levensduur maxi cosi

07-03-2010 17:33 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Advies gevraagd:

Is het een fabeltje / verkooppraatje dat een maxi coxi na 5 jaar niet meer aan de veiligheidseisen voldoet?

m.a.w.: Zou je een 2e handse maxi coxi kopen / overnemen die er keurig uit ziet, maar 5 jaar oud is?

In dit geval gaat het om eem maxi cosi cabriofix.

Alvast bedankt!
Checklist voor een tweedehands kinderautozitje:

• Overtuig uzelf ervan, dat het kinderautozitje vanaf het begin niet betrokken is geweest in een aanrijding of ongeval. Zelfs een aanrijding met lage snelheid kan (onzichtbare) schade veroorzaken.

• Controleer het oranje keurmerk op de toelating ECE 44/03;

nog veiliger is de ECE 44/04.

• Controleer het kinderautozitje goed. Kijk naar eventuele beschadigingen aan de buitenkant van het kunststof en onder de bekleding naar eventuele scheuren, maar bedenk ook dat niet alle beschadigingen zichtbaar zullen zijn.

• Controleer – aan de hand van de gebruiksaanwijzing - of alle gordels in originele en complete staat zijn.

Het in gebruik nemen van een tweedehands kinderautozitje is alleen verantwoord als:

de eerste gebruiker betrouwbaar is, de historie bekend is en het keurmerk kloppend is!
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Ik wil je niet ongerust maken en misschien een beetje offtopic maar bijgaand een berichtje:

"HELMOND - Maxi-Cosi haalt de FamilyFix, een onderstel voor kinderzitjes in de auto, terug omdat deze bij een ongeval ,,niet de gewenste bescherming biedt''.

Dat liet het bedrijf vrijdag weten. Tijdens een kwaliteitscontrole bleek volgens de firma dat een probleem kan ontstaan in het mechanische gedeelte van het onderstel.

Het bedrijf adviseert kopers het onderstel niet te gebruiken en het te laten controleren in de dichtstbijzijnde babyspeciaalzaak. Maxi-Cosi heeft ongeveer 38.000 van dergelijke onderstellen geleverd aan winkels in 45 landen. Die moeten allemaal worden gecontroleerd, aldus een woordvoerder van het bedrijf. (ANP/AHA)

05/03/10 10u29"

Ik heb er verder geen verstand van!
Die 5 jaar voor de maxi cosi geldt voor het materiaal dat uitdroogt en derhalve na die 5 jaar niet meer betrouwbaar is.
quote:Canto schreef op 07 maart 2010 @ 18:22:

Ik wil je niet ongerust maken en misschien een beetje offtopic maar bijgaand een berichtje:

"HELMOND - Maxi-Cosi haalt de FamilyFix, een onderstel voor kinderzitjes in de auto, terug omdat deze bij een ongeval ,,niet de gewenste bescherming biedt''.

Dat liet het bedrijf vrijdag weten. Tijdens een kwaliteitscontrole bleek volgens de firma dat een probleem kan ontstaan in het mechanische gedeelte van het onderstel.

Het bedrijf adviseert kopers het onderstel niet te gebruiken en het te laten controleren in de dichtstbijzijnde babyspeciaalzaak. Maxi-Cosi heeft ongeveer 38.000 van dergelijke onderstellen geleverd aan winkels in 45 landen. Die moeten allemaal worden gecontroleerd, aldus een woordvoerder van het bedrijf. (ANP/AHA)

05/03/10 10u29"

Ik heb er verder geen verstand van!wow, lees dit toevallig. heb net vorige week een family fix besteld.
Ja, tegen dit probleem liep ik ook aan. Had 2e hands MC gekocht met easyfix base, MC was nog geen 10 mnd oud (bon aanwezig). Ga toch maar een nieuwe kopen. Schijnbaar is het ook al problematisch qua veiligheid als ze wat hard op de straat zijn neergezet (naar ik aanneem zonder baby erin).

Wat gravinnetje zegt: na 5 jaar zijn sommige plastic onderdelen uitgedroogd, en functioneert het niet meer naar behoren.
DJ Momo, misschien even terug gaan naar de zaak waar je het hebt gekocht?
Hmmm, vind het een vaag verhaal dat sommige onderdelen van de MC uitgedroogd zouden kunnen zijn na 5 jaar. Het ding bestaat uit kunstof, piepschuim, metaal, gordels en stoffen bekleding. Kan iemand me dan uitleggen wat er dan zou kunnen uitdrogen?

Ik heb zelf eerder het idee dat het een verkooppraatje is en dat met name MC en de verkoper hier wel bij varen. Als er nog nooit iets bijzonders met een MC gebeurd is dan kan je hem nog prima gebruiken.
Ik kan me hooguit voorstellen dat het plastic na een aantal jaar (15 of zo) bros wordt, vooral als het veel in de zon/vrieskou geweest is. De rest is nogal lang houdbaar. En onzichtbare beschadigingen, tsja. Barsten in de schaal vallen volgens mij toch wel op, evenals plekken waar het plastic geknakt zou zijn. Ik zou het overigens onbegrijpelijk vinden dat ouders die met de Maxi-cosi bij een fiks ongeluk betrokken zijn geweest deze zo aan andere mensen met kinderen zouden verkopen!
ik denk ook dat je prima een maxi van meer dan 5 jr oud kan overnemen, mits je genoemde punten in acht neemt.

Dus dat je weet dat er geen ongeluk mee gebeurd is en het keurmerk in orde is.

Uitdroging na 5 jaar van metalen en kunststof onderdelen lijkt me ook meer een verkooppraatje.
Hoeveel jaar kan ik een autozitje gebruiken en is een ouder zitje nog veilig?

Het wordt afgeraden veiligheidsautozitjes langer dan 5 6 jaar na de aankoopdatum te gebruiken. Door een langzame veroudering van de kunststof (o.a. door zonlicht) kunnen de eigenschappen van het product onmerkbaar veranderen en achteruit gaan. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid. Kinderautozitjes, van betrouwbare bron afkomstig, zijn altijd voorzien van, z.g. productieklokjes. Hierbij kun je op alle kunststof onderdelen aflezen hoe oud een product is. Gebruik in ieder geval geen zitjes met oranje ECE keurmerken, die eerder op de markt kwamen dan zitjes met de toelating ECE R44/03. Deze R44/03 norm dateert al van 1 september 1994 en een zitje ouder dan dat, bijv. R44/02 of R44/01 is in de huidige autos absoluut niet meer veilig te installeren. Dus gevaarlijk

Bovenstaande geknipt en geplakt van autostoeltje.nl. Ja, idd wel een verkoperspraatje, maar deze keer klinkt het mij wel aannemelijk i/d oren. Ouder dan 2 jaar zou ik persoonlijk niet doen.
Canto waar heb je dat berichtje vandaan gehaald? Ik zou het dan graag meenemen naar de winkel.
Geloof wat je wil en wat je niet wil. Hou er wel rekening mee dat als het geen verkoperspraatje is (en dat is het uitdrogen van materialen niet maar gewoon een gefundeerd feit) je een behoorlijk risico neemt met je kind. Ik neem daar geen risico's in en geef er wat meer geld aan uit en koop nieuwe stoeltjes (in de aanbieding die uit de seizoenscollectie gaan bijv.).

Stoeltjes voor de opa's en oma's koop ik eventueel bij de Hema (de keurmerken in acht genomen) of neem ik van iemand over die ik ken en waarvan ik weet dat er geen ongeluk mee is gebeurd. Wij zijn nu toe aan de laatste stoel dus is er niet veel keuze maar omdat ze straks alleen nog maar een zitverhoger nodig heeft.
Of het een verkooppraatje is of niet weet ik niet. Ik zou het risico niet willen nemen.

Soms begrijp ik niet dat er mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan babykleren, die ze hooguit 2 maanden dragen, maar wel een 2e hands autostoeltje kopen.

En ik weet helemaal niet of dat het geval is bij TO. Maar bijv. wel bij mijn zwager en schoonzus.
Wow veel reacties! Thanx!

Merk dat ik toch neig naar een nieuwe MC... Idd wat Reisa zegt, het risico wel / niet nemen. Dan maar niet... Ga er nog even over nadenken. Bedankt voor jullie reacties!

Oja easyfix / familyfix past niet in mijn auto, dus dat valt sowieso af.
Tot nu toe werkelijk alles 2e hands gekocht. Dus mag wel een uitspattinkje maken

En heb ook de hoop dat er meerdere kindjes van ons in de MC mogen, dus dan is het de investering ook wel waard wellicht...
Het uitdroog verhaal is wel een fabel/verkooppraatje. Het plastic is tegen de zon beschermd door de hoes, en aangestast plastic is zichtbaar (gaat er ook daadwerkelijk broos uitzien)

Ik weet niet hoe het bij alle maxi cosi's zit, maar bij mij kon alles uit elkaar, dus ook het piep schuim kon er uit. Wanneer er ook maar iets beschadigd is is dat heus zichtbaar.

Wat ik mij afvraag; als jullie een keer de maxi laten vallen of een ongeluk(je) hebben; kiepen jullie dat ding dan gelijk weg?
Wat er wél kan uitdrogen is het piepschuim. Google maar eens...

Dit is de reden waarom niet langer dan vijf jaar de veiligheid gegarandeerd wordt. Piepschuim kan in verschillende diktes samengeperst worden en daardoor een verschillende graad in bescherming bieden. Piepschuim droogt gewoon in, of je het nu in de auto bewaard (zonlicht is slecht) of binnen bij kamertemperatuur, dat is nu eenmaal het proces.

Dit heb ik geleerd toen ik motorrijlessen had, omdat voor motorhelmen het zelfde geldt: beperkte levensduur, bij helmen houdt men zelfs maar 4 jaar aan. Niet gehoord als verkooppraatje in een winkel, maar van de instructeur als advies voor aanschaf spullen.

Ik zou nevernooitniet een 2ehands autostoel kopen. Dan maar besparen op overige zaken, maar kindje nr drie beland hier straks in een gloednieuwe maxi-cosi (wel eentje zonder hippe print, scheelt al flink veel geld ). Veiligheid gaat boven alles!
Ja, zakdoekje op viva, dan kieper ik die direct weg en dat meen ik.

Natuurlijk wil men graag verkopen en daar twijfel ik niet aan, maar die veiligheidsonderzoeken zijn er niet voor niets.Ik geloof niet in samenzweringstheorieen tussen producenten en keuringsinstanties.

By the way, je kan idd de bekleding er wel eens uitnemen om te wassen, maar ik zou dus nooit niet aan dat piepschuim gaan zitten prutsen om te kijken hoe en of het wel stevig in elkaar zit. En nog een tip, ik heb altijd zomerhoezen om de autostoeltjes heen zitten. Eens in de 6/7 weken haal ik die er af en was ik die. Zo hoef je nooit aan de echte bekleding te prutsen, die er een stuk moeilijk op en af gaat. Oja, voor wie graag koekjes etc uitdeelt aan de kinderen achterin, vergeet niet regelmatig de stoel te stofzuigen. De kruimels kunnen de riemen stroever laten gaan en daardoor kun je ze soms moeilijker strak trekken en dat staat ook weer de veiligheid in de weg...

Ik kan dit onderwerp moeilijk los laten merk ik. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat sommigen denken dat die regeltjes er zijn om hen en hun kinderen te 'pesten'. Zo heb ik ook een vriendinnetje die de eerste driemaanden de baby los in de bak vervoerde op de achterbank want het was zo zielig zo'n kleintje in de maxi-cosi. Ik begrijp dat gewoon niét! Een ander deed dan wel de baby in de maxi-cosi, maar spande de riempjes om de schouders niet genoeg aan (want is zielig) en deed bovendien alleen de autogordel onder de haken (heupgedeelte) en niet zoals het hoort ook het lange stuk helemaal om de maxicosi heen. Dat was zo lastig met loshalen...

Zouden jullie je er mee bemoeien in dit soort gevallen? Ik heb beide keren wel gevraagd of ze de sticker met aanwijzingen van bevestiging een de zijkant van het stoeltje al eens bekeken hadden en of ze de gebruiksaanwijzing wel eens doorgenomen hadden. Ja was het antwoord en dan heb ik het er maar bij gelaten. Ze weten dat het anders moet/kan maar kiezen voor deze manier. Dan kan ik er ook niets aan veranderen. Maar in gedacht zie ik dan zo'n kleintje door de auto vliegen... Ik rijd ook al bijna 5 jaar rond met kinderen in de auto en al die km zonder ongelukken. En toch hijs ik de kinderen elke keer weer in de stoel en in de gordels omdat dat zo hoort. En nooit eens los, ook niet snel naar de bakker nu ze groter zijn omdat je er dan sneller in en uit bent etc. Altijd vast, punt.

Hier kan ik eens lekker met mijn belerende vingertje zwaaien naar vreemden. Lees de gebruiksaanwijzing! Volg deze ook op!
Hi Beb!

Wij hebben er één van 10 jaar oud, ziet er prima uit, lijkt me niet uitgedroogd oid.... Maar ga nu toch twijfelen na deze verhalen.... Shit!
Als je een kindje krijgt, weet je dat het geld kost.

Een commode kan niets mis mee zijn, kun je dus prima 2e hands kopen. Kleertjes kun je prima 2e hands kopen. Een box kun je prima 2e hands kopen. Dit beoordeel je op het oog, zolang het er goed uitziet en en geen gevaarlijke loszittende delen aan zitten is het goed.

Over de levensduur van een autostoel wordt gediscussieerd. Er zal misschien een kern van waarheid inzitten. Waarom neem je het risico? Waarom zou je op veiligheid gaan besparen?

Je zult in de toekomst duurdere dingen voor je kind(eren) aan moeten schaffen dan een autostoel van ¤150,-.
Wat dan wel weer een tikje dubieus is, is dat je die vijf jaar moet rekenen vanaf de aanschafdatum. Wie weet hoe lang dat stoeltje ergens op een plank heeft gestaan?

Anyhow, richtlijnen zijn er vast niet om mensen te pesten, maar in sommige gevallen kan het geen kwaad om je gezond verstand te gebruiken
quote:AlettaJacobs schreef op 08 maart 2010 @ 11:25:

Wat dan wel weer een tikje dubieus is, is dat je die vijf jaar moet rekenen vanaf de aanschafdatum. Wie weet hoe lang dat stoeltje ergens op een plank heeft gestaan?

Dat vind je dus op die ronde productie stickertjes op de stoel en bovendien kan je aan de cijfercombinatie van het keurmerk afleiden hoe 'nieuw' zijn. Zie postings op de eerste blz.
Wij hebben een heleboel via MP gekocht. (babykamer, draagzak, duowagen noem maar op) Maar we hebben de MaxiCosi en de opvolgstoeltjes allemaal nieuw gekocht. Het gaat toch om de veiligheid van je kindje. Ik weet niet of dat van die 5 jaar helemaal klopt. Maar er kan een botsing zijn geweest met een 2ehands stoeltje. Dat kun je vaak niet zien, omdat het van binnen zit. Ik zou mensen ook niet zo snel geloven op dit gebied, als ze zeggen dat het stoeltje echt nog goed is.

Wij vonden allebei de veiligheid nogal belangrijk, en als je een motiefje neemt van het vorige seizoen dan is ie ook al goedkoper.

En die stoeltjes veranderen/ verbeteren ze toch ook eens in de zoveel tijd.

Op een hoop hebben wij bezuinigd, maar niet op de autostoeltjes. Hier dus ook geen Praxis opvolgstoeltje.
Hi Akka! Jij dus ook aan de twijfel...

Ja veiligheid... Da's een heel gevoelig onderwerp natuurlijk. Misschien dat ik naast mn gloednieuwe MC (ja het wordt een nieuwe met dank aan al jullie verhalen!) een Hummer aan ga schaffen. Is vast een stuk veiliger dan mn ford ka...

Thanx Aapjeopeenstokje voor je heldere betoog!

Maar veiligheid wordt wel makkelijk gebruikt voor de commercie hoor. Autorijden vind ik een zo linke bezigheid omdat je ook afhankelijk bent van anderen dus daar doe ik niet moeilijk over en ben ik gevoelig voor het veiligheidsaspect. Maar je wil niet weten waar het nog meer voor gebruikt wordt!

Matrasjes / speentjes / speelgoed / wippertjes / zelfs kleertjes kunnen veilig of onveilig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven