Geld & Recht alle pijlers

Iemand in laten wonen in koophuis

06-03-2010 07:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik loop een beetje vast in regels en wetgeving en heb volgende week een afspraak bij de gemeente, maar misschien kunnen jullie mij op dit moment verder helpen.

Wij (man en ik) bezitten een koophuis met hypotheekaftrek. Nu is het zo dat het zusje van man hele grote financiele en psychische problemen heeft. Woonde 2 jaar in bij een jongen die nog grotere problemen heeft ook psychisch niet helemaal wijs.

Nu is het eindelijk zover dat ze voor zichzelf heeft gekozen en bij die jongen weg is.

Ze woont nu tijdelijk bij ons in (grote zolder) en proberen wij haar op weg te helpen.

Mijn vraag is niet hoe we dit gaan oplossen en dat ik naar een psychiater moet met haar, want daar krijgen we hulp genoeg voor, maar hoe zit dat met regelgeving. Wat betreft belasting, zorgkosten, verzekeringen enz.

Is het slim om haar in te schrijven bij ons in, of moeten we een daklozenuitkering aanvragen (heb ik ook net gelezen dat dat kan)

Zij werkt niet, ontvangt tot nu toe geen uitkering. Is wel zorgverzekerd. Wie kan op dit moment mij wat duidelijke uitleg geven?
Als je er makkelijk vanaf wilt kunnen lijkt me dat inschrijven bij jullie geen verstandig idee is. Als het 'n probleemgriet is die niet met geld kan omgaan vindt ze 't misschien allemaal wel makkelijk en zit ze er over 'n half jaar nog als je niet uitkijkt.
Als zij bij jullie inwoont en geen huur betaalt, dan heb je volgens mij geen vergunning of toestemming nodig van de gemeente. Je hebt in dat geval ook niet meer opbrengsten van je huis (inkomstenbelasting). Als zij voor langere tijd full-time bij jullie woont, dan hoort zij ingeschreven te staan. Aangezien jullie al met minstens twee mensen in het huis wonen, heeft het geen gevolgen voor de lokale belastingen. Het maakt voor de waterschapsheffing wel uit of je ergens in je eentje woont of met meer.

Ik ben het eens met elninjoo, door haar in te schrijven geef je haar het verkeerde signaal, namelijk dat het inwonen niet meer tijdelijk is. Geef zowel beide gemeente als bij je schoonzus aan dat het wat jullie betreft gaat om een tijdelijke situatie.

Je kunt bij de gemeente en woningbuwvereniging vragen wat de mogelijkheden zijn om een urgentieverklaring aan te vragen voor haar, maar mijn eerste inschatting is dat die niet zal worden toegewezen.

Ik kan je niet vertellen hoe het zit met een daklozenuitkering. Zoals je zelf aangeeft is zij wel zorgverzekerd, Zij is daar zelf verantwoordelijk voor, lijkt me.
Zij is trouwens niet dakloos, maar thuisloos. Dakloos houdt in dat je letterlijk op straat leeft, thuisloos dat je van tijdelijk logeeradres naar logeeradres zwerft, maar dat terzijde.

Volgens mij kun je voor zo'n uitkering terecht bij je gemeente, of de grootste gemeente in je regio. De uitkering kan ze in geld krijgen, maar ook in natura (dat er bv opvangkosten van betaald worden).

Ik vind het heel lief dat jullie dit voor haar doen, maar het moet wel een tijdelijke situatie blijven.
quote:rups13 schreef op 06 maart 2010 @ 07:54:

Nu is het zo dat het zusje van man hele grote financiele en psychische problemen heeft. Woonde 2 jaar in bij een jongen die nog grotere problemen heeft ook psychisch niet helemaal wijs.

Nu is het eindelijk zover dat ze voor zichzelf heeft gekozen en bij die jongen weg is.

Ze woont nu tijdelijk bij ons in (grote zolder) en proberen wij haar op weg te helpen.

Mijn vraag is niet hoe we dit gaan oplossen en dat ik naar een psychiater moet met haar, want daar krijgen we hulp genoeg voor, maar hoe zit dat met regelgeving. Wat betreft belasting, zorgkosten, verzekeringen enz.

Probeer niet haar hulpverlener te worden, laat dat aan anderen over. Je kunt haar begeleiden bij haar bezoeken, maar ga ze niet voor haar regelen. Biedt onderdak, maar geef duidelijk aan dat dit een tijdelijke oplossing is.

Het blijft familie en die help je en laat je niet op straat slapen, maar ga er niet te ver in.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jee, wat zijn jullie meteen hard door te benadrukken dat het een tijdelijke situatie moet zijn. TO helpt samen met man zijn zus. Lijkt mij alleen maar goed. Anders zou ze zo te lezen op straat staan.

Maar goed, wat voor inkomen had ze eerst? Hoe oud is ze? Als ze de juiste leeftijd heeft kan er vanwege grote psychische problemen wellicht Wajong aangevraagd worden. Anders misschien bijstand. Het beste kun je contact opnemen met de gemeente, afdeling Sociale Zaken.
marahbloem: Het lijkt mij waarschijnlijk dat de forummers zich baseren op andere topics, waar de situatie was geëscaleerd.
Je hebt twee aspecten: wat voor gevolgen het voor jou heeft en wat er voor haar geregeld moet worden.

Het kan zijn dat je hypotheekverstrekker het moet weten. Kijk even je papieren erop na of bel ze. Als je haar bij jullie inschrijft, zullen ze het sowieso moeten weten. En het heeft mogelijk gevolgen voor bv je inboedelverzekering, dus ook daarvoor geldt: papieren checken of ze even bellen.

Dan voor haar: eigen inkomsten en een route naar eigen onderdak hebben prioriteit, lijkt me zo. Daarnaast is ze zelf verantwoordelijk voor haar eigen ziektekostenverzekering. Waarom werkt ze niet?
het krijgen van geborgenheid uit je omgeving kan ook een erg helende start zijn..

vind het erg lief dat ze haar willen helpen een nieuwe start te maken..

maar misschien een beetje de advocaat van de duivel..

kan ze zelf niet naar de gemeente om een uitkering aan te vragen?
quote:rups13 schreef op 06 maart 2010 @ 07:54:

Zij werkt niet, ontvangt tot nu toe geen uitkering. Is wel zorgverzekerd. Wie kan op dit moment mij wat duidelijke uitleg geven?Hoe/wie betaalt dit dan? Kijk/vraag het goed na of het zo is, als ze straks medicijnen/behandelingen nodig hebt kan je anders nog in de problemen komen.
quote:himalaya schreef op 06 maart 2010 @ 09:43:

[...]

Hoe/wie betaalt dit dan? Kijk/vraag het goed na of het zo is, als ze straks medicijnen/behandelingen nodig hebt kan je anders nog in de problemen komen. De zorgverzekerling loopt waarschijnlijk nog wel door, die wordt pas na gigantische achterstanden gestopt. Maar, je hebt inderdaad wel inkomen nodig om te zorgen dat de schuld niet nog hoger wordt.

Als je zusje bij de gemeente aangeeft dat zij op verschillende adressen verblijft (en dus NIET dat ze alleen bij jullie woont) kan ze een daklozenuitkering krijgen. Dat is erg weinig, maar het is in ieder geval iets. Als ze aangeeft dat ze alleen bij jullie woont, kan ze waarschijnlijk geen uitkering krijgen omdat jullie dan voldoende verdienen om haar te onderhouden. Dan voeren jullie namelijk een gezamenlijk huishouden.

Tenzij je echt een huurcontract met haar opstelt, waarin een marktconforme huur wordt gevraagd, en je zusje zich inschrijft bij de gemeente als daar wonend, en dan kan ze wel een "normale" uitkering krijgen, dan fungeren jullie als een soort huisbaas.
quote:ColeTurner schreef op 06 maart 2010 @ 09:20:

marahbloem: Het lijkt mij waarschijnlijk dat de forummers zich baseren op andere topics, waar de situatie was geëscaleerd.Precies ja, ze zal de eerste niet zijn die over 'n jaar nog steeds met 'n profiterende klaploper opgescheept blijft zitten. Relatie naar de klote omdat het mans familielid is en hij die niet zomaar op straat wil schoppen. Bezint eer ge begint. Kan ze niet naar d'r ouders?
Teigera: Ik zou TO willen afraden om zich te gaan gedragen als huisbaas, dan krijg je wel te maken met huurdersrechten, regelgeving, belastingen en niet te vergeten de toestemming van de hypotheekverstrekker. Als je haar huur laat betalen, wordt de situatie regeltechnisch een stuk ingewikkelder.
quote:ColeTurner schreef op 06 maart 2010 @ 11:58:

Teigera: Ik zou TO willen afraden om zich te gaan gedragen als huisbaas, dan krijg je wel te maken met huurdersrechten, regelgeving, belastingen en niet te vergeten de toestemming van de hypotheekverstrekker. Als je haar huur laat betalen, wordt de situatie regeltechnisch een stuk ingewikkelder.

Tja, ik zou het zelf ook niet doen. Maar ze wil informatie, dus die geef ik . Wat ze met de informatie doet en welke beslissingen ze neemt, dat is aan haar.

Overigens, TO, je schrijft dat zusje flinke financiele problemen heeft. Neem je dat wel mee in je beslissingen, om te voorkomen dat jij er straks mee opgescheept zit?
In dat opzicht kun je mijn bericht lezen als een aanvulling op jouw informatie.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Zoals ik hier lees zullen er wel gevolgen zijn maar geen hele schokkende. En het is inderdaad tijdelijk, is vorige week pas allemaal voorgevallen. Maar de bedoeling is dat ze naar een opvangplek gaat waar ze intern kan worden behandeld. Waar wij nu contact mee hebben is een wachtlijst voor 10 weken. Dus dan zou het totaal om 3 maanden gaan.

We zijn nu op zoek naar een baan, maar wel één waar ze full-time doordeweeks kan werken. Op normale tijden. Denken nu aan seizoensbaan o.i.d. Wij willen nu een plek zijn waar ze tot zichzelf kan komen en dat ze kan werken aan haar zelf. Deed een opleiding, half jaar geleden gestopt. En daarna één of twee daagjes gewerkt. Wel contacten met SD in vorige gemeente, dus die gaan we maar even bellen. En natuurlijk gaat ze straks die uitkering zelf aanvragen, ze is zelf zover gekomen. Maar ze moet duidelijk geholpen worden om haar bij te sturen. Ze is trouwens 21 jaar, maar vergis je niet. Het verstand heeft ze daar niet van. En ouders en andere familie helpen ons met heel veel dingen, maar dit was nu de beste plek, waar zij zelf ook achter staat.
Teigera, jou informatie klopt niet. Een zus en broer voeren voor de sociale dienst geen gezamelijke huishouding. De broer is dus niet verplicht om voor de inwonende zus te betalen. Zij heeft wat dat betreft wel recht op een uitkering. Alleen is die langer, omdat de kosten bij inwonen lager zijn.
Volgens de site van DWI (sociale dienst gemeente Amsterdam) klopt het niet wat jij zegt es1450. Er staat:

U bent voor DWI ook partners als u op hetzelfde adres woont en u:

* broer, zus, grootouder of kleinkind van elkaar bent (behalve als u samenwoont omdat een van u voor de ander moet zorgen);

DWI-site

Dat wil niet zeggen dat ze geen recht op een uitkering heeft, maar wel dat het inkomen van de anderen in huis ook van invloed is op de eventuele uitkering die zus krijgt. Dat kun je voorkomen door een kamer officieel aan zus te verhuren, maar dan zit je weer met andere mogelijke problemen. Het is allemaal niet zo makkelijk!

Overigens, TO, goed dat je zus al op een wachtlijst staat om intern in behandeling te gaan. Waar gaat je zus na de behandelperiode (hoe lang is dat?) heen? Wordt er voor een woontraject gezorgd door die zorginstelling?
We geven nu tijdelijke opvang tot behandelperiode. Daarna moeten we verder kijken. Het is niet de bedoeling dat ze na de behandelperiode weer hier komt. Ik vind dit nog te overzien. Vanuit die organisatie worden ze begeleid om terug te komen in de maatschappij. Een nichtje van mijn man heeft daar ook gezeten ( zit in de familie schijnbaar) maar dat is 2 jaar geleden. Woont inmiddels op zichzelf, maar heeft ook nog steeds contact met deze organisatie.

Maar even een vraag die ik nog niet duidelijk beantwoord heb gekregen?, heeft deze situatie gevolgen voor belasting en voorlopige teruggave? Het moet niet zo zijn dat haar financiele zaken geregeld worden, maar wij met een enorm gat overblijven.
quote:es1450 schreef op 06 maart 2010 @ 16:34:

Teigera, jou informatie klopt niet. Een zus en broer voeren voor de sociale dienst geen gezamelijke huishouding. De broer is dus niet verplicht om voor de inwonende zus te betalen. Zij heeft wat dat betreft wel recht op een uitkering. Alleen is die langer, omdat de kosten bij inwonen lager zijn.Vergeet dit dus maar. Dit hebben mijn zus en ik in het verleden tot aan de Hoge Raad bestreden maar mooi wel dat we voor de SD een gezamenlijke huishouding voerden en mijn zus geen uitkering meer kreeg toen ik een baan boven bijstandsniveau kreeg!
Weer iets geleerd....
In dit geval is er geen sprake van een gezamenlijke huishouding. Broer en zus kúnnen zeker een gezamenlijke huishouding voeren, maar dat is in het geval dat men met zijn tweeen een woning/huis/appartement bewoont* én ook daadwerkelijk een gezamenlijke huishouding voert in de zin van o.a. zorg voor elkaar en financiele verstrengeling. In dit geval voeren TO en haar man reeds een gezamenlijke huishouding. Met zijn drieen (volwassenen dus) voer je voor de WWB geen gezamenlijke huishouding.

De zus is dus voor de WWB (of in dit geval WIJ - Wet investering in jongeren - aangezien zus 21 jaar is) hooguit inwonend en zou dan de norm alleenstaande plus een toeslag van waarschijnlijk 7,5% krijgen, afhankelijk van de gemeentelijke verordening. Voor de WIJ echter moet ze wel op het adres ingeschreven staan. Daklozenuitkering is idd niet van toepassing omdat ze niet dakloos is. Mogelijk bestaat er wel recht op een thuislozen-uitkering.

Kijk op rechtopbijstand.nl.

Hypotheek e.d. dat zou ik niet weten.

* Ter volledigheid: je hoeft niet eens persé in dezelfde woning te wonen om als gezamenlijke huishouding te worden aangemerkt. Maar dat is weer een ander verhaal.
quote:rups13 schreef op 06 maart 2010 @ 16:19:

Deed een opleiding, half jaar geleden gestopt. En daarna één of twee daagjes gewerkt.Waarom is ze met de opleiding gestopt? Als dit vanwege psychische redenen is (of andere ziekte) moet ze zich zo snel mogelijk bij het UWV melden voor een Wajong-uitkering.
quote:rups13 schreef op 06 maart 2010 @ 16:19:

We zijn nu op zoek naar een baan, maar wel één waar ze full-time doordeweeks kan werken. Op normale tijden. Denken nu aan seizoensbaan o.i.d. Ik hoop dat ze dat aankan! Van een half jaar niets doen, stoppen met een opleiding en psychische problemen hebben naar een full-time baan is nogal wat. Maar succes!
Eens met Himalaya. Als het al verstandig is dat ze op dit moment werkt dan niet meer dan parttime.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven