Werk & Studie alle pijlers

Manager die tijdens sollicitatiegesprek z'n mobiele gebruikt

06-03-2010 13:22 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een sollicitatiegesprek gehad bij een hip, jong bedrijf (bureau voor nieuwe en sociale media) met manager en nog een medewerker. Tijdens het gesprek greep de manager twee keer naar zijn Blackberry om even iets te beantwoorden terwijl ik met medewerker en hem in gesprek was over mijn functie/capaciteiten, etc.

Ik kan me voorstellen dat deze manager helemaal verslaafd is aan z'n telefoon/internet vanwege de branche waar hij in zit, maar ik stoorde me er aan. Ik ben zelf nog geen 30, werk veel met nieuwe en sociale media, altijd op zoek naar nieuwtjes en informatie, maar mijn mobieltje stond tijdens het gesprek toch echt uit.

Het valt mij wel vaker op dat er tijdens overleggen en vergaderingen mensen gewoon zitten te mailen/SMSen/Twitteren, etc. (onder of boven tafel, dat maakt de meesten niet eens uit). Vanochtend toen ik opstond, vroeg ik me weer af: is dit de nieuwe trend en is deze man gewoon de Manager2.0? Of moet ik me serieus afvragen of ik wil werken in een bedrijf waar een manager nog geen 45 minuten vrij kan maken voor een mogelijk nieuwe werknemer?
Nee, dat is gewoon onbeschoft.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik kan me voorstellen dat het je stoort, vind het ook onbeschoft dat ze niet eens die korte periode zonder kunnen.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe graag je daar wilt werken. Is dit de 'once in a lifetime' baan, kun je hiermee je ambitie verwezenlijken? Maar ook: hoeveel heb je met die betreffende manager te maken?

Want dat hij zo is, betekent natuurlijk niet dat dat De Bedrijfscultuur is; het kan gewoon een unieke hork zijn.

Mocht je doorgaan met je sollicitatie: succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Is onbeschoft.
Hoi Unoriada,

hier een manager die schuldig is aan het zo volplannen van haar agenda dat het soms inderdaad niet lukt om tijdens meetings en gesprekken haar mobiel op stil te zetten omdat er kans is dat een grote deal binnen kan komen en ik daar bovenop moet blijven zitten.

het is totaal ruk en dat weet ik ook.. ik zeg het wel van tevoren..:"Ik heb mjn mobiel aan omdat er een grote deal binnen kan komen" meestal doet dat zinnetje wonderen en ergeren mensen zich dan niet zo.

Maar het blijft ruk.. je moet inderdaad zo nu en dan het ding uit zetten en "gewoon" in gesprek gaan met mensen.

Maar ja.. er is altijd een tijdsprobleem en je staat in de huidige economie gewoon zwaar onder druk.. er moét gepresteerd worden anders lig je er zelf uit. Zeker in de branche waar jij in wil werken.

Het is een beetje geven en nemen... stel de vraag of er tijd is voor begeleiding voor jou en stel jezelf de vraag of je kan/wil werken in een bedrijf waar dat niet kan.

Dan kan jij voor jezelf de conclusie trekken waar je wel of niet zou willen werken...

succes...
Het is inderdaad gedrag dat je steeds meer ziet. Helaas.
Achterlijk!

Bij ons in vergaderingen zitten veel mensen ook gewoon met hun laptop voor hun neus te mailen, twitteren, hyven, facebooken... waarom vergader je dan vraag ik me af... blijf dan weg.
Ik vind het "ruk"..., is dit een nieuw modewoord onder managers???
Hetzelfde gehad afgelopen week bij een sollicitatiegesprek. Hij ging zitten bellen, als dat een minuutje of 2 duurt okee. Maar dit duurde een kwartier.

Ik ben toen zelf gaan zitten sms'en met mijn zus. Daar zei hij iets van toen hij klaar was met z'n gesprek en toen zei ik: tja...zo jij doet word jij gedoet! (uitdrukking van Zuidafrikaanse vriend van mijn pa).

Ik ben niet aangenomen.
bellatrixvandetta wijzigde dit bericht op 06-03-2010 13:37
Reden: Zpelfoudje
% gewijzigd
Huts!
Is onbeschoft en het verhaal van whatever78 is een vorm van goedpraten. Een deal ketst niet af op een 'vertraging' van 45 minuten... Mensen die vinden dat ze altijd bereikbaar/online moeten zijn vinden zichzelf naar mijn mening een beetje te belangrijk. Echt belangrijke mensen kunnen het zich permitteren even niet bereikbaar te zijn...
Oh lekker ... kom ik onder vuur te liggen.. bedankt mensen..

kzal nog es eerlijk ervoor uitkomen dat ik inderdaad niet altijd mijn agenda handig indeel..

enne Nammma geen idee of Ruk het nieuwe modewoord is onder managers... vond het persoonlijk wel een goede benaming voor de situatie..

maar eigenlijk zegt mijn nick al wel genoeg...
quote:whatever78 schreef op 06 maart 2010 @ 14:03:

kzal nog es eerlijk ervoor uitkomen dat ik inderdaad niet altijd mijn agenda handig indeel..

enne Nammma geen idee of Ruk het nieuwe modewoord is onder managers... vond het persoonlijk wel een goede benaming voor de situatie..

maar eigenlijk zegt mijn nick al wel genoeg...

Ja, dat is gewoon een kwestie van aktie + reaktie.

Maar inderdaad, maak je niet druk.

Neem een cup-a-soup.
quote:Perel schreef op 06 maart 2010 @ 14:11:

[...]

Neem een cup-a-soup.Check wel eerst even of je bereik hebt bij de soepautomaat...;-)
quote:whatever78 schreef op 06 maart 2010 @ 14:03:

maar eigenlijk zegt mijn nick al wel genoeg... , nou inderdaad ben je ook eens eerlijk.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Ik heb 'm dus ook wel eens aanstaan in vergaderingen (gisteravond nog). Of tijdens etentjes. Omdat ik nu eenmaal bij vlagen 24 u per dag bereikbaar moet zijn en dat ligt niet aan het feit dat ik mezelf nou zo belangrijk vind, maar aan mijn baan. Wij hebben o.a. bereikbaarheidsdiensten en dan kan het heel erg fout gaan als er de persoon in kwestie niet bereikbaar is.

Maar ik zet 'm meestal wel op stil en probeer de smsjes uit het zicht af te werken en de gesprekken op de gang te houden...
Ik vraag me vaak af of mensen die telefoon ook opnemen als ze aan het sexen zijn, of als ze een gesprek met de CEO hebben, bij de tandarts zitten, enz. Naar mijn idee is het vaak een kwestie van de gesprekspartner niet belangrijk genoeg vinden om m uit te zetten. Voelt nooit prettig voor die gesprekspartner...

Ik heb het hier natuurlijk niet over mensen die bereikbaar moeten zijn ivm leven/dood issues (bv artsen), groot maatschappelijk belang (bv coordinator terrorisme-bestrijding), enz...
quote:Robin1973 schreef op 06 maart 2010 @ 14:20:

Ik vraag me vaak af of mensen die telefoon ook opnemen als ze aan het sexen zijn, of als ze een gesprek met de CEO hebben, bij de tandarts zitten, enz. Tijdens mijn diensten slaap ik in de logeerkamer en zit ik overdag vrijwel continu aan de telefoon, dus geen gelegenheid tot seksen De leiding kent het belang van bereikbaarheid. En bezoeken aan artsen e.d. plan ik zo dat ik geen dienst heb. Dan word ik nog steeds geacht 24 u per dag bereikbaar te zijn, maar is het niet zo'n ramp als het eens 15 min duurt.
quote:Robin1973 schreef op 06 maart 2010 @ 14:20:

Ik vraag me vaak af of mensen die telefoon ook opnemen als ze aan het sexen zijn, of als ze een gesprek met de CEO hebben, bij de tandarts zitten, enz. Naar mijn idee is het vaak een kwestie van de gesprekspartner niet belangrijk genoeg vinden om m uit te zetten. Voelt nooit prettig voor die gesprekspartner...

Ik heb het hier natuurlijk niet over mensen die bereikbaar moeten zijn ivm leven/dood issues (bv artsen), groot maatschappelijk belang (bv coordinator terrorisme-bestrijding), enz...

Meestal kijk je even naar het nummer.. en als dat inderdaad een nummer is van iemand die op dat moment belangrijk is.. dan neem ik op... en bied ik excuses aan aan mijn gesprekspartner... als ik met mensen (ja ook die onder mij staan) in gesprek ben en zij krijgen en belangrijk telefoontje... dan nemen zij op... tsja business comes first... dat gesprek wat ik dan met ze heb kan ook 5 minuten later... en tsja concurenten zijn ook gewoon bereikbaar toch zonde als je geld misloopt omdat je niet "onbeleefd' wil zijn...

Je kiest ervoor om in een bepaalde branche te gaan werken... ik werk in een super commerciele branche... en daar ga je op een bepaalde manier om met elkaar... nogmaals.. geven en nemen en bedenken in welke omgeving jij jezelf het prettigst voelt!
Oh en Robin... dat doe ik dus ook als ik in gesprek zit met de CEO....

en die heeft er het minst moeite mee...
[quote

...business comes first... dat gesprek wat ik dan met ze heb kan ook 5 minuten later... en tsja concurenten zijn ook gewoon bereikbaar [/quote]

En tja, zo maken we elkaar allemaal gek. Omdat het tegenwoordig normaal schijnt te zijn dat iedereen bereikbaar moet zijn moeten we allemaal mee doen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik denk dat als het er op aan komt misschien wel 90% van die telefoontjes echt wel een half uur kunnen wachten. Zeker tijdens een sollicitatiegesprek zouden ze daar wat secuurder mee om kunnen gaan. Of inderdaad even van te voren melden dat er een spoedje tussendoor kan komen.

Mijn vriend had laatst een bijeenkomst waarbij iemand verslaafd scheen te zijn aan twitteren. Die zat gewoon tijdens een gesprek met mijn vriend te twitteren met een vriendin. Erg onbeschoft en irritant. Het is wachten op hulpgroepen voor verslaafden!
quote:whatever78 schreef op 06 maart 2010 @ 14:38:

[...]

Meestal kijk je even naar het nummer.. en als dat inderdaad een nummer is van iemand die op dat moment belangrijk is.. dan neem ik op... en bied ik excuses aan aan mijn gesprekspartner... als ik met mensen (ja ook die onder mij staan) in gesprek ben en zij krijgen en belangrijk telefoontje... dan nemen zij op... tsja business comes first... dat gesprek wat ik dan met ze heb kan ook 5 minuten later... en tsja concurenten zijn ook gewoon bereikbaar toch zonde als je geld misloopt omdat je niet "onbeleefd' wil zijn...

Je kiest ervoor om in een bepaalde branche te gaan werken... ik werk in een super commerciele branche... en daar ga je op een bepaalde manier om met elkaar... nogmaals.. geven en nemen en bedenken in welke omgeving jij jezelf het prettigst voelt!

Daarom ben ik ook niet rouwig dat ik bij het bedrijf waar ik solliciteerde niet aangenomen ben.

Ik ben secretaresse en een verdomd goede ook, maar als targets voor mensen gaan, dan ben ik weg.
Huts!
Ik doe het ook vaak in vergaderingen. Ik moet in mijn functie ontzettend veel vergaderen, maar zon vergadering is niet altijd elke minuut interessant voor mij in mijn werk, dus als het kan lees en beantwoord ik mail ja. Maar in sollicitaiegesprekken doe ik dat NOOIT, dat vind ik niet professioneel en niet van respect spreken voor de kandidaat. Maar ik zou je droombaan er niet door laten schieten hoor! Wel vind ik dat BeatrixVanDetta "Ik ben toen zelf gaan zitten sms'en met mijn zus. Daar zei hij iets van toen hij klaar was met z'n gesprek en toen zei ik: tja...zo jij doet word jij gedoet!" groot gelijk heeft!
Er zijn ook buiten kantoortijden momenten waarop het werk prioriteit heeft boven mijn privéleven en ja, dat kan dus betekenen dat ik terwijl ik privé met iets of iemand bezig ben, de telefoon moet beantwoorden. Als ik met iemand ben die de omstandigheden niet kent zal ik dat van tevoren aankondigen en op het moment zelf zal ik even weglopen om anderen niet te storen. Ik herinner me niet dat iemand daartegen ooit bezwaar heeft gemaakt. Dat laat onverlet dat een sollicitant recht heeft op de onverdeelde aandacht van zijn gesprekspartners en dat bellen tijdens een sollicitatiegesprek, tenzij noodzakelijk en van tevoren aangekondigd, in mijn ogen onbeleefd is.
Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.
quote:elninjoo schreef op 06 maart 2010 @ 17:26:

Als sollicitant heb je hun nodig, dus beetje raar dat je je aan belgedrag van de manager die jou interviewt stoort. Als jij als sollicitant nu had zitten bellen had je 't kunnen shaken natuurlijk, maar die manager zorgt er mede voor dat ze jouw salaris zometeen kunnen betalen.Beetje achterhaald vind ik dit en een beetje jammer dat veel mensen het nog steeds zo zien. Ik werk voor mezelf, maar als ik ergens op intake ga (vergelijkbaar met sollicitatiegesprek) is de insteek niet alleen of zij mij zien zitten, maar ook of ik hun zie zitten... Als het mij niet bevalt bedank ik vriendelijk voor de opdracht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven