Geld & Recht alle pijlers

Iemand in laten wonen in koophuis

06-03-2010 07:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik loop een beetje vast in regels en wetgeving en heb volgende week een afspraak bij de gemeente, maar misschien kunnen jullie mij op dit moment verder helpen.

Wij (man en ik) bezitten een koophuis met hypotheekaftrek. Nu is het zo dat het zusje van man hele grote financiele en psychische problemen heeft. Woonde 2 jaar in bij een jongen die nog grotere problemen heeft ook psychisch niet helemaal wijs.

Nu is het eindelijk zover dat ze voor zichzelf heeft gekozen en bij die jongen weg is.

Ze woont nu tijdelijk bij ons in (grote zolder) en proberen wij haar op weg te helpen.

Mijn vraag is niet hoe we dit gaan oplossen en dat ik naar een psychiater moet met haar, want daar krijgen we hulp genoeg voor, maar hoe zit dat met regelgeving. Wat betreft belasting, zorgkosten, verzekeringen enz.

Is het slim om haar in te schrijven bij ons in, of moeten we een daklozenuitkering aanvragen (heb ik ook net gelezen dat dat kan)

Zij werkt niet, ontvangt tot nu toe geen uitkering. Is wel zorgverzekerd. Wie kan op dit moment mij wat duidelijke uitleg geven?
_Branwen_: Als de kamer niet wordt verhuurd door TO, dan zijn er geen gevolgen voor de hypotheek.
Dank je, Cole. Waarom zijn er gevolgen als je het wel doet?
Als je een woning gaat verhuren, dan heeft de huurder rechten. Een huis is moeilijker te verkopen met een huurder erin, de waarde van de woning is minder dan zonder huurder. De woning is het onderpand van je hypotheek. Het is dus (meestal) niet in het belang van de hypotheekverstrekker dat een woning verhuurd wordt.

Een uitzondering is verhuren onder de leegstandswet, omdat vanwege bijzondere omstandigheden de huurder geen rechten heeft. Het gaat dan om tijdelijke verhuur. In dat geval heeft een woningeigenaar de toestemming nodig van de hypotheekverstrekker en van de gemeente.
Ah ok, ik dacht te letterlijk in de zin van dat het misschien je hypotheek zou beinvloeden ofzo (leek me al raar).
Volgens mij heeft het ook gevolgen voor je aangifte inkomstenbelasting, want huur = inkomsten uit je huis. Ik vermoed dat de renteaftrek vermindert.
Nou zijn bij de gemeente geweest en heeft verder geen gevolgen. Broer en zus worden samen niet gezien als fiscale partners. Heeft alleen gevolgen voor water wat we meer moeten betalen.

Ook krijgt zus gewoon uitkering, was eerst niet maar toen man verhaal uitlegde kon het opeens wel allemaal. Volgende week heeft zus al sol. gesprek dus komt allemaal wel goed.

Dank jullie wel voor het meedenken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven