omdat je dat niet een tijdje van te voren weet zoals bij beenmergpuncties.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
' Ik kan het dan evt, mocht ik twijfels hebben, het nog afwijzen.'

Maar ja, dan wordt je gevraagd, en dan blijk je een match te zijn. Ga je dan nog nadenken of je wel of niet wilt? Want dan weet je al dat je iemand misschien wel kunt redden. Het lijkt me erg lastig om dan nog van donatie af te zien.

Ik vind juist dat je die beslissing (juist om die reden) heel duidelijk van te voren moet nemen, niet op het momnet dat je ervoor staat.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik het wel doe als ik een match ben, maar ik ga me er ook niet als een blind paard instorten. Je moet wel de steun van je werkgever en familie hebben voor zoiets bv. Dus ik zou wel goed willen weten waar ik op kan rekenen van hun kant.
ik heb toen ze mij belden gelijk met mijn toenmalige baas overlegd en die ging eigenlijk gelijk akkoord. Als je twijfelt, begin dan niet aan de vooronderzoeken
wat goed van jullie allemaal! Helaas kan ik om gezondheidsredenen geen donor zijn, hmm denk ik eigenlijk. Is er een dokter in de zaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven